(Beoogde) resultaten
- Uitbreiding van het pedagogisch instrumentarium van docenten met behulp van theatergereedschap.
- Beschrijving van het experiment en de ervaringen hierbinnen. Hierdoor kan het experiment worden aangescherpt en opnieuw worden uitgevoerd.
- Er hebben 11 docenten aan het experiment meegedaan, van wie de meesten beginnend docent zijn.
- Uit het onderzoek blijkt dat de pedagogische handelingsverlegenheid onder de deelnemende docenten groot is, evenals de behoefte aan hulpmiddelen. De in dit experiment aangereikte theatervaardigheden voorzien volgens de deelnemers in deze behoefte. Deze theatervaardigheden vergroten het pedagogisch handelingsrepertoire van de docenten en helpen hen om te gaan met voor hen lastige situaties in de klas. Het experiment is erin geslaagd een veilige omgeving te creëren voor de deelnemende docenten, zodat zij zich kwetsbaar durfden op te stellen. Lees hier het evaluatieverslag.
Aan de hand van de ervaringen is een nieuwe theaterlijn ontwikkeld voor de Lerarenopleiding Gezondheidszorg en Welzijn van Hogeschool Rotterdam
In de media
- Zelfverzekerder voor de klas als je leert acteren en improviseren
Artikel op de website van Profielen, juni 2019 -
Theaterles om uitval nieuwe docenten tegen te gaan
Blog op de website van Profielen, januari 2019