Menu Zoeken English

Verpleegkundigen geven het goede voorbeeld voor transitiezorg

Transitiepoli’s hebben geleid tot zichtbare verbeteringen in de organisatie van transitiezorg voor jongeren met chronische somatische aandoeningen en het handelen van verpleegkundigen en ook andere zorgverleners geïnspireerd. Ook steeds meer Nederlands onderzoek toont aan dat investeringen in goede (verpleegkundige) transitiezorg leiden tot betere patiëntervaringen en -uitkomsten. Voor een bredere inzet van deze poli’s heeft Hogeschool Rotterdam, samen met jongeren en professionals, goede voorbeelden van transitiepoli’s onderzocht en beschreven. Hierbij komen verschillende transitiezorg-interventies uitgebreid aan bod.

Toon:

Doelstelling

Het zorgvuldig beschrijven van een goed voorbeeld van de transitiepoli, uitgevoerd door verpleegkundigen/verpleegkundig specialisten, voor jongeren met chronische somatische aandoeningen in transitie van kinder- naar volwassenenzorg.

Aanpak

  • Fase 1: Rollen en taken van verpleegkundigen
    • Activiteit A: Literatuur review naar de taken en rollen van verpleegkundigen/VS in transitiezorg voor jongeren met somatische chronische aandoeningen.
  • Fase 2: Inzicht in de transitiepoli
    • Activiteit B: Quick Scan transitiepoli’s > Om inzicht te krijgen in werkwijzen op transitiepoli’s in Nederland, wordt via internet en met behulp van de sneeuwbalmethode een quick scan gedaan om deze transitiepoli’s in kaart te brengen.
    • Activiteit C: Procesevaluatie van drie transitiepoli’s > Mede op basis van de quick scan selecteert het team drie transitiepoli’s voor een procesevaluatie met als doel een goede beschrijving te maken van de essentiële elementen, maar ook wat de succes- en faalfactoren van de transitiepoli’s zijn.
  • Fase 3: Consensus over de transitiepoli
    • Activiteit D: Consensusbijeenkomsten > Er worden bijeenkomsten met jongeren met chronische aandoeningen en bijeenkomsten met verpleegkundigen/verpleegkundig specialisten georganiseerd. Hierbij selecteren deelnemers de werkzame elementen en de voorwaarden voor implementatie en borging en denken ze mee over oplossingen omtrent succes- en faalfactoren voor het organiseren van een transitiepoli.
  • Fase 4: Beschrijving van de transitiepoli
    • Activiteit E: Eindproducten maken > uitvoerige beschrijving van de transitiepoli, Handreiking voor uitvoering en borging van de transitiepoli en schriftelijk advies aan het Kennisinstituut van de Federatie Medisch Specialisten t.b.v. de implementatie van de nationale Kwaliteitsstandaard Transitiezorg.

Verbinding met het onderwijs

Bij de Quick Scan (Activiteit B) zijn studenten van de minor Kind & Jeugd betrokken. 

🍪

Welkom!
Wij maken gebruik van functionele en analytische cookies voor de werking van de website en het verbeteren van jouw gebruikerservaring. Wil je meer weten? Lees dan ook ons cookiebeleid.

Instellen