Menu
    English

    Van droom tot Markthal: Anil Cilek over het succes van Toast-Up

    Ondernemen: Meet the alumni

    Meet Anil! Anil Cilek is 24 jaar, woont in Schiedam en studeerde bij onze opleiding Ad Ondernemen af met zijn unieke tosti-concept Toast-Up, waarmee hij de klassieke tosti naar een hoger niveau brengt. Twee maanden geleden opende hij de allereerste vestiging. En niet op de minste plek: in de iconische Markthal van Rotterdam. In dit interview vertelt hij over zijn ervaringen als Ondernemen-student, hoe het concept Toast-up ontstond en zijn toekomstdromen.

    Je hebt de Associate degree-opleiding Ondernemen gevolgd. Waarom heb je hiervoor gekozen?

    Ik heb altijd al het idee gehad dat ik zou gaan ondernemen. Mijn hart gaat sneller kloppen van het idee dat ik kan doen wat ik wil en waar ik in geloof, van de vrijheid die je als ondernemer hebt. Wat voor onderneming ik wilde starten, was lange tijd de vraag. Hier hoopte ik tijdens de opleiding achter te komen. In het eerste jaar lukte dat helaas niet, waardoor ik besloot een pauze in te lassen. Een pauze waarin ik veel heb uitgezocht en geprobeerd, en ervaring heb opgedaan in de horeca.

    Na deze periode ontstond mijn concept Toast-Up, en zag ik ook kans mijn opleiding af te ronden. Met Toast-Up in mijn achterhoofd was de opleiding het ideale startpunt voor mij. Ik maakte mijn businessplan, zocht alle financiële mogelijkheden uit en verdiepte mij in investeerders. Dankzij de opleiding sta ik waar ik nu sta, dus ik heb geen moment spijt dat ik ben teruggekomen.

    Ik heb altijd al het idee gehad dat ik zou gaan ondernemen. Mijn hart gaat sneller kloppen van het idee dat ik kan doen wat ik wil en waar ik in geloof.

    Met Toast-up breng je de klassieke tosti naar een hoger niveau. Kun je vertellen hoe dit concept ontstaan is?

    Tijdens onze vakanties naar Turkije genieten we elk jaar van een brood dat je alleen daar kunt krijgen. ’s Ochtends als ontbijt, met kaas ertussen, is het echt een feestje. Ik dacht: hier zit een kans. Ik ga tosti’s maken, maar dan anders. Toen ik ontdekte dat dit concept in Nederland nog niet bestond, ging het vlammetje aan! Iedereen kent het principe van een tosti, maar niet op deze manier. Mijn moeder kan dit brood zelf maken, dus we konden het eenvoudig naar Rotterdam halen.

    Ik ben veel gaan testen op zoek naar de ideale combinaties en smaken die je nergens anders kunt proeven. Als ik ergens niet achter sta of het niet meer lekker vind, gaat het eruit. Dat is nog steeds hoe ik werk.

    Vuilcontainers met opgehaalde flessen oud frituurvet door FattoryFoto: De kraam van Toast-up in de iconische Markthal. Fotograaf: Lara van der Reijken.

    Je geeft aan dat je dankzij de opleiding staat waar je nu staat. Waar heb je het meeste aan gehad?

    Met stip op één staat Demo Day. Tijdens deze dag heb ik mijn concept voor het eerst getest bij mensen die ik niet kende. Ze mochten mijn tosti’s gratis proeven en hun mening geven. Deze dag gaf me zoveel vertrouwen, dat ik overtuigd werd om de volgende stap te zetten.

    In de lessen heb ik een financieel plan opgesteld en onderzocht welke mogelijkheden er zijn rondom investeerders. Tijdens Demo Day kwamen mijn toenmalige potentiële investeerders langs, en dankzij deze gelegenheid raakten ze overtuigd om in Toast-Up te investeren. Hierdoor kon ik mijn droom waarmaken: een plek in de Markthal.

    Jouw eerste vestiging zit meteen op een toplocatie. Hoe heb je dit voor elkaar gekregen?

    Dit is een bijzonder verhaal. Sinds ik het concept in mijn hoofd had, wist ik: dit moet in de Markthal komen. Ook tijdens de les waarin we ons financiële plan presenteerden zei ik zonder twijfel dat ik in de Markthal wilde starten en nergens anders. De docent vertelde dat ze iemand kende die ging stoppen met zijn marktkraam en zo ging het balletje rollen. Ik ben in gesprek gegaan met die persoon, daarna met de manager van de Markthal en die bood mij een plek aan. Tot mijn verrassing zelfs een nóg betere plek!

    Nu geniet ik al twee maanden van mijn eigen kraam in de Markthal.

    Sinds ik het concept in mijn hoofd had, wist ik: dit moet in de Markthal komen.

    Toast-up is dus al twee maanden open. Hoe gaat het?

    We maken lange dagen, maar het is het dubbel en dwars waard! Wat mij en mijn familie elke dag veel energie geeft zijn de mensen die langskomen en hun reacties. Elke ochtend gaat de wekker om zes uur om alles voor te bereiden, maar we kijken altijd uit naar wat de dag ons zal brengen. Een van de mooiste complimenten kwam van de beveiliger die zei: "We zien iedereen met jullie verpakkingen lopen, supertof!" Of het moment in de kerstvakantie, toen alle prullenbakken uitpuilden met onze kenmerkende oranje achthoekige doosjes.

    Een belangrijk moment uit de beginfase van Toast-Up was de keuze om een designer in te huren om het merk professioneel neer te zetten. Mijn familie zei, "We kunnen het ook zelf doen." Maar ik geloofde erin dat een sterke basis essentieel is, dus ik besloot deze investering te doen. Nu is iedereen blij met die keuze. En ik ben zelf enorm trots op hoe het eruitziet!

    Tijdens de kerstvakantie zagen we overal prullenbakken vol met onze kenmerkende oranje, achthoekige doosjes!

    Anil Cilek in zijn marktkraam in de Markthal met zijn concept Toast-UpFoto: Anil bereidt tosti's in zijn eigen Toast-up kraam. Foto: Lara van der Reijken.

    Wat zijn jouw toekomstdromen voor Toast-Up? En voor jou als ondernemer?

    Als ik over de toekomst van Toast-Up fantaseer, zie ik een franchiseketen met veel vestigingen in Nederland én in het buitenland, zoals Antwerpen, Berlijn en Londen! Dit is een toekomstbeeld voor over 5 tot 10 jaar! Naast die groei wil ik ook de broodproductie verder uitbouwen. Nu doet mijn moeder dit thuis, maar ik zou haar graag een goede plek hiervoor geven, zodat we het zelf kunnen blijven doen.

    Als ik over de toekomst van Toast-Up fantaseer, zie ik een franchiseketen met veel vestigingen in Nederland én in het buitenland, zoals Antwerpen, Berlijn en Londen!

    Naast Toast-Up droom ik stiekem van nog een andere foodonderneming, waarbij ik als hoofdproduct zou kiezen voor steaks. Ik heb al heel lang een voorliefde hiervoor, dus dat zou ik geweldig vinden. Dit idee ga ik pas oppakken als Toast-Up goed draait. Twee dingen tegelijk doen is gewoon teveel.

    Naast nieuwe vestigingen of ondernemingen lijkt het mij fantastisch om mijn verhaal en kennis te delen met andere (toekomstige) ondernemers. Gastlessen, seminars of podcasts, alles is mogelijk!

    Daar kun je nu vast mee beginnen. Wil je nog iets meegeven aan toekomstige studenten van Ad Ondernemen?

    Volg de trends! Maak gebruik van de testdagen, zoals een Demo Day. Geloof in jezelf en je concept. Er zullen echt dagen komen waarop je even vastloopt, momenten waarop er nieuwe uitdagingen ontstaan of wanneer je keuzes moet maken waarover niet iedereen hetzelfde denkt. Maar onthoud: jij bent de baas over jouw concept! Als iemand het kan, dan kan jij het ook!

    Blijf daarnaast groeien als persoon en zoek naar mogelijkheden die bij jou passen. Denk bijvoorbeeld aan het lezen van boeken, het luisteren naar podcasts of bijwonen van lezingen. Mijn absolute tips zijn de podcast van ‘Lotgenoten’ en alles van Michael Pilarczyk.