Na het afstuderen (landelijke cijfers)
Baan op niveau
83%
Baan binnen het vakgebied
83%
Een baan vinden
6 maanden
Opbouw
Hoe is de opleiding opgebouwd?Onderwijsvisie
Bij de opleidingen van Hogeschool Rotterdam voelt iedereen zich welkom en hoort iedereen erbij. Studenten en docenten kennen elkaar en weten elkaar te vinden. De docenten doen er alles aan om je te begeleiden bij je studie op een manier die bij jou past. Dit vraagt van jou betrokkenheid en een actieve inzet. Samen maken we het onderwijs.
Kenmerkend voor het onderwijs van Hogeschool Rotterdam is de aandacht voor:
- De kennisbasis van het beroep
- Handelen in de beroepspraktijk
- Je eigen professionele identiteit
Al deze elementen komen steeds aan bod tijdens de opleiding. Studenten (en medewerkers) hebben invloed op de manier waarop dit gebeurt in medezeggenschapsraden.
Bij de start van je studie ligt de nadruk op het ontwikkelen van kennis en vaardigheden, maar direct komt ook de praktijk aan bod. Je leert reële beroepsvraagstukken aan te pakken, in samenwerking met medestudenten, docenten, professionals uit de praktijk en praktijkgerichte onderzoekers. Eerst krijg je veel begeleiding van je docent, later neem je steeds meer het heft in eigen handen. Tijdens je studie leer je jezelf steeds beter kennen en ontdek je wat jouw unieke kwaliteiten zijn als beroepsbeoefenaar.
Integrale benadering
Bouwkunde kenmerkt zich door zijn integrale benadering van bouwkundige vraagstukken. Er komen namelijk altijd meerdere bouwkundige disciplines tegelijk aan bod. Dit zorgt ervoor dat je alles sneller begrijpt vanuit een breder perspectief zoals ook in de beroepspraktijk gebeurt. Het zijn realistische vraagstukken van échte opdrachtgevers waarmee je aan de slag gaat. De onderwijsstructuur is helder: na vijf weken onderwijs volgt een tentamen en een individuele opdracht. Aansluitend heb je een pressure cooker project dat drie weken duurt. Je werkt tijdens de pressure cooker intensief aan een casus samen met je projectgroep.
Deze opleiding richt zich op het duurzaam ontwikkelen van de gebouwde omgeving. Wij leiden je op zodat jij een mooie bijdrage kan leveren aan de levenscyclus van een bouwwerk. Je verlaat de opleiding als ingenieur met een pakket aan technische, professionele kennis en vaardigheden.
Programma
Het eerste half jaar is vooral gericht op bouwdelen en het bouwproces. Je leert hoe een gebouw blijft staan, met welk type bouwdelen er wordt gebouwd, de verschillende bouwprocessen en de fasering daarvan. Daarnaast leer je handschetsen en het tekenen in digitale programma’s. Het Building Information Modeling ofwel BIM is daarin een belangrijk onderdeel. Dit is namelijk het digitale model waarin kennis in de bouw wordt uitgewisseld.
Na anderhalf jaar kun je kiezen uit drie profielen, te weten Bouw en Ontwerp, Bouw en Uitvoering of Bouw en Techniek. Om een goede keuze te kunnen maken in het profiel, krijg je telkens een kwartaal waarin basiskennis wordt gecombineerd met één van de profielen. Welk programma je uiteindelijk ook kiest, ieder onderwijsprogramma heeft dezelfde opbouw: een internationaal project aan het einde van het tweede studiejaar, een stage in de eerste helft van het derde studiejaar en een gezamenlijk project aan het einde van jaar 3. In het laatste studiejaar volg je een minor en kies je een bedrijf waar je de afstudeeropdracht uitvoert.
De drie profielen waar je uit kunt kiezen:
Je bekijkt het bouwen als een ondernemer in een project. In verschillende fases bedenk je waarom een (nieuw) gebouw nodig is, hoe het ontworpen gaat worden, wat daar voor nodig is en wie het gaat uitvoeren. Je leert voor elke fase welke kennis, vaardigheden en mensen je nodig hebt. Daarvoor is het belangrijk dat je goed leert te organiseren. Je hebt namelijk mensen nodig voor de financiën, contracten, werkvoorbereiding en uitvoering, marketing, etc. Maar zaken als ethiek, het milieu en de manier van bouwen spelen ook een rol. Er wordt gebruik gemaakt van actuele ontwikkelingen op het gebied van management en organisatie in de bouw. Zo leer je bijvoorbeeld te werken met BIM (Bouw Informatie Model), een programma waarin diverse partijen informatie met elkaar delen en in 3D de voortgang van het bouwwerk kunnen zien.
Je adviseert opdrachtgevers of architecten over de manier waarop een gebouw kan worden ontworpen zodat dit sterk en stabiel is, niet vervormt en zo min mogelijk energie verbruikt. Dit profiel richt zich vooral op de technische uitwerking van gebouwen zodat deze voldoen aan alle comfort-, veiligheids- en milieueisen. Hiervoor zal je je het nodige reken- en meetwerk eigen moeten maken.
Je leert bij te dragen aan het ontwerp voor een nieuw of vernieuwd gebouw. In dit profiel werk je in verschillende rollen aan het creatieve proces. Vanaf het eerste idee voor een gebouw tot een volledig ontwerp dat gebouwd kan worden. Voor het ontwerpen werk je met modelleerprogramma’s en schrijf je rapportages over de verantwoording van het ontwerp.
Keuze en begeleiding
Keuze
Tijdens je opleiding kun je kiezen uit zo'n driehonderd (hogeschoolbrede) keuzevakken. Dit biedt de kans om over de grenzen van je eigen opleiding heen te kijken en om invulling te geven aan je specifieke leerbehoeften. Afhankelijk van je opleiding kun je zelf een stageplek uitzoeken. Via een minor in de hoofdfase van je studie kies je een bepaald profiel waarmee je jezelf kunt onderscheiden. Ook de afstudeeropdracht die je kiest, geeft een persoonlijke inkleuring aan je opleiding.
Begeleiding
Iedere student is uniek en heeft zijn eigen ideeën over wat hij in zijn studie wil bereiken. In onze begeleiding maken we je bewust van je capaciteiten, kansen en uitdagingen. Soms blijkt tijdens of al vóór de opleiding dat je moeite hebt met een bepaald vak. Dan is het nuttig je kennis hiervan bij te spijkeren. Als student krijg je een coach (docent) die je begeleidt en de studievoortgang in de gaten houdt. Ook kun je een peercoach krijgen: een ouderejaarsstudent die een jongerejaars begeleidt.
Studeren met een functiebeperking
Heb je een functiebeperking en heb je daarvoor aanpassingen of voorzieningen nodig, dan bieden we daarvoor verschillende mogelijkheden.
Stage lopen
Een periode waar je voor het eerst bij een bedrijf echt aan de slag gaat in je eigen vakgebied. Een half jaar lang doe je praktijkervaring op. Tijdens dit half jaar doe je ook een klein onderzoek en heb je terugkomdagen.
Bij het bedrijf word je begeleid door een bedrijfsbegeleider en vanuit de hogeschool heb je een docentbegeleider. Samen met de docentbegeleider en een paar andere stagiaires praat je op terugkomdagen over je stage en onderzoek en ga je op bezoek bij stagebedrijven of projecten van medestudenten.
Minors
In de laatste fase van je opleiding verdiep je je door middel van een minor in je vakgebied of verbreed je je kennis in een door jou gewenste richting. De onderstaande minors geven een beeld van het type minor dat je kunt verwachten.
Het verbeteren van bestaande gebouwen is één van de meeste actuele en grote opgaves voor Bouwkunde. In Nederland staan honderden panden, complexen, terreinen, kantoorruimtes, scholen en winkels leeg. Deze gebouwen verliezen de oorspronkelijke functie. Slopen is een optie, maar vaak zijn deze gebouwen goed her te gebruiken. Door het renoveren en transformeren kan een gebouw een nieuw leven krijgen. Je leert in de minor hoe je een gebouw kan vernieuwen.
Heb jij altijd al architect willen worden? Ben je creatief en geïnteresseerd in vormgeving? Deze minor is ontwikkeld voor bouwkundestudenten die door willen studeren aan de Technische Universiteit of de Academie van Bouwkunst om architect te worden. Alle cursussen worden gegeven op RDM Campus, een inspirerende werkomgeving waar de Academie van Bouwkunst gehuisvest is.
In deze minor leer je draagconstructies van gecompliceerde bouwwerken in meerdere materialen te ontwerpen en te dimensioneren. Je verrijkt je kennis op het gebied van materialen en hun specifieke kenmerken, op bouwdelen (vloeren, wanden, stabiliteitsvoorzieningen) en op het gebied van mechanica.
Student van andere hogeschool?
Ben je student bij een andere hogeschool en wil je een minor bij Hogeschool Rotterdam volgen? Bekijk je mogelijkheden op Kiesopmaat.nl. De minors van Hogeschool Rotterdam duren een half jaar (september - februari) en leveren 30 EC (studiepunten) op.
Afstuderen
In de tweede helft van het vierde jaar werk je aan een afstudeeropdracht: een groot project in de praktijk, in opdracht van een bedrijf. Je helpt een bedrijf een weloverwogen beslissing te maken over een specifieke vraag.
Internationale mogelijkheden
Als je een internationale carrière ambieert, dan bereidt de opleiding je hier ook op voor! In overleg met de opleiding kun je een deel van de opleiding in het buitenland doorbrengen, bijvoorbeeld tijdens je stageperiode.
Vakken
Een indicatie van de vakken die je kunt verwachtenOnderwijsperiode 1: Bouwdelen
-
Bouwen in delen
Bouwen in delen
Je maakt kennis met verschillende bouwdelen. Bouwdelen zijn de fysieke onderdelen van een bouwwerk.
Met welke materialen kun je bouwen en wat zijn daar de functies en technische eigenschappen van? Op deze vragen kun je aan het eind van de module een antwoord geven. Daarnaast leer je hoe je constructieschema’s kunt opbouwen. Deze constructieschema’s zijn tekeningen van hoe het gebouw er uit komt te zien.
-
De woning
De woning
De kennis die je in de vorige module 'Bouwen in delen' hebt opgedaan, ga je nu in de praktijk brengen.
In deze module doe je namelijk bouwkundige vaardigheden op. Zo leer je hoe je een bouwkundige tekening op een systematische manier maakt. Dit ga je doen aan de hand van een voor jou hele bekende plek: je gaat je eigen woning meten en tekenen!
-
Project Klein bouwwerk
Project Klein bouwwerk
In deze projectmodule ga je je kennis uit de eerste twee modules toepassen.
Een project voer je altijd uit in een team met medestudenten. Hierbij is het leren toepassen van de kennis en het leren hoe je een project aanpakt, uitwerkt en in een team samenwerkt belangrijk. Je gaat in dit project een programma van eisen opstellen om een klein bouwwerk (bijvoorbeeld een koffiehuis) te kunnen bouwen. Daarna ga je verschillende onderdelen uitwerken, inclusief de onderbouwing van je keuze voor die oplossing.
Bekijk hier het resultaat van Sanne, Wanja, Abdullah, Manatap en Dominiek
-
Leerlijn Professionele ontwikkeling
Leerlijn Professionele ontwikkeling
Studieloopbaancoaching. In de eerste onderwijsperiode maak je kennis met de Leerlijn Professionele Ontwikkeling (LPO).
Je werkt in groepslessen aan beroepsoriëntatie en algemene beroepsvaardigheden. Met de algemene beroepsvaardigheden wordt bijvoorbeeld gewerkt aan vaardigheden die je nodig gaat in de projecten. Naast de lessen met je klas heb je ook individuele gesprekken waar je jouw studievoortgang bespreekt met een studieloopbaancoach.
-
Naam nieuw vak
Naam nieuw vak
Uitleg vak introductie
Meer tekst of afbeeldingen.
-
Naam vak
Naam vak
Korte tekst
Lange tekst en uitleg met eventueel een afbeelding
Onderwijsperiode 2: Bouwproces
-
Bouwproces en bouwpartners
Bouwproces en bouwpartners
In deze kennismodule gaan we in op de gebouwhistorie, verschillende bouwprocessen en de bouwpartners die daarbij betrokken zijn.
Van het ontwikkelen van een gebouw tot aan het slopen ervan: welke informatie is voor de verschillende partijen van essentieel belang? Op welke manier en in welke bouwfase heeft het tekenwerk en het gebouwmodel invloed op een gebouw? Je leert ook hoe belangrijk het is om goed te communiceren met alle betrokken partners.
-
Bouwafspraken
Bouwafspraken
In de praktijk is het belangrijk om de juiste tekeningen of modellen te kunnen overleggen. Dit zijn belangrijke communicatiemiddelen voor een bouwkundig ingenieur.
Daarom werk je in deze toepassingsmodule verder aan je tekenvaardigheden. Je leert hoe je bouwtekeningen kunt lezen en hoe je zelf tekeningen en digitale modellen kunt maken in programma's als SketchUp, Revit en AutoCAD.
-
Project De villa
Project De villa
Je gaat met medestudenten een echte villa ontwerpen!
Je werkt tijdens dit project gericht aan je onderzoeksvaardigheden. Deze zijn voor een bouwkundig ingenieur belangrijk om de juiste informatie te kunnen verzamelen en interpreteren om vervolgens systematisch naar een eindproduct toe te werken. Je moet ook je keuzes goed kunnen onderbouwen. De kennis die je hebt opgedaan over bouwdelen, het bouwproces en de bouwpartners gebruik je om een onderbouwd advies uit te brengen aan de opdrachtgever.
-
Leerlijn Professionele ontwikkeling
Leerlijn Professionele ontwikkeling
Studieloopbaancoaching. De LPO lessen gaan deze periode verder op de eerste periode. Naast de groepslessen en individuele gesprekken krijg je ook lessen die je voorbereiden op het proefassessment dat aan het einde van deze periode gehouden zal worden.
Tijdens dit assessment wordt gekeken naar je voortgang en krijg je feedback over de manier waarop je verder kunt ontwikkelen.
Onderwijsperiode 3: Bouwplaats
-
Kennis is kracht
Kennis is kracht
Bouwen kan op veel manieren. In deze kennismodule krijg je daarom uitleg over de verschillende bouwmethoden en -technieken.
Je leert planningen te maken en krijgt steeds meer inzicht in waar je als bouwprofessional je keuzes op baseert. Denk hierbij aan hoeveel tijd en geld het project gaat kosten, welke risico’s daar aan verbonden zijn, maar ook welke kwaliteit geleverd gaat worden en hoe het georganiseerd wordt.
-
Meten is weten
Meten is weten
In deze toepassingsmodule kies je een bouwmethode voor een aangedragen ontwerp en bouwlocatie.
De locatie is uiteraard heel belangrijk, maar de gekozen bouwmethode moet je wel kunnen uitvoeren! Je zult ervaren dat kosten van een bouwwerk niet alleen bestaan uit de materialen en arbeid die je nodig hebt.
-
Project Rijwoning
Project Rijwoning
Dit project is een goede gelegenheid om samen met je medestudenten datgene wat je tijdens de modules ‘Kennis is kracht’ en ‘Meten is weten’ geleerd hebt in de praktijk te brengen.
In dit project werk je aan een rijwoning, waarbij je te maken krijgt met aspecten die in meerdere huizen op dezelfde manier terug moeten komen. Dit kan je keuze voor een bouwsysteem beïnvloeden. Je gaat met je projectteam een planning en een begroting maken voor de rijwoning waarbij je uiteindelijk wilt dat jouw project het snelst, duurzaamst en kwalitatief het beste is. Weet je dit ook nog te doen met een goede prijs/kwaliteit verhouding, dan is jouw project geslaagd!
-
Leerlijn Professionele ontwikkeling
Leerlijn Professionele ontwikkeling
Studieloopbaancoaching. Vanaf deze periode krijg je te maken met een van de uitstroomprofielen van de opleiding.
De leerlijn Professionele ontwikkeling speelt hier op in, door een vaardigheid die past bij dit profiel verder uit te werken. In deze periode maak je kennis met het profiel Bouw en Uitvoering, waar de algemene vaardigheid ondernemerschap in de leerlijn Professionele ontwikkeling wordt behandeld.
Onderwijsperiode 4: Bouwknoop
-
Oog voor techniek
Oog voor techniek
In deze periode wordt een begin gemaakt met het ontwerpen van bouwconstructies en het vaststellen van bouwfysische eisen voor een gebouw.
Je leert hoe een gebouwontwerp presteert op het gebied van comfort, energiehuishouding, sterkte, stijfheid, etc. Vanuit die constructieve en bouwfysische uitgangspunten leer je daarna hoe, en waarmee, je de gebouwschil kan uitwerken; denk daarbij aan vloeren, de gevel, kozijnen en het dak.
-
Oog voor detail
Oog voor detail
In de voorgaande perioden heb je geleerd dat de bouwelementen op verschillende manieren kunnen worden opgebouwd. Hoe deze opbouw is hangt af van de functie van het element en de eisen die eraan gesteld worden. Zodra de opbouw van de elementen is bepaald ga je aan de slag met het uitwerken van de bouwknopen, daar waar de bouwelementen elkaar ontmoeten.
Je maakt diverse constructie- en bouwfysische berekeningen die bepalend zijn voor die bouwknopen. De bouwknopen zelf werk je uit in de vorm van een detailboek.
-
Project Het paviljoen
Project Het paviljoen
In dit project ga je met je projectgroep een schetsontwerp voor de uitbreiding van een bestaand paviljoen uitrekenen en uitwerken tot een definitief ontwerp.
Je hebt je projectcollega’s nodig om een goed eindproduct te bereiken. Een goede samenwerking is dus belangrijk. Je gaat rekenen aan de constructie en aan de warmtebalans voor die uitbreiding. Hiervan maak je een adviesrapport. Met de uitkomsten van de berekeningen ga je de gebouwschil bepalen en het schetsontwerp uitwerken tot een 3D model en enkele (met de hand getekende) bouwknopen.
-
Leerlijn Professionele ontwikkeling
Leerlijn Professionele ontwikkeling
Studieloopbaancoaching. De laatste periode van het eerste jaar is een belangrijke want aan het einde van deze periode heb je eindassessment waarmee je het eerste jaar van de volledige leerlijn Professionele ontwikkeling afrond.
In deze periode maak je je porfolio in orde en wordt nog een keer geoefend met verantwoord onderbouwen van jouw professionele ontwikkeling.
Onderwijsperiode 1: Bouwsteen
-
Materialen en grondstoffen
Materialen en grondstoffen
Je gaat in dit vak materiaalkennis opdoen en leren over visies op materialen en over technische innovatie.
Er wordt onder meer ingegaan op de biologische en technologische kringloop van bouwmaterialen. De biologische kringloop waar (bouw)materialen na gebruik weer terug in de natuur gebracht kunnen worden of waar nieuwe materialen van te maken zijn, en de technologische kringloop met hergebruikte bouwdelen of (bouw)materialen waarvan de grondstoffen gerecycled zijn en zo weer hergebruikt kunnen worden.
Tot slot wordt ingegaan op de begrippen én de potentie van slimme gebouwen, algoritmisch denken en digitale fabricage. -
Circulaire bouwdelen
Circulaire bouwdelen
In dit vak ga je leren en werken aan het samenstellen van bouwstenen (daken, gevels en vloeren) uit diverse materialen.
Eerst gaan we de bouwstenen schetsen en samenstellen uit verschillende bouwmaterialen, daarna de elementen modelleren en er materiaalpaspoorten van opstellen. Een materiaalpaspoort omschrijft het materiaal, de samenstelling uit grondstoffen, de eigenschappen, de levensduur en herbruikbaarheid.
-
Project Prototype
Project Prototype
Dit project staat in het teken van integraal samenwerken.
Het is de een na laatste periode voor je een keuze voor een profiel maakt. Studenten met verschillende profiel-voorkeur werken samen aan een bouwsteen en gaan een prototype bouwen. Vervolgens wordt het prototype beoordeeld door het te testen, door te meten en analyseren Je gaat je verwachtingen onderbouwen, je berekeningen en meetresultaten vergelijken en uiteindelijk conclusies trekken.
Bekijk hier het resultaat van Stijn, Femke, Angel, Berna en Melissa
-
Leerlijn Professionele ontwikkeling
Leerlijn Professionele ontwikkeling
Studieloopbaancoaching.
We besteden in deze periode zowel in de groepslessen als in de individuele gesprekken aandacht aan de profielkeuze die je halverwege het tweede studiejaar gemaakt moet worden. Je leert binnen LPO om mensen met verschillende visies samen te krijgen om tot een resultaat te komen.
Onderwijsperiode 2: Bouwproject
-
Ontwikkelen en omgeving
Ontwikkelen en omgeving
In deze kennismodule leer je de taal van de architectuur kennen en leer je meer over de architectonische context van een (woon)gebouw en haar omgeving; de geschiedenis van de gebouwde omgeving in een breder historisch, cultureel en maatschappelijk perspectief.
Je leert niet alleen de belangrijkste stromingen en ontwerpers in de architectuur kennen, maar je krijgt ook inzicht in de functionele, technische, constructieve, esthetische en ruimtelijke kwaliteiten van belangrijke (woon)gebouwen.
-
Ontwerpmethoden
Ontwerpmethoden
Het ontwerpen van een gebouw gaat over het organiseren, structureren, vormen, verbeelden en maatvoeren van onderdelen die samen het gebouw vormen. Voor het ontwerp van een gebouw kun je oneindig veel ideeën maken en dit maakt het ontwerpproces van een gebouw lastig. Welke keuzes moet je maken voor het ontwerpen en hoe kom je tot de beste keuzes?
Je gaat leren om vanaf de eerste stap een concept voor een gebouwontwerp te maken door onderzoekend te werk te gaan aan de hand van een contextanalyse, vormstudies, volumestudies en het analyseren van woonconcepten.
-
Project Woongebouw
Project Woongebouw
In dit project ontwikkel je samen met je medestudenten een woongebouw. Je doorloopt het hele proces vanaf de eerste ideeën over wonen in een gebouw tot aan het definitieve ontwerp van een woongebouw.
Het ontwerpen in dit project is een creatief proces, waarin in je niet alleen het gebouw vormgeeft, maar ook kijkt naar de ontwerpprocedure, de context, de doelgroep en de functies. Daarnaast moet het woongebouw ook bouwkundig goed in elkaar zitten. Het eindproduct is een ontwerp dat je onderbouwt en presenteert.
-
Leerlijn Professionele ontwikkeling
Leerlijn Professionele ontwikkeling
Studieloopbaancoaching: deze periode is voor jou als student erg belangrijk omdat je aan het einde ervan een keuze voor een profiel maakt.
Om jouw keuze goed te kunnen onderbouwen ga je reflecteren over alle voorgaande onderwijsperiodes en welk profiel het beste bij jou past en waarom. Daarnaast ga je je voorbereiden op het proefassessment dat aan het einde van deze periode gehouden zal worden. Tijdens dit assessment kijken we naar je voortgang en krijg je feedback over de manier waarop je verder kunt ontwikkelen.
Onderwijsperiode 3: Profielkeuze
-
Profiel Bouw en uitvoering
Profiel Bouw en uitvoering
Een indicatie van de vakken die je krijgt als je kiest voor het profiel Bouw en uitvoering.
- Bedrijfsorganisatie
- Bedrijfsproces
- Leerlijn Professionele ontwikkeling
- Project: Onderhoud
-
Profiel Bouw en techniek
Profiel Bouw en techniek
Een indicatie van de vakken die je krijgt als je kiest voor het profiel Bouw en techniek.
- Constructief ontwerpen
- Bouwfysisch ontwerpen
- Leerlijn Professionele ontwikkeling
- Project: Engineering
-
Profiel Bouw en ontwerp
Profiel Bouw en ontwerp
Een indicatie van de vakken die je krijgt als je kiest voor het profiel Bouw en ontwerp.
- Ontwerp en context
- Studio ruimte en vorm
- Leerlijn Professionele ontwikkeling
- Project: ontwerpen en ontwikkelen
-
Keuzeonderwijs
Keuzeonderwijs
Dit vak krijg je bij alle profielen.
-
Onderwijsperiode 4: Profielkeuze
-
Profiel Bouw en uitvoering
Profiel Bouw en uitvoering
Een indicatie van de vakken die je krijgt als je kiest voor het profiel Bouw en uitvoering
- Projectorganisatie
- Projectproces
- Leerlijn Professionele ontwikkeling
- Internationaal project
-
Profiel Bouw en techniek
Profiel Bouw en techniek
Een indicatie van de vakken die je krijgt als je kiest voor het profiel Bouw en techniek.
- Comfortabel gebouw
- Bouwen met beton
- Leerlijn Professionele ontwikkeling
- Internationaal project
-
Profiel Bouw en innovatie
Profiel Bouw en innovatie
Een indicatie van de vakken die je krijgt als je kiest voor het profiel Bouw en innovatie.
- Conceptanalyse
- Concept ontwikkelen
- Leerlijn Professionele ontwikkeling
- Internationaal project
-
Profiel Bouw en ontwerp
Profiel Bouw en ontwerp
Een indicatie van de vakken die je krijgt als je kiest voor het profiel Bouw en ontwerp
- Ontwerp en engineering
- Studio structuur en vorm
- Leerlijn Professionele ontwikkeling
- Internationaal project
-
Keuzeonderwijs
Keuzeonderwijs
Dit vak krijg je bij alle profielen.
-
Onderwijsperiode 1
-
Stage
Stage
In het derde jaar van de opleiding loop je stage om praktijkervaring op te doen.
Van groot belang tijdens de derdejaars stage is, dat je zicht krijgt op de verschillende werkprocessen in het bedrijf en hun onderlinge samenhang. Je ondervindt welke effecten ontwerpbeslissingen hebben in de uitvoering. Ook verdiep je je in het dagelijkse proces van plannen, organiseren en leiding geven.
Onderwijsperiode 2
-
Excursies Materialen
Excursies Materialen
In je loopbaan zul je regelmatig geconfronteerd worden met de vraag of een bepaald materiaal of product geschikt is voor de beoogde toepassing. Het antwoord op die vraag is niet altijd eenvoudig.
In deze module geven we je een handreiking om materialen te onderzoeken op hun beoogde toepasbaarheid: waar moet je op letten, wanneer weet je nu of het verantwoord is te kiezen voor een product? Sommige zaken liggen bij voorbaat vast, voor sommige zaken zul je (lastige) vragen moeten (leren) stellen. Daar maak je in je stage een start mee.
-
Cultureel Supplement
Cultureel Supplement
In deze module willen we je in brede zin naar cultuur laten kijken. In het bijzonder naar maatschappelijk processen, ontwikkelingen en trends, zoals die van invloed zijn op het gebied van het bouwen.
Je werkt, onder begeleiding van een docent, aan een opdracht. Hiervoor kies je een onderwerp uit een bepaalde periode of gebied in Rotterdam. Je bestudeert dit aan de hand van aandachtspunten die je met jouw medestudenten hebt opgesteld. Een excursie, een presentatie en een verslag van het onderzoek wat je hebt gedaan maakt deel uit van de afronding.
- Studieloopbaan Coaching
Onderwijsperiode 3 en 4
-
Praktijk Integratie Project
Praktijk Integratie Project
Omdat complexe vraagstukken vaak niet opgelost kunnen worden binnen je vakgebied zal je in de beroepspraktijk veel gaan samenwerken met verschillende opdrachtgevers en mensen uit andere vakgebieden.
In de Praktijk Integratie (PI) projecten doe je ervaring op in het samenwerken met verschillende disciplines. Samen met studenten van een andere opleiding ga je gedurende een twee kwartalen aan de slag voor een echte opdrachtgever. Het uitvoeren van praktijk gericht onderzoek staat daarbij centraal.
-
Woonbedrijfsgebouw 1
Woonbedrijfsgebouw 1
In dit project loop je de gehele cyclus van de ontwikkeling van een gebouw door.
Een aantal specialismen komen in de cyclus aan de orde. In de praktijk worden deze specialismen vaak aangeboden vanuit verschillende bedrijven, of afdelingen binnen een grote onderneming. Het komt ook voor dat bij kleinere projecten alle knowhow binnen een bedrijf aanwezig is en dit bedrijf alle werkzaamheden voor haar rekening neemt.
-
Bouwen in Detail
Bouwen in Detail
In deze module leer je een methode van aanpak die je als onderlegger kan gebruiken voor elk uit te werken detail. Hierbij staat de werkwijze centraal.
Hierna ben je in staat om het principedetail op te zetten die gebruikt wordt om in overleg met de overige bouwpartners/adviseurs te komen tot een definitief werkdetail. Het uitgangspunt in deze module is dat je de technische afdeling / tekenkamer van een architecten bureau vormt. Daarnaast wordt je geacht met een passend en goed onderbouwd voorstel te komen voor het detail.
-
Bouwfysica en Gezondheid
Bouwfysica en Gezondheid
Bouwfysica wordt wel omschreven als “de natuurkunde van de gebouwde omgeving”. De bouwfysica houdt zich, heel praktisch, bezig met fysische verschijnselen binnen de bouwkunde.
Bouwfysica is geen doel in zichzelf, maar een middel om tot een technisch goed ontwerp te komen. Het doel van deze cursus kan daarom omschreven worden als "het toevoegen van gereedschap aan de technische toolbox van de student".
-
Ontwerpen van Installaties
Ontwerpen van Installaties
In deze module verkrijg je inzicht in de relatie tussen gebouw, gebruik en installatie.
Ontwerpen van installaties in utilitaire gebouwen. Het verkrijgen van inzicht in de relatie gebouw, gebruik en installaties. Er zijn eindeloze varianten te maken, begrippen als duurzaam, energie-efficiënt en comfort spelen daarbij een belangrijke rol. Welke afwegingen moet je maken?
-
Ontwerpen van Ruwbouw
Ontwerpen van Ruwbouw
De module “Ontwerpen Van Ruwbouw” is opgezet vanuit het beroepsrolmodel van de constructeur.
Je traint je vaardigheden zoals het ontwerpen van constructies en het overdragen van informatie met behulp van gemaakte beroepsproducten als rapportages, berekeningen en tekeningen.
-
Renovatie en hergebruik
Renovatie en hergebruik
Tijdens de module verkrijg je inzicht in en bekend raken met het volledige ontwerp en -bouwproces bij renovatie en herbestemming.
Er wordt gewerkt aan de renovatie en herbestemming van een aantal door ons aangegeven panden. Samen met je projctgroep werk je aan een plan voor één van de panden. Het volledige ontwerp- en bouwproces wordt doorlopen. Van opname en inmeting, via ontwerp naar bouwaanvraag en werktekeningen.
-
Bouwrecht
Bouwrecht
Na het volgen van deze module heb je inzicht in en kennis van de belangrijkste rechtsbegrippen en systematiek, hoofdlijnen privaatrecht en publiekrecht. Daarnaast kan je de wetgeving hanteren.
In het bouwwezen heb je te maken met veel wetten en regels. Denk bijvoorbeeld aan arbeidsomstandigheden, milieuwetgeving of bouwbesluit. In deze module doe je in korte tijd een breed en actueel beeld op van het bouwrecht. Je leert de beginselen van de verschillende wetten en regels waar de bouw mee te maken heeft, herkennen en begrijpen.
-
Woonbedrijfsgebouw 2
Woonbedrijfsgebouw 2
Het project Woonbedrijfsgebouw 1 van het vorige kwartaal heeft geleid tot een voorlopig ontwerp van een woonbedrijfsgebouw en in deze module wordt het project verder uit te werken.
In deze module leer je o.a.: om een compleet pakket bouwvoorbereidingstekeningen en een volledige uitvoeringsplanning te maken, een deelbestek te schrijven, een deelbegroting en installatierapport te maken.
-
Bouwen in beton
Bouwen in beton
In deze module komt alle basiskennis over betonconstructies aan de orde.
Er wordt gewerkt aan een groepsopdracht voor het ontwerpen en uitwerken van de constructie van een betonskelet van een gebouw. In het ontwerp worden de diverse onderdelen van de constructie gedimensioneerd en getoetst aan de geldende voorschriften.
-
Risicomanagement
Risicomanagement
De systematiek en het nut van risicomanagement wordt in deze module bijgebracht, zodat je in staat bent “de beheersing van risico’s in bouwprojecten” toe te passen.
Je wordt opgeleid tot een risicoanalist bij een bouwbedrijf. Hier leer je alle benodigde informatie te verzamelen, te analyseren door kritische vragen te stellen, berekeningen uit te voeren, resultaten te interpreteren, beheersmaatregelen te bedenken en deze te communiceren en presenteren.
-
Geïntegreerde Contractvorming
Geïntegreerde Contractvorming
Deze module is bedoeld om het proces van contracteren te laten zien, de verschillende contractvormen te bespreken en de verschillen tussen de contracten.
Het gaat er om dat je als bouwkundige de basis van contracteren kent en begrijpt. Wat zijn de voor- en nadelen van een contractvorm, welke taken en verantwoordelijkheden horen daar dan bij. Naast de traditionele contracten worden ook de nieuwe contracteren, zoals die zich nu ontwikkelen behandeld. Het vak is dus een speurtocht door de contracten in de bouwsector.
-
Architectuur en Ontwerpmethode
Architectuur en Ontwerpmethode
Deze module is verplicht voor een ieder die wilt instromen bij de Minor Ontwerpen Architectuur.
Er wordt ingegaan op de relevante waardigheden en en kennis die aan de orde komt bij het ontwerpen van een gebouw en de ruimtelijke context. De vaardigheden 'conceptueel denken', 'analytisch denken' en 'gevoel voor ruimte' staan in deze opgave centraal. Verder is het belangrijk dat je bewust wordt van de keuzes die je maakt tijdens het ontwerpproces.
-
De Onderneming in de Bouw
De Onderneming in de Bouw
Centraal in deze module staan de algemene ondernemersvaardigheden. Om je hierin te bekwamen hebben we verschillende leersituaties gecreëerd waarin je deze vaardigheden aanleert en verder ontwikkelt.
Het richting geven aan een uitvoerend bouwbedrijf wordt steeds belangrijker. Het bouwbedrijf moet weten op welke markt het actief wil zijn en hoe het zijn marktaandeel kan behouden of vergroten. Om je in de algemene ondernemersvaardigheden te bekwamen hebben we verschillende leersituaties gecreëerd waarin je deze vaardigheden aanleert en verder ontwikkelt. Instructieve colleges vormen de basis voor individuele- en groepsopgaven en voor de casus.
-
Detailleren Utiliteitsbouw 4
Detailleren Utiliteitsbouw 4
In deze module wordt een methode aangeleerd waarmee je in voorkomende gevallen een oplossing kunt ontwikkelen voor de te onderzoeken ontmoeting van materialen.
Hierna heb je geleerd om op een systematische wijze samenhangende principedetails te ontwikkelen vanuit gegeven randvoorwaarden waaronder architectuur, constructie en materialen. Daarnaast ben je in staat om de kwaliteit van de aangedragen oplossing te onderbouwen op kwaliteit van het resulterende beeld, dichtingen, isolatie, bevestiging en bouwvolgorde.
- Studieloopbaan Coaching 3B
-
Leerbedrijf
Leerbedrijf
Je wordt opgeleid om straks als bouwkundige in de beroepspraktijk te kunnen functioneren. Dit project bereidt je voor op je toekomst.
Je krijgt te maken met een opdrachtgever, de gemeente, een aannemer, enz. Allemaal partijen waarvoor dit de realiteit is en dit verwachten ze ook van jou. Je hebt te maken met echte woningen die straks ook echt gerenoveerd worden. Je kunt de resultaten met je eigen ogen zien.
Onderwijsperiode 1 en 2
-
Minor
Minor
In de laatste fase van je opleiding verdiep je je door middel van een minor in je vakgebied of verbreed je je kennis in een door jou gewenste richting.
Een minor is een samenhangend geheel van onderwijsonderdelen rond een thema dat voor de opleiding van belang is. Door je extra in één aspect van je beroep te verdiepen of door je horizon te verbreden op een terrein dat grenst aan je eigen beroep, kwalificeer je je straks beter op de arbeidsmarkt.
- Voorbereiden Afstuderen
- Studieloopbaancoaching
Onderwijsperiode 3 en 4
-
Afstudeer review
Afstudeer review
De afstudeerreviews ondersteunen afstudeerders tijdens het afstuderen.
Het doel van deze module is het geven en krijgen van ondersteuning bij de vormgeving van je onderzoek en van het onderzoek van medestudenten.
-
Afstudeeropdracht
Afstudeeropdracht
Het doel van het afstuderen is dat je aantoont dat je het beroep (op startersniveau) beheerst.
Binnen het afstuderen werk je vrijwel geheel zelfstandig. Dat wil zeggen dat je werkt aan het realiseren van een complex beroepsproduct, waarbij je op gezette tijden feedback krijgt van je afstudeerdocent en de bedrijfsbegeleider. Je werkt gedurende 20 weken aan je afstudeeropdracht die je uitvoert in een zelfgekozen afstudeerbedrijf. Je concentreert je volledig op je afstudeeropdracht en voert geen reguliere werkzaamheden in het bedrijf uit.
Het Honours Programma geeft je ruimte om jezelf meer te profileren. Profileren is iets wat in een drukke arbeidsmarkt vanuit je CV het verschil kan maken tussen er uit springen of onderdeel van de massa zijn. Het geeft aan dat je ambitie hebt, dat je vernieuwingsgericht bent en dat je leergierig bent. Je bouwt een HP-portfolio op waarin je laat zien wat je hebt gedaan en wat je kunt op basis van concrete en complexe projecten.
Het Honours Programma is een individueel programma. Hoewel je in veel projecten samen zult werken met anderen, is de beoordeling altijd individueel. Dat is prettig voor het inzicht in je eigen ontwikkeling en je bent niet van anderen afhankelijk. Je mag in studiejaar 1 en 2 instappen en uitstappen wanneer je wilt. In studiejaar 3 en 4 werk je naar een duidelijk einde. Na een succesvolle afronding, ontvang je een aantekening op het diploma.
Onderwijsvorm
Hoe is het onderwijs ingericht?- Praktijk
- Theorie
- Keuzeruimte
- Begeleiding
- Praktijk
- Theorie
- Keuzeruimte
- Begeleiding
- Praktijk
- Theorie
- Keuzeruimte
- Begeleiding
- Praktijk
- Theorie
- Keuzeruimte
- Begeleiding
Na je studie
Wat kun je doen na de opleiding?Na je afstuderen
Gefeliciteerd! Je hebt je Bachelor of Science (BSc) gehaald. Deze titel mag je achter je naam voeren. Je kunt er ook voor kiezen de titel Ingenieur (ing.) vóór je naam te zetten.
Ook ontvang je bij je diploma een diplomasupplement met een DS-label. Met dit Engelstalige document kun je de waarde van je diploma eenvoudiger aantonen in het buitenland bij de toelating tot een vervolgstudie of bij het vinden van een baan.
Heb je het Honoursprogramma gevolgd? Dan krijg je ook een honours degree, waarmee je je doorzettingsvermogen en extra kennis kunt aantonen.
Beroepen
Bouwkunde is een breed vakgebied, je kunt er allerlei interessante beroepen mee uitoefenen. Traditioneel leidt de opleiding Bouwkunde op voor beroepen bij architectenbureaus en in de aannemerij: het voorbereiden en bouwen van projecten. Daarnaast kan je aan de slag bij de constructeur, de projectontwikkelaar, de bouwfysisch adviseur (warmte, isolatie en duurzaamheid), bij tal van andere adviesbureaus en functies bij woningcorporaties.
Bekijk hieronder de uitleg van een aantal beroepen:
Je kunt aan de slag als adviseur op verschillende gebieden. Een adviseur bij een bouwfysisch bureau geeft advies op het gebied van klimaat, akoestiek en duurzaamheid. Bouwfysica wordt wel omschreven als de natuurkunde van de gebouwde omgeving. Het bepaalt onder andere het comfort van het gebouw. Een adviseur in projectontwikkeling geeft advies op het gebied van nieuwbouw en herontwikkeling voor de diverse markten van werken, wonen, recreatie, voorzieningen, infrastructuur en combinaties hiervan. De adviseur vastgoed geeft advies op het gebied van verkoop en het beheer van woningen en gebouwen. Hierbij heb je naast bouwkundig ook commercieel en financieel inzicht nodig. De adviseur woningcorporatie werkt als adviseur in het beheer en onderhoud van woningen die verhuurd worden in de sociale en vrije sector.
Een bouwkundig ontwerper/tekenaar werkt het schetsontwerp van de architect uit. De schetsen van een architect zijn niet direct bruikbaar om te bouwen. De ontwerper vertaalt schetsen van uiteenlopende projecten (bijvoorbeeld gebouwen, constructies, installaties) in technische tekeningen die wel werkbaar zijn. Van de dikte van de muren, hoogte van de ruimtes, uittekenen van gevels, alles werkt de tekenaar uit. Hij houdt bovendien rekening met bouwvoorschriften, materiaalkeuze en de wensen van de klant. Traditionele hulpmiddelen van een bouwkundig ontwerper zijn de tekentafel en tekenpen; tegenwoordig wordt veel gebruikgemaakt van tekenprogramma's zoals AutoCAD. Een tekenaar heeft veel materiaalkennis, is gedreven maar geconcentreerd, oplossingsgericht en heeft inlevingsvermogen.
Als constructeur bij een constructiebureau ontwerp je een veilige, betrouwbare en bruikbare draagconstructie (het skelet) voor een gebouw. De constructeur rekent uit of de constructie sterk genoeg is, stabiel blijft en of deze niet te veel doorbuigt. Om tot een goed skelet te komen, zal de constructeur het bouwwerk als het ware moeten uitkleden zodat alleen de dragende delen (kolommen, balken, vloeren en wanden) overblijven. Er zal een keuze in de geschikte materialen gemaakt moeten worden. Bekende materialen zijn beton, staal, hout en metselwerk. Een constructeur heeft een brede kennis van technieken en materialen en de vaardigheid om deze kennis toe te passen. Beroemde constructeurs zijn Alexandre Gustave Eiffel, James Watt en Leonardo da Vinci.
De projectleider is verantwoordelijk voor alle onderdelen van het project. Je bewaakt zowel het ontwerp als de technische aspecten van het werk dat verricht moet worden. De belangrijkste graadmeters voor de projectleider zijn de planning, financiën, kwaliteit en het personeel. Alles moet binnen de afgesproken tijd opgeleverd zijn, binnen de beraamde kosten en voldoen aan de gestelde kwaliteitseisen. Om dit te kunnen bereiken moet je een gemotiveerd team van (project)medewerkers kunnen samenstellen. Het beroep zegt het al, je hebt leiderskwaliteiten nodig. Zo heeft een goed projectleider organisatievermogen, is besluitvaardig, communicatief sterk, kan goed overzicht houden maar moet ook vooruit denken.
Doorstuderen
Na het behalen van je bachelordiploma kun je ervoor kiezen om door te studeren door bijvoorbeeld de master Architectuur of master Stedenbouw aan de Rotterdamse Academie van Bouwkunst te volgen of verder te studeren aan een (technische) universiteit, zoals de TU Delft.