Vraagstelling
Op welke wijze kan de Churchill Avenue in Leiden bouwtechnisch worden gerealiseerd en op welke wijze kan gebiedsontwikkeling van het tracé de stad Leiden en het nieuwe tracé aantrekkelijk gemaakt worden? Het project Churchill Avenue (waar wij aan hebben gewerkt) is weer onderdeel van de Rijnlandroute, de verbindingsweg tussen de A4 - A44 bij Leiden. De provincie heeft een oplossing bedacht genaamd zoeken naar balans F, tussen Voorschoten en Leiden. Churchill Avenue is daarop een alternatief. Het idee is om een bestaande weg te veranderen in een tunnel met daarboven een wijkontsluitingsweg.
Aanpak
Als eerst een algemene onderzoeken naar o.a. mogelijke bouwmethoden voor een tunnel, locatie/kavel onderzoek, stakeholders. Als tweede, keuzes maken. Wat is er mogelijk met de gegevens die gekregen zijn van opdrachtgever of die wij zelf gevonden hebben (om een antwoord te geven op onze vraagstelling). Als derde zijn wij gaan werken aan het maken van visualisaties (3D model, films) en het schrijven van de onderbouwende rapporten.
Resultaat
Visualisaties op het gebied van de bouwmethodiek van de tunnel (met daarbij een onderbouwend rapport) en impressies van een mogelijke stadspoort tot Leiden en een nieuwbouw van het transferium, i.v.m. sloop van de oude (ook hierbij een rapport met onderbouwing). Met deze producten hoopt onze opdrachtgever de Provincie Zuid Holland, Gemeente Leiden en omwonenden te overtuigen dat hun alternatief (op de Rijnland Route) serieus en haalbaar is en dat het een betere oplossing biedt voor het verkeersprobleem dan de oplossing die de Provincie op het oog heeft.
Opleiding(en)
- Civiele Techniek
Type
Project
Aan dit project werkten mee
Jeroen van Dijk, Joost van Gemeren, Peter Muilwijk, Rawaz Nawzad, Thomas Schalks