Goede loopbaanstart voor essentiële professionals

Binnen dit postdoc onderzoek wordt er gekeken naar wat de werkbare componenten zijn binnen transitieprogramma’s voor startende politiemensen en zorgprofessionals.

Over het project

Projectbeschrijving

Veel essentiële beroepen kampen met een tekort aan medewerkers. Momenteel bestaat er een tekort van ongeveer 15.000 verpleegkundigen, oplopend naar 100.000 in 2030. Van startende verpleegkundigen verlaat 15% binnen twee jaar het zorgberoep, onder andere als gevolg van mentale overbelasting. Uitval door mentale overbelasting treft ook politiemensen. De politieorganisatie staat de komende jaren voor de uitdaging om 17.000 politiemensen erbij te krijgen. Het reduceren van mentale overbelasting van zorgprofessionals en politiemensen is cruciaal omdat een tekort van hen de samenleving hard treft. Een goede landing in de organisatie, waarbij de overgang van opleiding naar werk goed begeleid wordt, zou de kans op mentale overbelasting kunnen verkleinen en de duurzame inzetbaarheid van deze mensen kunnen vergroten. Wat nu die werkbare componenten zijn binnen een effectieve transitie is wat onderzocht moet worden.

Het onderzoeksrapport komt uit in het voorjaar van 2024. Op pagina 12 t/m 14 van deze inspiratiegids zijn al enkele onderzoeksresultaten te lezen.

Inmiddels is een nieuw onderzoek gestart over goede (stage)praktijken voor studenten verpleegkunde en pas-gediplomeerde verpleegkundigen, genaamd "SPRiNG-Vitale Start". Het onderzoek wordt geleid door onderzoekers van het Spring Living Lab, Dr. Ellen Bakker en Dr. Pepijn Roelofs en uitgevoerd binnen de Vitale Delta samen met Dr. Kim Verhaegh van Hogeschool Leiden.

Centrale onderzoeksvraag

Wat is de optimale samenstelling van transitieprogramma’s voor startende professionals in essentiële beroepen (zoals zorginstellingen en politie-eenheden), en op welke manier kunnen deze bijdragen aan vermindering van werkstress, mentale overbelasting en geestelijke gezondheidsproblemen en aan bevordering van duurzame inzetbaarheid?

Om deze vraag te beantwoorden wordt een inventariserend onderzoek uitgevoerd - samen met zorginstellingen en de politieorganisatie - naar inhoud van en ervaringen met interventies die beginnende professionals ondersteunen tijdens de overgang van opleiding naar loopbaanstart.

Transitieprogramma's zijn programmas waarbij de startende professional begeleid wordt in de overgang van opleiding (net afgestudeerd) naar de beroepspraktijk. Denk aan aandacht voor mentale weerbaarheid, meelopen met een professional, alles dat te maken heeft met begeleiding bij het landen in de organisatie.

(Beoogde) resultaten

Het postdocprogramma zal o.a. leiden tot de volgende opbrengsten:

• Tweetal artikelen over transitie-interventies in zorginstellingen en in politie-eenheden;
  • Realist review naar mogelijk werkzame componenten van transitieprogramma’s voor verpleegkundigen en hun theoretische onderbouwing;
  • Gap-analyse met vergelijking van internationale literatuur (realist review en update literatuuronderzoek naar risicofactoren en beschermende factoren) met de huidige praktijk;
  • Blauwdruk voor (de componenten van) optimale transitieprogramma’s voor zorginstellingen en politie-eenheden;
  • Voorstel voor vervolgonderzoek gericht op effectiviteit van volgens blauwdruk ontwikkelde transitieprogramma’s;
  • Onderwijsmodules en verdere input voor opleidingen Human Resource Management (HRM), Verpleegkunde en de Minor Arbeid, Gezondheid en Welzijn.

Samenwerkingen

In het onderzoek werkt Natasja Rietveld onder andere samen met de Politieacademie, de RotterdamseZorg, het Spring Living Lab en Hogeschool Leiden.

Projectfeiten

Looptijd