Menu
    English

    Crossmediale Communicatie voltijd

    Associate degree

    • Duur en startmoment

      2 jaar, september

    • Opleidingstype

      Voltijd Associate degree, ook beschikbaar in deeltijd

    • Taal

      Nederlands

    Werk je graag met beeld, tekst en audio? Deze opleiding stoomt je klaar voor een baan als communicatieprofessional binnen een bedrijf of bureau.

    De Associate degree-opleiding Crossmediale Communicatie is een praktische, tweejarige opleiding voor creatieve en ambitieuze doeners, waar je leert hoe je effectieve en creatieve content ontwikkelt. Centraal hierbij staan: creatief denken, vormgeven en de basistheorie van communiceren en crossmedia. 

    Je werkt in deze praktijkgerichte hbo-opleiding aan sociaal maatschappelijke vraagstukken door beroepsproducten op te leveren die aansluiten bij de Sustainable Development Goals (SDG's). Je houdt je onder andere bezig met het ontwikkelen van een interactieve campagne, het organiseren van een evenement, het succesvol inzetten van social media en het ontwikkelen van een crossmediaal plan. 

    Na de opleiding kun je veel kanten op en kun je bijvoorbeeld aan de slag als communicatiemedewerker, social media manager, (online) marketeer of contentmaker. 

    Voor creatieve, ambitieuze doeners.

     Topopleiding keuzegids 2024

    Voorlichtingsactiviteiten

    Bekijk het aanbod en meld je aan
    Alles over de open dag van Crossmediale Communicatie

    Studie in Cijfers

    studiekeuze123.nl/studie-in-cijfers
    Laatste wijziging op 28-08-2024 Bekijk meer informatie over Studie in Cijfers
    Deze opleiding
    Landelijk gemiddelde deze studie (3 opleidingen)

    Na het afstuderen (landelijke cijfers)

    Baan op niveau

    65%

    Baan binnen het vakgebied

    63%

    Een baan vinden

    22 maanden

    Opbouw

    Hoe is de opleiding opgebouwd?

    Ons onderwijs

    Studie: wat mag je verwachten…

    De Rotterdam Academy heeft als kernwaarden verbinden, vakmanschap en vernieuwen. Je komt terecht in een leergemeenschap waarin je te midden van docenten en professionals kunt groeien. Mensen zijn verschillend als het gaat om talent, interesse en temperament. Je kunt veranderen door je in te spannen, te leren en ervaringen op te doen. We geven je daarom de ruimte om verantwoordelijkheid te nemen en bieden je veiligheid om te leren en te onderzoeken.

    Bij de start van je studie ligt de nadruk op het ontwikkelen van kennis en vaardigheden. Ook komt direct de praktijk aan bod. Je leert praktijkcases aan te pakken samen met medestudenten, docenten en professionals. Gedurende de opleiding bouw je een portfolio op met concrete producten op het gebied van tekst, beeld en online skills. Hiermee kun je aan bedrijven laten zien wat je allemaal hebt gepresteerd.

    Het eerste jaar

    In het eerste jaar van de opleiding werk je direct aan opdrachten uit de praktijk. Tijdens de projectvakken werk je bijvoorbeeld aan een creatieve campagne voor een organisatie. Je leert hoe je een creatief concept ontwikkelt dat aansluit bij de vraag van de organisatie. Daarnaast leer je hoe je dit concept uitwerkt in communicatiemiddelen die de doelgroep aanspreken. 

    In het tweede half jaar ligt de focus op het creëren van content. Je ontwikkelt hiervoor een crossmediaal plan. Je leert hoe je content voor verschillende media kunt inzetten om zo de doelgroep te stimuleren tot interactie en de relatie te versterken. Deze content ga je zelf ook maken. Denk hierbij aan een magazine, social media posts, podcasts, vlogs en nieuwsbrieven.

    Naast de projectvakken krijg je les in onder andere social media management, contentcreatie, copywriting, online marketing, storytelling, Engels, mediaplanning en vormgeving. Je leert daarnaast welke theorieën en modellen je hierbij het beste kunt gebruiken en hoe je creatief kunt werken met verschillende (Adobe) ontwerpprogramma’s.

    Bij de voltijdopleiding volg je vier dagen in de week lessen en moet je rekening houden met een totale studiebelasting van ongeveer 40 uur per week.

    Het tweede jaar

    In het tweede jaar van de opleiding worden de opdrachten complexer en verwachten we meer zelfstandigheid van jou als student.

    Centraal staat het organiseren van een evenement. Hierbij ligt de focus op het maken van communicatiemiddelen om de juiste doelgroep naar je evenement te trekken. Op de dag zelf zorg je er met een helder draaiboek voor dat het evenement een groot succes wordt. Uiteraard hoort het evalueren en rapporteren van dit succes er ook bij. 

    Je krijgt les in onder andere online marketing, mediapsychologie, videoproductie, copywriting en onderzoek. 

    Keuze en begeleiding

    Keuze

    Tijdens je opleiding kun je kiezen uit zo'n driehonderd keuzevakken uit het HR-brede aanbod. Dit biedt je de kans om over de grenzen van je eigen opleiding heen te kijken. Ook kun je kiezen uit het studiesuccesaanbod van Rotterdam Academy, waarbij je invulling kunt geven aan je specifieke leerbehoeften om je studievaardigheden als hbo’er te verbeteren. Afhankelijk van je opleiding kun je zelf je opdrachtgever(s) voor je praktijkopdrachten/-stage uitzoeken. Ook met je afstudeeropdracht geef je een persoonlijke inkleuring aan je opleiding.

    Ondersteuning

    Iedere student is uniek en heeft eigen ideeën over studiedoelen. In onze ondersteuning maken we je bewust van je capaciteiten, kansen en uitdagingen. Soms blijkt tijdens of al vóór de opleiding dat je moeite hebt met een bepaald vak. Dan is het nuttig je kennis hiervan bij te spijkeren. Als student krijg je een coach (docent) die je begeleidt met je studie en de studievoortgang in de gaten houdt. Ook kun je een beroep doen op bureau Studentzaken en de studentendecaan van Rotterdam Academy voor ondersteuning bij specifieke problemen.

    Studeren met een functiebeperking

    Heb je een functiebeperking en heb je daarvoor aanpassingen of voorzieningen nodig, dan bieden we daarvoor verschillende mogelijkheden.

    Afstuderen

    In de laatste fase van de opleiding laat je zien dat je een volwaardig communicatieprofessional bent door bij een organisatie mee te werken. Tijdens je werk verzamel je bewijsstukken waarmee je aantoont dat je de competenties van de opleiding beheerst op eindniveau.

    Daarnaast werk je aan een crossmediaal beroepsproduct voor het bedrijf. Met de kennis die je tijdens de studie hebt opgedaan, onderzoek je eerst het probleem van de organisatie. Daarna adviseer je een crossmediale oplossing, waarbij je concrete middelen uitwerkt.

    Vakken

    Een indicatie van de vakken die je kunt verwachten

    Onderwijsvorm

    Hoe is het onderwijs ingericht?
    4 dagen les per week
    20 uren zelfstudie per week
    Legenda
    Praktijk
    Keuzeruimte
    Theorie
    Begeleiding

    Ervaringen van studenten

    Huidige studenten over de opleiding Crossmediale Communicatie

    Na je studie

    Wat kun je doen na de opleiding?

    Na je afstuderen

    Gefeliciteerd! Je hebt je Associate degree (Ad) gehaald. Deze titel mag je achter je naam voeren.

    Bij je diploma ontvang je een diplomasupplement met een DS-label. Met dit Engelstalige document kun je de waarde van je diploma eenvoudiger aantonen in het buitenland bij de toelating tot een vervolgstudie of bij het vinden van een baan.

    Beroepen

    Als je bent afgestudeerd, draag je de internationaal erkende titel Associate degree of Communication. Je kunt hiermee veel kanten op. Na het behalen van je diploma kun je bij zowel commerciële- als non-profitorganisaties aan de slag als bijvoorbeeld: 

    • Communicatiemedewerker
    • Social media specialist
    • Webcaremedewerker
    • Contentmedewerker
    • Websitebeheerder
    • Copywriter
    • Redacteur
    • Mediaplanner
    • PR-medewerker

    Doorstuderen

    Nadat je de Associate degree hebt behaald, kun je eventueel doorstuderen bij een bacheloropleiding. Of je een versnelde route kunt volgen, hangt af van de bachelor die je kiest.

    Bekijk je doorstroommogelijkheden

    Meet the alumni

    Interviews met oud-studenten Crossmediale Communicatie

    Locatie

    Waar ga je studeren?

    Niet op zoek naar deze opleiding?

    Kijk ook eens naar deze opties