Menu
    English

    Dwars Door de Vierde Wand

    Experiment WERKplaats Inclusieve pedagodiek en didactiek

    Publicatiedatum: 01 september 2018

    Startende docenten krijgen in het nieuwe collegejaar de kans om met theater- en improvisatielessen beter te leren doceren. De vierde wand is een denkbeeldige wand in het theater tussen het publiek en het podium. Als je door deze wand breekt, maak je contact met het publiek. En dat is precies wat de initiatiefnemers willen bereiken met de aan het experiment deelnemende docenten en de klassen waaraan ze lesgeven. Hierbij wordt tevens onderzocht welke onderdelen van het experiment werken, en hoe deze werken. Het experiment is een initiatief van docenten, onderzoekers en studenten van Hogeschool Rotterdam: Monique van den Heuvel, Rajiv Girwar, René Akkermans, Jeannette Nijkamp, Djen van Zon en Mieke de Wit.

    Toon:

    Aanleiding

    De uitval onder beginnende docenten is groot. Dit komt onder meer omdat docenten het lastig vinden om te gaan met een zeer diverse studentenpopulatie. Tijdens de opleiding wordt vooral aandacht besteed aan didactiek en onderwijskunde, die gericht zijn op het managen van de klas. Daarnaast is echter ook meer aandacht gewenst voor inclusieve pedagogiek en het kunnen en durven ingaan op allerlei onverwachte situaties in de klas. Daarop is dit experiment gericht. Met theatrale middelen leren docenten te spelen met beelden en verschillende leefwerelden, verhaallijnen, verwachtingen en eisen. Tijdens het experiment wordt tevens onderzocht welke middelen werken, en hoe deze werken.

    Aanpak

    Dwars door de vierde wand is gericht op startende docenten van Hogeschool Rotterdam die het lef hebben om te experimenteren met theater als middel. Het experiment omvat tien bijeenkomsten. Tijdens deze bijeenkomsten vindt tevens participerend onderzoek plaats.

    Doelstelling

    Het experiment is gericht op uitbreiding van het pedagogisch instrumentarium van docenten door middel van theatergereedschap. Hierdoor kunnen zij comfortabel en met meer zelfvertrouwen voor de klas staan en van daaruit contact maken met de diversiteit aan studenten. Daarnaast resulteert het onderzoek in een beschrijving van het experiment en de ervaringen die hierbinnen zijn opgedaan. Op deze manier kan het experiment worden aangescherpt en – in een geoptimaliseerde versie – opnieuw worden uitgevoerd.