Na het afstuderen (landelijke cijfers)
Baan op niveau
86%
Baan binnen het vakgebied
64%
Een baan vinden
13 maanden
Toelichting van de opleiding
De cijfers gelden voor de opleiding Commerciële Economie als geheel. Voor de community's en de vwo-route is geen aparte studiebijsluiter beschikbaar.
Opbouw
Hoe is de opleiding opgebouwd?Onderwijsmethoden en praktijk
We vinden het belangrijk om samen met elkaar, studenten en docenten, het onderwijs te maken. De docenten doen er alles aan om je te begeleiden bij je studie op een manier die bij jou past. Dit vraagt van jou betrokkenheid en een actieve inzet.
Kenmerkend voor ons onderwijs is de aandacht voor:
- De kennisbasis van het beroep
- Handelen in de beroepspraktijk
- Je eigen professionele identiteit
Onderwijsmethoden kennis en praktijk
We werken in overzichtelijke blokken van vijf weken waarin steeds één praktisch thema centraal staat en waarin je de kennis krijgt die je nodig hebt in de commerciële wereld. Daarnaast krijg je een project met een echte vraag van een echt bedrijf. In dat project ga je met een aantal studenten samenwerken aan een vernieuwende oplossingen die je aan het einde presenteert. Docenten en experts uit de praktijk inspireren en ondersteunen je terwijl jij aan de slag gaat met concrete vraagstukken. Zo leer je praktijk begrijpen en toepassen.
Naast de projecten werken we ook samen met bedrijven uit de regio Rotterdam aan praktijkopdrachten, stageplaatsen, gastsprekers en stagebegeleiders.
Persoonlijke ontwikkeling
Studeren draait niet alleen om kennis en vaardigheden, maar vooral ook om jouw persoonlijke groei. Tijdens je opleiding ontwikkel je belangrijke vaardigheden zoals effectief communiceren, nieuwsgierig zijn en kritisch denken. Daarin word je in je studie onder andere begeleid door een coach.
Wij vinden het ook belangrijk dat je zelf bepaalde programmaonderdelen kunt kiezen. Dit kan zelf door keuzevakken, stageplaats(en), een minor en ook je afstudeeropdracht op jouw wensen aan te laten sluiten.
Verkort programma voor vwo'ers
Heb jij je vwo-diploma op zak? Ben je ambitieus, gemotiveerd en houd je van tempo maken? Wil je zowel theoretisch én praktisch alles over Marketing & Sales leren?
Dat kan via een versneld en uitdagend studieprogramma waar je samen met gelijkgestemde vwo’ers in slechts 3 jaar je hbo-diploma Commerciële Economie kan halen!
Community's en vwo-route
Community's (4-jarig)
Binnen de opleiding Commerciële Economie kun je kiezen uit drie community's. Naast Global Marketing & Sales zijn er nog 2 community's, namelijk de Community Creative Marketing & Innovation en de Community SportMarketing & Management.
Versnelde vwo-route (3-jarig)
Wist je dat je als vwo'er in slechts 3 jaar je hbo-diploma Commerciële Economie kan halen via een versneld en uitdagend studieprogramma?
Het 3-jarige traject is er voor ambitieuze studenten en het leidt op tot hetzelfde diploma Commerciële Economie als de vierjarige opleiding. Je volgt stage, doet praktijkgerichte projecten en komt in contact met het bedrijfsleven en het vakgebied waar je later in terecht komt. Zo heb je direct een streepje voor op de arbeidsmarkt.
Als je de versnelde 3-jarige CE-route voor vwo’ers kiest dan kies je niet voor een specifieke community.
Het eerste jaar
In je eerste jaar leer je jouw community van Global Marketing & Sales studenten, docenten en coaches kennen door te werken aan projecten in opdracht van bedrijven uit de Rotterdamse regio.
Theorie
Daarbij dagen wij je uit slim gebruik te maken van de theorie die je aangereikt krijgt tijdens de kennisvakken. Je ontwikkelt je onder andere op het gebied van samenwerken en presenteren.
Praktijk
De praktijk staat bij ons centraal, met echte bedrijven én echte vraagstukken. Ons diverse en ervaren docententeam werkt samen met experts uit de praktijk en inspireren je terwijl jij aan de slag gaat met actuele marketing- en salesvraagstukken binnen en buiten Rotterdam. Hierbij draait alles om de commerciële uitdagingen van middelgrote en grote bedrijven in veel verschillende branches. Zo krijg je een breed beeld van het bedrijfsleven, leer je de praktijk begrijpen en theorie goed toe te passen.
Persoonlijke ontwikkeling – Studeren draait niet alleen om kennis en vaardigheden, maar vooral ook om jouw persoonlijke groei. Communiceren, nieuwsgierigheid, kritisch denken en actief bezig is met je eigen ontwikkeling zijn skills die je gaat ontwikkelen.
Stage
Het eerste jaar sluit je af met een korte stage waarin je marketing werkervaring opdoet en je professionele netwerk verder uitbreidt.
Als je alle vakken van het eerste jaar hebt gehaald dan ontvangt je een officieel hbo-propedeuse diploma. Hiermee toon je aan dat je het niveau van de bachelor studie aankan. Met een hbo-propedeuse voldoe je in principe ook aan de toelatingseisen van universitaire bachelors, een hbo-propedeuse is dus 'gelijk' aan een vwo-diploma.
Na het eerste jaar
Na het eerste jaar ga je verder met de hoofdfase van de opleiding.
Jaar 2
Net als in het eerste jaar houden we ons in het tweede jaar bezig met echte opdrachtgevers en theorievakken. Het grootste verschil is dat we met meer complexe marketing- en salesvraagstukken aan de slag gaan.
Jaar 3
Het derde jaar start je met een half jaar durende stage waarbij je ‘impact‘ gaat creëren bij jouw stagebedrijf. De opgedane kennis en praktijkervaring uit jaar 1 en 2 heeft je klaargestoomd als beginnend professional. Je onderzoekt hoe jij jouw talent, kennis en kunde kunt inzetten impact te creëren voor een organisatie.
Wil jij meer zien van de wereld? Benut dan de kans om jezelf verder te ontwikkelen door je derdejaars stage in het buitenland te voltooien. Zo bouw je ook nog een sterk cv.
Tweede helft jaar 3: keuze uit verschillende programma's
Als student ga je tijdens dit programma aan een vraagstuk werken samen met studenten van andere opleidingen zoals bijvoorbeeld Bedrijfskunde, Business IT & Management, Finance & Control, Human Resource Management, Finance, Tax & Advice, gezondheidzorg of Ondernemerschap & Retail Management.
De focus van deze programma’s is het kennismaken met meerdere vakgebieden, het leren omgaan met groeiende complexiteit van uitdagingen en het kunnen omgaan met alle verschillende belanghebbenden.
Je mag daarin kiezen welk programma aansluit bij waar jij je verder wil ontwikkelen zoals duurzaamheid, verbeteringen in de zorg of artificial intelligence.
Jaar 4
Minor
Gedurende de eerste helft van jaar 4 ga jij starten met een door jou gekozen minor. Je kunt hierbij kiezen uit verschillende minors die zich binnen jouw vakgebied bevinden ofwel die jouw kennis verbreden in een door jou gewenste richting.
Afstuderen
Nadat je een minor hebt gevolgd start je met de laatste fase van de opleiding; het afstuderen. Je kiest zelf een organisatie en laat je zien dat jij de professional van de toekomst bent die op eigen wijze impact creëert en het verschil kan maken!
Internationale mogelijkheden
Wil jij meer zien van de wereld? Dan bereidt de community Global Marketing & Sales je hier als geen ander op voor!
Onze community richt zich op de commerciële uitdagingen van middelgrote en grote ondernemingen, en juist die begeven zich vaak in een internationale omgeving. Dat vertaalt zich door in ons onderwijs bijvoorbeeld met het vak Engels, een internationaal project of een internationale studiereis.
Benut daarnaast de kans om jezelf verder te ontwikkelen door je derdejaars stage, minor en je afstudeerperiode in het buitenland te doen. Wordt het Duitsland, Spanje, Curaçao, België, Japan, Zuid-Afrika, Indonesië of een ander land? Zo bouw je ook nog een sterk cv!
Onze community heeft een uitgebreid netwerk van partners binnen en buiten Europa waarmee wij jou graag in contact brengen. Het RBS International Education Centre denkt met je mee en helpt om alles op orde te krijgen. Ons docententeam heeft veel ervaring met wonen en werken in het buitenland en we moedigen onze studenten vooral aan om op avontuur te gaan.
Keuze en begeleiding
Keuze
Tijdens je opleiding zijn er verschillende periodes waarin je zelf kan bepalen wat je gaat doen of wil leren. Dit bied je de kans om over de grenzen van je eigen opleiding heen te kijken en om invulling te geven aan je specifieke leerbehoeften.
Vind je sales interessant of juist marketing, is Nederland jouw speelveld of ga je jouw horizon verbreden en naar het buitenland? Gaat jouw voorkeur uit naar de Business-to-Business sector of toch liever Fast Moving Consumer Goods? Pas jij beter bij de cultuur van een Nederlands familiebedrijf of een grote gevestigde onderneming? We helpen je met studievaardigheden en met het maken van keuzes vanuit jouw motivatie en drijfveren!
- In jaar 1 zit de keuzemogelijkheid in de korte stage aan het einde van het jaar
- In jaar 2 kun je twee vakken kiezen uit een breed aanbod van zo'n driehonderd (hogeschoolbrede) keuzevakken
- In jaar 3 zoek je zelf een stageplek, en kies je daarna een semester 6 programma
- In jaar 4 kies je een minor waarmee jij jezelf wil onderscheiden, en ook de afstudeeropdracht die je kiest, geeft een persoonlijke inkleuring aan je opleiding.
In jaar 2, 3 en 4 krijg je uitgebreid de kans om over de grenzen van je eigen opleiding heen te kijken en om invulling te geven aan jouw specifieke leerbehoeften. Zo geef je zelf een persoonlijke invulling aan een bepaald profiel waarmee je jezelf als commercieel econoom kunt onderscheiden.
Begeleiding
Iedere student is uniek en ook jij hebt eigen ideeën over wat je in jouw studie wil bereiken. In onze begeleiding maken we je bewust van je capaciteiten, kansen en uitdagingen. Soms blijkt tijdens of al vóór de opleiding dat je moeite hebt met een bepaald vak. Dan is het nuttig je kennis hiervan bij te spijkeren. Als student krijg je een coach (docent) die je begeleidt in je professionele ontwikkeling en de studievoortgang in de gaten houdt.
Daarnaast word je uiteraard begeleidt door een team van deskundige docenten en zijn er ook peercoaches. Dit zijn ouderejaarsstudenten die jongerejaars begeleiden.
Zo word je geholpen in je professionele ontwikkeling en het maken van de keuzes die bij jou passen.
Studeren met een functiebeperking
Een functiebeperking: best een stomme term, want het kan je leven juist ook verrijken. Maar omdat het nu eenmaal de gangbare benaming is in het Nederlandse onderwijs gebruiken wij 'm ook. 3 op de 10 studenten heeft een functiebeperking, zoals dyslexie, AD(H)D of een chronische ziekte.
Heb je een functiebeperking en heb je daarvoor aanpassingen of voorzieningen nodig, dan bieden we daarvoor verschillende mogelijkheden.
Stage lopen
Een stage is de manier om het bedrijfsleven te verkennen, theorie in de praktijk te brengen, inzicht te krijgen in je eigen kwaliteiten en nieuwe vaardigheden te leren.
In het eerste jaar loop je gedurende een korte periode van 4 weken stage bij een onderneming of organisatie. In het derde jaar doe je een stage van 20 weken in Nederland of het buitenland.
Dankzij deze stages krijg jij een beter beeld over je toekomst, jouw interesses en de sector waarin jij wil gaan werken. Kortom een goede manier om jouw professionele netwerk op te bouwen, én een pluspunt op je cv!
Minor
In de laatste fase van je opleiding verdiep je je door middel van een minor in je vakgebied of verbreed je je kennis in een door jou gewenste richting. De onderstaande minors geven een beeld van het type minor dat je kunt verwachten. Wat je plan ook is, laat je goed voorlichten voor je een minor kiest!
Nederland heeft de grootste adviesdichtheid van de wereld en relatief weinig ondernemers. In de Minor Consultancy en ondernemerschap leer je om te adviseren én te ondernemen. Wat deze minor extra interessant maakt, is de ‘real life’ aanpak. Vanaf het eerste moment start je samen met vier studenten een eigen bedrijf en ontwikkel je een nieuwe vorm van dienstverlening. Je schrijft een businessplan en vervolgens ga je aan de slag met jouw nieuwe dienst. Zo haal je zelf opdrachten binnen en voer je ze uit!
Deze minor dompelt je onder in de dynamiek van digitale marketing. Verken de psychologie achter consumentengedrag, master moderne marketingtools en -strategieën, en ontwikkel campagnes die echt impact maken.
In de minor ‘Sales en Accountmanagement’ bereid je je in een half jaar voor op een functie als beginnend accountmanager of een (toekomstig) salesmanager. Je bent voortdurend bezig met het verbeteren van je verkoopvaardigheden en kennis van sales. Je leert in de huid kruipen van je klant. Wie is hij? Waar is hij mee bezig? Waar heeft hij behoefte aan en hoe kun jij, als verkoper, daarin voorzien? We bereiken dit door theorie voortdurend af te wisselen met praktijk, in de vorm van rollenspellen, cases en opdrachten.
De minor Studie Buitenland bied je de mogelijkheid om in het buitenland aan een universiteit of hogeschool te studeren.
De quote “marketing = merketing” laat al zien hoe belangrijk merken voor organisaties zijn. En in deze tijd van technologische veranderingen en toenemend belang van duurzaamheid is dat extra actueel. In deze minor geven we je de kennis en vaardigheden om merken te ontwikkelen en managen die ook in de toekomst waarde weten te creëren voor de klant, organisatie en maatschappij.
Wil je na het behalen van jouw hbo-bachelorsdiploma doorstromen naar een masterstudie aan de universiteit dan kan een pre-master als minor je tijd én geld besparen. Na het succesvol behalen van de premaster minor kan je na slagen voor je HBO-opleiding direct instromen in de masteropleiding van verschillende universiteiten.
Let op deze minor is in het Engels!
Wil jij jezelf voorbereiden op een internationale carrière? Wil je meer leren over verschillende culturen en hoe je je kan aanpassen op deze culturele omgevingen? Wil je begrijpen wat er in de kranten of tijdschriften staat over economische onderwerpen? Wil je meer leren over persoonlijk en organisatorisch leiderschap? Wil je deze kennis in de praktijk brengen tijdens een internationale stage, vrijwilligerswerk of onderzoek? Kies dan voor dit programma!
Deze Engelstalige minor bereid je voor op een carrière waarbij je internationaal inzetbaar bent, onder andere door je de mogelijkheid te bieden een half jaar bij een partnerinstelling in het buitenland te studeren. Hierbij bestudeer je onder andere de onderwerpen international market opportunity analysis, marketing planning and control, projectmanagement en art and philosophy.
Als je een verandering teweeg wil brengen in de maatschappij of in het bedrijfsleven, of waar dan ook, moet je begrijpen waar het probleem écht vandaan komt. We onderzoeken met behulp van literatuur en films de politiek-economische structuur, een stukje geschiedenis, de natuurlijke omgeving en hegemonie met een bijna meedogenloze kritische bril. We vragen ons af: wat is normaal in onze samenleving - en waarom?
Student van andere hogeschool?
Ben je student bij een andere hogeschool en wil je een minor bij Hogeschool Rotterdam volgen? Bekijk je mogelijkheden op Kiesopmaat.nl. De minors van Hogeschool Rotterdam duren een half jaar (september - februari) en leveren 30 EC (studiepunten) op.
Afstuderen
Het afstuderen is jouw ticket naar de arbeidsmarkt!
In het vierde studiejaar breng je jouw kennis en vaardigheden in de praktijk gedurende een afstudeerperiode van 20 weken die loopt van februari tot en met juni. Je gaat als (bijna) startend professional aan de slag met een vraagstuk van een zelfgekozen afstudeerbedrijf in het binnen- of buitenland.
Tijdens het afstuderen werk je aan een afstudeeropdracht waarbij je in de rol van consultant door praktijkgericht onderzoek zelfstandig een vraagstuk voor het afstudeerbedrijf oplost en hiermee impact creëert.
Haal je je diploma dan mag je jezelf bachelor noemen met de toevoeging die op je getuigschrift staat: Bachelor of Science (BSc.). In plaats van de graad Bachelor mag je ook de titel baccalaureus voeren en bc. vóór je naam zetten.
Vakken
Een indicatie van de vakken die je kunt verwachtenBlok 1
-
Internal Analysis
Internal Analysis
Bij het vak Internal Analysis leer je om met verschillende theorieën en modellen de interne omgeving van een organisatie in kaart te brengen om zo de sterke en zwakke punten te bepalen. Je leert antwoord te geven op vragen als: Hoe werkt een organisatie? Hoe ziet het business model eruit? Hoe wordt waarde gecreëerd? Wat is het onderscheidend vermogen van de organisatie?
- Business Strategy
Blok 2
-
Market Environment
Market Environment
Bij het vak Market Environment ga je jezelf verdiepen in de omgeving buiten de organisatie. Hoe ziet de markt er uit, wie zijn de concurrenten, welke trends zijn er actueel? Je leert over de marktomgeving, hoe je de uitkomsten van jouw analyse kan samenbrengen in overzicht van kansen, bedreigingen, sterktes en zwaktes, en hoe je vanuit die inzichten een strategie bepaalt.
-
Financial Analysis
Financial Analysis
Winst is de basis voor het voortbestaan van elke organisatie, ook voor non-profit organisaties die niet als doel hebben om winst te maken. Winst zorgt namelijk voor toename van het eigen vermogen en verstevigt daarmee het fundament van een organisatie. Naarmate een bedrijf of organisatie meer eigen vermogen heeft is de kans om op de lange termijn te blijven voortbestaan groter.
Een goede financiële analyse is daarom een must voor iedere commercieel econoom. Bij dit vak leer je kijken naar de financiële gezondheid van een organisatie. Door bekend te raken met de verschillende invalshoeken, leer je het spel kennen dat gespeeld wordt binnen het financiële krachtveld van een organisatie.
Blok 3
-
Business Research
Business Research
Onderzoek doen naar je organisatie, klanten of de markt is de basis voor het nemen van de juiste beslissingen. Bij Business Research leer je hoe je goed kwalitatief onderzoek doet om de behoeften van de doelgroep te achterhalen. Deze uitkomsten ga je analyseren om er patronen in te ontdekken waarmee je waarde kan creëren voor het bedrijf.
-
Customer Insights
Customer Insights
Hoe bereken en beschrijf je de marktomvang voor een organisatie? Welk deel van die markt is dan voor jouw organisatie een interessante doelgroep? Wat vindt deze doelgroep belangrijk en kan je hierop in spelen? Hoe ziet het koopgedrag er uit? En wat zijn de verschillen en overeenkomsten in koopgedrag tussen bedrijven, personen en overheidsorganisaties? Allemaal vragen die jou helpen om inzicht te krijgen in de markt en klant, daar gaat dit vak over.
Blok 4
-
Online Marketing
Online Marketing
Welkom in de wereld van online marketing! Vrijwel iedereen is te vinden op social media of surft op het internet, jouw klanten dus ook. Hoe kan je jezelf als bedrijf nu van je beste kant laten zien? Aan de hand van de reis die een klant maakt in het koopproces wordt je meegenomen langs diverse online marketingconcepten, modellen, tools, kanalen en content zodat jij daarmee een onderbouwde keuze kan maken om de boodschap over te brengen door de inzet van de juiste middelen op het juiste moment via het juiste kanaal.
-
Value Creation
Value Creation
De kennis uit de vakken die je al hebt gevolgd in dit schooljaar ga je inzetten om voor een doelgroep een passende waardepropositie te maken en deze te vertalen naar passende communicatie. Vaktermen zoals bijvoorbeeld: positionering, merk, propositie, klantreis, communicatietools en marketingmix komen aan bod en leren jou hoe je als organisatie waarde creëert voor jouw klanten.
Blok 5
-
Data Management
Data Management
Om kansen te identificeren voor de bewerking van de markt is het belangrijk om klant- en marktdata om te zetten naar bruikbare informatie en waardevolle inzichten. Bij het vak Data Management leer je om met de juiste (software)tools goede analyses te maken met data , krijg je inzicht in de manieren waarop AI hierbij een rol kan spelen en leer je ethische aspecten als uitgangspunt te gebruikt.
-
Sales Development
Sales Development
Bij het vak Market Environment ga je jezelf verdiepen in de wereld van verkoop in de zakelijke markt. Wat gebeurt er allemaal om klanten te werven én te behouden? Je gaat bijvoorbeeld leren over de veranderende rol, meerwaarde en functie van sales in een business-to-business (B2B) organisatie. Ook leer je advies te geven over mogelijke verbeteringen in het B2B acquisitie-, business development- en accountmanagementproces.
Blok 6
-
Financial Blueprint
Financial Blueprint
Van alle instrumenten in de marketingmix is de prijs het enige marketinginstrument dat direct invloed heeft op de omzet van de onderneming. Het is de inkomstenbron en een marketinginstrument in één en daarom een zeer belangrijke factor voor de onderneming. Er is geen ‘one-size-fits-all’-antwoord als het gaat om het ontwikkelen van een succesvolle prijsstrategie, maar het ontwikkelen van een passende prijsstrategie is wel voorwaardelijk voor een succesvol marketingbeleid. Dit vergt kennis én kunde van jou als commercieel econoom! Dat is de kern van het vak Financial Blueprint.
-
Sales Training
Sales Training
Het vak Sales Training is een echt praktijkvak. Aan het einde kan jij laten horen dat je op een gestructureerde manier een telefonisch salesgesprek kunt voeren. Tijdens het gesprek weet je de behoeften en/of problemen van de klant te achterhalen door het stellen van de juiste vragen en daarop doe je een goede aanbieding die aansluit op deze klantbehoeften met de juiste koopmotieven.
Jij gaat leren het gesprek professioneel uit te voeren en jouw boodschap met voldoende kracht en vertrouwen over te brengen.
Blok 7
-
Stage
Stage
In de afgelopen periode heb je al veel ontdekt en geleerd. Nu is het tijd om tijdens je stage je kennis en kunde toe te passen in een interessant bedrijf. Gedurende 4 weken werk je mee en krijg je inzicht in o.a. het bedrijf, de klant en het product, de bedrijfscultuur, verschillende functies en rollen die mensen in de organisatie vervullen, je eigen functioneren in een groep, je eigen natuurlijke manier van communiceren, je eigen kwaliteiten en ontwikkelpunten.
Blok 1
-
Training Professional Sales
Training Professional Sales
Bij dit vak ge je leren om een (face to face) verkoopgesprek te voeren waarbij alle stadia doorlopen worden m.b.t. het werven van klanten: ‘van contact tot contract’. Dus contact kunnen leggen met potentiële klanten, een probleem achterhalen, een zakelijke presentatie houden, argumenten tegenwerpingen weerleggen, koopsignalen herkennen, en het toepassen van afsluittechnieken.
-
Sales & Accountmanagement
Sales & Accountmanagement
Het vak Sales en Accountmanagement is gericht om middels een accountplan groei bij de klant te realiseren. Bij dit vak leer je de markt van de klant begrijpen en kan je ontwikkelingen hierbinnen koppelen aan de koers van jouw bedrijf en haar product/dienst. Je kan aantonen welke wensen en eisen de inkoper (klant) en de consument hebben. Je legt verbanden in (sales) data en trekt conclusies die relevant zijn voor de klantrelatie. Op basis van een analyse stel je een accountplan op wat bijdraagt aan het optimaliseren van de klantrelatie. Ook kan je beargumenteren welke van de verschillende verkoopbenaderingen het best bij jou als persoon past.
Blok 2
-
E-Commerce
E-Commerce
Bij het vak e-Commerce leer wat het e-commerce proces is en ga jij aan de slag om een concreet onderdeel van de user experience te verbeteren van een webshop gericht op verkoop aan consumenten (B2C). Om dit te kunnen doen leer je om vanuit een eigen dataset een analyse uit te voeren van het klantengedrag op een webshop, methodes toe te passen om in (w)elke stap van de user experience een optimalisatie door te voeren én om de stakeholderbelangen mee te nemen in het optimalisatieproces.
-
Sales & Accountmanagement
Sales & Accountmanagement
Het vak Sales en Accountmanagement is gericht om middels een accountplan groei bij de klant te realiseren. Bij dit vak leer je de markt van de klant begrijpen en kan je ontwikkelingen hierbinnen koppelen aan de koers van jouw bedrijf en haar product/dienst. Je kan aantonen welke wensen en eisen de inkoper (klant) en de consument hebben. Je legt verbanden in (sales) data en trekt conclusies die relevant zijn voor de klantrelatie. Op basis van een analyse stel je een accountplan op wat bijdraagt aan het optimaliseren van de klantrelatie. Ook kan je beargumenteren welke van de verschillende verkoopbenaderingen het best bij jou als persoon past.
Blok 3
-
Marketing Strategy
Marketing Strategy
Bij dit vak leer je en brug te slaan tussen de waardepropositie van producten en diensten, merkpositionering en de daadwerkelijke promotie. Je leert na te denken over de strategische mogelijkheden van merken en de inzetbaarheid bij realisatie van commerciële en strategische doelstellingen. Aan het eind ben je in staat om een marketingstrategie vertalen naar een marketingcommunicatiestrategie. Je ontdekt de antwoorden op vragen zoals: Wat houdt branding in en hoe wordt een merk opgebouwd en creëert het waarde? Wat is de identiteit en het imago van een merk en hoe vertaal je dit naar een merk positionering? Hoe beoordeel je of een marketingstrategie effectief vertaald is naar de marketingcommunicatiestrategie? Hoe beoordeel je communicatieconcepten en communicatie-uitingen vanuit het kader van de gestelde communicatiestrategie doelstellingen?
Blok 4
-
BusinessCase Finance
BusinessCase Finance
Als marketing en/of sales professional bedenk en ontwerp je onderscheidende en/of vernieuwende concepten en verdienmodellen waarmee je waarde creëert voor jouw stakeholders. En hoe verkrijg je nu draagvlak voor het uitvoeren van jouw idee? Het is cruciaal om een financiële business case op te stellen die duidelijk de waarde van jouw idee laat zien. Dat is niet altijd gemakkelijk. Je zal moeten anticiperen op kansen, veranderingen en risico's. Je kunt de financiële business case zien als een voorstel om een investering (tijd, geld, personeel en andere middelen) te doen. De kern ervan is een kosten- en batenanalyse waarbij je rekening houdt met verschillende scenario’s en aantoont dat de investering voldoende voordelen oplevert, waaronder winst, besparingen en andere bijdragen aan de organisatiedoelstellingen!
Met andere woorden: Bij dit vak leer je jouw idee op een overtuigende manier financieel te onderbouwen.
-
Stakeholder Alignment
Stakeholder Alignment
Bij dit vak leer je op overtuigende manier een (onderhandelings)gesprek te voeren waarin je rekening houdt met belangen van verschillende belanghebbenden. Je verkrijgt inzicht in de belangen van verschillende stakeholders en achterhaalt wat voor hen van waarde is. Je bent in staat om opties te bedenken die bij verschillende belangen aansluiten vanuit verschillende perspectieven. Je bent in staat om het menselijke aspect van het zakelijke te scheiden (inhoud, proces en relatie). Je kunt een voorstel formuleren aansluitend bij de gekozen (commerciële) doelstelling. Je hebt inzicht in je eigen voorkeuren en handelen en weet die waar nodig aan te passen aan de ander.
Blok 5
-
Creating Strategy
Creating Strategy
Je hebt gedurende het jaar veel geleerd over alle facetten van marketing & sales. Nu is het tijd om alles wat je geleerd hebt in te zetten. Je gaat een echt bedrijf helpen met het ontwikkelen van een strategie voor hun vraagstuk. Vanuit je onderzoek bepaal je een strategische oplossingsrichting voor het vraagstuk van de opdrachtgever, om vervolgens de vertaalslag te maken naar hoe deze gekozen strategie dan gerealiseerd moet worden (zowel functioneel als financieel). Je presenteert een passend advies dat het probleem van de organisatie oplost en kan deze op een gestructureerde en onderbouwde manier communiceren, waarbij je rekening houdt met de informatiebehoefte van de stakeholders.
Blok 6
-
Creating Strategy
Creating Strategy
Je hebt gedurende het jaar veel geleerd over alle facetten van marketing & sales. Nu is het tijd om alles wat je geleerd hebt in te zetten. Je gaat een echt bedrijf helpen met het ontwikkelen van een strategie voor hun vraagstuk. Vanuit je onderzoek bepaal je een strategische oplossingsrichting voor het vraagstuk van de opdrachtgever, om vervolgens de vertaalslag te maken naar hoe deze gekozen strategie dan gerealiseerd moet worden (zowel functioneel als financieel). Je presenteert een passend advies dat het probleem van de organisatie oplost en kan deze op een gestructureerde en onderbouwde manier communiceren, waarbij je rekening houdt met de informatiebehoefte van de stakeholders.
Jaar 3
- Stage
-
Interdisciplinair RBS-onderwijs
Interdisciplinair RBS-onderwijs
Je werkt samen met studenten van verschillende opleidingen
Jaar 4
- Minor
- Afstuderen
Ben je gemotiveerd om in je beroep te excelleren, wil je meer energie in je studie steken en een plus op je CV zetten, dan biedt de opleiding je een Honoursprogramma aan. Als je dat programma succesvol afsluit krijg je een honours degree bij je diploma en de aantekening ‘excellente professional’.
20 uren zelfstudie per week
20 uren zelfstudie per week
Na je studie
Wat kun je doen na de opleiding?Na je afstuderen
Gefeliciteerd! Je hebt je Bachelor of Science (BSc) gehaald. Deze titel mag je achter je naam voeren.
Bij je diploma ontvang je een diplomasupplement met een DS-label. Met dit Engelstalige document kun je de waarde van je diploma eenvoudiger aantonen in het buitenland bij de toelating tot een vervolgstudie of bij het vinden van een baan.
Heb je het Honoursprogramma gevolgd? Dan krijg je ook een honours degree, waarmee je je doorzettingsvermogen en extra kennis kunt aantonen.
Je bent van harte welkom om je na het afstuderen aan te sluiten bij de alumni groep van de opleiding Global Marketing & Sales, Commerciële Economie aan de Hogeschool Rotterdam.
Zo blijf je op de hoogte van activiteiten die georganiseerd worden voor en door oud studiegenoten, en kun je betrokken blijven door jouw ervaring te delen met andere alumni, docenten en studenten. Haal je voordeel uit een goed netwerk!
Beroepen
Met je diploma Commerciële Economie op zak ben je klaar voor een veelheid aan marketing- en salesbanen. Uit onderzoek onder onze alumni blijkt dat circa de helft in de marketing aan de slag gaat en de andere helft in de Sales, een klein deel kiest een andere koers zoals een baan in de IT of als zelfstandig ondernemer.
Of je nu aan de slag gaat bij een midden- en kleinbedrijf (MKB), grote multinational, de overheid of een maatschappelijke organisatie, jouw kwaliteiten zorgen ervoor dat je diverse uitdagingen kan aanpakken.
Voorbeelden van functies van afgestudeerden van de opleiding zijn:
Als marketeer is jouw werk is een mix van strategische planning en operationele uitvoering. Je onderzoekt de wensen en behoeften van (potentiële) klanten, bent op de hoogte van marktontwikkelingen én ziet kansen. Deze inzichten vertaal je naar een marketingplan en concrete marketing acties waarmee je jouw organisatie op een onderscheidende manier in de markt zet. In deze rol ben je de spin in het web die de organisatie met de markt verbindt. Je hebt een eigen visie en weet anderen te enthousiasmeren voor jouw ideeën. Je werkt samen in een team en mogelijk geef je er ook leiding aan. Onze alumni werken bijvoorbeeld voor bedrijven als ANWB, Lely, BMW Group Nederland, Marie-Stella-Maris en Wella company
Als accountmanager krijg je energie van het contact met klanten. Je benadert nieuwe klanten en hebt nauw contact met je bestaande klanten om ze te adviseren over jouw producten en diensten. Je bent verantwoordelijk voor het gehele proces van opstellen en opvolgen van je offertes om klanten te overtuigen en enthousiasmeren om zich aan jouw organisatie te binden. In deze rol ben je ondernemend en verantwoordelijk voor jouw eigen planning. Je bent veel onderweg naar klanten en werkt samen met jouw buddy in de commerciële binnendienst om samen de gestelde commerciële doelstellingen te behalen. Onze alumni werken bijvoorbeeld voor bedrijven als; Schindler Liften, NEN, Red Bull, Brunel en Experis Nederland.
Conversie Optimalisatie Consultant, Digital marketing specialist, Online marketeer, SEO-specialist of Marketing Automation Specialist zijn allemaal functietitels in de online marketingwereld. In de kern ben je verantwoordelijk voor het uitvoeren, analyseren en optimaliseren van marketingcampagnes via digitale media & kanalen. Je werkt in de wereld waar woorden als SEO, SEA, Webshops, Google analytics, E-commerce strategieën, CTR, PPC, A/B testen, en social media veel gebruikt worden. In deze rol ben je creatief en uitermate nieuwsgierig want de ontwikkelingen gaan snel. Daarnaast ben je altijd bezig om campagnes nog beter te laten scoren op basis van jouw analyses en data gedreven inzichten. Onze alumni werken bijvoorbeeld voor bedrijven als: Red Kiwi, Delta fiber, DEBT, KPMG, Merkle of Miele.
Als Marketing Analist ondersteun & adviseer je jouw collega’s door data en inzichten te verzamelen over de effectiviteit en impact van sales & marketing. Jij vindt trends, patronen en verbanden en levert inzichten die het marketingteam nodig heeft om de juiste keuzes te maken. In deze specialisten rol ben je data-gedreven en tot jouw taken behoren onder andere het analyseren van klant- en marktgegevens, het visualiseren van data in dashboards en rapportages, en het meten van effectiviteit van marketing- en salescampagnes. Kortom, jij doet er alles aan om klantgedrag en marktontwikkelingen te begrijpen aan de hand van data en dit te vertalen naar begrijpelijke inzichten. In deze rol is samenwerking met collega's heel belangrijk, en projectmanagement skills komen goed van pas. Onze alumni werken bijvoorbeeld voor bedrijven als Human Capital Services, Stedin of werken als freelancer voor verschillende opdrachtgevers.
Als adviseur commerciële binnendienst houd jij bezig met het telefonisch en digitaal opbouwen en onderhouden van relaties met klanten en prospects. Je hebt een adviserende rol richting de klanten en houdt ze op de hoogte van nieuwe producten en ontwikkelingen. Ook werk je nauw samen met de accountmanager in de buitendienst door offertes op te stellen en op te volgen. Binnenkomende orders en bestellingen verwerk jij en je zorgt dat alles op tijd geleverd wordt en doe je de aftersales. Jij bent pas tevreden als de klant dat ook is! In deze gevarieerde rol is het belangrijk dat je ondernemend en sociaal bent, goed kan samenwerken met collega’s en handig bent met het CRM-systeem waar alle klantinformatie wordt opgeslagen. Onze alumni werken bijvoorbeeld voor bedrijven als Altares Dun & Bradstreet, Paint Supplies BeNeLux, TIP group of Oracle Netsuite.
Doorstuderen
Na het behalen van je bachelor-diploma aan Hogeschool Rotterdam is er de mogelijkheid om door te studeren en een master te behalen aan het hbo of de universiteit. Afhankelijk van de universiteit waar je je master wil behalen, gelden er specifieke voorwaarden zoals het behalen van een premaster. Hiervoor verwijzen we je naar de website van de betreffende universiteit.
Het vaakst kiezen onze doorstuderende alumni ervoor om een doorstroomminor in het vierde jaar te volgen. Zo kan je na het behalen van je hbo-diploma gelijk starten met je Marketing Master of Science in Economics and Business van de Erasmus School of Economics in Rotterdam.
Andere voorkomende keuzes voor een masterstudie zijn:
- Business/Corporate Communications and digital media
- Data science & society
- Bedrijfsrecht / financieelrecht
- Management
- HR, Cultuur en Verandering
Huidige arbeidsmarkt
Bron: landelijke cijfers Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (ROA), mei 2024Praktische informatie
De belangrijke informatie op een rijAanmelden voor de opleiding
Wil je in september starten met je opleiding? Meld je dan voor 1 mei aan. Aanmelden loopt via Studielink. Na aanmelding nodigt de opleiding je uit voor een studiekeuzecheck.
Je aanmelden voor deze studie gaat gemakkelijk in drie stappen:
- Om je aan te melden, moet je beschikken over een DigiD. Heb je nog geen DigiD? Vraag deze dan nu aan. De aanvraag van DigiD duurt ongeveer een week.
- Meld je aan via Studielink.
- Om je toelating af te ronden, moet je uiterlijk 31 augustus aan alle toelatingsvoorwaarden voldoen, inclusief de betalingsverplichting van het collegegeld.