Projectbeschrijving
Mede ten gevolge van de transities in de langdurige zorg loopt de zorg voor ouderen op veel plaatsen nog niet soepel en krijgen nog niet alle ouderen passende ondersteuning. Dit vraagt enerzijds om aanpassingen in het beleid en visionaire bestuurders. Anderzijds kunnen professionals zelf ook een deel van de oplossing zijn. Zij moeten anders leren denken, meer aansluiten bij wensen en behoeften van ouderen, eigen regie ondersteunen, maar ook gebruik leren maken van technologische hulpmiddelen en het sociaal netwerk. Niet kiezen voor standaardoplossingen maar creatief zijn in het zoeken naar persoonlijke zorgarrangementen, breder dan het eigen vakgebied.
Aansluiten bij persoonlijke wensen en behoeften van ouderen vraagt om een vernieuwend onderwijsaanbod, in nauwe samenwerking met ouderen met levenservaring en ervaringsdeskundigheid op het gebied van zorg, wonen en welzijn. Uitgangspunten voor onderwijsvernieuwing zijn daarbij:
- zelfwerkzaamheid en initiatief van studenten en cursisten;
- ouderen, professionals en studenten werken samen in de onderwijsvernieuwing en in het onderwijs;
- ervaringsgericht leren;
- blended learning - een combinatie van online- en contactonderwijs gebruikmakend van verschillende didactische concepten.
Verbinding met het onderwijs
Studenten hebben in het kader van hun afstuderen een inventariserend onderzoek gedaan naar behoeften van (mede)studenten. In een minorproject is de opzet van de studentenorganisatie uitgewerkt.