Na het afstuderen (landelijke cijfers)
Baan op niveau
83%
Baan binnen het vakgebied
89%
Een baan vinden
10 maanden
Opbouw
Hoe is de opleiding opgebouwd?Ons onderwijs
Bij onze opleidingen voelt iedereen zich welkom en hoort iedereen erbij. Studenten en docenten kennen elkaar en weten elkaar te vinden. De docenten doen er alles aan om je te begeleiden bij je studie op een manier die bij jou past. Dit vraagt van jou betrokkenheid en een actieve inzet. Samen maken we het onderwijs.
Hierbij besteden we onder andere aandacht aan je:
- kennisbasis van het beroep
- handelen in de beroepspraktijk
- eigen professionele identiteit
- persoonlijke ontwikkeling
Al deze elementen komen steeds aan bod tijdens de opleiding. Studenten (en medewerkers) hebben invloed op de manier waarop dit gebeurt in medezeggenschapsraden.
Bij de start van je studie ligt de nadruk op het ontwikkelen van kennis en vaardigheden, maar direct komt ook de praktijk aan bod. Je leert reële beroepsvraagstukken aan te pakken, in samenwerking met medestudenten, docenten, professionals uit de praktijk en praktijkgerichte onderzoekers. Eerst krijg je veel begeleiding van je docent, later neem je steeds meer het heft in eigen handen. Tijdens je studie leer je jezelf steeds beter kennen en ontdek je wat jouw unieke kwaliteiten zijn als beroepsbeoefenaar.
Het eerste jaar
Het eerste jaar is je propedeusejaar. Je legt de basis voor de rest van je opleiding en je oriënteert je op het beroepenveld. Daarnaast werk je binnen projecten, zelfstandig of met medestudenten, aan het oplossen van vraagstellingen en het uitvoeren van opdrachten die gericht zijn op de chemische technologie. De opleiding bepaalt aan het eind van je propedeuse of je geschikt bent voor de opleiding en de beroepen die je daarmee uit zou kunnen oefenen (studieadvies).
Na het eerste jaar
In de hoofdfase word je verder opgeleid tot chemisch technoloog. Je verbreedt je basiskennis en vaardigheden. In het derde jaar loop je stage en aan het einde van je opleiding voer je een afstudeeropdracht uit bij je leerbedrijf. Daarover schrijf je een afstudeerverslag dat je presenteert aan de opdrachtgever en de examencommissie. In de hoofdfase wordt er een groter beroep gedaan op je zelfstandigheid.
Werkvormen
Je krijgt tijdens je studie te maken met een afwisselende mix van werkvormen. Je volgt colleges (want een theoretische achtergrond is belangrijk), afgewisseld met practica en projecten. Tijdens de practica, onder andere in onze Proceshal, oefen je je vaardigheden. Hiervan maak je ook verslagen. Soms worden de opdrachten en/of verslagen mondeling afgesloten. Daarnaast worden diverse excursies georganiseerd.
Keuze en begeleiding
Keuze
Tijdens je opleiding kun je kiezen uit zo'n driehonderd (hogeschoolbrede) keuzevakken. Dit biedt de kans om over de grenzen van je eigen opleiding heen te kijken en om invulling te geven aan je specifieke leerbehoeften. Afhankelijk van je opleiding kun je zelf een stageplek uitzoeken. Via een minor in de hoofdfase van je studie kies je een bepaald profiel waarmee je jezelf kunt onderscheiden. Ook de afstudeeropdracht die je kiest, geeft een persoonlijke inkleuring aan je opleiding.
Begeleiding
Iedere student is uniek en heeft zijn eigen ideeën over wat hij in zijn studie wil bereiken. In onze begeleiding maken we je bewust van je capaciteiten, kansen en uitdagingen. Soms blijkt tijdens of al vóór de opleiding dat je moeite hebt met een bepaald vak. Dan is het nuttig je kennis hiervan bij te spijkeren. Als student krijg je een coach (docent) die je begeleidt en de studievoortgang in de gaten houdt. Ook kun je een peercoach krijgen: een ouderejaarsstudent die een jongerejaars begeleidt.
Studeren met een functiebeperking
Heb je een functiebeperking en heb je daarvoor aanpassingen of voorzieningen nodig, dan bieden we daarvoor verschillende mogelijkheden.
Stage lopen
In je stage pas je op school geleerde vaardigheden toe. Ook ervaar je hoe het is om in een team samen met anderen aan een taak te werken en daarover te praten tijdens werkbesprekingen.
Minors
In de laatste fase van je opleiding verdiep je je door middel van een minor in je vakgebied of verbreed je je kennis in een door jou gewenste richting. De onderstaande minor geeft je een beeld van het type minor dat je kunt verwachten.
Minor Procestechnologie & Energietransitie
De minor Procestechnologie & Energietransitie richt zich op praktische onderzoeksvragen uit het bedrijfsleven gerelateerd aan ontwerp en analyse van bestaande en nieuwe chemische en biochemische (groene) processen. De twee thema’s binnen de minor zijn groene grondstoffen en energie.
Rotterdam is de thuishaven van een omvangrijk, samenhangend en vooraanstaand industrieel complex. De haven is van groot belang voor onze regio. Er is veel aandacht voor de vergroening van chemische producten en processen. Daarnaast krijgt het efficiënt omgaan met energie en productie van afvalstromen grote aandacht.
Student van andere hogeschool?
Ben je student bij een andere hogeschool en wil je een minor bij Hogeschool Rotterdam volgen? Bekijk je mogelijkheden op Kiesopmaat.nl. De minors van Hogeschool Rotterdam duren een half jaar (september - februari) en leveren 30 EC (studiepunten) op.
Afstuderen
Het doel van de afstudeeropdracht is het zelfstandig uitvoeren van een project dat je afrondt met een afstudeerverslag. Dit presenteer je en verdedig je voor een examencommissie.
Internationale mogelijkheden
Als je een internationale carrière ambieert, dan bereidt de opleiding je hier ook op voor! In overleg met de opleiding kun je een deel van de opleiding in het buitenland doorbrengen, bijvoorbeeld tijdens je stageperiode.
Vakken
Een indicatie van de vakken die je kunt verwachtenOnderwijsperiode 1
- Algemene chemie
- Wiskunde
- Statistiek
- Proceskunde
- Communicatieve vaardigheden Engels
- Studieloopbaanbegeleiding
- Keuzevak
Onderwijsperiode 2
- Algemene Chemie
- Communicatie vaardigheden Rapporteren en Presenteren
- Proceskunde
- Wiskunde
- Algemene Chemie Practicum
- Literatuuronderzoek Groene Project
- Keuzevak
Onderwijsperiode 3
- Algemene chemie
- Proceskunde
- Wiskunde
- Communicatieve Vaardigheden Engels
- Biobased Circulaire Economie
- Project Procestechniek
- Studieloopbaanbegeleiding
- Keuzevak
Onderwijsperiode 4
- Algemene chemie
- Werktuigbouwkunde
- Wiskunde
- Algemene Chemie Practicum
- Praktijkonderzoek
- Proceskunde
- Studieloopbaanbegeleiding
- Keuzevak
Onderwijsperiode 1
- Werktuigbouwkunde
- Reactorkunde
- Wiskunde
- Project "Suiker"
- Studieloopbaancoaching
- Keuzevak
Onderwijsperiode 2
- Thermodynamica
- Reactorkunde
- Statistiek
- Wiskunde
- Project "Styreen"
- Cultural Awareness
- Studieloopbaancoaching
- Keuzevak
Onderwijsperiode 3
- Warmteoverdracht
- Stromingsleer
- Project "Energie"
- Toegepast Onderzoek
- Studieloopbaancoaching
- Keuzevak
Onderwijsperiode 4
- Procesveiligheid en Ethiek
- Werktuigbouwkunde
- Meet- en Regeltechniek
- Studieloopbaancoaching
- Keuzevak
Onderwijsperiode 1
- Stage
Onderwijsperiode 2
- Stage
- Studieloopbaancoaching
Onderwijsperiode 3
- Reactorkunde
- Werktuigbouwkunde
- Statistiek
- Projectmanagement
- Fasenleer
- Praktijk Integratie Project
- Studieloopbaancoaching
Onderwijsperiode 4
- Industriële Biotechnologie
- Innovatieve procestechnieken
- Toegepaste Chemie
- Aspen Cursus
- Praktijk Integratie Project
- Studieloopbaancoaching
Onderwijsperiode 1
- Minor
Onderwijsperiode 2
- Minor
Onderwijsperiode 3
- Studieloopbaancoaching
- Afstudeeropdracht
Onderwijsperiode 4
- Afstudeeropdracht
- Studieloopbaancoaching
Onderwijsvorm
Hoe is het onderwijs ingericht?- Praktijk
- Theorie
- Keuzeruimte
- Begeleiding
- Praktijk
- Theorie
- Keuzeruimte
- Begeleiding
- Praktijk
- Theorie
- Keuzeruimte
- Begeleiding
- Praktijk
- Theorie
- Keuzeruimte
- Begeleiding
Na je studie
Wat kun je doen na de opleiding?Na je afstuderen
Gefeliciteerd! Je hebt je Bachelor of Science (BSc) gehaald. Deze titel mag je achter je naam voeren. Je kunt er ook voor kiezen de titel Ingenieur (ing.) vóór je naam te zetten.
Ook ontvang je bij je diploma een diplomasupplement met een DS-label. Met dit Engelstalige document kun je de waarde van je diploma eenvoudiger aantonen in het buitenland bij de toelating tot een vervolgstudie of bij het vinden van een baan.
Beroepen
Chemisch technologen zijn intensief betrokken bij de ontwikkeling van nieuwe materialen en producten: van alternatieve brandstoffen tot surfplanken en van skatewieltjes tot spaceshuttles.
Het zijn allemaal terreinen waarop de chemisch technoloog te vinden is. Hij of zij regelt, bestuurt en organiseert de productieprocessen daarbij zó, dat er geen schadelijke stoffen vrijkomen of overblijven bij het productieproces. Duurzaamheid en milieuvriendelijkheid staan daarbij hoog in het vaandel.
Chemisch technologen zijn betrokken bij alle stappen van een goed werkend productieproces: vanaf het eerste idee over een nieuw product tot de realisatie ervan. Je vindt ze bij de ontwerpfase, de opstartfase, de opschalingsfase en de gebruiksfase van grootschalige (chemische) productieprocessen. Achter het bureau, het beeldscherm of in de fabriek.
Afgestudeerden zijn in functies terecht gekomen als plantmanager bij een levensmiddelenproducent, ontwerper van procesinstallaties bij een ingenieursbureau, procestechnoloog bij een chemisch productiebedrijf, salesmanager bij een onderdelenfabrikant en adviseur bij de brandweer.
Doorstuderen
Na afronding van je opleiding heb je een internationaal erkende bachelordegree. Daarna kun je bijvoorbeeld een masteropleiding gaan volgen aan de TU Delft of TU Eindhoven.