Na het afstuderen (landelijke cijfers)
Baan op niveau
86%
Baan binnen het vakgebied
64%
Een baan vinden
16 maanden
Toelichting van de opleiding
De cijfers gelden voor de opleiding Commerciële Economie als geheel. Voor de community's is geen aparte studiebijsluiter beschikbaar.
Opbouw
Hoe is de opleiding opgebouwd?Onderwijsmethoden en praktijk
Bij onze community werken we in overzichtelijke blokken van tien weken waarin steeds de praktijk centraal staat, doordat er wordt samengewerkt met echte opdrachtgevers. Van jou verwachten we dat je actief aan de slag gaat en met kritische blik en creatieve insteek tot vernieuwende oplossingen komt die je direct kunt testen in de praktijk.
Middels kort-cyclisch onderwijs ga je intensief aan de slag met de opgedane kennis en vaardigheden.
Praktisch betekent dit dat er in week vijf en tien wordt getoetst. Dit onderwijsconcept draagt bij aan een overzichtelijk lesprogramma met focus voor optimale kennisopname. In de loop van de opleiding gaan we samen steeds grotere en complexere uitdagingen aan om de ambities van organisaties waar te maken.
Community's
Binnen de opleiding Commerciële Economie kun je kiezen uit drie community's. Naast Creative Marketing & Innovation (CM&) zijn er nog 2 community's, die alle twee gericht zijn op een specifiek domein of context vanuit het Rotterdamse beroepenveld namelijk de Community Global Marketing & Sales en de Community SportMarketing & Management.
Wij vinden het belangrijk dat je, je thuis voelt bij de opleiding. Community betekent voor ons dat we samen met jou werken aan een prettige leersfeer. Praktisch komt het er op neer dat we studenteninitiatieven (bijv. de CM& filmclub, CM& Mariokart toernooi en de CM& boekclub) ondersteunen. Ook gaan we er graag gezamenlijk op uit, denk aan een internationale studiereis, excursies en feestjes. Maar ook met jouw input voor de inhoud van de opleiding gaan we graag aan de slag.
Het eerste jaar
In je eerste jaar doe je ervaringen op binnen de community en pas je de commerciële basisprincipes toe in de praktijk. Je werkt aan projecten in opdracht van organisaties en ondernemers uit de Rotterdamse regio. Je leert complexe situaties te herkennen en jouw creatieve ideeën oplossingsgericht in te zetten binnen zowel de maatschappelijke als de economische context.
- Praktijk - Ons gevarieerde docententeam werkt samen met experts uit de praktijk en inspireren je terwijl jij aan de slag gaat met actuele marketingvraagstukken binnen en buiten Rotterdam. Zo leer je de praktijk begrijpen en theorie creatief toe te passen.
- Theorie – Naast business essentials en marketing fundamentals leer je anders kijken naar economische systemen, hoe klantgedrag werkt om hoe je organisaties kan helpen succesvol te zijn in een steeds veranderende omgeving.
- Persoonlijke ontwikkeling – Studeren draait niet alleen om kennis en vaardigheden, maar vooral ook om jouw persoonlijke groei. Flexibiliteit, creativiteit, nieuwsgierigheid en kritisch denken zijn skills die je gaat ontwikkelen.
- Belevenisweken – Ervaringen opdoen en elkaar goed leren kennen vinden we belangrijk bij CM&. Een aantal keer per jaar hebben we een belevenisweek waarin we samen excursies, gastcolleges en feestjes organiseren.
- Stage – Het eerste jaar sluit je af met een korte stage waarin je al echte marketing werkervaring opdoet en je professionele netwerk verder uitbreid.
Na het eerste jaar
Na het eerste jaar ga je verder met de hoofdfase van de opleiding:
Net als in het eerste jaar houden we ons in het tweede jaar bezig met echte opdrachtgevers en theorievakken. Het grootste verschil is dat we met meer complexe marketingvraagstukken aan de slag gaan, er veel ruimte is te experimenteren en verschillende oplossingen uit te werken. Jouw kritische blik en creatieve kracht ontwikkelen steeds meer om de wereld een stukje beter te maken. Daarnaast heb je in jaar 2 de mogelijkheid om het programma naar eigen interesse en ambities aan te passen om echt verschil te gaan maken.
Semester 5: stage
Het derde jaar start je met een half jaar durende stage waarbij je ‘impact‘ gaat creëren bij jouw stagebedrijf. De opgedane kennis en praktijkervaring uit jaar 1 en 2 hebben je klaargestoomd als beginnend professional. Je onderzoekt hoe jij jouw talent, kennis en kunde kunt inzetten om op een creatieve en kritische manier impact te creëren voor een organisatie en de samenleving. De stage-opdracht staat hierbij niet in beton gegoten. Het gaat hierbij om uitdaging, lef en jezelf vastbijten in een vraagstuk die voor jou en het stagebedrijf het verschil zal maken binnen een innovatieve en creatieve context.
Als je het leuk vindt om stage te lopen in het buitenland dan kan dat! Het International office denkt met je mee en helpt om alles op orde te krijgen.
Semester 6: keuze uit verschillende programma's: Wicked World, Fieldlab, Interdisciplinaire samenwerking
De focus van deze programma’s is het kennismaken met meerdere disciplines, het om leren gaan met groeiende complexiteit van uitdagingen en het kunnen omgaan met alle verschillende belanghebbenden.
Minor
Gedurende de eerste helft van jaar 4 ga jij starten met een door jou gekozen minor. Je kunt hierbij kiezen uit verschillende minors die zich binnen jouw vakgebied bevinden ofwel die jouw kennis verbreden in een door jou gekozen en gewenste richting.
Afstuderen
Nadat je een minor hebt gevolgd start je met de laatste fase van de opleiding; het afstuderen. Je kiest zelf een organisatie en laat je zien dat jij de professional van de toekomst bent en je op eigen wijze impact creëert. Jij bent de professional die laat zien hoe je het verschil kan maken!
Keuze en begeleiding
Keuze
Tijdens je opleiding zijn er verschillende periodes waarin je zelf kan bepalen wat je gaat doen of wil leren. In jaar 1 en 2 zitten de keuzemogelijkheden onder andere in sommige praktijkopdrachten en opdrachtgevers, en in de korte stage aan het einde van jaar 1. Daarnaast is er ruimte om te ontdekken waar je jezelf in zou willen ontwikkelen. In jaar 2 kan je daarnaast kiezen uit een breed aanbod van keuzevakken. Tijdens je opleiding kun je kiezen uit zo'n driehonderd (hogeschool brede) keuzevakken. Dit biedt de kans om over de grenzen van je eigen opleiding heen te kijken en om invulling te geven aan je specifieke leerbehoeften.
In jaar 3 en 4 krijg je uitgebreid de kans om over de grenzen van je eigen opleiding heen te kijken en om invulling te geven aan specifieke leerbehoeften. In jaar 3 zoek je zelf een stageplek, en kies je een semester 6 programma. In jaar 4 kies je een minor waarmee jij jezelf wil onderscheiden, en ook de afstudeeropdracht die je kiest, geeft een persoonlijke inkleuring aan je opleiding.
Begeleiding
Iedere student is uniek en heeft zijn eigen ideeën over wat hij in zijn studie wil bereiken. In onze begeleiding maken we je bewust van je capaciteiten, kansen en uitdagingen. Soms blijkt tijdens of al vóór de opleiding dat je moeite hebt met een bepaald vak. Dan is het nuttig je kennis hiervan bij te spijkeren. Als student krijg je een coach (docent) die je begeleidt en de studievoortgang in de gaten houdt. Ook kun je een peercoach krijgen: een ouderejaarsstudent die een jongerejaars begeleidt.
Studeren met een functiebeperking
Heb je een functiebeperking en heb je daarvoor aanpassingen of voorzieningen nodig, dan bieden we daarvoor verschillende mogelijkheden.
Minors
In de laatste fase van je opleiding verdiep je je door middel van een minor in je vakgebied of verbreed je je kennis in een door jou gewenste richting. De onderstaande minors geven een beeld van het type minor dat je kunt verwachten.
Wil jij jezelf ‘Business Model pro’ noemen en ben je er klaar voor om je eigen onderneming vorm te gaan geven? Kies dan voor de minor ‘Business Model Innovator’. Als consultant denk je mee met bedrijven en maak je een business model voor je eigen bedrijf. Het blijft niet alleen bij het invullen van het model. Implementeren staat uiteraard ook centraal. Bij het vormgeven van je onderneming richt jij je op de trends van dit moment. Tijdens de minor leer je voor welke uitdagingen bedrijven in deze nieuwe economie staan. Je leert op trends in te spelen om deze vervolgens praktisch naar je business model te vertalen. Laat de concurrentie maar komen!
Consumenten bereiken en beraken
Veelzijdige en veeleisende consumenten. Hoe ga je ermee om? Het inzetten van de omnichannel strategie is populair. Niet puur kanalen inzetten, maar de klant het merk laten beleven. Daar gaat het om. Voor retailers blijkt het lastig te zijn om goed aan te sluiten op de wensen van de klant. Hoe pak je dit probleem aan? Je leert het bij de minor ‘Concepting and Retail-Formats’.
Deze Engelstalige minor bereidt je voor op een carrière waarbij je internationaal inzetbaar bent, onder andere door je de mogelijkheid te bieden een half jaar bij een partnerinstelling in het buitenland te studeren. Hierbij bestudeer je onder andere de onderwerpen international market opportunity analysis, marketing planning and control, project management en art and philosophy.
Marketing als tool voor maatschappelijke of sociale gedragsverandering. Het gedrag van iemand veranderen. Geen gemakkelijke taak. Toch zijn overheden en (non-) profitorganisaties in Rotterdam er voortdurend mee bezig. Hoe kun je marketing en kennis van sociaal gedrag van mensen inzetten om positieve maatschappelijke of sociale gedragsverandering te realiseren? Je leert het in de minor Social Marketing.
Word jij marketeer voor de nieuwe generatie klanten?
Niet meer naar de winkel gaan, maar online bestellen en het vervolgens de volgende dag in huis hebben. Er is sprake van een nieuwe generatie klanten. Klanten met hun eigen voorwaarden die door nieuwe technologieën meer macht hebben. Ook transparantie en de overvloed aan informatie dragen bij aan de machtige klant. De dynamiek tussen koper en verkoper verandert drastisch. Als verkoper moet je verstand hebben van online marketing en consumentengedrag. Benieuwd hoe je omgaat met de nieuwe generatie klanten? Je leert het tijdens de minor ‘Online Marketing’.
Met een zakelijke benadering sociale problemen aanpakken
Ben jij gemotiveerd om sociale problemen op te lossen met behulp van technieken uit het conventionele ondernemerschap? Wil jij grote maatschappelijke problemen oplossen door middel van zakelijke kennis? Dan is minor ‘Social Entrepreneurship’ dé minor voor jou! In deze minor combineer je de profit en nonprofit markt en doe je onderzoek naar culturele, sociale en economische invloeden op een maatschappelijk vraagstuk. Je komt in aanraking met de overheidsregelgeving en gaat de competitie aan voor (financieel) draagvlak. Kortom, je werkt aan economisch ondernemerschap met een sociale doelstelling: dat is dus dubbele winst!
Voor studenten CE en SMM
De verdiepende minor ‘Doorstroom Wetenschappelijk Onderwijs’ geeft na succesvolle afronding binnen 1 jaar direct toegang tot de Marketing Master of Science in Economics and Business van de Erasmus School of Economics in Rotterdam. Dat levert een aantrekkelijke tijdsbesparing van 1 jaar op. Een schakeljaar van 60 studiepunten bij de Erasmus Universiteit is dan niet meer nodig.
Student van andere hogeschool?
Ben je student bij een andere hogeschool en wil je een minor bij Hogeschool Rotterdam volgen? Bekijk je mogelijkheden op Kiesopmaat.nl. De minors van Hogeschool Rotterdam duren een half jaar (september - februari) en leveren 30 EC (studiepunten) op.
Internationale mogelijkheden
Als je een internationale carrière ambieert, dan bereidt de opleiding je hier ook op voor! Zo heb je de mogelijkheid om je derdejaars stage, minor en je afstudeerperiode in het buitenland te voltooien. De opleiding heeft daarvoor een uitgebreid netwerk van partners binnen en buiten Europa waarmee wij jou graag in contact brengen. Het International office denkt met je mee en helpt om alles op orde te krijgen. Ons docententeam heeft veel ervaring met wonen en werken in het buitenland en we moedigen ons studenten vooral aan om ook op avontuur te gaan.
Vakken
Jaar 1 en 2 krijg je vakken die vallen onder deze 3 categorieënBegrijpen
-
Rethinking economics
Rethinking economics
Meervoudige waardecreatie
Alternatieve perspectieven
-
Organise change
Organise change
Transitiedenken & innoveren
Organiseren om te veranderen
-
Business essentials
Business essentials
Eerlijk zakendoen
Nieuwe businessmodellen
-
Human behaviour
Human behaviour
Inzicht in brein & gedrag
Radicaal mensgericht ontwerpen
-
Futures literacy
Futures literacy
Digitale technologieën, big data, trends en platformen
-
Marketing fundamentals
Marketing fundamentals
Marketingprincipes, -strategieën en -instrumenten
Doen
-
Critical thinking
Critical thinking
Kritisch denken, analytische vaardigheden & ethisch kompas
-
Creative ideation
Creative ideation
Technieken voor originele ideeën beheersen & out-of-the-box denken
-
Digital savviness
Digital savviness
Bedreven in het werken met data, digitale tools & technieken
-
Powerful communication
Powerful communication
Overtuigen
Draagvlak creëren
Ideeën verkopen
Verbinden
-
Leadership in change
Leadership in change
Verbindend leiderschap & projectmanagement
-
Collaborate to create
Collaborate to create
Bruggen bouwen, co-creatie & stakeholder management
Zijn
-
Flexibility & agility
Flexibility & agility
Is flexibel en veerkrachtig. Kan aanpassen en omgaan met verandering.
-
Exploring & curiosity
Exploring & curiosity
Is nieuwsgierig en onderzoekend. Altijd op zoek naar 'nieuwe of andere manieren'.
-
Create & experiment
Create & experiment
Is creatief. Durft te proberen, creëren en experimenteren.
-
Reflective practice
Reflective practice
Neemt verantwoordelijkheid. Gebruikt feedback en ervaring voor persoonlijke groei.
Ben je gemotiveerd om in je beroep te excelleren, wil je meer energie in je studie steken en een plus op je CV zetten, dan biedt de opleiding je een Honoursprogramma aan. Als je dat programma succesvol afsluit krijg je een honours degree bij je diploma en de aantekening ‘excellente professional’.
Na je studie
Wat kun je doen na de opleiding?Na je afstuderen
Gefeliciteerd! Je hebt je Bachelor of Science (BSc) gehaald. Deze titel mag je achter je naam voeren.
Bij je diploma ontvang je een diplomasupplement met een DS-label. Met dit Engelstalige document kun je de waarde van je diploma eenvoudiger aantonen in het buitenland bij de toelating tot een vervolgstudie of bij het vinden van een baan.
Heb je het Honoursprogramma gevolgd? Dan krijg je ook een honours degree, waarmee je je doorzettingsvermogen en extra kennis kunt aantonen.
Beroepen
Met je diploma Commerciële Economie op zak ben je klaar voor de marketingbanen van de toekomst. Je kritische en creatieve kwaliteiten maken je multi-inzetbaar en zorgen ervoor dat je diverse marketinguitdagingen kan aanpakken. Je kan bijvoorbeeld direct aan de slag als:
- Marketeer bij een duurzame startup
- Junior brand manager
- Sociaal betrokken ondernemer
- Campaign ideator
- Creative content marketeer