Na het afstuderen (landelijke cijfers)
Baan op niveau
88%
Baan binnen het vakgebied
93%
Een baan vinden
3 maanden
Opbouw
Hoe is de opleiding opgebouwd?Onderwijsvisie
Bij de opleidingen van Hogeschool Rotterdam voelt iedereen zich welkom en hoort iedereen erbij. Studenten en docenten kennen elkaar en weten elkaar te vinden. De docenten doen er alles aan om je te begeleiden bij je studie op een manier die bij jou past. Dit vraagt van jou betrokkenheid en een actieve inzet. Samen maken we het onderwijs.
Kenmerkend voor het onderwijs van Hogeschool Rotterdam is de aandacht voor:
- De kennisbasis van het beroep
- Handelen in de beroepspraktijk
- Je eigen professionele identiteit
Al deze elementen komen steeds aan bod tijdens de opleiding. Studenten (en medewerkers) hebben invloed op de manier waarop dit gebeurt in medezeggenschapsraden.
Bij de start van je studie ligt de nadruk op het ontwikkelen van kennis en vaardigheden, maar direct komt ook de praktijk aan bod. Je leert reële beroepsvraagstukken aan te pakken, in samenwerking met medestudenten, docenten, professionals uit de praktijk en praktijkgerichte onderzoekers. Eerst krijg je veel begeleiding van je docent, later neem je steeds meer het heft in eigen handen. Tijdens je studie leer je jezelf steeds beter kennen en ontdek je wat jouw unieke kwaliteiten zijn als beroepsbeoefenaar.
Het eerste jaar
Het eerste jaar, de propedeuse, geeft je een goede indruk van de opleiding. Je leert over het vakgebied en de mogelijke beroepen. Je besteedt in het eerste jaar een groot deel aan de basisvaardigheden. Je krijgt onder andere wiskunde (wiskunde B en D), mechanica (natuurkunde) en communicatie (Nederlands, Engels en modelleren). Daarnaast krijg je in elk semester een nieuw thema. Hierin staat een maatschappelijke opgave centraal. Naast de civieltechnische vakken is er in jaar 1 ook aandacht voor jou als persoon en je ontwikkeling tot professional. Ook in de jaren hierna komt dit steeds terug.
Het eerste semester
In het eerste semester start je met een inleidend blok. Door practica, excursies en gastcolleges maak je in korte tijd kennis met het brede vakgebied. Ook maak je je eerste technische tekening van een zelfgekozen civieltechnische constructie. Denk bijvoorbeeld aan een brug of sluis. Daarnaast staat in dit semester het leefbaar houden van de stad centraal. Je ontwerpt een veilige buitenruimte. Hierbij hoort ook de civieltechnische infrastructuur, zoals wegen, fietspaden en verlichting. Je zorgt er ook voor dat de bewoners van de wijk er prettig kunnen leven. Je houdt in je ontwerp bijvoorbeeld rekening met de verkeersveiligheid en klimaatadaptatie. De toegankelijkheid van de stad en de riolering neem je hier ook in mee. In het laboratorium ontdek je meer over de wegbouwkundige eisen die nodig zijn voor het ontwerp en de uitvoering.
Het tweede semester
In het tweede semester leer je over de vloeistofmechanica. Dit is nodig is bij het ontwerpen en berekenen van kleine waterbouwkundige constructies zoals een stuw of duiker. Deze constructies heb je nodig om bijvoorbeeld het waterbeheer in de Nederlandse polders technisch te regelen. Hierdoor is de polder beter bestand tegen het veranderende klimaat.
Ook ga je in dit tweede semester oplossingen bedenken voor onze groeiende steden. Daar waar de ruimte schaars is, ontwerp je oplossingen door de ruimte onder de grond te benutten. Hiervoor ontwerp je een bouwkuip waarbij je te maken krijgt met de verschillende eigenschappen van de bodem. Bij de cursus Geotechniek leer je eerst alles over de sterkte van de ondergrond en mogelijke bouwtechnieken.
Na het eerste jaar
In het tweede jaar begint de hoofdfase van je opleiding. Hierin breid je je technische basis uit en ga je de techniek in een grotere context plaatsen. Je doet bijvoorbeeld een aanbesteding voor een nieuwe verbindingsweg van een industrieterrein. Je levert zowel het ontwerp als de kostencalculatie, de bouwplanning en het vergunningsoverzicht op. Jij zorgt er zo voor dat de economische waarde van het industrieterrein toeneemt. De omgevingshinder blijft zo tijdens de bouw beperkt.
Voorbeelden van opdrachten en cursussen
Als tweede voorbeeld ga je aan de slag met de realisatie van kademuren. Veel kademuren zijn aan het einde van hun levensduur. De veiligheid en de instandhouding van de leefomgeving staan hierdoor onder druk. Misschien heb je zelf wel eens op het nieuws gehoord dat er ergens een kademuur is ingestort. De vervanging van kademuren kan een kostbare en complexe operatie zijn. Dit kan een aantal oorzaken hebben. Het kan zijn dat je midden in de stad zit en de ruimte schaars is.
Misschien zit je middenin het drukke havengebied. Dus hoe houd jij nu iedereen tevreden en zorg jij voor een constructie die weer ten minste 100 jaar meegaat? Kortom de complexiteit van de techniek neemt toe. Dit betekent dat belangen van diverse partijen de uitkomst van je projecten steeds meer beïnvloeden.
Om de theorie en de projecten op school beter te begrijpen ga je op excursies. Ook onderzoek je in het laboratorium of jouw gemaakte berekeningen kloppen. Denk hierbij aan de vraag of de waterhoogte bij een obstakel in het schaalmodel klopt.
Keuzevakken, stage en minoren
Naast de cursussen die worden aangeboden, zoals de voorbeelden van hierboven zijn er meer mogelijkheden. Je kan bij ons je studie zelf meer inrichten naar hoe jij het wilt. Zo volg je in jaar twee drie keuzevakken. In jaar drie ga je op stage bij een aannemer in jouw voorkeursvakgebied binnen de civiele techniek. In jaar vier kies je een minor van Hogeschool Rotterdam of een andere hogeschool. Een minor en/of stage is het buitenland is ook mogelijk. Zo wordt jouw studie echt van jou!
Afstuderen als ingenieur
Je studie sluit je af met een afstudeeronderzoek. In een half jaar tijd word jij specialist op het door jou gekozen onderwerp. Denk bijvoorbeeld aan het optimaliseren van de uitvoeringsplanning van een bouwproject. Of aan het doen van onderzoek naar klimaatadaptief bouwen.
Een variantenstudie naar versterkingsmogelijkheden van een brug hoort ook bij de mogelijkheden. Met al deze nieuwe kennis maak jij als ingenieur onze gebouwde omgeving weer een stukje mooier, veiliger en/of duurzamer.
Keuze en begeleiding
Keuze
Tijdens je opleiding kun je kiezen uit zo'n driehonderd (hogeschoolbrede) keuzevakken. Dit biedt de kans om over de grenzen van je eigen opleiding heen te kijken en om invulling te geven aan je specifieke leerbehoeften. Afhankelijk van je opleiding kun je zelf een stageplek uitzoeken. Via een minor in de hoofdfase van je studie kies je een bepaald profiel waarmee je jezelf kunt onderscheiden. Ook de afstudeeropdracht die je kiest, geeft een persoonlijke inkleuring aan je opleiding.
Begeleiding
Iedere student is uniek en heeft zijn eigen ideeën over wat hij in zijn studie wil bereiken. In onze begeleiding maken we je bewust van je capaciteiten, kansen en uitdagingen. Soms blijkt tijdens of al vóór de opleiding dat je moeite hebt met een bepaald vak. Dan is het nuttig je kennis hiervan bij te spijkeren. Als student krijg je een coach (docent) die je begeleidt en de studievoortgang in de gaten houdt. Ook kun je een peercoach krijgen: een ouderejaarsstudent die een jongerejaars begeleidt.
Studeren met een functiebeperking
Heb je een functiebeperking en heb je daarvoor aanpassingen of voorzieningen nodig, dan bieden we daarvoor verschillende mogelijkheden.
Stagelopen
In het derde jaar van je opleiding loop je een half jaar stage bij een aannemer om praktijkervaring op te doen. Hier leer je hoe het eraan toe gaat op de bouwplaats, iets wat we je natuurlijk op de hogeschool zelf, in het klaslokaal, niet kunnen meegeven.
Een periode waar je voor het eerst een echte bijdrage gaat leveren aan de gebouwde omgeving van de toekomst. Je kunt klimaatadaptieve maatregelen nemen door de dijken te verstevigen, je kunt leefgebieden verbinden door nieuwe bruggen en viaducten te bouwen of misschien los jij die files een keertje echt op door de aanleg van een nieuwe snelweg.
Ben je benieuwd wat jij op een werkdag doet om dit te realiseren? Bekijk dan onderstaand filmpje over de stage van Ferdi Heijkoop bij MNO vervat.
Minors
In de laatste fase van je opleiding verdiep je je door middel van een minor in je vakgebied of verbreed je je kennis in een door jou gewenste richting.
Deze minor besteedt aandacht aan kustverdediging, landaanwinning, stedenontwikkeling, irrigatie en dijken.
Een goed geolied mobiliteitssysteem is de 'bloedsomloop' van ons land: het is van levensbelang voor een complexe samenleving als de onze. De infrastructuur (wegen, spoorwegen, vaarwegen) die daarvoor nodig is, kost veel ruimte en geld. Bovendien heeft het vaak negatieve effecten op de leefomgeving. Om hierin de juiste afwegingen te kunnen maken, zijn goed opgeleide, zelfkritische professionals nodig. Professionals die in staat zijn om in een multidisciplinair team gezamenlijk een onderzoek op te zetten en uit te voeren. In deze minor werk je in projectgroepen samen met studenten van verschillende studierichtingen aan actuele vraagstukken van opdrachtgevers in de regio Rotterdam - Den Haag. In die projecten is het opzetten van een goed onderzoek net zo belangrijk als het maken van het ontwerp. Daarbij maak je gebruik van kennis die je opdoet in cursussen en trainingen. In deze minor leer je: een verkeerskundig onderzoeksproject op te zetten; een infrastructuurproject te zien in de context van het totale netwerk en van ruimtelijke ontwikkelingen; de achtergronden van mobiliteit (zoals vervoer- en routekeuze) te begrijpen; hoe je toekomstige verkeersstromen kunt voorspellen; hoe verkeersstromen zich gedragen, hoe ze worden gemanaged en hoe files ontstaan; analyses uit te voeren van openbaar vervoersystemen; een duurzame en veilige infrastructuur te ontwerpen als onderdeel van de openbare ruimte. Met deze specialisatie kun je o.a. terecht bij ingenieursbureaus, bij verkeerskundige en stedenbouwkundige bureaus, maar ook bij diverse overheidsintanties (bv. Gemeenten, Provincies, Rijkswaterstaat).
Bekijk in onderstaand filmpje de minorafsluiting van het M4H gebied. De minor heeft met vier andere minors samengewerkt aan innovatieve oplossingen voor problemen en kansen in het gebied van Merwevierhavens.
In deze verdiepende minor leer je draagconstructies van gecompliceerde bouwwerken in meerdere materialen te ontwerpen en te dimensioneren. Uitbreiding van je constructieve kennis vindt plaats op het gebied van materialen (voorgespannen beton, staalbeton) en hun specifieke kenmerken (brand, duurzaamheid), op bouwdelen (vloeren, wanden, stabiliteits-voorzieningen) en op het gebied van mechanica. Verder wordt aandacht besteed aan duurzaamheid en hergebruik van bouwwerken. Mogelijke functies kunnen zijn: tekenaar, tekenaar-constructeur, constructeur, specialist, adviseur, (hoofd)uitvoerder, werkvoorbereider, ambtenaar bij bouwdiensten, inspecteur bouw- en woningtoezicht en beheerder.
Wil jij je mee bouwen aan de toekomst van Nederland? Dat kan in deze minor door kennis en praktijkervaring op te doen over Projectmanagement of Assetmanagement van complexe bouw- en infra-opgaven. Je draait mee in een praktijkorganisatie en tegelijkertijd werk je aan je ontwikkeling als mens en professional onder begeleiding van een coach.
Bruggen, sluizen, wegen, spoorwegen, vaarwegen, havens, dijken en dammen zijn allemaal civiele infrastructuur. Het bouwen en blijvend functioneren is cruciaal voor onze samenleving. In de minor Samen bouwen aan de Toekomst gaan we aan de slag om dit voor elkaar te krijgen. In de minor kan je kiezen uit 2 sporen: focus op projectmanagement of focus op assetmanagement. Je ontwikkelt theoretische kennis en praktische vaardigheden, die je vervolgens gaat toepassen in een project- of assetmanagementomgeving bij een echte opdrachtgever, zoals Rijkswaterstaat, het Havenbedrijf Rotterdam, het ingenieursbureau van de gemeente Rotterdam, Amsterdam of Den Haag of een waterschap. Daarnaast zijn bedrijven en organisaties bij deze minor betrokken, zodat de minor geen theoretische oefening is maar met twee benen in de praktijk staat.
Student van andere hogeschool?
Ben je student bij een andere hogeschool en wil je een minor bij Hogeschool Rotterdam volgen? Bekijk je mogelijkheden op Kiesopmaat.nl. De minors van Hogeschool Rotterdam duren een half jaar (september - februari) en leveren 30 EC (studiepunten) op.
Afstuderen
Tijdens je afstuderen ga je een volledig semester aan de slag met je afstudeerscriptie. Hiervoor ga je bij een bedrijf of overheidsinstantie een actueel vraagstuk aanpakken dat invloed heeft op onze leefomgeving. Dit kan van alles zijn op het gebied van de klimaatadaptatie, de energietransitie, de leefbaarheid in de stad of een op dat moment ander actueel maatschappelijk thema. Je schrijft over je onderzoek een scriptie waarin je jouw bevindingen vastlegt en sluit het af met een verdediging. Als alles goed gaat, ben je na dat moment officieel ingenieur!
Internationale mogelijkheden
Veel opdrachten in de praktijk komen uit het buitenland. Daarom bestaat de mogelijkheid om als student stage te lopen en af te studeren in het buitenland. Ook zijn er voor de minor uitwisselingsprogramma's met bijvoorbeeld The North Eastern University in Boston, waardoor het mogelijk is vakken te volgen in Amerika.
Tevens kun je in het vierde jaar deelnemen aan de excursie naar het buitenland waarbij kennis wordt opgedaan over de aanpak van civiele projecten in andere landen. Dit kan zowel in Europa zijn als op een ander continent. De ervaring leert dat dan pas wordt vastgesteld hoeveel verschil er is tussen de Nederlandse bouwwijze en die in het buitenland. De cultuur, omgeving en conjunctuur spelen een belangrijke rol in de samenwerking tussen alle betrokken partijen bij de bouw van een civieltechnisch werk.
Vakken
Een indicatie van de vakken die je kunt verwachtenOnderwijsperiode 1
-
Introductie Civiele Techniek
Introductie Civiele Techniek
Tijdens dit project maak je een voorstel en presenteert dit aan de opdrachtgever.
Dit thema heeft als doel om kennis te maken met civiele techniek. Door de vele aspecten van het vakgebied te laten passeren vorm je een goed beeld van wat het vak inhoudt.
Vragen die aan bod komen:
• Wat zijn de veel voorkomende begrippen, technieken en materialen in de civiele techniek?
• Welke type civiele (kunst)werken zijn er?
• Hoe zit het met grond- en waterspanningen?
• Hoe blijft een ponton of steiger drijven?
• Waar moet men op letten bij de bouw?De kennis die je opdoet tijdens de theorielessen pas je direct toe in een project. In studiejaar 2021-2022 was het project het ontwerp van een mobiliteitshub naast de ‘A16 Rotterdam’, met als eindresultaat een maquette (zie foto).
Aan het eind van het thema heb je brede kennis opgedaan die de beginnend civiele ingenieur nodig heeft.Maquette projectgroep 12-3 (studiejaar 2021-2022)
-
Constructieleer 1
Constructieleer 1
Binnen de module wordt een begin gemaakt met schematiseren en het doorrekenen van constructies.
Deze cursus vindt plaats aan het begin van het traject en is bedoeld om te leren constructies te ontwerpen en te berekenen. In deze cursus staat het kennismaken het constructies centraal. Wat zijn constructies, hoe zit een constructie van een bouwwerk (bijvoorbeeld een brug of een hal) in elkaar, hoe werken de onderdelen samen? Welke functie heeft een onderdeel, wat voor krachten werken erop? Aan de hand van te bestuderen bouwwerken wordt een eerste basis gelegd voor de constructieve vakken zoals Toegepaste Mechanica. Proefondervindelijk worden ook de werking en mogelijke bezwijkvormen duidelijk van zowel onderdelen als het geheel.
-
Wiskunde
Wiskunde
Wiskunde krijg je het hele jaar door en behandelt diverse onderwerpen.
Bij civiele techniek gaat het niet zozeer om de wiskunde zelf, maar om de wiskunde die je nodig hebt in de beroepspraktijk. Het is dus simpelweg een hulpvak, een vak om een aantal civiele vakken beter te kunnen begrijpen en/of uit te voeren. Wiskunde krijg je het hele jaar door en behandelt diverse onderwerpen. Hieronder vind je een paar voorbeelden van de vele onderwerpen:
Machten Stelsel lineaire vergelijkingen Statisch moment haakjes Wortel zwaartepunt breuken met letters exponentieel Traagheidsmoment 1e- en 2e-graadsfuncties Differentiëren Logaritmisch Goniometrie Integreren Enkele kansdichtheidsfunctie uit de civiele techniek -
Professionele ontwikkeling
Professionele ontwikkeling
Bij deze leerlijn gaan we aan de slag met de hogeschool brede algemene competenties. Daarnaast ga je veel leren over wie jij bent en hoe jij handelt. Dit gaat bijdragen aan de ontwikkeling van jouw beroepsidentiteit.
De cursus bestaat uit 4 onderdelen (Modelleren, Workshops, Taal en Studieloopbaancoaching) die hieronder kort worden toegelicht:
- Modelleren: bij het modelleren ga je leren om wat je op papier ontworpen hebt in een (3D) computer model weer te geven. In onderwijsperiode 1 zal je leren om te gaan met het programma Revit. Waarna je in onderwijsperiode 2 kennis maakt met het programma Civil 3D. Bij het modelleer onderwijs zal in onderwijsperiode 3 worden gewerkt aan de Infraworks vaardigheden. Met name het in laden van diverse ondergronden en het maken van verschillende kaarten. Daarvoor is natuurlijk een goede beheersing van alle functies van het programma noodzakelijk dus daar wordt ook de nodige aandacht besteed. Gedurende onderwijsperiode 4 zal de focus vooral liggen op het Building Information Model (BIM). Hier gaan jullie leren om modellen te controleren op clashes, en om de
planning aan het model te koppelen. Hierdoor krijg je een zogenaamd 4d model. - Workshops: hierin worden vaardigheden aangeleerd die je gaan helpen bij je studie en je carrière na de studie. De workshop worden ‘Just in time’ gegeven zodat je de opgedane kennis gelijk kan toepassen bij de lessen en opdrachten van het themablok.
- Nederlands (onderwijsperiode 1 en 2): de lessen voor Nederlands die je bij Civiele Techniek krijgt lijken waarschijnlijk niet zoveel op de lessen die je op de middelbare school hebt gehad. We gaan ons specifiek richten op de aandachtspunten die belangrijk zijn om als civiel technicus goed informatie te kunnen overdragen en om goed mee te kunnen praten binnen de beroepsgroep. Bij Nederlands werken we zo veel mogelijk samen met je inhoudelijke vakken. Je krijgt dan bij de lessen Nederlands begeleiding in bijvoorbeeld het schrijven van een bepaalde tekstsoort, waarbij de inhoud gaat over je technische vakken. Door op deze manier te werken weet je altijd waar het onderwerp over gaat, en leer je wanneer het handig is om meer informatie op te zoeken .
- Studieloopbaancoaching
- Modelleren: bij het modelleren ga je leren om wat je op papier ontworpen hebt in een (3D) computer model weer te geven. In onderwijsperiode 1 zal je leren om te gaan met het programma Revit. Waarna je in onderwijsperiode 2 kennis maakt met het programma Civil 3D. Bij het modelleer onderwijs zal in onderwijsperiode 3 worden gewerkt aan de Infraworks vaardigheden. Met name het in laden van diverse ondergronden en het maken van verschillende kaarten. Daarvoor is natuurlijk een goede beheersing van alle functies van het programma noodzakelijk dus daar wordt ook de nodige aandacht besteed. Gedurende onderwijsperiode 4 zal de focus vooral liggen op het Building Information Model (BIM). Hier gaan jullie leren om modellen te controleren op clashes, en om de
Onderwijsperiode 2
-
Binnenstedelijke infrastructuur
Binnenstedelijke infrastructuur
We staan er niet vaak bij stil dat we voortdurend in beweging zijn. Mobiliteit, ofwel het verplaatsen van A naar B, is een basisbehoefte en zowel infrastructuur als een leefbare omgeving is noodzakelijk om in die behoefte te voorzien. Aan de hand van een casus in Rotterdam e.o. leer je na te denken over infrastructuur op wijkniveau van de stad en op de lokale impact hiervan op de ontwikkeling van de stad en/of een gebied binnen de stad.
De volgende vragen komen aan de orde:
- Wat is het belang van mobiliteit en bereikbaarheid voor een stad, wijk of gebouw?
- Welke impact heeft infrastructuur op de omgeving?
- Wat voor typen wegen / kruisingen, aansluitingen e.d. zijn er mogelijk in de woonwijk?
- Hoe richt je een goede, leefbare, openbare ruimte in?
- Welke infrastructuur ligt er onder de grond?
- Hoe houd je de straten droog?
- Hoe toets je dat jouw ontwerp voldoet aan de gestelde eisen?
- Hoe geef je water en groen ruimte binnen de wijk?
- Wat zijn de kosten voor het voorbereiden, ontwerpen en realiseren van dit type werk?
- Wat voor beroepsproducten moeten hiervoor gemaakt worden en hoe pak ik het aan?
Aan het eind van het thema heb je kennis van diverse onderwerpen die van belang zijn voor de inrichting van een stedelijk gebied. Je bent in staat om binnen een projectteam aan een opdracht te werken om tot een oplossing te komen die voldoet aan de gestelde eisen van de opdrachtgever. En als laatste ben je in staat je bevindingen te presenteren en je toehoorders te overtuigen van jouw opgestelde plan.
Dwarsprofiel
-
Toegepaste Mechanica
Toegepaste Mechanica
De inhoud van de cursus toegepaste mechanica sluit aan op de mechanica uit de natuurkunde van het voortgezet onderwijs. Aan de hand van een drietal civiele bouwwerken (brug, loods en waterkerende schuif) wordt geoefend in het berekenen van de krachtsverdeling en de, als gevolg daarvan, optredende spanningen en vervorming in diverse onderdelen van de draagstructuur van die bouwwerken.
Voor elk constructiedeel moet het (belasting)schema / model worden opgezet. Het bepalen van de krachtsverdeling, spanningen en vervorming gebeurt “met de hand” en met daarvoor geschikte rekensoftware (MatrixFrame,2D–raamwerk). De handmatig berekende waarden worden vergeleken met die uit de computerberekening om eventueel gemaakte fouten te kunnen achterhalen en beoordelen.
Naast de rekenkundige onderbouwing dienen de beschouwde onderdelen, in hun samenhang, te worden gevisualiseerd.
Loop- en fietsbrug (www.jaapdevriesprodukties.nl)
Schematisering loop- en fietsbrug als ligger
-
Wiskunde
Wiskunde
In deze module verkrijg je de kennis en leer je de vaardigheden aan om een aantal basismethoden te kunnen toepassen voor het oplossen van wiskundige vraagstukken.
Bij civiele techniek gaat het niet zozeer om de wiskunde zelf, maar om de wiskunde die je nodig hebt in de beroepspraktijk. Het is dus simpelweg een hulpvak, een vak om een aantal civiele vakken beter te kunnen begrijpen en/of uit te voeren. Wiskunde krijg je het hele jaar door en behandelt diverse onderwerpen. Hieronder vind je een paar voorbeelden van de vele onderwerpen:
machten Stelsel lineaire vergelijkingen statisch moment haakjes wortel zwaartepunt breuken met letters exponentieel traagheidsmoment 1e- en 2e- graadsfuncties differentiëren logaritmisch Goniometrie Integreren Enkele kansdichtheidsfunctie uit de civiele techniek -
Professionele ontwikkeling
Professionele ontwikkeling
Bij deze leerlijn gaan we aan de slag met de hogeschool brede algemene competenties. Daarnaast ga je veel leren over wie jij bent en hoe jij handelt. Dit gaat bijdragen aan de ontwikkeling van jouw beroepsidentiteit. De cursus bestaat uit 4 onderdelen (Modelleren, Workshops, Taal en Studieloopbaancoaching) die hieronder kort worden toegelicht:
- Modelleren: bij het modelleren ga je leren om wat je op papier ontworpen hebt in een (3D) computer model weer te geven. In onderwijsperiode 1 zal je leren om te gaan met het programma Revit. Waarna je in onderwijsperiode 2 kennis maakt met het programma Civil 3D. Bij het modelleer onderwijs zal in OP 3 worden gewerkt aan de Infraworks vaardigheden. Met name het in laden van diverse ondergronden en het maken van verschillende kaarten. Daarvoor is natuurlijk een goede beheersing van alle functies van het programma noodzakelijk dus daar wordt ook de nodige aandacht besteed. Gedurende onderwijsperiode 4 zal de focus vooral liggen op het Building Information Model (BIM). Hier gaan jullie leren om modellen te controleren op clashes, en om de
planning aan het model te koppelen. Hierdoor krijg je een zogenaamd 4d model. - Workshops: hierin worden vaardigheden aangeleerd die je gaan helpen bij je studie en je carrière na de studie. De workshop worden ‘Just in time’ gegeven zodat je de opgedane kennis gelijk kan toepassen bij de lessen en opdrachten van het themablok.
- Nederlands (onderwijsperiode 1 en 2): de lessen voor Nederlands die je bij Civiele Techniek krijgt lijken waarschijnlijk niet zoveel op de lessen die je op de middelbare school hebt gehad. We gaan ons specifiek richten op de aandachtspunten die belangrijk zijn om als civiel technicus goed informatie te kunnen overdragen en om goed mee te kunnen praten binnen de beroepsgroep. Bij Nederlands werken we zo veel mogelijk samen met je inhoudelijke vakken. Je krijgt dan bij de lessen Nederlands begeleiding in bijvoorbeeld het schrijven van een bepaalde tekstsoort, waarbij de inhoud gaat over je technische vakken. Door op deze manier te werken weet je altijd waar het onderwerp over gaat, en leer je wanneer het handig is om meer informatie op te zoeken .
- Studieloopbaancoaching
- Modelleren: bij het modelleren ga je leren om wat je op papier ontworpen hebt in een (3D) computer model weer te geven. In onderwijsperiode 1 zal je leren om te gaan met het programma Revit. Waarna je in onderwijsperiode 2 kennis maakt met het programma Civil 3D. Bij het modelleer onderwijs zal in OP 3 worden gewerkt aan de Infraworks vaardigheden. Met name het in laden van diverse ondergronden en het maken van verschillende kaarten. Daarvoor is natuurlijk een goede beheersing van alle functies van het programma noodzakelijk dus daar wordt ook de nodige aandacht besteed. Gedurende onderwijsperiode 4 zal de focus vooral liggen op het Building Information Model (BIM). Hier gaan jullie leren om modellen te controleren op clashes, en om de
- HR Keuzeonderwijs of bijspijkervakken
Onderwijsperiode 3
-
Waterbeheer in Nederlandse polders
Waterbeheer in Nederlandse polders
De helft van het polderoppervlak in Europa ligt in Nederland. Heel West-Nederland (zowel stedelijk als landelijk gebied), met uitzondering van de duinen, bestaat uit polderland. Zonder permanente bemaling zijn polders onbewoonbaar. Door toekomstige ontwikkelingen (verandering van het klimaat, ruimtelijke ontwikkelingen, gewenste transities zoals duurzaamheid, klimaatadaptatie, energietransitie) moet er blijvend aandacht zijn voor waterbeheer in de polder en daarom is dit een actueel thema.
Het onderhouden en/of verbeteren en/of innoveren van het waterbeheer in polders hoort bij het werkveld van de civiel ingenieur. Heel concreet kan je denken aan het aanpassen van bijvoorbeeld aanvoer- en afvoersystemen, het ontwerpen van watergangen, ontwatering- en afwateringssystemen en de daarbij horende (regel)kunstwerken (bv. overlaten, duikers, gemalen). Na je studie kun je als civiel ingenieur bij zo’n vraagstuk betrokken raken. Dit kan in de rol van adviseur bij een waterschap of ingenieursbureau of in de rol van werkvoorbereider/uitvoerder bij een aannemer.
In deze module leer je een technisch ontwerp of waterhuishoudkundig plan te maken van een polder t.b.v. het op orde krijgen van het waterbeheer in de polder.
Watergang met stuw
-
Toegepaste Mechanica
Toegepaste Mechanica
De inhoud van de cursus toegepaste mechanica sluit aan op de mechanica uit de natuurkunde van het voortgezet onderwijs. Aan de hand van een drietal civiele bouwwerken (brug, loods en waterkerende schuif) wordt geoefend in het berekenen van de krachtsverdeling en de, als gevolg daarvan, optredende spanningen en vervorming in diverse onderdelen van de draagstructuur van die bouwwerken.
Voor elk constructiedeel moet het (belasting)schema / model worden opgezet. Het bepalen van de krachtsverdeling, spanningen en vervorming gebeurt “met de hand” en met daarvoor geschikte rekensoftware (MatrixFrame,2D–raamwerk). De handmatig berekende waarden worden vergeleken met die uit de computerberekening om eventueel gemaakte fouten te kunnen achterhalen en beoordelen.
Naast de rekenkundige onderbouwing dienen de beschouwde onderdelen, in hun samenhang, te worden gevisualiseerd.
Loop- en fietsbrug (www.jaapdevriesprodukties.nl)
Schematisering loop- en fietsbrug als ligger
-
Wiskunde
Wiskunde
In deze module verkrijg je de kennis en leer je de vaardigheden aan om een aantal basismethoden te kunnen toepassen voor het oplossen van wiskundige vraagstukken
Bij civiele techniek gaat het niet zozeer om de wiskunde zelf, maar om de wiskunde die je nodig hebt in de beroepspraktijk. Het is dus simpelweg een hulpvak, een vak om een aantal civiele vakken beter te kunnen begrijpen en/of uit te voeren. Wiskunde krijg je het hele jaar door en behandelt diverse onderwerpen. Hieronder vind je een paar voorbeelden van de vele onderwerpen:
Machten Stelsel lineaire vergelijkingen Statisch moment Haakjes Wortel Zwaartepunt Breuken met letters Exponentieel Traagheidsmoment 1e- en 2e- graadsfuncties Differentiëren Logaritmisch Goniometrie Integreren Enkele kansdichtheidsfunctie uit de civiele techniek -
Professionele ontwikkeling
Professionele ontwikkeling
Bij deze leerlijn gaan we aan de slag met de hogeschool brede algemene competenties. Daarnaast ga je veel leren over wie jij bent en hoe jij handelt. Dit gaat bijdragen aan de ontwikkeling van jouw beroepsidentiteit. De cursus bestaat uit 4 onderdelen (Modelleren, Workshops, Taal en Studieloopbaancoaching) die hieronder kort worden toegelicht:
- Modelleren: bij het modelleren ga je leren om wat je op papier ontworpen hebt in een (3D) computer model weer te geven. In onderwijsperiode 1 zal je leren om te gaan met het programma Revit. Waarna je in onderwijsperiode 2 kennis maakt met het programma Civil 3D. Bij het modelleer onderwijs zal in onderwijsperiode 3 worden gewerkt aan de Infraworks vaardigheden. Met name het in laden van diverse ondergronden en het maken van verschillende kaarten. Daarvoor is natuurlijk een goede beheersing van alle functies van het programma noodzakelijk dus daar wordt ook de nodige aandacht besteed. Gedurende onderwijsperiode 4 zal de focus vooral liggen op het Building Information Model (BIM). Hier gaan jullie leren om modellen te controleren op clashes, en om de
planning aan het model te koppelen. Hierdoor krijg je een zogenaamd 4d model. - Workshops: hierin worden vaardigheden aangeleerd die je gaan helpen bij je studie en je carrière na de studie. De workshop worden ‘Just in time’ gegeven zodat je de opgedane kennis gelijk kan toepassen bij de lessen en opdrachten van het themablok.
- Engels (onderwijsperiode 3 en 4): een effectieve beheersing van de Engelse taal maakt deel uit van de sociale en communicatieve vaardigheden van de civiel ingenieur. De cursus richt zich op het verbeteren van basis grammaticale vaardigheden die essentieel zijn om op hbo-niveau in het Engels, zowel mondeling als schriftelijk, effectief te kunnen communiceren. Het nagestreefde eindniveau is het B2 niveau van het Europese Referentiekader voor Talen.
Studieloopbaancoaching
- Modelleren: bij het modelleren ga je leren om wat je op papier ontworpen hebt in een (3D) computer model weer te geven. In onderwijsperiode 1 zal je leren om te gaan met het programma Revit. Waarna je in onderwijsperiode 2 kennis maakt met het programma Civil 3D. Bij het modelleer onderwijs zal in onderwijsperiode 3 worden gewerkt aan de Infraworks vaardigheden. Met name het in laden van diverse ondergronden en het maken van verschillende kaarten. Daarvoor is natuurlijk een goede beheersing van alle functies van het programma noodzakelijk dus daar wordt ook de nodige aandacht besteed. Gedurende onderwijsperiode 4 zal de focus vooral liggen op het Building Information Model (BIM). Hier gaan jullie leren om modellen te controleren op clashes, en om de
- HR Keuzeonderwijs of bijspijkervakken
- Studieloopbaancoaching
Onderwijsperiode 4
-
Toegepaste Mechanica
Toegepaste Mechanica
De inhoud van de cursus toegepaste mechanica sluit aan op de mechanica uit de natuurkunde van het voortgezet onderwijs. Aan de hand van een drietal civiele bouwwerken (brug, loods en waterkerende schuif) wordt geoefend in het berekenen van de krachtsverdeling en de, als gevolg daarvan, optredende spanningen en vervorming in diverse onderdelen van de draagstructuur van die bouwwerken.
Voor elk constructiedeel moet het (belasting)schema / model worden opgezet. Het bepalen van de krachtsverdeling, spanningen en vervorming gebeurt “met de hand” en met daarvoor geschikte rekensoftware (MatrixFrame,2D–raamwerk). De handmatig berekende waarden worden vergeleken met die uit de computerberekening om eventueel gemaakte fouten te kunnen achterhalen en beoordelen.
Naast de rekenkundige onderbouwing dienen de beschouwde onderdelen, in hun samenhang, te worden gevisualiseerd.
Loop- en fietsbrug (www.jaapdevriesprodukties.nl)
Schematisering loop- en fietsbrug als ligger
-
Ondergronds Bouwen
Ondergronds Bouwen
In deze module leer je een technisch ontwerp en een bouwfasering van een bouwkuip te maken in binnenstedelijk gebied (gemeente Rotterdam) ten behoeve van de bouw van een recreatiesluis.
De Randstad van Nederland is een van de dichtstbevolkte gebieden van de wereld. Dit betekent dat er veel druk is op de inrichting van de openbare ruimte en dat grond schaars is. Daarom wordt er steeds meer de nadruk gelegd op meervoudig grondgebruik door in verticale zin niet alleen op maaiveld (begane grond) te bouwen maar ook daarboven en daaronder. Je kunt hierbij denken aan hoogbouw wonen en onder de grond parkeren en/of zalen voor theaters, bioscopen en/of andere uitgaansgelegenheden. Juist het bouwen onder het maaiveld stelt eisen aan de wijze waarop dit gedaan wordt. Dit zijn vaak uitdagingen voor de civiele ingenieur om juist die hulpconstructies, die noodzakelijk zijn om het eindobject te kunnen maken, constructief veilig te berekenen en uit te voeren. Je werkt dan in en/of onder de grond en dat betekent dat je te maken hebt met krachten als gevolg van de verticale en horizontale grondkrachten en de krachten van het water.
Het maken en werken in een bouwkuip in de stad brengt ook mee dat rekening gehouden moet worden met de activiteiten in de stad en de logistiek van de aan- en afvoer van materialen en materieel.
Het meervoudig grondgebruik is een actueel thema binnen de civiele techniek, waardoor er blijvende aandacht moet zijn in het kader van de bouw van civiele en bouwkundige werken.
Figuur 6 Bouwkuip in de stad
-
Technical English for professionals 1
Technical English for professionals 1
The course Technical English for Civil Engineers 1 creates a basis for successfully dealing with tasks involving the use of English.
In order to extend your technical vocabulary in English we will deal with texts on Civil Engineering topics on which you are expected to prepare a presentation and from which you are expected to distil new vocabulary, working in pairs or groups both in and outside class.
-
Professionele ontwikkeling
Professionele ontwikkeling
Bij deze leerlijn gaan we aan de slag met de hogeschool brede algemene competenties. Daarnaast ga je veel leren over wie jij bent en hoe jij handelt. Dit gaat bijdragen aan de ontwikkeling van jouw beroepsidentiteit. De cursus bestaat uit 4 onderdelen (Modelleren, Workshops, Taal en Studieloopbaancoaching) die hieronder kort worden toegelicht:
- Modelleren: bij het modelleren ga je leren om wat je op papier ontworpen hebt in een (3D) computer model weer te geven. In onderwijsperiode 1 zal je leren om te gaan met het programma Revit. Waarna je in onderwijsperiode 2 kennis maakt met het programma Civil 3D. Bij het modelleer onderwijs zal in onderwijsperiode 3 worden gewerkt aan de Infraworks vaardigheden. Met name het in laden van diverse ondergronden en het maken van verschillende kaarten. Daarvoor is natuurlijk een goede beheersing van alle functies van het programma noodzakelijk dus daar wordt ook de nodige aandacht besteed. Gedurende onderwijsperiode 4 zal de focus vooral liggen op het Building Information Model (BIM). Hier gaan jullie leren om modellen te controleren op clashes, en om de
planning aan het model te koppelen. Hierdoor krijg je een zogenaamd 4d model. - Workshops: hierin worden vaardigheden aangeleerd die je gaan helpen bij je studie en je carrière na de studie. De workshop worden ‘Just in time’ gegeven zodat je de opgedane kennis gelijk kan toepassen bij de lessen en opdrachten van het themablok.
- Engels (onderwijsperiode 3 en 4): een effectieve beheersing van de Engelse taal maakt deel uit van de sociale en communicatieve vaardigheden van de civiel ingenieur. De cursus richt zich op het verbeteren van basis grammaticale vaardigheden die essentieel zijn om op hbo-niveau in het Engels, zowel mondeling als schriftelijk, effectief te kunnen communiceren. Het nagestreefde eindniveau is het B2 niveau van het Europese Referentiekader voor Talen.
- Studieloopbaancoaching
- Modelleren: bij het modelleren ga je leren om wat je op papier ontworpen hebt in een (3D) computer model weer te geven. In onderwijsperiode 1 zal je leren om te gaan met het programma Revit. Waarna je in onderwijsperiode 2 kennis maakt met het programma Civil 3D. Bij het modelleer onderwijs zal in onderwijsperiode 3 worden gewerkt aan de Infraworks vaardigheden. Met name het in laden van diverse ondergronden en het maken van verschillende kaarten. Daarvoor is natuurlijk een goede beheersing van alle functies van het programma noodzakelijk dus daar wordt ook de nodige aandacht besteed. Gedurende onderwijsperiode 4 zal de focus vooral liggen op het Building Information Model (BIM). Hier gaan jullie leren om modellen te controleren op clashes, en om de
-
Wiskunde
Wiskunde
Bij civiele techniek gaat het niet zozeer om de wiskunde zelf, maar om de wiskunde die je nodig hebt in de beroepspraktijk. Het is dus simpelweg een hulpvak, een vak om een aantal civiele vakken beter te kunnen begrijpen en/of uit te voeren. Wiskunde krijg je het hele jaar door en behandelt diverse onderwerpen. Hieronder vind je een paar voorbeelden van de vele onderwerpen:
machten Stelsel lineaire vergelijkingen Statisch moment Haakjes wortel zwaartepunt breuken met letters exponentieel traagheidsmoment 1e- en 2e- graadsfuncties Differentiëren Logaritmisch Goniometrie Integreren Enkele kansdichtheidsfunctie uit de civiele techniek - HR Keuzeonderwijs of bijspijkervakken
Onderwijsperiode 1
-
Project INFRA
Project INFRA
Tijdens dit project houd je je bezig met het ontwerpen van een ongelijkvloerse kruising.
Je leert in groepsvorm te communiceren en tot afgewogen besluiten te komen. Na het volgen van deze module ben je in staat om van een duikerconstructie een programma van eisen op te stellen en analyses van grondsoorten te maken.
-
Ontwerpen van Wegen
Ontwerpen van Wegen
Voor het ontwerpen van wegen in een ingewikkelde samenleving komt tegenwoordig meer kijken dan twintig jaar geleden.
Vroeger waren verkeerstechnische uitgangspunten bepalend voor het geometrisch ontwerp van vooral hoofdwegen. Zaken als financiën, ruimte, milieu en technologie, golden als aanvullende randvoorwaarden. Nu zijn het ten minste gelijkwaardige ontwerpcriteria. In deze module leer je hoe je een weg ontwerpt, een weg tot stand komt, de vaktaal van het vakgebied verkeersbouwkunde gebruikt en krijg je ook een introductiecursus AutoCAD Civil 3D.
-
Kracht en Vormgeving
Kracht en Vormgeving
Aan de hand van een civiel bouwwerk wordt met een aantal opdrachten geoefend in het berekenen van de krachtswerking in een inwendig statisch bepaald vakwerk.
Na deze module ben je in staat om constructies te berekenen met behulp van het computerprogramma 2D raamwerk.
-
Bouwmanagement
Bouwmanagement
De training is een voorbereiding op de werkzaamheden rondom de voorbereiding/uitvoering van een aanbesteding/gunning van een civieltechnisch werk.
Na het volgen van de module heb je kennis van de organisatie en projectstructuren en invloed van contracten op de communicatie binnen en het managen van projecten. Je bent in staat om bouwwerkzaamheden te plannen, (in)directe kosten te calculeren en een basis V&G-plan op te stellen.
-
Grondkeringen
Grondkeringen
In deze module maak je kennis met verschillende soorten grondkerende constructies.
Je ben in staat om met de hand een gewichtsmuur en een damwand uit te rekenen met de liggermethode. Je kunt een eenvoudige constructie modelleren in D-sheet en bent bekend met tal van soorten grondkering
- Studieloopbaancoaching
Onderwijsperiode 2
-
Project Uitvoering & Management
Project Uitvoering & Management
In dit project wordt gewerkt aan de beroepscompetentie “realiseren” van een civieltechnisch project.
Na afronding ben je in staat een uitvoeringswerkplan, een bouwtijdplanning en een werkcalculatie te maken aangevuld met overige inschrijvingsdocumenten behorende bij een aanbesteding onder EMVI – voorwaarden. Daarnaast besteden we aandacht aan de aanbestedings- / gunningsfase van een civieltechnisch werk.
Bekijk hier het resultaat van Wesley, Luuk, Johan, Pim en Mark
-
Bouwen met Grond
Bouwen met Grond
Er wordt kennis en inzicht opgebouwd op het gebied van het gedrag van grond in relatie tot het uitvoeren van projecten waarbij met, op en in grond wordt gebouwd.
Na deze module ben je in staat om te beoordelen welke inzet nodig is voor ontgravingen en afwegingen te maken die de stabiliteit en het draagvermogen van grondconstructies betreffen.
-
Bouwen in Hout en Staal
Bouwen in Hout en Staal
In de module Bouwen met hout en staal, staat het ontwerpen en controleren van constructies in staal en hout en het maken van het constructief ontwerp centraal.
Het omvat de uitwerking van een voorlopig ontwerp van een bedrijfsgebouw met aangebouwde kantoorruimte tot tekeningen en berekeningen van de constructie van het bouwwerk geschikt voor indiening, contract- en prijsvorming.
-
Vloeistofmechanica
Vloeistofmechanica
Hoe pas je de Wet van Pascal toe? En hoe bepaal je of een stroming laminair of turbulent is? Al dit soort vragen komen aan bod in deze module.
Na deze module kun je: de Wet van Pascal en Archimedes toepassen, de grootte, richting en het aangrijpingspunt berekenen van de kracht van een stilstaande vloeistof op een wand, de metacentrumhoogte bepalen van een drijvend voorwerp etc. Bekijk de video over de onderzoeken in het Aqualab.
-
Technical English for professionals 2
Technical English for professionals 2
The course Technical English 2 has been designed to enhance you the ability to use English as a medium of communication within your field of studies.
It focuses on enhancing language skills and getting acquainted with the language of presentations and report writing which will enable you to communicate with professionals in English. Moreover, it will free you from inhibitions you might have about speaking English in public. All exercises and assignments in this course are designed to suit this purpose and will eventually lead up to write a report, conduct a presentation in English and build up relevant vocabulary. In this course, the main focus of attention is on you talking and writing about your field of studies in English.
- Studieloopbaancoaching
- HR Keuzeonderwijs
Onderwijsperiode 3
-
Project Waterbouw
Project Waterbouw
Het Rotterdamse Havenbedrijf wil optimale voorzieningen aanbieden voor de rederijen die de haven bezoeken. Daarom worden er ook steeds meer eisen gesteld aan de havens en de kademuren.
Doel van het project is dan ook om een bestaande haven aan te passen aan de huidige eisen en huidige afmetingen van schepen. Na afloop van het project ben je in staat om: een uitvoeringsplan op te stellen voor de renovatie van een havenbekken, oplossingen aan te dragen, een afmeerconstructie te berekenen en een combiwand en een kademeer te ontwerpen.
-
Bouwen in beton
Bouwen in beton
In deze module wordt aandacht besteed aan beton als constructiemateriaal.
Tijdens de opdracht werk je een voorlopig ontwerp in tekeningen en berekeningen uit voor een kantoorgebouw met aangebouwde bedrijfsruimte.
-
Havens en Kanalen
Havens en Kanalen
Tijdens de module verkrijg je inzicht in het ontwerpen van havens en de toevoerende kanalen.
De volgende aspecten komen o.a. aan bod: functies en taken binnen de Rotterdamse haven, verschillende typen havens, analyseren van havens, bepalen van afmetingen van een haven en de kanalen, interactie tussen een schip en zijn vaarweg etc.
-
Vloeistofmechanica
Vloeistofmechanica
Hoe pas je de Wet van Pascal toe? En hoe bepaal je of een stroming laminair of turbulent is? Al dit soort vragen komen aan bod in deze module.
Na deze module kun je: de Wet van Pascal en Archimedes toepassen, de grootte, richting en het aangrijpingspunt berekenen van de kracht van een stilstaande vloeistof op een wand, de metacentrumhoogte bepalen van een drijvend voorwerp etc. Bekijk de video over de onderzoeken in het Aqualab.
-
Technical English for professionals 2
Technical English for professionals 2
The course Technical English 2 has been designed to enhance you the ability to use English as a medium of communication within your field of studies.
It focuses on enhancing language skills and getting acquainted with the language of presentations and report writing which will enable you to communicate with professionals in English. Moreover, it will free you from inhibitions you might have about speaking English in public. All exercises and assignments in this course are designed to suit this purpose and will eventually lead up to write a report, conduct a presentation in English and build up relevant vocabulary. In this course, the main focus of attention is on you talking and writing about your field of studies in English.
- Studieloopbaancoaching
Onderwijsperiode 4
-
Project Waterbouw
Project Waterbouw
Het Rotterdamse Havenbedrijf wil optimale voorzieningen aanbieden voor de rederijen die de haven bezoeken. Daarom worden er ook steeds meer eisen gesteld aan de havens en de kademuren.
Doel van het project is dan ook om een bestaande haven aan te passen aan de huidige eisen en huidige afmetingen van schepen. Na afloop van het project ben je in staat om: een uitvoeringsplan op te stellen voor de renovatie van een havenbekken, oplossingen aan te dragen, een afmeerconstructie te berekenen en een combiwand en een kademeer te ontwerpen.
-
Hydrologie
Hydrologie
Na afloop van deze module ben je in staat om: eenvoudige waterbalansen te maken en toe te passen, grondwaterstromingen als kwel en bronbemaling te berekenen en een helder verslag te maken van de uitgevoerde berekeningen en de daarbij gedane aannamen en gebruikte methode.
-
Baggeren
Baggeren
In deze module verkrijg je kennis en inzicht ten aanzien van het nat grondverzet. Om dit te bereiken wordt eerst aandacht besteed aan de classificatie van grond en gesteente.
Na afloop ben je in staat om de interactie tussen grondgedrag en grondverzet te beoordelen en de inzet van relevant baggermaterieel te beoordelen.
-
Wegbouwkunde
Wegbouwkunde
Tijdens deze module wordt o.a. duidelijk gemaakt waarom er verschillende systemen zijn, waarom voor bepaalde systemen gekozen wordt en hoe en wanneer er onderhoud wordt gepleegd.
Terugkerend zijn de besprekingen over de voortgang van het ontwerpproces voor een busplatform en kruising.
-
Landmeten
Landmeten
Je verkrijgt kennis van elementaire maatvoering bij civieltechnische projecten, zowel in theorie als in de praktijk.
Na afloop van deze module heb je kennis en inzicht van begrippen uit waterpassen, hoek- en afstandmeting en de werking van landmeetkundige instrumenten. Ook leer je omgaan met verschillende landmeetkundige apparatuur en bezit je de vaardigheid in landmeetkunde berekeningen. Bekijk de video over het vak Landmeten.
- Studieloopbaancoaching
- HR keuzeonderwijs
Onderwijsperiode 1
-
Stage
Stage
In het derde jaar van de opleiding loop je een half jaar stage om praktijkervaring op te doen.
Je loopt stage bij een aannemer en maakt kennis met zowel de fase van werkvoorbereiding als de fase van daadwerkelijke uitvoering van een civieltechnisch project.
-
System Engineering + BIM
System Engineering + BIM
Je maakt kennis met de theorie van BIM en de achtergronden.
Bij BIM/SE gaat het niet alleen om het ontwerpen van civieltechnische voorzieningen, maar ook om afstemming met andere partijen en vakgebieden, zoals beheerders, bouwkundigen en installateurs. Daarnaast gaat het om informeren van gebruikers en anders stakeholders. Met behulp van het modelleerprogramma Revit en een analysetool worden gegevens uitgewisseld en een clashcontrole uitgevoerd.
-
Uitvoeringsmethoden
Uitvoeringsmethoden
Samen met je projectgroep maak je een opdracht waarin een uitvoeringsplan wordt gemaakt voor een te kiezen onderwerp.
Na deze module ben je bekend met de verschillende uitvoeringsmethoden, hulpmiddelen en technieken bij de realisatie van een civiel technisch werk en kunt daarin een onderbouwde keuze maken. Daarnaast ben je in staat de volgorde, omvang en onderlinge relatie van de bouwfasen tijdens de uitvoering te onderkennen.
- Studieloopbaancoaching
Onderwijsperiode 2
-
Stage
Stage
In het derde jaar van de opleiding loop je een half jaar stage om praktijkervaring op te doen.
Je loopt stage bij een aannemer en maakt kennis met zowel de fase van werkvoorbereiding als de fase van daadwerkelijke uitvoering van een civieltechnisch project.
-
System Engineering + BIM
System Engineering + BIM
Je maakt kennis met de theorie van BIM en de achtergronden.
Bij BIM/SE gaat het niet alleen om het ontwerpen van civieltechnische voorzieningen, maar ook om afstemming met andere partijen en vakgebieden, zoals beheerders, bouwkundigen en installateurs. Daarnaast gaat het om informeren van gebruikers en anders stakeholders. Met behulp van het modelleerprogramma Revit en een analysetool worden gegevens uitgewisseld en een clashcontrole uitgevoerd.
-
Uitvoeringsmethoden
Uitvoeringsmethoden
Samen met je projectgroep maak je een opdracht waarin een uitvoeringsplan wordt gemaakt voor een te kiezen onderwerp.
Na deze module ben je bekend met de verschillende uitvoeringsmethoden, hulpmiddelen en technieken bij de realisatie van een civiel technisch werk en kunt daarin een onderbouwde keuze maken. Daarnaast ben je in staat de volgorde, omvang en onderlinge relatie van de bouwfasen tijdens de uitvoering te onderkennen.
- Studieloopbaancoaching
Onderwijsperiode 3
-
PI-project
PI-project
Omdat complexe vraagstukken vaak niet opgelost kunnen worden binnen je vakgebied zal je in de beroepspraktijk veel gaan samenwerken met verschillende opdrachtgevers en mensen uit andere vakgebieden.
In de Praktijk Integratie (PI) projecten doe je ervaring op in het samenwerken met verschillende disciplines. Samen met studenten van een andere opleiding ga je gedurende een twee kwartalen aan de slag voor een echte opdrachtgever. Het uitvoeren van praktijk gericht onderzoek staat daarbij centraal
-
International artificial island 1
International artificial island 1
Tijdens deze module maak je een lay-out van landaanwinning op een aangegeven locatie in Israël met onderbouwing van de gemaakte keuzen.
Hierna ben je in staat om een Plan van Aanpak op te stellen samen met projectgroep. Je kunt bepalen wat het doel is van de landaanwinning en vervolgens een Programma van Eisen vaststellen.
-
Bepalen van golfbelasting
Bepalen van golfbelasting
In een land als Nederland, dat voor een groot gedeelte onder de zeespiegel ligt, is kustverdediging van levensbelang.
Bij het ontwerpen van waterbouwkundige constructies aan de kust spelen golven en waterstanden een essentiële rol. Ze bepalen in hoge mate de dimensies van een constructie. In deze module ligt de nadruk bij korte golven. Bekijk de video over de onderzoeken in het Aqualab.
-
Interactief simuleren van grondconstructies
Interactief simuleren van grondconstructies
Na deze module kun je beoordelen welke baggerwerktuigen voor een werk ingezet kunnen worden en kun je een heldere rapportage produceren.
Er wordt kennis en inzicht opgebouwd op het gebied van het numeriek onderzoeken van constructieve problemen in relatie met het vervormen en mogelijk bezwijken van grond en grondconstructies. Hierbij wordt de software PLAXIS gebruikt.
-
Beheer en Onderhoud
Beheer en Onderhoud
In deze module gaat het om de rol van de beheerder (assetmanager) in het proces.
De assetmanager levert in de initiatieffase tot en met de oplevering belangrijke input voor ontwerpers en de engineering. Daarnaast heeft de assetmanager vaak ook een rol als opdrachtgever voor renovatie en nieuwbouw van objecten die onder zijn beheer vallen. Je werkt aan de volgende vaardigheden: initiëren, beheren en professioneel handelen.
- Studieloopbaancoaching
Onderwijsperiode 4
-
PI-project
PI-project
Omdat complexe vraagstukken vaak niet opgelost kunnen worden binnen je vakgebied zal je in de beroepspraktijk veel gaan samenwerken met verschillende opdrachtgevers en mensen uit andere vakgebieden.
In de Praktijk Integratie (PI) projecten doe je ervaring op in het samenwerken met verschillende disciplines. Samen met studenten van een andere opleiding ga je gedurende een twee kwartalen aan de slag voor een echte opdrachtgever. Het uitvoeren van praktijk gericht onderzoek staat daarbij centraal.
-
International artificial island 2
International artificial island 2
Tijdens deze module maak je een lay-out van landaanwinning op een aangegeven locatie in Israël met onderbouwing van de gemaakte keuzen.
Hierna ben je in staat om een Plan van Aanpak op te stellen samen met projectgroep. Daarnaast kun je verbeteringen van bestaande ontwerpen, de planning en het logistieke proces goed onderbouwen.
-
Riolering / Design of Sewage systems
Riolering / Design of Sewage systems
De riolering in stedelijke gebieden zorgt voor de inzameling en het transport van stedelijk afvalwater van burgers en bedrijven en voor de inzameling en afvoer van een groot gedeelte van het regenwater.
In deze module gaat het om eenvoudige rioleringsberekeningen, zoals bijvoorbeeld de benodigde buisdiameters. Hierna heb je kennis van de verschillende typen rioolstelsels. Je kunt o.a. eenvoudige hydraulische berekeningen uitvoeren en de benodigde capaciteit voor een riool bepalen.
-
Constructies in landaanwinning / Structures in Landreclamation
Constructies in landaanwinning / Structures in Landreclamation
Deze module is ter voorbereiding en ondersteuning van het project "Landaanwinning" (of International Artificial Island).
Na afloop kun je o.a.: de kantelstabiliteit van een constructie bepalen, optredende grondspanningen en paalkrachten berekenen en krijg je een inleiding over voorgespannen beton.
-
Duurzaam bouwen
Duurzaam bouwen
Duurzaam bouwen levert naast milieuvoordelen ook een hogere bouwkwaliteit.
In de praktijk blijkt dat duurzaam bouwen zorgt voor een forse verbetering van de kwaliteit op het gebied van o.a. leefbaarheid, gezondheid en veiligheid. In deze module eer je werken met begrippen uit de bouwfysica, waardoor je aan oplossingen voor een aantal milieuproblemen kunt rekenen. Aan de orde komen: warmte, isolatie, vocht(transport), geluid en energie. Daarnaast leer je hoe je de CO2 footprint van een civiel technisch project kunt verlagen.
-
"Ontwerpen stedelijke infrastructuur / Urban roadway design"
"Ontwerpen stedelijke infrastructuur / Urban roadway design"
In deze module werk je aan het toepassen van het concept Duurzaam veilige infrastructuur.
Je werkt aan de volgende vaardigheden: het reconstrueren van een gevaarlijke kruising in stedelijk gebied, opzetten en uitvoeren van een asfaltvermoeiingsproef, maken van een verkeerstelling en het analyseren hiervan en het modelleren van kruispunten. Je weet hierbij afwegingen te maken die betrekking hebben op duurzaamheid in de GWW sector
- Studieloopbaancoaching
Onderwijsperiode 1
-
Minor
Minor
In de laatste fase van je opleiding verdiep je je door middel van een minor in je vakgebied of verbreed je je kennis in een door jou gewenste richting.
Je hebt verschillende keuzes waaronder waterbouw, infrastructuur en mobiliteit of constructief ontwerpen.
Bekijk het filmpje van de minorafsluiting van het Merwe-Vierhavensgebied waarin studenten, docenten en de planoloog van Gemeente Rotterdam terugblikken de periode. Vijf minoren, waaronder een civieltechnische minor, hebben samen gewerkt aan innovatieve oplossingen voor problemen en kansen in dit gebied. -
Voorbereiden afstuderen
Voorbereiden afstuderen
In deze module bereid je je voor op afstuderen.
De volgende opdrachten voer je uit: analyseren afstudeerrapporten, ondersteunen onderzoeksvaardigheden, verwerven en formuleren van de afstudeeropdracht en een globaal afstudeerplan opstellen.
- Studieloopbaancoaching
Onderwijsperiode 2
-
Minor
Minor
In de laatste fase van je opleiding verdiep je je door middel van een minor in je vakgebied of verbreed je je kennis in een door jou gewenste richting.
Je hebt verschillende keuzes waaronder waterbouw, infrastructuur en mobiliteit of constructief ontwerpen.
Bekijk het filmpje van de minorafsluiting van het Merwe-Vierhavensgebied waarin studenten, docenten en de planoloog van Gemeente Rotterdam terugblikken de periode. Vijf minoren, waaronder een civieltechnische minor, hebben samen gewerkt aan innovatieve oplossingen voor problemen en kansen in dit gebied. -
Voorbereiden afstuderen
Voorbereiden afstuderen
In deze module bereid je je voor op afstuderen.
De volgende opdrachten voer je uit: analyseren afstudeerrapporten, ondersteunen onderzoeksvaardigheden, verwerven en formuleren van de afstudeeropdracht en een globaal afstudeerplan opstellen.
- Studieloopbaancoaching
Onderwijsperiode 3
-
Afstuderen
Afstuderen
Het afstudeerproject is een civiel technisch onderzoek/ontwerp bij een bedrijf en is het laatste onderdeel van je studie.
Je werkt gedurende 20 weken (gemiddeld) 4 dagen per week aan je afstudeeropdracht. Je concentreert je volledig op je afstudeeropdracht en voert geen reguliere werkzaamheden in het bedrijf uit. Je werkt vrijwel geheel zelfstandig en krijgt op gezette tijden feedback van je afstudeerdocent en de bedrijfsbegeleider. Je voert de afstudeeropdracht bij voorkeur samen met een afstudeerpartner uit.
-
Internationale oriëntatie + reis buitenland
Internationale oriëntatie + reis buitenland
Gedurende een stage zullen vele civiel ingenieurs betrokken zijn bij projecten die in het buitenland worden uitgevoerd.
Tijdens deze module verkrijg je inzicht in de kwaliteiten die noodzakelijk zijn om met succes een internationaal gerichte loopbaan te gaan vervullen. Er wordt zoveel mogelijk gebruik gemaakt van de kennis die is gegenereerd bij bedrijven die projecten in het buitenland tot stand hebben gebracht. Er wordt bovendien naar gestreefd dat elke student gedurende het laatste studiejaar gedurende enige tijd in het buitenland verblijft.
- Studieloopbaancoaching
Onderwijsperiode 4
-
Afstuderen
Afstuderen
Het afstudeerproject is een civiel technisch onderzoek/ontwerp bij een bedrijf en is het laatste onderdeel van je studie.
Je werkt gedurende 20 weken (gemiddeld) 4 dagen per week aan je afstudeeropdracht. Je concentreert je volledig op je afstudeeropdracht en voert geen reguliere werkzaamheden in het bedrijf uit. Je werkt vrijwel geheel zelfstandig en krijgt op gezette tijden feedback van je afstudeerdocent en de bedrijfsbegeleider. Je voert de afstudeeropdracht bij voorkeur samen met een afstudeerpartner uit.
- Studieloopbaancoaching
Onderwijsvorm
Hoe is het onderwijs ingericht?- Praktijk
- Theorie
- Keuzeruimte
- Begeleiding
- Praktijk
- Theorie
- Keuzeruimte
- Begeleiding
- Praktijk
- Theorie
- Keuzeruimte
- Begeleiding
- Praktijk
- Theorie
- Keuzeruimte
- Begeleiding
Na je studie
Wat kun je doen na de opleiding?Na je afstuderen
Gefeliciteerd! Je hebt je Bachelor of Science (BSc) gehaald. Deze titel mag je achter je naam voeren. Je kunt er ook voor kiezen de titel Ingenieur (ing.) vóór je naam te zetten.
Ook ontvang je bij je diploma een diplomasupplement met een DS-label. Met dit Engelstalige document kun je de waarde van je diploma eenvoudiger aantonen in het buitenland bij de toelating tot een vervolgstudie of bij het vinden van een baan.
Heb je het Honoursprogramma gevolgd? Dan krijg je ook een honours degree, waarmee je je doorzettingsvermogen en extra kennis kunt aantonen.
Beroepen
Beroepsmogelijkheden heeft de civiel ingenieur volop. Enkele voorbeelden zijn: uitvoerder/projectleider bij aannemingsbedrijven in de wegen- en waterbouw of constructeur bij een ingenieursbureau; projectleider bij een staalconstructiebedrijf; ontwerper/adviseur bij een ingenieursbureau op het gebied van waterbouw en watermanagement, infrastructuur en mobiliteit of hoogbouw en functies bij overheden.
Doorstuderen
Het is mogelijk om door te studeren aan de Technische Universiteit. Hiervoor moet je wel eerst een tussenjaar volgen bij de TU.