Menu
    English

    In Touch

    Onderzoek naar eenvoudige computerspelletjes op de iPad en implementatieproject

    Publicatiedatum: 01 september 2011

    Zorgprofessionals willen mensen met dementie graag ondersteunen bij het doen van activiteiten, maar voor één-op-één begeleiding ontbreken vaak tijd en middelen. Vanwege de toenemende behoefte aan individuele activiteiten is onderzocht of het spelen van eenvoudige computerspelletjes, de zogenoemde happy games, op de iPad van invloed is op hun stemming en hun gedrag.

    Toon:

    Introductie

    In veel ouderenzorginstellingen wordt al gebruik gemaakt van multimediatoepassingen voor mensen met dementie, zoals De Verhalentafel en de BrainTrainerPlus. De drie grootste zorgorganisaties in Rotterdam (Aafje, Laurens en Humanitas) hebben een toenemende behoefte aan individuele activiteiten en zagen mogelijkheden om eenvoudige computerspelletjes,de zogenoemde happy games, als een zinvolle en plezierige activiteit zelfstandig zonder ondersteuning op de toen net geïntroduceerde iPad (2010) aan te kunnen bieden. Kenniscentrum Zorginnovatie heeft daartoe een project opgezet om te onderzoeken of mensen met dementie een positieve invloed op hun stemming en hun gedrag ervaren tijdens het spelen van happy games.

    Top-Up subsidie

    Eind 2016 is er Top-Up subsidie toegekend om vooral de beoordeling en selectie van games voor mensen met dementie verder uit te werken. Hierdoor zal de toepassing in het onderwijs en de praktijk vergemakkelijkt en vergroot worden. 

    Uitvoering

    Het onderzoek is uitgevoerd binnen dagbehandelingen en kleinschalige woonvormen voor mensen met dementie in drie gezondheidszorginstellingen in Rotterdam (LaurensAafje en Stichting Humanitas). Hogeschool Rotterdam is een samenwerking aangegaan met Sheffield University in Groot-Brittannië, waar veel expertise aanwezig is ten aanzien van het toepassen van multimedia systemen bij cliënten met dementie. Daarnaast is Hogeschool Utrecht opgenomen in de kenniscirculatie.

    Studenten van verschillende opleidingen hebben samengewerkt aan opdrachten en geparticipeerd in het onderzoek. Dit gebeurde in minorprojecten, multidisciplinaire projecten en afstudeerprojecten. De nieuwe inzichten zijn verwerkt in het onderwijs van zowel gezondheidszorg- als technische opleidingen en worden ter beschikking gesteld aan de beroepspraktijk.

    Looptijd: 2011 - 2014

    Conclusie

    Het onderzoek heeft laten zien dat mensen met dementie het spelen van happy games op de iPad zien als een plezierige en zinvolle activiteit. Het spelen op de iPad gaf een gevoel van prestatie en droeg bij aan een positief zelfbeeld en een gevoel van verbondenheid. Ook de zorgverleners zijn positief en zien de happy games als goede aanvulling op het reguliere activiteitenaanbod. Belangrijk is dat gezocht wordt naar de juiste match tussen het spel op de iPad, de touch-screen vaardigheden en de ambities en interesses van personen met dementie.

    Top-Up

    De spellen voor mensen met dementie kunnen op verschillende manieren worden ingedeeld. Naar aanleiding van de ervaringen tijdens het onderzoek dat tot in 2014 liep, is er een indeling gekozen die voor de context van belang is en die door nader onderzoek verder verfijnd kan worden.

      Activiteit (doen) Reminiscentie (denken) Interactie (delen)
    Interesse (wat)      
    Motivatie (willen)      
    Vermogen (kunnen)      

    Voorbeeld van een matrix om spellen in te delen

    Zo kan voor groepen van spelers vooraf beoordeeld worden of het zinvol is een bepaald spel aan te bieden in een bepaalde context. De Top-Up biedt de mogelijkheid om vooral de elementen beoordeling en selectie van games verder uit te werken.

    Looptijd: 2016 - 2017