Menu
    English

    ThuisZorgGevraagd!

    De logistiek van vraaggestuurd werken in de thuiszorg

    Publicatiedatum: 01 januari 2006

    Vraaggestuurde zorg is erop gericht cliënten en hun mantelzorgers zoveel mogelijk het leven te laten leiden dat zij zelf willen. Thuiszorgorganisaties streven ernaar meer vraaggestuurd te werken, maar slagen daar vaak niet in door organisatorische en logistieke belemmeringen.

    Toon:

    Resultaten

    • Zorg en logistiek belangrijk duo: goede zorg moet je plannen.
    • Bijna 170 studenten maakten kennis met zorgpraktijk.
    • Onderhandelen in plaats van ‘U vraagt wij draaien'.
    • Bewustwording van persoonsgericht werken.
    • Inzicht in eigen organisatie en proces.
    • Helder begrippenkader! Experts brengen nieuwe kennis in de zorgorganisatie.

    Zie voor meer informatie: Eindverslag ThuisZorgGevraagd!

    Publicaties

    • In TvZ, Tijdschrift voor verpleegkundigen, mei 2008 is een interview 'Persoonsgerichte zorg moet je organiseren' met projectleider Lausanne Mies gepubliceerd over de resultaten van ThuisZorgGevraagd! en het belang van logistieke kennis voor de zorgsector.
    • In Profielen is het artikel verschenen; 'Logistieke sector welkom in de thuiszorg', van Esme van der Molen, redactie Profielen, informatie- en opinieblad voor Hogeschool Rotterdam, maart 2008.
    • Het boekje 'Zorg Thuis; Goede voorbeelden van persoonsgericht werken'. Samengesteld door Yvonne Becqué, docent verpleegkunde. Het beschrijft toepassingen die het zorginhoudelijke proces kunnen ondersteunen. 

    Kaartenset

    Een kaartenset op basis van de foto's en citaten die studenten verpleegkunde hebben verzameld bij cliënten van zorgorganisaties Careyn en De Zellingen. De kaartenset helpt zorgverleners met elkaar in gesprek te gaan en nieuw bewustzijn te creëren over de zorg voor mensen thuis en de mogelijke inbreuk die cliënten op hun leefwereld ervaren.