Inleiding
Alleenstaande thuiswonende 75-plussers voelen zich vaak eenzaam. Eén van de oorzaken is het verliezen van de partner. De sociale relaties worden hierdoor minder en 75-plussers vinden het lastig om weer nieuwe sociale relaties aan te gaan. Om de sociale relaties te vergroten is Hoestienouw? ontwikkeld.
Projectbeschrijving
Uit onderzoek is gebleken dat eenzaamheid te verminderen is door een netwerk op te bouwen met buren en kennissen. Uit een ‘cardsorting’ onderzoek met de doelgroep kwam naar voren dat de supermarkt de ideale plek is om deze alleenstaande thuiswonende 75-plussers te bereiken. Dit onderzoek is gedaan door de ouderen onderwerpen te laten sorteren die op kaartjes genoteerd stonden. Hoestienouw? lijkt op het analoge prikbord in de supermarkt waar je een advertentie op kunt hangen, maar dit concept zorgt voor beweging buiten de supermarkt met iemand uit de buurt. Hoestienouw? is namelijk een digitaal activiteiten prikbord, waar de 75-plusser een activiteit kan kiezen dat gelinkt staat met een maatje.
Het digitale activiteitenprikbord laat een aantal activiteiten zien waaruit de 75-plusser kan kiezen (stap 2). Daarna kan de 75-plusser een maatje kiezen (stap 3) met wie hij of zij de activiteit wilt ondernemen. Als de 75-plusser een maatje heeft gekozen, wordt er een briefje uitgeprint met de gegevens van het maatje. Zo kan de 75-plusser op eigen initiatief contact opnemen met zijn of haar maatje.
De maatjes, 75-minners, kunnen een activiteit aanmaken op het scherm. Voor de 75-minner is dit een laagdrempelige manier om vrijwilligerswerk te doen.
Verbinding met het onderwijs
Dit project is voortgekomen uit een afstudeerproject bij de opleiding Communication & Multimedia Design (Communicatie, Media en Informatietechnologie). In dit estafetteproject wordt het concept verder ontwikkeld en getest, zodat het daadwerkelijk geïmplementeerd kan worden in de wijksupermarkt. Ook wordt het project verder uitgewerkt in de minor Zorgtechnologie.