Menu
    English

    Smart Media Production voltijd

    Associate degree

    • Duur en startmoment

      2 jaar, september

    • Opleidingstype

      Voltijd Associate degree

    • Taal

      Nederlands

    Wil jij met slimme media de toekomst vormgeven? Heb jij lef, ben je ondernemend en zit je vol ideeën?

    Bij de tweejarige Associate degree-opleiding Smart Media Production word je klaargestoomd voor een carrière in de media, waar je nieuwe technologieën en data inzet om unieke en gepersonaliseerde media-ervaringen en producten te ontwikkelen, te verspreiden en te vernieuwen. Je werkt met tools zoals artificial intelligence (AI), virtual reality (VR) en 3D-software – zonder dat je uitgebreid hoeft te programmeren – om content te maken die precies aansluit bij de interesses van jouw doelgroep.

    Tijdens deze tweejarige hbo-opleiding werk je - samen met jouw medestudenten - aan echte opdrachten voor bedrijven en pas je jouw opgedane kennis direct toe in de praktijk. Hierbij kun je denken aan het ontwerpen van een interactieve festivalcampagne, het creëren van dynamische content voor digitale billboards dat zich aanpast aan het weer, het maken van gepersonaliseerde video-advertenties voor social media, of het ontwikkelen van een VR-tour voor een museum waarbij bezoekers kunstwerken interactief ontdekken.

    Tijdens de opleiding komt ook ethiek aan bod, zodat je bewust omgaat met de impact van media en technologie op jouw publiek. Je ontwikkelt technische vaardigheden en een ondernemende mindset, leert kansen zien en nieuwe ideeën uit te proberen. Zo groei je uit tot een creatieve mediaprofessional die impact maakt in de snelgroeiende wereld van media.

    Smart Media Production leidt op tot beroepen van de toekomst in de mediawereld, zoals: content creator, multimedia designer, content marketeer, growth hacker, media product owner en prompt engineer.

    “De creatieve mediaprofessional van morgen.”

    Let op! Deze opleiding is op dit moment nog in aanvraag bij de NVAO. De intentie is om per studiejaar 2025-2026 van start te gaan. Je kunt je nu nog niet aanmelden via Studielink. Belangstelling voor deze opleiding? Laat je gegevens achter, dan houden we je op de hoogte.

    Voorlichtingsactiviteiten

    Bekijk het aanbod en meld je aan
    Alles over de open dag van Smart Media Production

    Opbouw

    Hoe is de opleiding opgebouwd?

    Onderwijsvisie

    Bij de opleidingen van Hogeschool Rotterdam voelt iedereen zich welkom en hoort iedereen erbij. Studenten en docenten kennen elkaar en weten elkaar te vinden. De docenten doen er alles aan om je te begeleiden bij je studie op een manier die bij jou past. Dit vraagt van jou betrokkenheid en een actieve inzet. Samen maken we het onderwijs.

    Kenmerkend voor het onderwijs van Hogeschool Rotterdam is de aandacht voor:

    • De kennisbasis van het beroep
    • Handelen in de beroepspraktijk
    • Je eigen professionele identiteit

    Al deze elementen komen steeds aan bod tijdens de opleiding. Studenten (en medewerkers) hebben invloed op de manier waarop dit gebeurt in medezeggenschapsraden

    Bij de start van je studie ligt de nadruk op het ontwikkelen van kennis en vaardigheden, maar direct komt ook de praktijk aan bod. Je leert reële beroepsvraagstukken aan te pakken, in samenwerking met medestudenten, docenten, professionals uit de praktijk en praktijkgerichte onderzoekers. Eerst krijg je veel begeleiding van je docent, later neem je steeds meer het heft in eigen handen. Tijdens je studie leer je jezelf steeds beter kennen en ontdek je wat jouw unieke kwaliteiten zijn als beroepsbeoefenaar.

    Het eerste jaar

    In het eerste jaar leg je de basis om mediaprofessional te worden. Je richt je op het je eigen maken van de benodigde theorie en vaardigheden en doet veel ervaring op met het werken aan (deel)opdrachten in de Studio. 

    Het eerste jaar is verdeeld in vier onderwijsperiodes, elk met een eigen thema:

    • enhanced content
    • public space
    • data usage
    • immersive content

    In projectteams met medestudenten werk je aan opdrachten van echte opdrachtgevers. Denk hierbij aan het ontwikkelen van dynamische content voor een platform of het creëren van een VR-experience voor de stad Rotterdam. Alle opdrachten, feedback en reflecties verzamel je in een persoonlijk portfolio.

    Daarnaast werk je met behulp van een coach aan jouw persoonlijke groei en je vermogen tot reflecteren. Samen besteed je veel aandacht aan jouw professionele en persoonlijke ontwikkeling. We stimuleren je om nieuwsgierig te zijn, om goed samen te werken en om een onderzoekende houding te ontwikkelen die nodig is voor het oplossen, of bijdragen in het oplossen, van vraagstukken op het gebied van mediatechnologie.

    Het tweede jaar

    In het tweede jaar van de opleiding verdiep je je verder in het vakgebied en geef je richting aan jouw eigen specialisatie binnen de mediawereld. Je bouwt voort op de kennis en vaardigheden uit het eerste jaar en kiest nu steeds meer jouw eigen pad.

    Samen met jouw medestudenten werk je aan opdrachten van externe opdrachtgevers, waarbij je mogelijk ook samenwerkt met studenten uit andere opleidingen.

    Het tweede studiejaar bestaat opnieuw uit vier onderwijsperiodes. In de eerste twee periodes ligt de nadruk op verdieping en specialisatie. Je leert meer over de nieuwste technologieën en methoden, en past deze toe in praktijkprojecten. In deze fase groeit jouw verantwoordelijkheid en werk je meer zelfstandig en proactief. Ook jouw persoonlijke ontwikkeling krijgt extra aandacht: je wordt verder begeleid door een coach, die jou helpt bij het stellen van doelen en het aanscherpen van je reflectievaardigheden.

    In de laatste twee periodes van het jaar loop je stage, waar je praktijkervaring opdoet bij een bedrijf in het werkveld. 

    Keuze en begeleiding

    Keuze

    Tijdens je opleiding kun je kiezen uit zo'n driehonderd keuzevakken uit het HR-brede aanbod. Dit biedt je de kans om over de grenzen van je eigen opleiding heen te kijken. Ook kun je kiezen uit het studiesuccesaanbod van Rotterdam Academy, waarbij je invulling kunt geven aan je specifieke leerbehoeften om je studievaardigheden als hbo’er te verbeteren. Afhankelijk van je opleiding kun je zelf je opdrachtgever(s) voor je praktijkopdrachten/-stage uitzoeken. Ook met je afstudeeropdracht geef je een persoonlijke inkleuring aan je opleiding.

    Ondersteuning

    Iedere student is uniek en heeft eigen ideeën over studiedoelen. In onze ondersteuning maken we je bewust van je capaciteiten, kansen en uitdagingen. Soms blijkt tijdens of al vóór de opleiding dat je moeite hebt met een bepaald vak. Dan is het nuttig je kennis hiervan bij te spijkeren. Als student krijg je een coach (docent) die je begeleidt met je studie en de studievoortgang in de gaten houdt. Ook kun je een beroep doen op bureau Studentzaken en de studentendecaan van Rotterdam Academy voor ondersteuning bij specifieke problemen.

    Studeren met een functiebeperking

    Heb je een functiebeperking en heb je daarvoor aanpassingen of voorzieningen nodig, dan bieden we daarvoor verschillende mogelijkheden.

    Stage

    In de laatste twee periodes van het jaar loop je stage, waar je praktijkervaring opdoet bij een bedrijf in het werkveld. Tijdens deze stage werk je aan jouw afstudeeropdracht en zet je je kennis en vaardigheden in om een bijdrage te leveren aan echte mediaprojecten. Zo rond je je studie af met een stevige basis en relevante werkervaring, klaar om de volgende stap te zetten als mediaprofessional.

    Afstuderen

    Tijdens jouw afstudeerperiode combineer je een stage bij een mediabedrijf met het werken aan uitdagende opdrachten, waar je innovatieve oplossingen ontwikkelt binnen de mediatechnologie. In de praktijk pas je de maakcyclus toe: je onderzoekt, test en verbetert continu je ideeën. Je bewijst je vakbekwaamheid met een portfolio, waarin je beroepsproducten, reflecties, verantwoordingsdocumenten en feedback opneemt. Zo laat je zien dat je theorie en methodes toepast en leert van de feedback van jouw begeleiders, collega’s en medestudenten om jezelf te ontwikkelen.

    Vakken

    Een indicatie van de vakken die je kunt verwachten

    Onderwijsvorm

    Hoe is het onderwijs ingericht?
    3 dagen les per week
    20 uren zelfstudie per week
    Legenda
    Praktijk
    Keuzeruimte
    Theorie
    Begeleiding

    Na je studie

    Wat kun je doen na de opleiding?

    Na je afstuderen

    Gefeliciteerd! Je hebt je Associate degree (Ad) gehaald. Deze titel mag je achter je naam voeren.

    Bij je diploma ontvang je een diplomasupplement met een DS-label. Met dit Engelstalige document kun je de waarde van je diploma eenvoudiger aantonen in het buitenland bij de toelating tot een vervolgstudie of bij het vinden van een baan.

    Beroep

    Bij de opleiding Smart Media Production word je opgeleid tot Ad-professional op het gebied van mediatechnologie. Na het afronden van de Ad Smart Media Production kun je aan de slag in beroepen van de toekomst die gericht zijn op het maken, verspreiden en/of monitoren van dynamische en immersive mediacontent.

    Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan:

    Een content creator produceert en verrijkt dynamische content met AI-tools en software. Durft te experimenteren, denkt out-of-the-box en gaat voor efficiëntie en kwaliteit. De content creator is creatief, kritisch en flexibel. Vergelijkbare beroepen zijn content marketeer, multimedia designer, XR-creative.

    Een content distributor distribueert (verspreidt) content op verschillende mediaplatformen, interpreteert gebruikersdata, personaliseert en stuurt bij voor optimaal bereik en effect bij de doelgroepen. Zoekt interactie met de doelgroep, draait aan de knoppen van de nieuwste technologie en ontdekt nieuwe kansen op basis van gebruikersdata. Is onderzoekend, analytisch en nieuwsgierig. Vergelijkbare beroepen zijn content engineer, growth hacker, junior data analist.

    Een media product owner stuurt met een team aan op maximale waarde van mediaproducten in een efficiënte workflow. Is de spin in het web bij projecten, verbindt ideeën, mensen en technologieën en gaat voor resultaat. Is overtuigend, empathisch en resultaatgericht. Vergelijkbare beroepen zijn mediamanager, projectmanager.

    Doorstuderen

    Nadat je de Associate degree hebt behaald, kun je eventueel doorstuderen bij een bacheloropleiding. Of je een versnelde route kunt volgen, hangt af van de bachelor die je kiest.

    Bekijk je doorstroommogelijkheden

    Locatie

    Waar ga je studeren?

    Niet op zoek naar deze opleiding?

    Kijk ook eens naar deze opties