Je hebt de Associate degree-opleiding Ondernemen gevolgd. Waarom heb je hiervoor gekozen?
Ik vond het van kinds af aan al leuk om dingen te verhandelen en heel ondernemend bezig te zijn. Ik wilde na de havo eigenlijk meteen de bacheloropleiding Ondernemerschap & Retail Management (ORM) gaan doen, maar moest een toelatingstoets doen omdat ik geen economie had op de havo. En die toelatingstoets heb ik niet gehaald. Ik mocht hem wel herkansen, maar bij de opleiding gaven ze zelf aan dat ik ook eerst de Associate degree-opleiding Ondernemen kon gaan doen, die wat meer praktisch en minder theoretisch is ingesteld. En tot aan de dag van vandaag ben ik heel blij met die keuze. Ik ben alsnog gewoon ingestroomd in het derde jaar van ORM, maar heb de eerste twee jaar alleen maar leuke vakken gehad bij de Ad-opleiding.
Ik begrijp hieruit dat je dus positief bent over de Ad Ondernemen?
Ja! De opleiding is me heel goed bevallen. Zelfs zó goed dat ik iedereen in mijn omgeving probeer om te praten om deze opleiding te gaan doen. Zelfs mensen die biologie willen gaan studeren.
Wat ik vooral fijn vond bij de opleiding is dat je meteen aan de slag gaat met jouw eigen voorbeelden en bijvoorbeeld echt langs de deuren gaat en gaat proberen iets te verkopen.
Van alles wat je gedaan en geleerd hebt bij Ondernemen, waar heb je het meeste aan gehad?
Marketing vond ik heel fijn. En sales. Daar leer je hoe je mensen kunt overtuigen. Je leert te pitchen en ook hoe je bijvoorbeeld met minder tevreden klanten kunt omgaan. Maar wat ik vooral fijn vond bij de opleiding is dat je meteen aan de slag gaat met jouw eigen voorbeelden en bijvoorbeeld echt langs de deuren gaat en gaat proberen iets te verkopen. Je duikt dus niet de boeken in om vervolgens een toets te gaan maken, maar je gaat echt iets doen. Je wordt als het ware een beetje in het diepe gegooid: ga naar buiten, ga naar evenementen, spreek mensen aan… Eigenlijk hebben we dat twee jaar lang gedaan.
Je werkt bij de opleiding Ondernemen aan een eigen onderneming of concept. Is dat waar Fattory is ontstaan?
Ja. In jaar één van de opleiding moest je trends onderzoeken. En toen ben ik erachter gekomen dat veel mensen het een probleem vinden om hun frituurpan schoon te maken. Daar wilde ik een oplossing voor bedenken en daar is Fattory uitgekomen. In jaar twee ben ik ermee verdergegaan. In het kader van ‘build, measure and learn’ heb ik heel veel getest en een verdienmodel uitgewerkt. En ben ik met het concept van Fattory afgestudeerd.
Uit mijn onderzoek kwam dat mensen vaak geen zin hebben om naar een inleverpunt te gaan met zo’n vieze fles frituurvet of er geen tijd voor hebben.
Vertel eens iets over Fattory. Wat doet het bedrijf precies?
Wat Fattory doet is eigenlijk best wel simpel: ik haal met een elektrische bakfiets gebruikt frituurvet op bij huishoudens en dat wordt vervolgens verkocht aan een bedrijf dat er biobrandstof en bioplastics mee maakt. Vaak belandt gebruikt frituurvet bij het afval of in het riool. Ik heb toen onderzoek gedaan naar waarom dat zo is. Daar kwam uit dat mensen vaak geen zin hebben om naar een inleverpunt te gaan met zo’n vieze fles frituurvet of er geen tijd voor hebben. Toen ben ik gaan nadenken: ‘hoe kunnen we dit oplossen?’. Ik heb veel interviews gehouden en ben uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat ophalen bij mensen thuis de beste oplossing was.
Je bent inmiddels al een tijdje bezig. Kun je wat hoogtepunten van Fattory delen?
Ik ben inmiddels al meer dan een jaar bezig met het ophalen van frituurvet en er is ondertussen al heel veel gebeurd. Maar één van de hoogtepunten is toch wel de elektrische bakfiets die ik gesponsord heb gekregen. Een resultaat van de saleslessen. Ik ben bij bedrijven langsgegaan met de vraag of ze wilden sponsoren en wilden helpen de eerste fiets aan te schaffen. Dat is gelukt.
Ook ben ik naar Lokeren in België geweest om met eigen ogen te kunnen zien wat er echt met het frituurvet gebeurt. Bij de productiehal. Echt bizar wat een proces daaraan te pas komt om frituurvet om te zetten in biobrandstof.
En verder is Fattory inmiddels al gegroeid van één ophaaldag in de maand naar één ophaaldag per week. Er zijn een hoop klanten bijgekomen en er zijn een hoop terugkerende klanten. Zo’n 40-50% van de klanten heeft zich meerdere keren aangemeld.
Eén van de hoogtepunten is toch wel de elektrische bakfiets die ik gesponsord heb gekregen. Een resultaat van de saleslessen.
Naast Fattory ben je ook gaan doorstuderen en zit je inmiddels in het vierde jaar van de bacheloropleiding. Hoe heb je de overgang na de Associate degree ervaren?
In het begin heel erg wennen. Toen dacht ik: ‘wat heb ik gedaan!?’ De Ad-opleiding was heel praktijkgericht. We hebben in de twee jaar een paar keer een toets gehad, maar voor de rest was het echt voornamelijk doen. En bij de bacheloropleiding is het echt alles theoretisch onderbouwen. Dat was even schakelen. En ben ik nu nog blijer dat ik eerst de Ad heb gedaan, want als ik meteen aan de bacheloropleiding begonnen was, dan denk ik niet dat ik de opleiding had volgehouden.
De aansluiting op de opleiding was goed. Ik hoor weleens dingen die ik niet gehad heb bij de opleiding Ondernemen, zoals bijvoorbeeld het bullseye framework. Maar aan de andere kant merk ik dat ik dan op andere vlakken juist weer een voorsprong heb. Bijvoorbeeld op het gebied van onderhandelen, door de praktische lessen.
Ook is het fijn dat ik heb kunnen stagelopen binnen mijn eigen onderneming. Daar hebben ze het Incubator programma voor bij ORM. Daardoor kon ik dus tijdens de opleiding heel veel tijd aan Fattory besteden.
Mijn ultieme doel en droom is dat gebruikt frituurvet straks net zo gerecycled wordt als plastic en glas.
Wat zijn jouw toekomstdromen voor Fattory?
Mijn ultieme doel en droom is dat gebruikt frituurvet straks net zo gerecycled wordt als plastic en glas. Dan zouden we zo’n 18 miljoen kilogram biobrandstof per jaar kunnen produceren met frituurvet. Maar daar hebben we heel veel bakfietsen voor nodig, dus we moeten nog even doortrappen.
Er wordt vaak gewezen naar de horeca, dat daar het grootste probleem zit. Zij produceren inderdaad het meeste frituurvetafval, zo’n 44 miljoen kg per jaar. Maar hier wordt alles al van opgehaald. Bij consumenten gaat het om 24 miljoen kg per jaar, dat is inderdaad ‘maar’ de helft. Maar hiervan belandt 60% nog bij het afval of het riool. Dus eigenlijk is dat probleem groter.
Ik ben dus ook verder gaan nadenken naar wat ik nog meer kan doen om dit probleem op te lossen naast het ophalen van frituurvet. Wat ik bijvoorbeeld kan doen om het schoonmaken van een frituurpan voor mensen makkelijker te maken. We zijn hiervoor een nieuw soort frituurpan aan het ontwikkelen en het plan is dat volgende maand al een pre-sale pagina de lucht ingaat hiervoor. Heel spannend!
Ik hoop stapje voor stapje steeds dichter bij mijn droom te komen. Uiteindelijk hoop ik volledig voor Fattory aan de slag te kunnen.