Menu
    English

    Jesper Los over zijn overstap van de evenementenbranche naar de techniek

    Engineering: Meet the alumni

    Meet Jesper! Jesper Los is 24 jaar, woont in Leiden en volgde bij ons de deeltijd Associate degree-opleiding Engineering. Daarna is hij doorgestroomd naar de deeltijd bacheloropleiding Werktuigbouwkunde, die hij inmiddels succesvol heeft afgerond, en is hij momenteel fulltime werkzaam als werkvoorbereider bij de Vink Groep in Katwijk. In dit interview vertelt hij over zijn overstap van de evenementenbranche naar de techniek en zijn ervaringen bij de opleiding.

    Waarom heb je voor de Associate degree-opleiding Engineering gekozen?

    Ik heb eerst de mbo4-opleiding podium- en studietechniek afgerond aan de Herman Brood Academie en daarna een jaar als technicus gewerkt in een theater in Den Haag. Op een gegeven moment vroeg ik mezelf af of dit hetgeen was dat ik op mijn veertigste nog steeds zou willen doen. Toen heb ik besloten de switch te maken naar werktuigbouwkunde en de Associate degree-opleiding Engineering te gaan volgen.

    Je volgde Engineering in deeltijd. Waarom heb je daarvoor gekozen?

    Ik was inmiddels al gewend aan het hebben van een inkomen en vond het fijn dit te behouden. Ik wilde niet meer fulltime studeren, dat past ook niet bij me. Ik vind het fijn om een bepaalde vorm van druk te voelen door het combineren van werk, studie en mijn privéleven. Ik ben toen op zoek gegaan naar een bedrijf waar ik een meer werktuigbouwkundige rol zou kunnen vervullen, het is namelijk een vereiste dat je een relevante functie hebt naast de deeltijdstudie. Via mijn oud stageadres kwam ik in contact met een bedrijf dat werktuigbouwkundige installaties leverde aan de evenementensector. Hierdoor kon ik mijn passie voor theater nog steeds combineren met mijn werk. Ik volgde daar een traineeship.

    Waarom heb je specifiek voor een Associate degree gekozen?

    De twee jaar van de opleiding boden me iets meer zekerheid. Ik ben namelijk hartpatiënt en zou ergens in de toekomst nog een cardiologische ingreep moeten ondergaan. Dat is een heftige ingreep met een revalidatieperiode en ik wist niet zeker wanneer dit precies nodig zou zijn. Gezondheidstechnisch durfde ik me niet meteen te committeren aan een vierjarige opleiding en paste de tweejarige Associate degree beter. 

    Foto's: Melissa van Well - Dijkshoorn

    “Als hartpatiënt durfde ik me gezondheidstechnisch niet meteen te committeren aan een vierjarige opleiding en paste de tweejarige Associate degree beter.”

    Maar je bent alsnog doorgegaan. Je hebt inmiddels ook de deeltijd bacheloropleiding Werktuigbouwkunde bij Hogeschool Rotterdam afgerond.

    Ja dat klopt. Ik ben na het afronden van de Associate degree gaan solliciteren, maar ik merkte dat in de regio waar ik woon en solliciteerde, de bedrijven Associate degrees niet zo goed kenden en ze daardoor ook niet zo goed wisten wat ze ermee aan moesten qua positie binnen het bedrijf en salaris. Daarom heb ik besloten er toch nog twee jaar achteraan te plakken en de laatste twee jaar van de bacheloropleiding ook te gaan volgen. Ik vond het wel leuk om het dan meteen te doen, want er gingen meer mensen uit mijn klas door en dan zit je toch nog met een paar bekenden.

    En met je gezondheid kon dat?

    Ja, gelukkig wel. Ik heb in 2013 een openhartoperatie gehad en ben sindsdien stabiel. Destijds werd wel gesproken over een volgende operatie binnen een aantal jaar, maar tot op heden gaat alles gelukkig nog goed.

    Hoe heb je de Ad Engineering ervaren?

    Als heel leerzaam. De opleiding geeft een brede basis in de techniek. Maar ik vond hem wel heel pittig. Het is gewoon wel echt een hele kluif naast je baan. Mede doordat ik een mbo-opleiding heb gedaan zonder wiskunde, wat niet per se aan te raden is. Ik had daardoor een flinke inhaalslag te maken. Ik heb privé heel veel bijlessen wiskunde gevolgd en ik haalde uiteindelijk óf een 9 óf een 5,5. Ik snapte het of ik snapte het niet, zeg maar.

    “De opleiding is heel leerzaam en geeft een brede basis in de techniek. Maar ik vond hem ook heel pittig.”

    En hoe vond je de overgang van een Associate degree naar de bachelor?

    Dat was wel even wennen. Een ander gebouw, andere docenten, andere medewerkers. Maar tijdens de voorlichting word je hier wel redelijk goed op voorbereid.

    Bij de Associate degree heb je twee richtingen: Engineering en Maintenance & Mechanics. Bij de bachelor heb je drie vakgebieden: constructie, energie en mechatronica. De Ad Engineering focust zich meer op constructie en mechatronica. Maintenance & Mechanics focust zich meer op energie en mechatronica. Het eerste half jaar van de bacheloropleiding haal je eerst het deel in wat je niet bij jouw Ad-opleiding hebt gehad. Dus Engineering haalt het stuk energie in en Maintenance het stuk constructie. Vanaf het tweede half jaar volg je de lessen gezamenlijk.

    De lessen bij de bacheloropleiding zijn vergelijkbaar met de Associate degree-opleiding. Ze zijn alleen iets langer en uitgebreider. Dit komt omdat de periodes korter zijn en je dus meer periodes per jaar hebt in vergelijking met de Ad, maar minder vakken per periode krijgt. Een ander verschil is dat je geen standaard begeleiding meer krijgt bij de praktijkopdrachten (dat is dan ook hetgeen waardoor veel studenten studievertraging oplopen) en geen lessen professionele identiteit meer hebt. Er wordt wat meer zelfstandigheid van je verwacht en er is standaard wat minder persoonlijke aandacht. Maar als je erom vraagt, dan kun je die persoonlijke aandacht zeker nog wel krijgen.

    Wat doe je nu voor werk? Kun je daar iets over vertellen?

    Ik werk momenteel bij Induct, onderdeel van de Vink Groep in Katwijk. Wij engineeren en leveren installaties voor schone lucht. Dus ofwel voor ruimtes waar een vervuilend middel wordt gebruikt dat niet naar buiten mag, of een schone ruimte waar juist geen vuile lucht naar binnen mag. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan een cleanroom of een laboratorium.

    Ik ben hier gekomen via een oud-collega. We zijn bezig met het opzetten van een serviceafdeling binnen de groep, waarmee we naast het engineeren en leveren van de installaties ook het beheer en onderhoud gaan aanbieden aan onze opdrachtgevers. Mijn oud-collega is gestart om de afdeling op te zetten en vroeg of het voor mij geen mooie uitdaging was om me daarbij aan te sluiten. Meedenken en helpen met het opzetten van een hele nieuwe afdeling binnen de groep: een unieke kans en mooie uitdaging.

    “Meedenken en helpen met het opzetten van een hele nieuwe afdeling binnen de groep: een unieke kans en mooie uitdaging.”

    Hier werk je pas net. Tijdens de Associate degree werkte je ergens anders?

    Ja, ik heb inmiddels al bij een aantal bedrijven gewerkt, mede vanwege de pandemie. Het eerste bedrijf waar ik mijn traineeship volgde en mijn passie voor theater combineerde met techniek kwam door corona helemaal stil te liggen en toen hield het daar op. Dat is gewoon pech hebben.

    Ik heb ook verschillende functies gedaan. Tijdens het traineeship ben ik gestart als werkvoorbereider. Na een jaar heb ik de switch gemaakt naar de tekenkamer als engineer, maar daar werd ik niet gelukkig van. Ik miste echt het contact met collega’s en het zijn van de welbekende ‘regelneef’.

    Alleen maar achter de computer dingen uitwerken bleek niet mijn ding. Daarom ben ik weer teruggegaan in een werkvoorbereidersrol. Dat doe ik bij mijn huidige werkgever nu nog. Mijn hele werkdag draait om het zorgen dat anderen hun werk beter kunnen doen.

    Denk hierbij aan communicatie, plannen en organiseren of het oplossen van problemen waar anderen tegenaan lopen. Ik sta de hele dag in contact met zowel de interne als de externe klant. 

    “Op de tekenkamer werd ik niet gelukkig. Ik miste echt het contact met collega’s en het zijn van de welbekende ‘regelneef’.”

    Over corona gesproken, jij hebt het merendeel van de opleiding online gevolgd denk ik?

    Ja klopt. Ik ben in 2019 begonnen, net voor corona. Ik heb eigenlijk anderhalf jaar van de twee jaar online meegemaakt. Sommige docenten zag ik bij de diploma-uitreiking in De Kuip voor het eerst in persoon. Grappig dat iemand dan ineens veel kleiner of groter is dan in je verbeelding.

    Door mijn gezondheidssituatie kon ik ook echt helemaal niet naar school komen tijdens de pandemie, ook niet voor tentamens. Het was heel fijn dat de opleiding daarin met me meedacht en me een alternatief aanbood. Ik mocht de tentamens vanuit huis maken onder supervisie van de onderwijsmanager en opleidingscoördinator die er via Teams bij waren. Daar was ik heel blij mee, want anders had ik mogelijk moeten stoppen met de opleiding.

    Welke onderdelen of vakken die je tijdens de Ad-opleiding Engineering hebt gehad, kun je nu in je huidige werk goed gebruiken?

    Professionele Identiteit! Tijdens mijn opleiding heb ik dat echt vervloekt, maar ik heb er wel het meeste van geleerd. Het bestaat uit heel veel reflecteren en dat vond ik echt verschrikkelijk. Maar je leert er gewoon een hele hoop. Op het gebied van communicatie, maar ook hoe je met andere mensen omgaat en hoe je jezelf presenteert binnen een bedrijf en naar collega’s, leveranciers en klanten toe.

    En daarnaast ook de brede technische basis die ik bij de opleiding heb opgedaan. Ondanks dat ik voorheen helemaal geen technische achtergrond had merk ik nu dat ik een hele andere gesprekspartner ben voor collega’s. Dat ik veel beter op niveau mee kan praten door alle opgedane kennis. En natuurlijk door de persoonlijke ontwikkelslag.

    “Ik merk nu bijvoorbeeld dat ik een hele andere gesprekspartner ben voor collega’s. Dat ik veel beter op niveau mee kan praten door alle opgedane kennis.”

    Wat zijn jouw dromen voor de toekomst?

    Qua functie hoop ik snel met onze nieuwe afdeling mee te mogen groeien. Gelukkig denkt het bedrijf graag met mij mee en geven ze mij alle ruimte om mij te ontwikkelen door middel van cursussen en opleidingen. Op korte termijn ga ik specifiek voor mijn vak wat verdiepende cursussen volgen over klimaatbeheersing en installatietechniek.

    Mijn minor heb ik tijdens de bacheloropleiding extern gevold: een pre-master in Managementwetenschappen en externe minor in Bedrijfskunde aan de Open Universiteit. Hier zou ik nog graag mijn Propedeuse Bedrijfskunde halen. Verder zit ik met een schuin oog te kijken naar een post-bachelor (Technische) Bedrijfskunde of Onderhouds- en Assetmanagement.

    Over een aantal jaar zou ik graag de Parttime Master of Science in Management willen doen aan Nyenrode. Maar ik denk dat ik daar meer aan heb als ik meer bagage in mijn rugzak heb zitten, iets meer werkervaring. Ik ben in ieder geval nog lang niet uitgeleerd."