Na het afstuderen (landelijke cijfers)
Baan op niveau
65%
Baan binnen het vakgebied
63%
Een baan vinden
22 maanden
Opbouw
Hoe is de opleiding opgebouwd?Ons onderwijs
Studie: wat mag je verwachten…
De Rotterdam Academy heeft als kernwaarden verbinden, vakmanschap en vernieuwen. Je komt terecht in een leergemeenschap waarin je te midden van docenten en professionals kunt groeien. Mensen zijn verschillend als het gaat om talent, interesse en temperament. Je kunt veranderen door je in te spannen, te leren en ervaringen op te doen. We geven je daarom de ruimte om verantwoordelijkheid te nemen en bieden je veiligheid om te leren en te onderzoeken.
Bij de start van je studie ligt de nadruk op het ontwikkelen van kennis en vaardigheden. Ook komt direct de praktijk aan bod. Je leert praktijkcases aan te pakken samen met medestudenten, docenten en professionals. Gedurende de opleiding bouw je een portfolio op met concrete producten op het gebied van tekst, beeld en online skills. Hiermee kun je aan bedrijven laten zien wat je allemaal hebt gepresteerd.
Het eerste jaar
In het eerste jaar van de opleiding werk je direct aan opdrachten uit de praktijk. Tijdens de projectvakken werk je bijvoorbeeld aan een creatieve campagne voor een organisatie. Je leert hoe je een creatief concept ontwikkelt dat aansluit bij de vraag van de organisatie. Daarnaast leer je hoe je dit concept uitwerkt in communicatiemiddelen die de doelgroep aanspreken.
In het tweede half jaar ligt de focus op het creëren van content. Je ontwikkelt hiervoor een crossmediaal plan. Je leert hoe je content voor verschillende media kunt inzetten om zo de doelgroep te stimuleren tot interactie en de relatie te versterken. Deze content ga je zelf ook maken. Denk hierbij aan een magazine, social media posts, podcasts, vlogs en nieuwsbrieven.
Naast de projectvakken krijg je les in onder andere social media management, contentcreatie, copywriting, online marketing, storytelling, Engels, mediaplanning en vormgeving. Je leert daarnaast welke theorieën en modellen je hierbij het beste kunt gebruiken en hoe je creatief kunt werken met verschillende (Adobe) ontwerpprogramma’s.
Bij de voltijdopleiding volg je vier dagen in de week lessen en moet je rekening houden met een totale studiebelasting van ongeveer 40 uur per week.
Het tweede jaar
In het tweede jaar van de opleiding worden de opdrachten complexer en verwachten we meer zelfstandigheid van jou als student.
Centraal staat het organiseren van een evenement. Hierbij ligt de focus op het maken van communicatiemiddelen om de juiste doelgroep naar je evenement te trekken. Op de dag zelf zorg je er met een helder draaiboek voor dat het evenement een groot succes wordt. Uiteraard hoort het evalueren en rapporteren van dit succes er ook bij.
Je krijgt les in onder andere online marketing, mediapsychologie, videoproductie, copywriting en onderzoek.
Keuze en begeleiding
Keuze
Tijdens je opleiding kun je kiezen uit zo'n driehonderd keuzevakken uit het HR-brede aanbod. Dit biedt je de kans om over de grenzen van je eigen opleiding heen te kijken. Ook kun je kiezen uit het studiesuccesaanbod van Rotterdam Academy, waarbij je invulling kunt geven aan je specifieke leerbehoeften om je studievaardigheden als hbo’er te verbeteren. Afhankelijk van je opleiding kun je zelf je opdrachtgever(s) voor je praktijkopdrachten/-stage uitzoeken. Ook met je afstudeeropdracht geef je een persoonlijke inkleuring aan je opleiding.
Ondersteuning
Iedere student is uniek en heeft eigen ideeën over studiedoelen. In onze ondersteuning maken we je bewust van je capaciteiten, kansen en uitdagingen. Soms blijkt tijdens of al vóór de opleiding dat je moeite hebt met een bepaald vak. Dan is het nuttig je kennis hiervan bij te spijkeren. Als student krijg je een coach (docent) die je begeleidt met je studie en de studievoortgang in de gaten houdt. Ook kun je een beroep doen op bureau Studentzaken en de studentendecaan van Rotterdam Academy voor ondersteuning bij specifieke problemen.
Studeren met een functiebeperking
Heb je een functiebeperking en heb je daarvoor aanpassingen of voorzieningen nodig, dan bieden we daarvoor verschillende mogelijkheden.
Afstuderen
In de laatste fase van de opleiding laat je zien dat je een volwaardig communicatieprofessional bent door bij een organisatie mee te werken. Tijdens je werk verzamel je bewijsstukken waarmee je aantoont dat je de competenties van de opleiding beheerst op eindniveau.
Daarnaast werk je aan een crossmediaal beroepsproduct voor het bedrijf. Met de kennis die je tijdens de studie hebt opgedaan, onderzoek je eerst het probleem van de organisatie. Daarna adviseer je een crossmediale oplossing, waarbij je concrete middelen uitwerkt.
Vakken
Een indicatie van de vakken die je kunt verwachtenSemester 1
- Beroepsproduct campagne
- Communicatie en mediaplanning
- Portfolio campagne tekst
- Portfolio campagne beeld
- Portfolio campagne online marketing
- Basis Engels
- Basis Nederlands
- Studieloopbaancoaching 1
- Professionele vaardigheden 1
- Keuzeonderwijs
Semester 2
- Beroepsproduct content
- Portfolio content tekst
- Portfolio content beeld
- Portfolio content online marketing
- Portfolio content Engels
- Content en public relations
- Studieloopbaancoaching 2
- Professionele vaardigheden 2
- Keuzeonderwijs
Semester 3
- Beroepsproduct event
- Mediapsychologie en cultuur
- Portfolio event tekst
- Portfolio event beeld
- Portfolio event online marketing
- Portfolio event Engels
- Onderzoek en plan van aanpak
- Studieloopbaancoaching 3
- Professionele vaardigheden 3
- Internationalisering
- Keuzeonderwijs
Semester 4
- Beroepsproduct crossmediaal
- Studieloopbaancoaching 4
- Professionele vaardigheden 4
- Keuzeonderwijs
Onderwijsvorm
Hoe is het onderwijs ingericht?- Praktijk
- Theorie
- Keuzeruimte
- Begeleiding
- Praktijk
- Theorie
- Keuzeruimte
- Begeleiding
Na je studie
Wat kun je doen na de opleiding?Na je afstuderen
Gefeliciteerd! Je hebt je Associate degree (Ad) gehaald. Deze titel mag je achter je naam voeren.
Bij je diploma ontvang je een diplomasupplement met een DS-label. Met dit Engelstalige document kun je de waarde van je diploma eenvoudiger aantonen in het buitenland bij de toelating tot een vervolgstudie of bij het vinden van een baan.
Beroepen
Als je bent afgestudeerd, draag je de internationaal erkende titel Associate degree of Communication. Je kunt hiermee veel kanten op. Na het behalen van je diploma kun je bij zowel commerciële- als non-profitorganisaties aan de slag als bijvoorbeeld:
- Communicatiemedewerker
- Social media specialist
- Webcaremedewerker
- Contentmedewerker
- Websitebeheerder
- Copywriter
- Redacteur
- Mediaplanner
- PR-medewerker
Doorstuderen
Nadat je de Associate degree hebt behaald, kun je eventueel doorstuderen bij een bacheloropleiding. Of je een versnelde route kunt volgen, hangt af van de bachelor die je kiest.