Laten we bij het begin beginnen, hoe kwam deze prachtige kans op je pad?
Tijdens de opleiding Arts & Crafts startte ik met het volgen van allerlei ontwerpstudio’s die me aanspraken, waaronder Social Design Bureau Arttenders. Zij houden zich bezig met Social Design en de openbare ruimtes, wat ik als Lifestyler heel erg interessant vind. Zij plaatsten in opdracht van de gemeente een open call op Instagram om het uiterlijk van de tunnel aan de Boompjeskade opnieuw te ontwerpen. ‘Hoe beleef je deze plek?’, was de centrale vraag. En natuurlijk: ‘Hoe kan het beter?’
Toen ik de open call las voelde ik gelijk enthousiasme! Tunnels zijn vaak vergeten plekken. Maar zeker op deze plek onder de Willemsbrug zit zoveel geschiedenis, er is hier enorm veel gebeurd. Dit project is daarom meer dan alleen een ontwerp maken: het is een kans om de Rotterdammers te verbinden met hun rijke verleden!
Daarbij is deze opdracht een onderdeel van iets groters: het project ‘rondje bruggen’ richt zich op het herontdekken van de waarde van water in de stad. De gemeente Rotterdam zou graag het idee dat Rotterdam uit een Noordelijk en Zuidelijk deel bestaat doorbreken en de stad meer van Oost naar West benaderen.
Dit project is daarom meer dan alleen een ontwerp maken: het is een kans om de Rotterdammers te verbinden met hun rijke verleden!
Ik was geïnspireerd, maar de deadline van de open call was al in zicht. Ik besloot toch een gokje te wagen, zette mijn eerste ideeën op papier en diende mijn idee in. Het was eigenlijk heel impulsief en omdat ik het vrij snel gedaan had waren mijn verwachtingen niet hoog.
Wat was je eerste reactie toen je hoorde dat je was uitgekozen?
Nadat ik het ingediend had, hoorde ik een paar weken niks. De zomervakantie was begonnen, ik zat midden in mijn verhuizing en in mijn hoofd was het al een beetje naar de achtergrond verdwenen. Totdat ik een dag op stap was in Haarlem en opeens werd gebeld door Faye Ellen van Arttenders.
Ik was uitgekozen! Enerzijds voelde ik heel veel blijdschap en voelde ik me enorm vereerd, maar aan de andere kant ook lichte paniek! Want nu moest ik het concept dat ik had bedacht ook echt gaan uitvoeren. Kon ik dit wel waarmaken?
Maar Faye van Arttenders was heel lief en enthousiast en gaf aan te begrijpen dat ik nog maar net was afgestudeerd en dat ze me daarom vanuit Arttenders goed zouden begeleiden. Dat stelde me gerust en ik sprak mezelf toe dat ik er nu gewoon voor moest gaan: geen woorden maar daden! En zo zat ik niet veel later bij hen in de studio en tekende ik diezelfde dag de samenwerkingsovereenkomst.
Enerzijds voelde ik heel veel blijdschap en voelde ik me enorm vereerd, maar aan de andere kant ook lichte paniek!
Foto: De voetgangers- en fietserstunnel aan de Boompjeskade kent een rijke geschiedenis. Fotograaf: Irene Westerbeek.
Nu zijn we natuurlijk heel nieuwsgierig geworden naar wat voor concept je bedacht hebt!
Het is een concept waarin Rotterdammers zich metaforisch kunnen identificeren met de bal in een flipperkast. Het concept is ontstaan omdat ik me als student wonende in Rotterdam vaak het balletje in de Flipperkast voelde, door de rush die er heerst. Je wordt overal naartoe geslingerd, maar hebt het ook zelf in de hand. In dit ontwerp kaatst het balletje tegen obstakels en kaders. De constante snelheid die er letterlijk en figuurlijk heerst. Een grote wereldstad waar wij als mensen ons voortdurend doorheen bewegen. We worden heen en weer bewogen in constante verandering en gedreven door snelheid. Het is het concept waarmee het balletje voor ‘Rondje Bruggen’ gaat rollen.
Het concept is ontstaan omdat ik me als student wonende in Rotterdam vaak het balletje in de Flipperkast voelde, door de rush die er heerst.
In de tunnel komt een kleurrijke dynamische lichtbeleving waarmee de bezoeker zich als een flipperkast door de tunnel heen beweegt. Langs kleurvlakken en lokale verhalen met begeleidende audio, beleeft men de lokale historie. De vormen van de architectuur van de tunnel en de lichtvlakken zijn de obstakels in het flipperspel. De reeds aanwezige (en toekomstige) graffiti en de beleving zullen elkaar versterken, omdat de graffiti goed past in de beeldtaal van de flipperkast. Zo ontdekken de voortbewegende bezoekers de bekende tunnel in een nieuwe context.
Hoe verloopt de samenwerking met de betrokken partijen tot nu toe?
De samenwerking verloopt heel fijn. Aanvankelijk was ik natuurlijk een beetje onzeker over wat er precies van mij verwacht werd. De eindverantwoording en regie ligt bij Arttenders en de opdrachtgever is de gemeente. Mijn rol is eigenlijk het geven van mijn creatieve visie op alles, het ontwerp maken en niet zozeer het uitvoeren ervan. Daarom word ik in de artikelen die in de media verschijnen over het project ook omschreven als de creatieve maker.
Dat is maar goed ook, want in de praktijk komt er heel wat kijken bij een project als dit. Alleen al vanuit de gemeente zijn er allerlei zaken waar rekening mee gehouden moet worden, zoals de natuur. Er leven bijvoorbeeld dieren in de tunnel, en hoewel ze klein zijn moet je daar toch rekening mee houden. En een tunnel is onderhevig aan allerlei weersomstandigheden. Zo staat deze tunnel elk jaar wel een keer onder water. Daarbij is het ook nog eens een monument wat ervoor zorgt dat de mogelijkheden beperkt zijn. Ik schrok er aanvankelijk van dat we daarom niks fysieks mochten doen in de tunnel. Daarmee bedoel ik dat je er niks kunt neerzetten of schilderen. Daarom is er gekozen voor een installatie van licht en geluid. En daar heb ik zelf helemaal niet zoveel ervaring mee.
Wat zo fijn is aan dit project is dat er dan gewoon een expert wordt ingeschakeld om dat stuk op zich te nemen. Dat is supertof! Simon Akkermans is een gerenommeerd producer en maakt nu aan de hand van het ontwerp de soundscapes van installatie. Van die samenwerkingen leer ik ook weer nieuwe dingen en doe ik nieuwe contacten op. Dat is erg waardevol. En zo blijkt in de praktijk dat ik helemaal niet álles hoef te kunnen, ik moet vooral goed verwoorden en verbeelden wat mijn visie is.
Foto: De reeds aanwezige graffiti en de beleving van Meike Knoors zullen elkaar versterken. Fotograaf: Irene Westerbeek.
Wat hoop je dat mensen straks zullen ervaren als ze door de tunnel fietsen of lopen?
Ik hoop dat de installatie mensen stimuleert om even stil te staan bij de rijke geschiedenis van de locatie. Er is bijvoorbeeld ontzettend veel gebeurd op deze plek in de oorlog. Die verhaallijn zit erin. Maar ook veel leuke verhalen. Zo heeft deze plek ook een hele rijke cultuurgeschiedenis, doordat hier diverse bekende Rotterdamse clubs zaten zoals Waterfront en Crazy Piano’s. Er is hier zoveel gebeurd dat je elke keer als je door de tunnel gaat weer nieuwe dingen kunt ontdekken. Daarnaast hoop ik natuurlijk dat de installatie zorgt voor een fijner en veiliger gevoel in de tunnel en dat mensen het tof vinden!
Wat heb je er voor jezelf uitgehaald behalve een prachtige plek om je talent te laten zien?
Het project heeft me niet alleen een mooie kans gegeven om mijn creativiteit te laten zien, maar ik ben ook gegroeid als persoon en professional. Je leert heel veel over samenwerken. Je leert allerlei nieuwe mensen kennen en breidt je netwerk uit. En je leert heel veel over wat projecten in de openbare ruimte allemaal omvat. Dat is heel complex.
Het project heeft me niet alleen een mooie kans gegeven om mijn creativiteit te laten zien, maar ik ben ook gegroeid als persoon en professional.
Doordat ik zoveel moet samenwerken en er zoveel verschillende partijen betrokken zijn, heb ik echt geleerd om beter voor mezelf en mijn ideeën op te komen en om om hulp te vragen wanneer dat nodig is. Dat was soms best uitdagend, omdat het niet altijd makkelijk is om kritisch te zijn. Maar dit is geen schoolproject meer, dit is een serieus project waar mijn naam aan verbonden is.
En vooral dat je soms een beetje impulsief moet zijn in het leven, het kan zomaar lonen!
De installatie van Meike wordt begin 2025 officieel geopend. Je kunt de installatie de komende 5 jaar bezoeken in de fietsers- en voetgangerstunnel onder de Willemsbrug aan de Boompjeskade in Rotterdam. Meer info: The Spark – ARTTENDERS.