Menu
    English

    Rohini van de Sanden over haar groei als professional die ze in twee jaar doormaakte

    Rohini van de opleiding Crossmediale Communicatie

    Meet Rohini! Rohini van de Sanden is 29 jaar, woont in Utrecht en volgt de voltijd Associate degree-opleiding Crossmediale Communicatie. Voordat ze aan deze opleiding begon volgde ze meerdere opleidingen op het gebied van vormgeving en signmaking (offline reclame). In dit interview neemt zij ons mee in haar ervaringen als Ad-student en deelt ze hoe ze de afgelopen twee jaren ervaren heeft.

    Je studeert bij ons de opleiding Crossmediale Communicatie. Waarom heb je hiervoor gekozen?

    "Net voordat ik startte met de opleiding kwam corona om de hoek kijken. Ik wilde tijdens deze periode graag aan mezelf gaan werken en groeien. Toen ben ik gaan kijken naar wat er op dat moment allemaal in de wereld gebeurde. De digitale wereld was enorm aan het groeien ten opzichte van de offline wereld waar ik vandaan kom. En toen wist ik: “Hier wil ik iets mee gaan doen.” Veel vragen speelden door mijn hoofd, zoals ‘Wil ik nog wel iets creatiefs doen, of wil ik meer met mensen werken?’ Dit bracht me bij Crossmediale Communicatie, een opleiding die deze punten allebei biedt én een opleiding die de meeste raakvlakken heeft met wie ik zelf ben." 

    En waarom koos je specifiek voor een Associate degree-opleiding?

    "Toen ik weer terug wilde naar school was ik 26 jaar oud. Op mijn 27e maakte ik de keuze voor een opleiding. Dit was al ruim zes jaar na het afronden van mijn laatste opleiding. Ik vroeg mezelf af of ik echt nog vier jaar wilde gaan studeren op deze leeftijd. Voorheen heb ik ook alleen maar tweejarige opleidingen gevolgd en dat paste goed bij mij als type persoon. Daarnaast trok het stukje praktijkgericht onderwijs mij erg aan. Ik ben graag bezig met projecten vanuit het werkveld, dat geeft mij energie. Daarom koos ik uiteindelijk voor een Ad-opleiding."

    "Ik ben graag bezig met projecten vanuit het werkveld, dat geeft mij energie."

    Je bent nu bijna klaar met de opleiding. Wat vond je de afgelopen twee jaar het leukste vak of de leukste opdracht?

    "Dat was het ‘Beroepsproduct Magazine’. Je kreeg hierbij voorbeelden van studenten die al eerder magazines hadden gemaakt. Het viel mij op dat veel magazines gingen over reizen, eten en cocktails. Ik miste de maatschappelijke onderwerpen. Ik vind het belangrijk dat mensen, ook met een mentale of fysieke beperking, worden gehoord en gelijk worden behandeld. Iedereen is waardevol. Om taboes te doorbreken heb ik tijdens dit project een magazine ontwikkeld gericht op juist díe mensen, om hun stem te laten horen. Verschillende onderwerpen kwamen hier aan bod: ‘Hoe is het als ouder om te leven met een kind met een beperking?’ of ‘Hoe pakken jong volwassenen hun leven weer op na een burn-out?’. Voor mij was dat het leukste en het mooiste om neer te zetten tijdens de opleiding. Daar komt bij dat het maken van een magazine het meest uit de richting komt waar ik zelf ook vandaan kom met mijn eerdere opleidingen. Het was een mooie uitdaging om alles wat ik daar geleerd heb in dit project toe te kunnen passen, en eigenlijk nog beter te maken in de praktijk."

    Wat is het meest waardevolle dat je afgelopen twee jaar hebt geleerd?

    "Dat je altijd bij jezelf mag blijven. Dat dat is wat je uniek maakt. Tijdens de opleiding heb ik door middel van pitches en interviews geleerd om met een vlotte babbel op mensen af te stappen. Ik had dit altijd al wel in me, maar op de een of andere manier kwam het nooit tot uiting. Maar tijdens deze opleiding dus wel. Dat is het meest waardevolle voor mij en daar ben ik heel dankbaar voor."

    "Ik vind het belangrijk dat mensen worden gehoord en gelijk worden behandeld. Iedereen is waardevol en dat stond centraal in mijn magazine."

    Je bent ook peercoach van de opleiding. Wat houdt dat in?

    "Als peercoach help ik medestudenten op weg met hun opdrachten gedurende de opleiding. Dit doe ik met name voor beeld en marketing, omdat ik al ruim 15 jaar ervaring heb met beeld en omdat ik marketing een heel interessant vak vind. Ik geef studenten tips, help ze als ze ergens tegenaan lopen en als studenten het overzicht zijn verloren help ik ze verder met het maken van een studieplanning. Ik vind het super leuk om te doen, dus ik zou het zeker aan anderen aanraden om peercoach te worden. Als je mensen wilt helpen uiteraard. Van hulp geven krijg je veel energie. Dus als je de kans krijgt, dan zou ik die zeker pakken."

    Je liep stage bij INCLUDED. Kun je daar iets meer over vertellen?

    INCLUDED is een communityplatform van Hogeschool Rotterdam, dat beeld geeft aan ongehoorde verhalen van studenten. Je kunt hierbij denken aan gender discriminatie en racisme. Het leuke aan deze stage vond ik dat ik er alles wat ik gedaan en geleerd heb tijdens de opleiding kon toepassen: een evenement organiseren, interviews houden, het doen van onderzoek en eigen content maken in de vorm van zelf getekende illustraties. Zo heb ik tijdens Black History Month met een ‘Paint en Sip’ evenement aandacht gegeven aan verzetshelden zoals Boni en Anton de Kom. Zo konden we voor mensen de achtergrond van het slavernijverleden in kaart brengen."

     

    "Het leuke aan mijn stage bij INCLUDED vond ik dat ik er alles wat ik geleerd heb tijdens de opleiding direct kon toepassen."

    Welke stappen hoop je de komende twee jaar te zetten?

    "Het liefst ga ik na het afstuderen eerst aan het werk. Dan kan ik alle ervaringen en alles wat ik afgelopen twee jaar heb geleerd tot uiting brengen. Ik ga op zoek naar iets waar ik echt aan de slag kan met diversiteit, inclusie en mensen. Daar haal ik de meeste waarde en kracht als persoon uit. Daarnaast droom ik ervan om ooit een onderneming te starten waarbij ik een eigen merk wil beginnen dat zich inzet voor het doorbreken van taboes rondom mentale gezondheid. Voor nu is dit nog een stap te ver, omdat ik eerst mijn ervaring en kennis tot uiting wil laten komen. Mijn eigen merk is een droom voor later."

    Heb je nog tips voor studenten die de komende twee jaar de Ad-opleiding Crossmediale Communicatie gaan studeren?

    "Een tweejarige opleiding is goud waard. Je kunt jezelf in een korte tijd ontwikkelen tot professional. Het is wel belangrijk om te weten dat een tweejarige opleiding kort is en dat het veel energie van je vergt. Je bent echt wel de gehele week bezig met je opleiding en dat moet wel bij je passen. Werk hard en daag jezelf uit. Maar geniet ook vooral, want voor je het weet is die twee jaar voorbij."

    Heb je zelf iets wat je graag nog zou willen delen?

    Wat echt gezegd mag worden is dat alle docenten van de Ad Crossmediale Communicatie mij overal bij hebben geholpen en een luisterend oor boden. Dankzij hen ben ik peercoach geworden en ben ik bij de toffe stage bij INCLUDED terechtgekomen. Je wordt direct geaccepteerd. Dit was uiteindelijk voor mij de sleutel tot de professional die ik ben geworden. Je wordt serieus genomen en jouw persoonlijke groei staat altijd centraal. Daar ben ik ze heel dankbaar voor.

     

    "Je bent nooit te oud om een opleiding te volgen."

    "En los daarvan wil ik ook meegeven dat je nooit te oud bent om een opleiding te volgen. Zelf had ik nooit gedacht dat ik na het mbo ooit een hbo-opleiding zou gaan volgen. Twijfel je? Maak die stap, gooi jezelf in het diepe en ga het avontuur aan." 

    Meer ervaringen