Menu English

Bas Brusse over zijn ervaringen als ICT Service Management-student, zijn passie voor techniek en zijn reis binnen Venéco

ICT Service Management: Meet the alumni

Meet Bas! Bas Brusse is 30 jaar, woont in Maassluis, volgde de deeltijd Associate degree-opleiding ICT Service Management bij Rotterdam Academy en werkt inmiddels al een derde van zijn leven bij Venéco, een dienstverlener op het gebied van IT, Telecom en Security. In dit interview vertelt hij over zijn ervaringen als ICT Service Management-student, zijn passie voor techniek en neemt hij ons mee op zijn reis binnen Venéco waar hij als 17-jarige begon.

Waarom heb je voor de deeltijd-opleiding ICT Service Management gekozen? 

Tijdens mijn mbo niveau-4 studie ICT-beheer ben ik gaan werken bij Venéco en ben daar gebleven. Mijn werkgever heeft mij een kans geboden en gestimuleerd om verder te leren op hbo-niveau. Ik zat al in een levensfase met een huis, een partner, en had geen idee hoe mijn leven er na een paar jaar uit zou zien. Misschien wilden we wel aan kinderen beginnen. Ik zag het niet gebeuren dat ik de slapeloze nachten zou combineren met werken én een studie. Om die reden heb ik dus heel bewust gekozen voor de tweejarige Associate degree-opleiding. En dat bleek een goede keuze, want tijdens de afronding van mijn studie bleek mijn vriendin zwanger van onze eerste dochter. Met een Associate degree heb je na twee jaar in ieder geval een volwaardig diploma in handen en kan je veel kanten op. Je kan na die twee jaar alsnog doorstromen naar de bacheloropleiding.  

Ik zag het niet gebeuren dat ik de slapeloze nachten zou combineren met werken én een studie. Om die reden heb ik dus heel bewust gekozen voor de tweejarige Associate degree-opleiding.

Hoe heb je de opleiding ervaren?  

Ik koos specifiek voor ICT Service Management vanwege de breedte van de opleiding. Het bood me de kans om in korte tijd veel te leren en om verschillende aspecten van het vak 'te proeven'. Ik heb geleerd te reflecteren, mijn professionele houding bij te schaven en ik heb kennisgemaakt met een hoop nieuwe methodes en modellen.  

Ik moet wel toegeven dat het soms best pittig was, 36 uur werken, privé en daarnaast studeren. In een periode krijg je meerdere vakken waar je je op moet storten. Soms heb je na je werk in de avonduren wat minder energie om te studeren. En dan helpt het ook niet mee als je perfectionistisch bent en alles heel goed wil doen. Toch zal ik altijd de voorkeur uitspreken voor een deeltijdopleiding, omdat je dan meteen de theorie aan de praktijk kan koppelen. Ik ben echt een praktijkjongen. Op het moment dat ik het zelf kan zien en voelen, dan kun je het me tien jaar later vragen en weet ik het nog.  

Fotograaf: Melissa van Well-Dijkshoorn


Wat doe je nu voor werk? Kun je me daar iets over vertellen? Over het bedrijf, de functie…
 

Ik ben op mijn 17e bij Venéco begonnen op de Service & Repair-afdeling. Dat was een stage tijdens mijn mbo-opleiding ICT-beheer. In deze functie heb ik echt de basis van mijn IT-kennis gelegd. Hier hield ik mij bijvoorbeeld bezig met het installeren van laptops, computers en servers. En troubleshooten. Inmiddels werk ik dus al meer dan een derde van mijn leven bij Venéco en heb ik verschillende functies bekleed. Momenteel ben ik ICT Solution Manager en kijk ik in mijn rol naar hoe we onze producten en diensten om de klanten heen bouwen. Dus iemand start een nieuw bedrijf, wat heb je daar dan allemaal voor nodig op het gebied van IT, Telecom en Security? En hoe kunnen we dit op de beste manier inregelen voor de klant? Dat kan ik natuurlijk niet alleen, maar in samenwerking met onze specialisten op de verschillende disciplines. Als Solution Manager ben je als het ware de brug tussen sales en operatie. Vanuit sales perspectief willen we natuurlijk iets verkopen, maar kunnen we dat in de operatie ook waarmaken? Het is mijn taak om dit dichter bij elkaar te brengen met behulp van gestandaardiseerde ICT-oplossingen en daarbij altijd de wensen van de klant als uitgangspunt te nemen. 

Als Solution Manager ben je als het ware de brug tussen sales en operatie. Vanuit sales perspectief willen we natuurlijk iets verkopen, maar kunnen we dat in de operatie ook waarmaken?

Venéco begon ooit als een hobby op een zolderkamer, waar de oprichters computers repareerden voor familie en vrienden. Nu, 30 jaar later, zijn we een prominente ICT-partner, die klanten vooruit helpt op het gebied van IT, Telecom en Security. Deze mentaliteit van 'Moving You Forward!' is ook gericht op ons eigen personeel. Zo hebben ze mij gestimuleerd om verder te studeren en mezelf te ontwikkelen, en momenteel volgen drie van mijn collega’s bijvoorbeeld ook de opleiding ICT Service Management.  


Welke onderdelen of tools die je tijdens de opleiding hebt geleerd, kun je in je huidige werk toepassen?
 

De opleiding heeft me een hoop methodes en modellen aangereikt die ik nu echt toepas in mijn werk. Tijdens mijn studie heb ik als het ware een theoretische index gecreëerd (om het maar even in ‘tech-nerd-termen’ te zeggen) en heb ik sleutelbegrippen in mijn hoofd opgeslagen. Hierdoor kan ik teruggrijpen op de theorie, wanneer ik denk dat ik deze in de praktijk nodig heb. Zo hebben we laatst een nieuw softwarepakket gekozen binnen de organisatie en heb ik de MoSCoW analyse toegepast om onze wensen en eisen helder in kaart te brengen. 

Tijdens mijn studie heb ik als het ware een theoretische index gecreëerd (om het maar even in ‘tech-nerd-termen’ te zeggen) en heb ik sleutelbegrippen in mijn hoofd opgeslagen.

Tijdens mijn studie heb ik waardevolle inzichten verkregen op het gebied van leiderschap, waaronder het cruciale principe van het praten mét elkaar in plaats van óver elkaar. Daarnaast heb ik me bekwaam gemaakt in diverse methoden en modellen zoals de STARR-methode voor zelfreflectie, de PDCA-cyclus, en ITIL en BISL. ITIL, een belangrijk onderdeel van de opleiding, heeft mij bijvoorbeeld aangezet om ticketcategorisatie bij Venéco te implementeren. Dit was enkele jaren geleden nog niet het geval. Door deze categorisatie kunnen we nu rapportages maken en tickets aan de juiste specialisten toewijzen. Bovendien heeft BISL mijn begrip van IT verdiept: het draait niet alleen om technologie, het begrijpen van de behoeften van de gebruiker is net zo essentieel, en onze technologische oplossingen moeten daarop worden afgestemd.  

Wat zijn jouw dromen voor de toekomst?  

Ik heb altijd al een fascinatie voor techniek gehad. Of het nu om de nieuwste iPhone of het meest recente laptopmodel ging, ik wilde het hebben, ervaren en onderzoeken. Ik zie mezelf als een echte gadgetliefhebber en heb een drang om mensen te verbazen met wat techniek kan bieden – mogelijkheden waarvan veel mensen zich niet eens bewust zijn. 

Ik zie mezelf als een echte gadgetliefhebber en heb een drang om mensen te verbazen met wat techniek kan bieden – mogelijkheden waarvan veel mensen zich niet eens bewust zijn.

Ook hecht ik veel waarde aan voortdurende groei en leren. Wat ik interessant vind is het begrijpen van menselijke interacties en zelfbewustzijn. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat iedereen zich op zijn gemak voelt en zijn potentieel benut? Het samensmelten van leiderschap met technische kennis, het opbouwen van een krachtig team om mij heen, dat is wat mij drijft en energie geeft. Daarnaast haal ik ook voldoening uit het stimuleren van jonge mensen om te groeien en zich te ontwikkelen. Zo zou ik bijvoorbeeld graag gastlessen verzorgen.  

Maar het allerbelangrijkste vind ik een gezonde balans tussen werk en privé, en droom ik van het vermogen om nóg meer van het leven te genieten. 

Meer weten over deze opleiding?

 Ga naar de opleidingspagina