Opbouw
Hoe is de opleiding opgebouwd?Onderwijsvisie
Bij de opleidingen van Hogeschool Rotterdam voelt iedereen zich welkom en hoort iedereen erbij. Studenten en docenten kennen elkaar en weten elkaar te vinden. De docenten doen er alles aan om je te begeleiden bij je studie op een manier die bij jou past. Dit vraagt van jou betrokkenheid en een actieve inzet. Samen maken we het onderwijs.
Kenmerkend voor het onderwijs van Hogeschool Rotterdam is de aandacht voor:
- De kennisbasis van het beroep
- Handelen in de beroepspraktijk
- Je eigen professionele identiteit
Al deze elementen komen steeds aan bod tijdens de opleiding. Studenten (en medewerkers) hebben invloed op de manier waarop dit gebeurt in medezeggenschapsraden.
Bij de start van je studie ligt de nadruk op het ontwikkelen van kennis en vaardigheden, maar direct komt ook de praktijk aan bod. Je leert reële beroepsvraagstukken aan te pakken, in samenwerking met medestudenten, docenten, professionals uit de praktijk en praktijkgerichte onderzoekers. Eerst krijg je veel begeleiding van je docent, later neem je steeds meer het heft in eigen handen. Tijdens je studie leer je jezelf steeds beter kennen en ontdek je wat jouw unieke kwaliteiten zijn als beroepsbeoefenaar.
Het eerste jaar
In het eerste jaar leg je de basis om mediaprofessional te worden. Je richt je op het je eigen maken van de benodigde theorie en vaardigheden en doet veel ervaring op met het werken aan (deel)opdrachten in de Studio.
Het eerste jaar is verdeeld in vier onderwijsperiodes, elk met een eigen thema:
- enhanced content
- public space
- data usage
- immersive content
In projectteams met medestudenten werk je aan opdrachten van echte opdrachtgevers. Denk hierbij aan het ontwikkelen van dynamische content voor een platform of het creëren van een VR-experience voor de stad Rotterdam. Alle opdrachten, feedback en reflecties verzamel je in een persoonlijk portfolio.
Daarnaast werk je met behulp van een coach aan jouw persoonlijke groei en je vermogen tot reflecteren. Samen besteed je veel aandacht aan jouw professionele en persoonlijke ontwikkeling. We stimuleren je om nieuwsgierig te zijn, om goed samen te werken en om een onderzoekende houding te ontwikkelen die nodig is voor het oplossen, of bijdragen in het oplossen, van vraagstukken op het gebied van mediatechnologie.
Het tweede jaar
In het tweede jaar van de opleiding verdiep je je verder in het vakgebied en geef je richting aan jouw eigen specialisatie binnen de mediawereld. Je bouwt voort op de kennis en vaardigheden uit het eerste jaar en kiest nu steeds meer jouw eigen pad.
Samen met jouw medestudenten werk je aan opdrachten van externe opdrachtgevers, waarbij je mogelijk ook samenwerkt met studenten uit andere opleidingen.
Het tweede studiejaar bestaat opnieuw uit vier onderwijsperiodes. In de eerste twee periodes ligt de nadruk op verdieping en specialisatie. Je leert meer over de nieuwste technologieën en methoden, en past deze toe in praktijkprojecten. In deze fase groeit jouw verantwoordelijkheid en werk je meer zelfstandig en proactief. Ook jouw persoonlijke ontwikkeling krijgt extra aandacht: je wordt verder begeleid door een coach, die jou helpt bij het stellen van doelen en het aanscherpen van je reflectievaardigheden.
In de laatste twee periodes van het jaar loop je stage, waar je praktijkervaring opdoet bij een bedrijf in het werkveld.
Keuze en begeleiding
Keuze
Tijdens je opleiding kun je kiezen uit zo'n driehonderd keuzevakken uit het HR-brede aanbod. Dit biedt je de kans om over de grenzen van je eigen opleiding heen te kijken. Ook kun je kiezen uit het studiesuccesaanbod van Rotterdam Academy, waarbij je invulling kunt geven aan je specifieke leerbehoeften om je studievaardigheden als hbo’er te verbeteren. Afhankelijk van je opleiding kun je zelf je opdrachtgever(s) voor je praktijkopdrachten/-stage uitzoeken. Ook met je afstudeeropdracht geef je een persoonlijke inkleuring aan je opleiding.
Ondersteuning
Iedere student is uniek en heeft eigen ideeën over studiedoelen. In onze ondersteuning maken we je bewust van je capaciteiten, kansen en uitdagingen. Soms blijkt tijdens of al vóór de opleiding dat je moeite hebt met een bepaald vak. Dan is het nuttig je kennis hiervan bij te spijkeren. Als student krijg je een coach (docent) die je begeleidt met je studie en de studievoortgang in de gaten houdt. Ook kun je een beroep doen op bureau Studentzaken en de studentendecaan van Rotterdam Academy voor ondersteuning bij specifieke problemen.
Studeren met een functiebeperking
Heb je een functiebeperking en heb je daarvoor aanpassingen of voorzieningen nodig, dan bieden we daarvoor verschillende mogelijkheden.
Stage
In de laatste twee periodes van het jaar loop je stage, waar je praktijkervaring opdoet bij een bedrijf in het werkveld. Tijdens deze stage werk je aan jouw afstudeeropdracht en zet je je kennis en vaardigheden in om een bijdrage te leveren aan echte mediaprojecten. Zo rond je je studie af met een stevige basis en relevante werkervaring, klaar om de volgende stap te zetten als mediaprofessional.
Afstuderen
Tijdens jouw afstudeerperiode combineer je een stage bij een mediabedrijf met het werken aan uitdagende opdrachten, waar je innovatieve oplossingen ontwikkelt binnen de mediatechnologie. In de praktijk pas je de maakcyclus toe: je onderzoekt, test en verbetert continu je ideeën. Je bewijst je vakbekwaamheid met een portfolio, waarin je beroepsproducten, reflecties, verantwoordingsdocumenten en feedback opneemt. Zo laat je zien dat je theorie en methodes toepast en leert van de feedback van jouw begeleiders, collega’s en medestudenten om jezelf te ontwikkelen.
Vakken
Een indicatie van de vakken die je kunt verwachtenPeriode 1
-
Leerprogramma SMP 1: Enhanced content
Leerprogramma SMP 1: Enhanced content
Je gaat individueel en in een groep werken aan opdrachten gericht op de productie en verrijking van diverse vormen van mediacontent met behulp van geavanceerde tools en technologieën. Je werkt voor een opdrachtgever aan diverse mediacontent. Je gebruikt AI-tools zoals Midjourney om visuals te genereren en ontwerpen. In deze onderwijsperiode maak je kennis met de maakcyclus als werkproces en met agile werken als samenwerkingsvorm.
- Resources 1
- Studio 1
- Professionele vorming en coaching (PVC) 1
- Onboarding
- Basis Nederlands
Periode 2
-
Leerprogramma SMP 2: Public space
Leerprogramma SMP 2: Public space
Je gaat in een groep werken aan een opdracht waarbij je mediacontent produceert voor plaatsing in de publieke ruimte, binnen de kaders van een opdracht uit het werkveld. Je verkent digital out of home (DOOH) media. Hierbij leer je de mogelijkheden van deze mediavorm te benutten en houd je rekening met de omgeving, de korte aandachtsspanne van het medium en de ethische impact op de omgeving.
- Resources 2
- Studio 2
- Professionele vorming en coaching (PVC) 2
- Keuzeonderwijs
Periode 3
-
Leerprogramma SMP 3: Data usage
Leerprogramma SMP 3: Data usage
Je leert hoe je door middel van interviews en observaties van stadse doelgroepen waardevolle data kunt verzamelen en analyseren. Op basis van deze data creëer je persona's en ontwikkel je gepersonaliseerde videocontent, die wordt verspreid via platforms zoals Instagram of YouTube. De contentresultaten worden gemonitord en gevisualiseerd.
- Resources 3
- Studio 3
- Professionele vorming en coaching (PVC) 3
- Keuzeonderwijs
Periode 4
-
Leerprogramma SMP 4: Immersive tech
Leerprogramma SMP 4: Immersive tech
Je maakt kennis met Immersive Technology en gaat aan de slag met het produceren van content geschikt voor Augmented reality (AR), virtual reality (VR) en mixed reality (MR) belevingen. Immersive tech, oftewel immersieve technologie, verwijst naar technologieën die een meeslepende, vaak interactieve ervaring creëren door de fysieke en digitale werelden te combineren. Je ontdekt verschillende kanten van immersive tech, zoals een immersive shopping experience en een virtuele stadstour.
- Resources 4
- Studio 4
- Professionele vorming en coaching (PVC) 4
- Keuzeonderwijs
Periode 5
-
Leerprogramma SMP 5: Smart media production
Leerprogramma SMP 5: Smart media production
Je gaat in een groep werken aan een opdracht met een bepaald thema. Hier wordt het gehele productiecyclus doorlopen; van preproductie, produceren tot postproductie van een een mix aan mediaproducten.
- Resources 5
- Studio 5
- Professionele vorming en coaching (PVC) 5
- Keuzeonderwijs
Periode 6
-
Leerprogramma SMP 6: Smart media specialization
Leerprogramma SMP 6: Smart media specialization
Je gaat je middels een brede casus specialiseren in een van de vier werkvelden uit het eerste jaar – enhanced content, public space, data of immersive tech. In groepsverband wordt de casus verkend en individueel uitgewerkt tot een mediaproduct. Deze specialisatie omvat tevens een verkenning van het werkveld in één van de drie richtingen voor een stageplek.
- Resources 6
- Studio 6
- Professionele vorming en coaching (PVC) 6
- Keuzeonderwijs
Periode 7 en 8
-
Leerprogramma SMP professional - afstuderen
Leerprogramma SMP professional - afstuderen
Je gaat als stagiair aan de slag bij een organisatie en verzamelt datapunten voor het afstudeerportfolio voor alle leerresultaten op eindniveau. Je doet dit door opdrachten uit te voeren waarbij je mediatechnologieën inzet om dynamische, gerichte content te maken voor specifieke doelgroepen.
- Keuzeonderwijs
Onderwijsvorm
Hoe is het onderwijs ingericht?- Praktijk
- Theorie
- Keuzeruimte
- Begeleiding
- Praktijk
- Theorie
- Keuzeruimte
- Begeleiding
Na je studie
Wat kun je doen na de opleiding?Na je afstuderen
Gefeliciteerd! Je hebt je Associate degree (Ad) gehaald. Deze titel mag je achter je naam voeren.
Bij je diploma ontvang je een diplomasupplement met een DS-label. Met dit Engelstalige document kun je de waarde van je diploma eenvoudiger aantonen in het buitenland bij de toelating tot een vervolgstudie of bij het vinden van een baan.
Beroep
Bij de opleiding Smart Media Production word je opgeleid tot Ad-professional op het gebied van mediatechnologie. Na het afronden van de Ad Smart Media Production kun je aan de slag in beroepen van de toekomst die gericht zijn op het maken, verspreiden en/of monitoren van dynamische en immersive mediacontent.
Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan:
Een content creator produceert en verrijkt dynamische content met AI-tools en software. Durft te experimenteren, denkt out-of-the-box en gaat voor efficiëntie en kwaliteit. De content creator is creatief, kritisch en flexibel. Vergelijkbare beroepen zijn content marketeer, multimedia designer, XR-creative.
Een content distributor distribueert (verspreidt) content op verschillende mediaplatformen, interpreteert gebruikersdata, personaliseert en stuurt bij voor optimaal bereik en effect bij de doelgroepen. Zoekt interactie met de doelgroep, draait aan de knoppen van de nieuwste technologie en ontdekt nieuwe kansen op basis van gebruikersdata. Is onderzoekend, analytisch en nieuwsgierig. Vergelijkbare beroepen zijn content engineer, growth hacker, junior data analist.
Een media product owner stuurt met een team aan op maximale waarde van mediaproducten in een efficiënte workflow. Is de spin in het web bij projecten, verbindt ideeën, mensen en technologieën en gaat voor resultaat. Is overtuigend, empathisch en resultaatgericht. Vergelijkbare beroepen zijn mediamanager, projectmanager.
Doorstuderen
Nadat je de Associate degree hebt behaald, kun je eventueel doorstuderen bij een bacheloropleiding. Of je een versnelde route kunt volgen, hangt af van de bachelor die je kiest.