Ga terug naar: Hoofdstukken overzicht - Hoofdstuk 1: Dementie
Opdracht 1
Doel: Ervaren wat het is om dementie te hebben.
Opdracht: De student houdt een spiegel voor zijn papier en probeert zijn/haar naam te schrijven zodat die in de spiegel leesbaar is.
Bespreken: Hoe voelt dat? Als ervaring voor dementie: je doet iets wat heel normaal is, maar het lukt niet zonder nadenken, kost moeite en tijd, resultaat is lelijk, etc.
Opdracht 2
Doel: Ervaren wat het is om dementie te hebben
Opdracht: De student kijkt door een VR-bril dementie door de ogen van iemand met dementie naar de omgeving. VR-bril « Into Dmentia is verkrijgbaar bij het Instituut voor Gezondheidszorg.
Bespreken: Wat trof je het meest? Wat heb je geleerd? Kijk je nu anders tegen dementie aan?
Opdracht 3
Vraag een persoon met dementie en/of een mantelzorger van iemand met dementie in de les te komen vertellen hoe het leven met dementie is. Laat de studenten hen ontvangen en vragen bedenken.
Opdracht 4
Laat de studenten vooraf lezen:
Dirkse, R. & Olde Rikkert, M. (Red.) Ik heb dementie; 50 openhartige brieven met tips voor een beter leven. Leiden: Sinds 1983 Uitgevers, 2016, p30-55. Dit zijn brieven die mensen met dementie geschreven hebben.
Bespreken: Wat vond je het meest opvallend, welke belangrijke tips kan je zelf gebruiken in de omgang met mensen met dementie, wat heb je geleerd over dementie?