Na het afstuderen (landelijke cijfers)
Baan op niveau
86%
Baan binnen het vakgebied
64%
Een baan vinden
13 maanden
Toelichting van de opleiding
De cijfers gelden voor de opleiding Commerciële Economie als geheel. Voor de community's en de vwo-route is geen aparte studiebijsluiter beschikbaar.
Opbouw
Hoe is de opleiding opgebouwd?Onderwijsmethoden en praktijk
Onderwijsmethoden
We werken in overzichtelijke blokken van vijf weken waarin steeds één praktisch thema centraal staat. Elk vak en elk project sluit daarop aan. Van jou verwachten we dat je actief aan de slag gaat met vernieuwende oplossingen die je direct kunt testen in de praktijk. De lat ligt hoog.
Praktijk
Docenten en experts uit de praktijk inspireren en ondersteunen je terwijl jij aan de slag gaat met concrete marketingvraagstukken uit de Rotterdamse realiteit. Zo leer je praktijk begrijpen en toepassen.
Community's en vwo-route
Community's (4-jarig)
Binnen de opleiding Commerciële Economie kun je kiezen uit drie community's. Naast Global Marketing & Sales zijn er nog 2 community's, namelijk de Community Creative Marketing & Innovation en de Community SportMarketing & Management.
Versnelde vwo-route (3-jarig)
Wist je dat je als vwo'er in slechts 3 jaar je hbo-diploma Commerciële Economie kan halen via een versneld en uitdagend studieprogramma?
Het 3-jarige traject is er voor ambitieuze studenten en het leidt op tot hetzelfde diploma Commerciële Economie als de vierjarige opleiding. Je volgt stage, doet praktijkgerichte projecten en komt in contact met het bedrijfsleven en het vakgebied waar je later in terecht komt. Zo heb je direct een streepje voor op de arbeidsmarkt.
Als je de versnelde 3-jarige CE-route voor vwo’ers kiest dan kies je niet voor een specifieke community.
Het eerste jaar
In je eerste jaar leer je de commerciële basisprincipes toe te passen in de praktijk. Je leert jouw community kennen door te werken aan projecten in opdracht van bedrijven uit de Rotterdamse regio. Daarbij dagen wij je uit slim gebruik te maken van de theorie. Je ontwikkelt je onder andere op het gebied van samenwerken en presenteren.
Na het eerste jaar
Aan het eind van je studie heb je je vastgebeten in steeds complexer wordende commerciële vraagstukken. In verschillende vakken en projecten leer je koers bepalen, waarde creëren, business development en plannen realiseren. Zo ben je voorbereid op een commerciële baan die bij jou past.
Keuze en begeleiding
Keuze
Tijdens je opleiding kun je kiezen uit zo'n driehonderd (hogeschoolbrede) keuzevakken. Dit biedt de kans om over de grenzen van je eigen opleiding heen te kijken en om invulling te geven aan je specifieke leerbehoeften. Afhankelijk van je opleiding kun je zelf een stageplek uitzoeken. Via een minor in de hoofdfase van je studie kies je een bepaald profiel waarmee je jezelf kunt onderscheiden. Ook de afstudeeropdracht die je kiest, geeft een persoonlijke inkleuring aan je opleiding.
Begeleiding
Iedere student is uniek en heeft zijn eigen ideeën over wat hij in zijn studie wil bereiken. In onze begeleiding maken we je bewust van je capaciteiten, kansen en uitdagingen. Soms blijkt tijdens of al vóór de opleiding dat je moeite hebt met een bepaald vak. Dan is het nuttig je kennis hiervan bij te spijkeren. Als student krijg je een coach (docent) die je begeleidt en de studievoortgang in de gaten houdt. Ook kun je een peercoach krijgen: een ouderejaarsstudent die een jongerejaars begeleidt.
Studeren met een functiebeperking
Heb je een functiebeperking en heb je daarvoor aanpassingen of voorzieningen nodig, dan bieden we daarvoor verschillende mogelijkheden.
Stage lopen
In het eerste jaar loop je gedurende een korte periode stage bij een onderneming of organisatie. In het derde jaar loop je vier maanden stage in Nederland of het buitenland.
Minor
In de laatste fase van je opleiding verdiep je je door middel van een minor in je vakgebied of verbreed je je kennis in een door jou gewenste richting. De onderstaande minors geven een beeld van het type minor dat je kunt verwachten.
Deze Engelstalige minor bereidt je voor op een carrière waarbij je internationaal inzetbaar bent, onder andere door je de mogelijkheid te bieden een half jaar bij een partnerinstelling in het buitenland te studeren. Hierbij bestudeer je onder andere de onderwerpen international market opportunity analysis, marketing planning and control, project management en art and philosophy.
Student van andere hogeschool?
Ben je student bij een andere hogeschool en wil je een minor bij Hogeschool Rotterdam volgen? Bekijk je mogelijkheden op Kiesopmaat.nl. De minors van Hogeschool Rotterdam duren een half jaar (september - februari) en leveren 30 EC (studiepunten) op.
Afstuderen
Tijdens het afstuderen werk je aan een afstudeeropdracht van een zelfgekozen afstudeerbedrijf. De afstudeerperiode start in het vierde jaar en loopt van februari tot en met juni.
Vakken
Een indicatie van de vakken die je kunt verwachtenBlok 1
-
Internal Analysis
Internal Analysis
Bij het vak Internal Analysis leer je om met verschillende theorieën en modellen de interne omgeving van een organisatie in kaart te brengen om zo de sterke en zwakke punten te bepalen. Je leert antwoord te geven op vragen als: Hoe werkt een organisatie? Hoe ziet het business model eruit? Hoe wordt waarde gecreëerd? Wat is het onderscheidend vermogen van de organisatie?
- Business Strategy
Blok 2
-
Market Environment
Market Environment
Bij het vak Market Environment ga je jezelf verdiepen in de omgeving buiten de organisatie. Hoe ziet de markt er uit, wie zijn de concurrenten, welke trends zijn er actueel? Je leert over de marktomgeving, hoe je de uitkomsten van jouw analyse kan samenbrengen in overzicht van kansen, bedreigingen, sterktes en zwaktes, en hoe je vanuit die inzichten een strategie bepaalt.
-
Financial Analysis
Financial Analysis
Winst is de basis voor het voortbestaan van elke organisatie, ook voor non-profit organisaties die niet als doel hebben om winst te maken. Winst zorgt namelijk voor toename van het eigen vermogen en verstevigt daarmee het fundament van een organisatie. Naarmate een bedrijf of organisatie meer eigen vermogen heeft is de kans om op de lange termijn te blijven voortbestaan groter.
Een goede financiële analyse is daarom een must voor iedere commercieel econoom. Bij dit vak leer je kijken naar de financiële gezondheid van een organisatie. Door bekend te raken met de verschillende invalshoeken, leer je het spel kennen dat gespeeld wordt binnen het financiële krachtveld van een organisatie.
Blok 3
-
Business Research
Business Research
Onderzoek doen naar je organisatie, klanten of de markt is de basis voor het nemen van de juiste beslissingen. Bij Business Research leer je hoe je goed kwalitatief onderzoek doet om de behoeften van de doelgroep te achterhalen. Deze uitkomsten ga je analyseren om er patronen in te ontdekken waarmee je waarde kan creëren voor het bedrijf.
-
Customer Insights
Customer Insights
Hoe bereken en beschrijf je de marktomvang voor een organisatie? Welk deel van die markt is dan voor jouw organisatie een interessante doelgroep? Wat vindt deze doelgroep belangrijk en kan je hierop in spelen? Hoe ziet het koopgedrag er uit? En wat zijn de verschillen en overeenkomsten in koopgedrag tussen bedrijven, personen en overheidsorganisaties? Allemaal vragen die jou helpen om inzicht te krijgen in de markt en klant, daar gaat dit vak over.
Blok 4
-
Online Marketing
Online Marketing
Welkom in de wereld van online marketing! Vrijwel iedereen is te vinden op social media of surft op het internet, jouw klanten dus ook. Hoe kan je jezelf als bedrijf nu van je beste kant laten zien? Aan de hand van de reis die een klant maakt in het koopproces wordt je meegenomen langs diverse online marketingconcepten, modellen, tools, kanalen en content zodat jij daarmee een onderbouwde keuze kan maken om de boodschap over te brengen door de inzet van de juiste middelen op het juiste moment via het juiste kanaal.
-
Value Creation
Value Creation
De kennis uit de vakken die je al hebt gevolgd in dit schooljaar ga je inzetten om voor een doelgroep een passende waardepropositie te maken en deze te vertalen naar passende communicatie. Vaktermen zoals bijvoorbeeld: positionering, merk, propositie, klantreis, communicatietools en marketingmix komen aan bod en leren jou hoe je als organisatie waarde creëert voor jouw klanten.
Blok 5
-
Data Management
Data Management
Om kansen te identificeren voor de bewerking van de markt is het belangrijk om klant- en marktdata om te zetten naar bruikbare informatie en waardevolle inzichten. Bij het vak Data Management leer je om met de juiste (software)tools goede analyses te maken met data , krijg je inzicht in de manieren waarop AI hierbij een rol kan spelen en leer je ethische aspecten als uitgangspunt te gebruikt.
-
Sales Development
Sales Development
Bij het vak Market Environment ga je jezelf verdiepen in de wereld van verkoop in de zakelijke markt. Wat gebeurt er allemaal om klanten te werven én te behouden? Je gaat bijvoorbeeld leren over de veranderende rol, meerwaarde en functie van sales in een business-to-business (B2B) organisatie. Ook leer je advies te geven over mogelijke verbeteringen in het B2B acquisitie-, business development- en accountmanagementproces.
Blok 6
-
Financial Blueprint
Financial Blueprint
Van alle instrumenten in de marketingmix is de prijs het enige marketinginstrument dat direct invloed heeft op de omzet van de onderneming. Het is de inkomstenbron en een marketinginstrument in één en daarom een zeer belangrijke factor voor de onderneming. Er is geen ‘one-size-fits-all’-antwoord als het gaat om het ontwikkelen van een succesvolle prijsstrategie, maar het ontwikkelen van een passende prijsstrategie is wel voorwaardelijk voor een succesvol marketingbeleid. Dit vergt kennis én kunde van jou als commercieel econoom! Dat is de kern van het vak Financial Blueprint.
-
Sales Training
Sales Training
Het vak Sales Training is een echt praktijkvak. Aan het einde kan jij laten horen dat je op een gestructureerde manier een telefonisch salesgesprek kunt voeren. Tijdens het gesprek weet je de behoeften en/of problemen van de klant te achterhalen door het stellen van de juiste vragen en daarop doe je een goede aanbieding die aansluit op deze klantbehoeften met de juiste koopmotieven.
Jij gaat leren het gesprek professioneel uit te voeren en jouw boodschap met voldoende kracht en vertrouwen over te brengen.
Blok 7
-
Stage
Stage
In de afgelopen periode heb je al veel ontdekt en geleerd. Nu is het tijd om tijdens je stage je kennis en kunde toe te passen in een interessant bedrijf. Gedurende 4 weken werk je mee en krijg je inzicht in o.a. het bedrijf, de klant en het product, de bedrijfscultuur, verschillende functies en rollen die mensen in de organisatie vervullen, je eigen functioneren in een groep, je eigen natuurlijke manier van communiceren, je eigen kwaliteiten en ontwikkelpunten.
Blok 1
-
Training Professional Sales
Training Professional Sales
Bij dit vak ge je leren om een (face to face) verkoopgesprek te voeren waarbij alle stadia doorlopen worden m.b.t. het werven van klanten: ‘van contact tot contract’. Dus contact kunnen leggen met potentiële klanten, een probleem achterhalen, een zakelijke presentatie houden, argumenten tegenwerpingen weerleggen, koopsignalen herkennen, en het toepassen van afsluittechnieken.
-
Sales & Accountmanagement
Sales & Accountmanagement
Het vak Sales en Accountmanagement is gericht om middels een accountplan groei bij de klant te realiseren. Bij dit vak leer je de markt van de klant begrijpen en kan je ontwikkelingen hierbinnen koppelen aan de koers van jouw bedrijf en haar product/dienst. Je kan aantonen welke wensen en eisen de inkoper (klant) en de consument hebben. Je legt verbanden in (sales) data en trekt conclusies die relevant zijn voor de klantrelatie. Op basis van een analyse stel je een accountplan op wat bijdraagt aan het optimaliseren van de klantrelatie. Ook kan je beargumenteren welke van de verschillende verkoopbenaderingen het best bij jou als persoon past.
Blok 2
-
E-Commerce
E-Commerce
Bij het vak e-Commerce leer wat het e-commerce proces is en ga jij aan de slag om een concreet onderdeel van de user experience te verbeteren van een webshop gericht op verkoop aan consumenten (B2C). Om dit te kunnen doen leer je om vanuit een eigen dataset een analyse uit te voeren van het klantengedrag op een webshop, methodes toe te passen om in (w)elke stap van de user experience een optimalisatie door te voeren én om de stakeholderbelangen mee te nemen in het optimalisatieproces.
-
Sales & Accountmanagement
Sales & Accountmanagement
Het vak Sales en Accountmanagement is gericht om middels een accountplan groei bij de klant te realiseren. Bij dit vak leer je de markt van de klant begrijpen en kan je ontwikkelingen hierbinnen koppelen aan de koers van jouw bedrijf en haar product/dienst. Je kan aantonen welke wensen en eisen de inkoper (klant) en de consument hebben. Je legt verbanden in (sales) data en trekt conclusies die relevant zijn voor de klantrelatie. Op basis van een analyse stel je een accountplan op wat bijdraagt aan het optimaliseren van de klantrelatie. Ook kan je beargumenteren welke van de verschillende verkoopbenaderingen het best bij jou als persoon past.
Blok 3
-
Marketing Strategy
Marketing Strategy
Bij dit vak leer je en brug te slaan tussen de waardepropositie van producten en diensten, merkpositionering en de daadwerkelijke promotie. Je leert na te denken over de strategische mogelijkheden van merken en de inzetbaarheid bij realisatie van commerciële en strategische doelstellingen. Aan het eind ben je in staat om een marketingstrategie vertalen naar een marketingcommunicatiestrategie. Je ontdekt de antwoorden op vragen zoals: Wat houdt branding in en hoe wordt een merk opgebouwd en creëert het waarde? Wat is de identiteit en het imago van een merk en hoe vertaal je dit naar een merk positionering? Hoe beoordeel je of een marketingstrategie effectief vertaald is naar de marketingcommunicatiestrategie? Hoe beoordeel je communicatieconcepten en communicatie-uitingen vanuit het kader van de gestelde communicatiestrategie doelstellingen?
Blok 4
-
BusinessCase Finance
BusinessCase Finance
Als marketing en/of sales professional bedenk en ontwerp je onderscheidende en/of vernieuwende concepten en verdienmodellen waarmee je waarde creëert voor jouw stakeholders. En hoe verkrijg je nu draagvlak voor het uitvoeren van jouw idee? Het is cruciaal om een financiële business case op te stellen die duidelijk de waarde van jouw idee laat zien. Dat is niet altijd gemakkelijk. Je zal moeten anticiperen op kansen, veranderingen en risico's. Je kunt de financiële business case zien als een voorstel om een investering (tijd, geld, personeel en andere middelen) te doen. De kern ervan is een kosten- en batenanalyse waarbij je rekening houdt met verschillende scenario’s en aantoont dat de investering voldoende voordelen oplevert, waaronder winst, besparingen en andere bijdragen aan de organisatiedoelstellingen!
Met andere woorden: Bij dit vak leer je jouw idee op een overtuigende manier financieel te onderbouwen.
-
Stakeholder Alignment
Stakeholder Alignment
Bij dit vak leer je op overtuigende manier een (onderhandelings)gesprek te voeren waarin je rekening houdt met belangen van verschillende belanghebbenden. Je verkrijgt inzicht in de belangen van verschillende stakeholders en achterhaalt wat voor hen van waarde is. Je bent in staat om opties te bedenken die bij verschillende belangen aansluiten vanuit verschillende perspectieven. Je bent in staat om het menselijke aspect van het zakelijke te scheiden (inhoud, proces en relatie). Je kunt een voorstel formuleren aansluitend bij de gekozen (commerciële) doelstelling. Je hebt inzicht in je eigen voorkeuren en handelen en weet die waar nodig aan te passen aan de ander.
Blok 5
-
Creating Strategy
Creating Strategy
Je hebt gedurende het jaar veel geleerd over alle facetten van marketing & sales. Nu is het tijd om alles wat je geleerd hebt in te zetten. Je gaat een echt bedrijf helpen met het ontwikkelen van een strategie voor hun vraagstuk. Vanuit je onderzoek bepaal je een strategische oplossingsrichting voor het vraagstuk van de opdrachtgever, om vervolgens de vertaalslag te maken naar hoe deze gekozen strategie dan gerealiseerd moet worden (zowel functioneel als financieel). Je presenteert een passend advies dat het probleem van de organisatie oplost en kan deze op een gestructureerde en onderbouwde manier communiceren, waarbij je rekening houdt met de informatiebehoefte van de stakeholders.
Blok 6
-
Creating Strategy
Creating Strategy
Je hebt gedurende het jaar veel geleerd over alle facetten van marketing & sales. Nu is het tijd om alles wat je geleerd hebt in te zetten. Je gaat een echt bedrijf helpen met het ontwikkelen van een strategie voor hun vraagstuk. Vanuit je onderzoek bepaal je een strategische oplossingsrichting voor het vraagstuk van de opdrachtgever, om vervolgens de vertaalslag te maken naar hoe deze gekozen strategie dan gerealiseerd moet worden (zowel functioneel als financieel). Je presenteert een passend advies dat het probleem van de organisatie oplost en kan deze op een gestructureerde en onderbouwde manier communiceren, waarbij je rekening houdt met de informatiebehoefte van de stakeholders.
Jaar 3
- Stage
-
Interdisciplinair RBS-onderwijs
Interdisciplinair RBS-onderwijs
Je werkt samen met studenten van verschillende opleidingen
Jaar 4
- Minor
- Afstuderen
Ben je gemotiveerd om in je beroep te excelleren, wil je meer energie in je studie steken en een plus op je CV zetten, dan biedt de opleiding je een Honoursprogramma aan. Als je dat programma succesvol afsluit krijg je een honours degree bij je diploma en de aantekening ‘excellente professional’.
Na je studie
Wat kun je doen na de opleiding?Na je afstuderen
Gefeliciteerd! Je hebt je Bachelor of Science (BSc) gehaald. Deze titel mag je achter je naam voeren.
Bij je diploma ontvang je een diplomasupplement met een DS-label. Met dit Engelstalige document kun je de waarde van je diploma eenvoudiger aantonen in het buitenland bij de toelating tot een vervolgstudie of bij het vinden van een baan.
Heb je het Honoursprogramma gevolgd? Dan krijg je ook een honours degree, waarmee je je doorzettingsvermogen en extra kennis kunt aantonen.
Beroepen
Je wordt een business marketeer of sales professional die kansen in de markt herkent en daarop inspeelt met marketing- & sales oplossingen. Daarbij heb je oog voor de belangen en structuren van het bedrijf waarvoor je werkt.