Over het project
Projectbeschrijving
Wanneer verpleegkundigen de zorg niet kunnen geven die zij graag zouden willen geven kan dit tot morele nood leiden en uiteindelijk tot burn-out. Gedreven verpleegkundigen zouden daarom extra ondersteund moeten worden. Enerzijds om hen te behouden voor het verpleegkundig beroep, anderzijds om studenten te stimuleren om te handelen volgens hun waarden. Studenten ervaren op dit moment een grote kloof tussen theorie en praktijk. Met SMILE wilden we meer inzicht krijgen in hoe het rolmodellen lukt om zelfmanagement te ondersteunen in hun drukke dagelijkse praktijk. Wat maakt deze verpleegkundigen anders, welke waarden streven zij na en hoe richten zij hun werk in? Dit hebben we met het door ZonMW gefinancierde project SMILE onderzocht.
In dit participatieve actieonderzoek volgden we verpleegkundige leiders op leerafdelingen in ziekenhuizen, de wijk, de ouderenzorg of psychiatrie. Studenten op deze afdelingen bespraken voorbeelden van zelfmanagementondersteuning tijdens intervisiebijeenkomsten. Hiervoor hebben we een boekje ontwikkeld met inspiratievragen om het ondersteunen van zelfmanagement te bespreken. Zo versterkten de verpleegkundige leiders en de studenten elkaar in de aandacht voor zelfmanagement op de afdelingen. De leiders werden van verschillende kanten uitgedaagd om zich als rolmodel te ontwikkelen. We zagen dat al deze leiders zich hierin ontwikkelden.
Door goede voorbeelden te delen op onze Instagrampagina (@smile_onderzoek) konden studenten zien wat zelfmanagementondersteuning in de praktijk concreet inhoudt. Ook hebben we een podcast voor studenten en opleiders gemaakt zodat het daadwerkelijk ondersteunen van zelfmanagement in de praktijk makkelijker wordt. Hiermee hebben we de kloof tussen theorie en praktijk weer een stapje kleiner gemaakt.
Resultaten
Publicaties
- Ter Maten, A., Mersch, T. & Alblas, C. (2024, 27 februari). Samen leren: docentonderzoekers in beeld. Didactief | Samen leren: docentonderzoekers in beeld (didactiefonline.nl)
- van Hooft, S., Berger, E., van Torenburg, C., & van Staa, A. (2024). Daily routines, short-term priorities, and nurses’ role hamper self-management support in a hospital setting: A mixed methods study. International Journal of Nursing Studies Advances, 100279.
(onderwijs) Materialen
- Van Hooft, S., & Jongenotter, N. (Host). (2024). Zo aan de slag met zelfmanagement [Podcast]. Bereikbaar via hr.nl/smile en Spotify
- Jongenotter, N., & van Hooft, S. (2024). Podcast ‘Zo aan de slag met zelfmanagement’, ondersteunende powerpoint slides [Powerpoint-slides]. Kenniscentrum Zorginnovatie, Hogeschool Rotterdam. Bereikbaar via hr.nl/smile
- Jongenotter, N., & van Hooft, S. (2023). Zo aan de slag met zelfmanagement. Inspiratievragen om zelfmanagement in de praktijk te bespreken. (2e editie) Hogeschool Rotterdam: Kenniscentrum Zorginnovatie. Boekje smile (hogeschoolrotterdam.nl)
- Jongenotter, N., & van Hooft, S. [@smile_onderzoek]. (z.d.) SMILE onderzoek [Instagramaccount]. SMILE onderzoek (@smile_onderzoek) • Instagram-foto's en -video's
- Van Staa, A., & Mies, L. (z.d.) Kennisbundel Zelfmanagementondersteuning. Zorg voor beter. (Update met input van Hooft, S., & Jongenotter, N.). Kennisbundel Zelfmanagement-ondersteuning (zorgvoorbeter.nl)
- Becqué, Y., van Hooft, S.M. en Dwarswaard, J. Verpleegkundige competenties voor zelfmanagementondersteuning. Hoofdstuk in: van Staa, A. L., Mies, L., & ter Maten-Speksnijder, A. (Eds.). (2023). Verpleegkundige ondersteuning bij zelfmanagement en eigen regie. Bohn Stafleu van Loghum.
Internationale presentaties
- Van Hooft, S., Berger, E., van Torenburg, C., & van Staa, A. (2024). Checklists as the enemy of self-management support, A mixed methods study on self-management support in a hospital setting [Oral presentation]. 7th European Region Sigma Conference, Bournemouth, United Kingdom. 26-28 juni 2024.
- Jongenotter, N., Alblas, C., Mersch, T., ter Maten-Speksnijder, A., van Staa, A., & van Hooft, S. (2024). Looking for opportunities: Person-centred care in different healthcare settings in the Netherlands [Oral presentation]. 7th European Region Sigma Conference, Bournemouth, United Kingdom. 26-28 juni 2024.
- Van Hooft, S., van Staa, A., & Jongenotter, N. (2022). ‘You just have to be aware’. How nurse students perceive self-management support by clinical leaders [Poster presentation]. Sigma's 33rd International Nursing Research Congress, Edinburgh, United Kingdom. 21-25 juli 2022.
- Jongenotter, N., van Hooft, S., & van Staa, A. (2022, 19-22 oktober) Do clinical leaders fulfill the expectations of students regarding person-centered care? [Poster presentation]. 8th International Nurse Education Conference (NETNEP), Sitges, Spain.
Nationale presentaties
- Van Hooft, S. & Jongenotter, N. (2020). Volg de leider! … maar wie is die leider? [Mondelinge presentatie]. Leadership in Daily Practice. V&VN Wetenschap in Praktijk, Alumnivereniging Verplegingswetenschap en Rho Chi-at-large Chapter, online. Deze presentatie kreeg van de overige deelnemers de prijs voor de beste presentatie. 3 december 2020.
- Van Hooft, S., Jongenotter, N., Zuidema, R., & Korpershoek, Y. (2022). Ondersteunen van zelfmanagement; voor studenten én docenten met lef! [Mondelinge presentatie]. HGZO congres ‘Uit je comfortzone’, Wageningen, Nederland. 7 oktober 2022.
- Berger, E. & van Hooft S. (2023). Verpleegkundig onderzoek naar zelfmanagement- ondersteuning [mondelinge presentatie]. Verpleegkundig Symposium ‘Ondersteuning van zelfmanagement: tijdbesparend of tijdrovend?’ Franciscus Gasthuis & Vlietland, Rotterdam, Nederland. 29 juni 2024.
- Van Hooft S., & van Koppen, F. (2023). Verpleegkundige rolmodellen voor zelfmanagementondersteuning op leerafdelingen [mondelinge presentatie]. Verpleegkundig Symposium ‘Ondersteuning van zelfmanagement: tijdbesparend of tijdrovend?’ Franciscus Gasthuis & Vlietland, Rotterdam, Nederland. 29 juni 2023.
- Ter Mate, A., van Mol, M., & van Hooft, S. (2023). Samenwerken in onderzoek [Mondelinge presentatie]. Netwerkbijeenkomst Nursing Delta, Leiden, Nederland. 27 november 2024.
- Van Hooft S.M. & Engelen M. (2024). Workshop. Aan de slag met zelfmanagement in de langdurige zorg. Congres Waardigheid en trots voor de toekomst. Den Haag, 1 juli 2024.
- Van Hooft S.M. (2024). Mondelinge presentatie. ”You'll never walk alone” - het samenspel tussen patiënt en zorgprofessional bij zelfmanagement en samen beslissen. Eindsymposium LARS. Rotterdam 16 oktober 2024 .
(Sociale) media
- Stappenplan aanleren zelfzorg stomaverzorging. (2023). Agora [intern]. Interview met Denise Kooper en Petra van den Biggelaar, verpleegkundigen urologie Gynaecologie Erasmus MC over het SMILE project op hun afdeling.
- Wie verdient volgens jou de titel Docent-onderzoeker van het jaar? (2023) Nominatie Nadine Jongeotter voor docent-onderzoeker Hogeschool Rotterdam van het jaar 2023. Bereikbaar op [intern]: | HINT
- Van Hooft, S. [@Susanne van Hooft]. (maart 2024). En gisteren sloten we bij Franciscus het laatste verbetertraject voor SMILE af. [LinkedIn] Post | LinkedIn
- Van Hooft, S. [@Susanne van Hooft]. (maart 2024). Gisteren sloten we met SMILE het verbeterproject bij Antes af. [LinkedIn] Post | LinkedIn
- Van Hooft, S. [@Susanne van Hooft]. (maart 2024). Vandaag hebben we met SMILE het verbeterproject bij Marente afgesloten. [LinkedIn]. Post | LinkedIn
- Van Hooft, S. [@Susanne van Hooft]. (september 2023). Wat zijn we trots op de verpleegkundigen van Erasmus MC afdeling urologie/gynaecologie! Post | LinkedIn
- Van Hooft, S. [@Susanne van Hooft] (juni 2023). Afsluitende bijeenkomst Careyn Post | LinkedIn
- Jongenotter, N. [@nadine Jongenotter] (juni 2022) Eén jaar SMILE. Post | Feed | LinkedIn
- Team SMILE. (2022) Nieuwsbrief februari 2022
- Team SMILE. (2022) Nieuwsbrief oktober 2022
Overige
Op 6 november 2023 hebben we samen met V&VN een masterclass Samen Beslissen georganiseerd.
- Bachelor Verpleegkunde Rotterdam Post | LinkedIn
Samenwerkingen
Samenwerkingspartners
Albeda, Erasmus MC, Franciscus Gasthuis & Vlietland, Marente, Anteszorg
Volg ons nu ook op Instagram
Dit bericht op Instagram bekijken
Projectfeiten
Looptijd 2021 - 2024 |
Financiering ZonMw |
Lectoraat Lectoraat Tranisities in Zorg |