Menu
    English

    Management in de Zorg deeltijd

    Associate degree

    • Duur en startmoment

      2 jaar, september

    • Opleidingstype

      Deeltijd Associate degree

    • Taal

      Nederlands

    Werk je in de zorg of maatschappelijke dienstverlening en heb je de ambitie om door te groeien naar een (meer) coördinerende functie en meer verantwoordelijkheid?


    De zorg staat de komende jaren voor een aantal uitdagingen. Organisaties worden steeds efficiënter georganiseerd en verantwoordelijkheden komen lager in de organisatie te liggen. Het team is verantwoordelijk voor de totale zorg- of dienstverlening en voor een herkenbare groep cliënten. Dit doen zij onder leiding van een operationeel leider of een manager op afstand. De vraag naar authentieke leiders in de zorg, welzijn en dienstverlening groeit. Dit vraagt om professionals die persoonlijk en effectief leiderschap
    inzetten binnen het (project)team om de cliënt een zo goed mogelijke zorg of diensten te leveren. De deeltijd Associate degree-opleiding Management in de Zorg speelt hierop in.
     
    Deze tweejarige Ad-opleiding draait om authentiek leiderschap en is gericht op alle aspecten van operationeel leidinggeven: van het coachen van collega’s tot het coördineren van werkzaamheden binnen jouw werkeenheid. Daarnaast leer je veranderingen te initiëren en samen met anderen uit te voeren, om de kwaliteit en efficiëntie van de dienstverlening te verbeteren.
     
    Het leren op de werkplek is een belangrijk onderdeel van deze deeltijdopleiding. Je past het geleerde direct toe in de praktijk en de vraagstukken uit de praktijk vormen op hun beurt weer input voor diverse opdrachten.
     
    "Leiderschap, daar draait het om."
     

    Voorlichtingsactiviteiten

    Bekijk het aanbod en meld je aan
    Alles over de open dag van Management in de Zorg

    Meeloopdag

    Kom bij ons langs

    Wil je graag weten of de Ad-opleiding Management in de Zorg bij je past? Dan kun je een dagdeel meelopen bij de opleiding om de sfeer te proeven, een les bij te wonen en studenten te spreken over hun ervaring. 

    Meld je aan

    Studie in Cijfers

    studiekeuze123.nl/studie-in-cijfers
    Laatste wijziging op 28-08-2024 Bekijk meer informatie over Studie in Cijfers
    Deze opleiding
    Landelijk gemiddelde deze studie (6 opleidingen)

    Opbouw

    Hoe is de opleiding opgebouwd?

    Ons onderwijs

    Bij onze opleidingen voelt iedereen zich welkom en hoort iedereen erbij. Studenten en docenten kennen elkaar en weten elkaar te vinden. De docenten doen er alles aan om je te begeleiden bij je studie op een manier die bij jou past. Dit vraagt van jou betrokkenheid en een actieve inzet. Samen maken we het onderwijs.

    Hierbij besteden we onder andere aandacht aan je:

    • kennisbasis van het beroep
    • handelen in de beroepspraktijk
    • eigen professionele identiteit
    • persoonlijke ontwikkeling

    Al deze elementen komen steeds aan bod tijdens de opleiding. Studenten (en medewerkers) hebben invloed op de manier waarop dit gebeurt in medezeggenschapsraden

    Bij de start van je studie ligt de nadruk op het ontwikkelen van kennis en vaardigheden, maar direct komt ook de praktijk aan bod. Je leert reële beroepsvraagstukken aan te pakken, in samenwerking met medestudenten, docenten, professionals uit de praktijk en praktijkgerichte onderzoekers. Eerst krijg je veel begeleiding van je docent, later neem je steeds meer het heft in eigen handen. Tijdens je studie leer je jezelf steeds beter kennen en ontdek je wat jouw unieke kwaliteiten zijn als beroepsbeoefenaar.

    Thema's en flexibele module

    Het programma van de Ad-opleiding Management in de Zorg bestaat uit vier semesters van een half jaar, waarin steeds een ander thema centraal staat:
     
    1. Persoonlijk Leiderschap: Wanneer je dit semester hebt afgerond, heb je jouw eigen organisatie grondig onderzocht. Daardoor ben je een kritische gesprekspartner geworden van het management (van de afdeling). De organisatie krijgt een medewerker die organisatiesensitief is, een onderzoekende houding heeft, kritisch is en feedback kan en durft te geven.
     
    2. Presterende Teams: Op basis van jouw bevindingen bevorder je op gerichte wijze het zelfbewustzijnsproces van de teamleden ten aanzien van persoonlijk leiderschap en teamsamenwerking en lever je een actieve bijdrage aan de vorming van het team als een learning community, met als doel het behalen van de afdelingsdoelstellingen.
     
    3. Customer Experience Management: Je doet verbetervoorstellen gericht op afstemming (in de keten) en de contactmomenten met klantrelaties, op basis van een customer journey. Je levert daarnaast een actieve bijdrage aan de optimalisatie van de tevredenheid van de interne en externe klanten van de organisatie en stimuleert anderen dit ook te doen.
     
    4. Creatief Leiderschap: Je ontwerpt een relevante vernieuwing die aansluit bij de actualiteit in de branche en die van waarde is voor de organisatie en/of de klant. Je doet dit in co-creatie met andere betrokkenen. Ook geef je advies over de wijze waarop de vernieuwing een onderdeel kan worden van het dagelijks werk in de organisatie.
     

    Elk semester wordt afgerond met een beroepsproduct, vaardigheidstoets en een assessment. In semester 2 heb je de mogelijkheid om een uitstapje te maken naar de opleiding Ad Management, waar je het semester Procesverbetering kunt volgen. Dit geeft je de mogelijkheid om het programma van de opleiding aan te passen aan jouw eigen leerbehoeften en doelstellingen.

    Het eerste jaar

    In het eerste jaar start je de ontwikkeling van jouw persoonlijk leiderschap. Dit ontwikkel je door binnen de organisatie waar je werkzaam bent te leren kijken naar de inrichting, het bestaansrecht maar vooral jouw eigen rol hierin. Het semester wordt afgesloten met een organisatieanalyse en een assessment over jouw persoonlijke leiderschapontwikkeling.

    In semester 2 kun je kiezen uit Presterende teams of Procesverbetering. Presterende teams gaat over teamleiderschap en hoe je je eigen rol binnen een team kunt versterken en jouw collega’s kunt helpen om samen beter te functioneren. Procesverbetering gaat over de inrichting van de organisatie en hoe je met slimme verbeteringen de processen efficiënter en effectiever kunt maken.

    Het tweede jaar

    In het tweede jaar volg je het semester Customer journey. Hier leren we je kijken door de ogen van de klant, cliënt of patiënt om op die manier samen met het team en de ketenpartners het proces optimaal af te stemmen op de behoeften.

    Het semester Creatief leiderschap is het afsluitende semester en hierin ga je als beroepsprofessional bij het implementeren draagvlak ontwikkelen voor innovaties en veranderingen binnen jouw organisatie.

    Afstuderen

    In het tweede jaar rond je de opleiding af binnen de context van de praktijk. Je gaat aan de slag met een verandervraagstuk op jouw afdeling. Aan het einde van de afstudeerfase sluit een assessment het werken aan competenties op de werkplek af.

    Werk en studie

    Bij deze opleiding stellen we eisen aan je werkervaring en/of werksituatie. De exacte eisen vind je onder de toelatingsvoorwaarden.

    Ondersteuning

    Ondersteuning

    Iedere student is uniek en heeft eigen ideeën over studiedoelen. In onze ondersteuning maken we je bewust van je capaciteiten, kansen en uitdagingen. Soms blijkt tijdens of al vóór de opleiding dat je moeite hebt met een bepaald vak. Dan is het nuttig je kennis hiervan bij te spijkeren. Als student krijg je een coach (docent) die je begeleidt met je studie en de studievoortgang in de gaten houdt. Ook kun je een beroep doen op het bureau Studentzaken en de studentendecaan van de Rotterdam Academy voor ondersteuning bij specifieke problemen.

    Studeren met een functiebeperking

    Heb je een functiebeperking en heb je daarvoor aanpassingen of voorzieningen nodig, dan bieden we daarvoor verschillende mogelijkheden 

    Vakken

    Een indicatie van de vakken die je kunt verwachten

    Onderwijsvorm

    Hoe is het onderwijs ingericht?
    1 dag les per week
    12 uren zelfstudie per week
    Legenda
    Praktijk
    Keuzeruimte
    Theorie
    Begeleiding

    Na je studie

    Wat kun je doen na de opleiding?

    Na je afstuderen

    Gefeliciteerd! Je hebt je Associate degree (Ad) gehaald. Deze titel mag je achter je naam voeren. 

    Bij je diploma ontvang je een diplomasupplement met een DS-label. Met dit Engelstalige document kun je de waarde van je diploma eenvoudiger aantonen in het buitenland bij de toelating tot een vervolgstudie of bij het vinden van een baan.

    Beroepen

    In de zorg en welzijn is een groeiende behoefte aan professionals met authentiek leiderschap.

    Medewerkers en leidinggevenden bij instellingen voor zorg, welzijn en dienstverlening krijgen steeds meer te maken met bedrijfsmatige en beleidsmatige vraagstukken. Er is behoefte aan authentieke professionals, die in staat zijn om met het team de dagelijkse zorgen dienstverlening te organiseren en uit te voeren, die gericht werken aan het behalen van de organisatiedoelstellingen en die de uitdaging aangaan om de kwaliteit te verbeteren en het aanbod aan te passen aan de behoeften van de klant of cliënt.
     
    Met de Associate degree Management in de Zorg kun je binnen jouw functie doorgroeien en meer leidinggevende of coördinerende taken uitvoeren, of je kunt doorstromen naar nieuwe functies zoals: teamleider, coördinator of eerste verantwoordelijke.

    Doorstuderen

    Nadat je de Associate degree hebt behaald, kun je eventueel doorstuderen bij een bacheloropleiding. Of je een versnelde route kunt volgen, hangt af van de bachelor die je kiest.

    Bekijk je doorstroommogelijkheden

    Locatie

    Waar ga je studeren?

    Niet op zoek naar deze opleiding?

    Kijk ook eens naar deze opties