Na het afstuderen (landelijke cijfers)
Baan op niveau
86%
Baan binnen het vakgebied
64%
Een baan vinden
16 maanden
Toelichting van de opleiding
De cijfers gelden voor de opleiding Commerciële Economie als geheel. Voor de community's is geen aparte studiebijsluiter beschikbaar.
Opbouw
Hoe is de opleiding opgebouwd?Onderwijsvisie
Bij de opleidingen van Hogeschool Rotterdam voelt iedereen zich welkom en hoort iedereen erbij. Studenten en docenten kennen elkaar en weten elkaar te vinden. De docenten doen er alles aan om je te begeleiden bij je studie op een manier die bij jou past. Dit vraagt van jou betrokkenheid en een actieve inzet. Samen maken we het onderwijs.
Kenmerkend voor het onderwijs van Hogeschool Rotterdam is de aandacht voor:
- De kennisbasis van het beroep
- Handelen in de beroepspraktijk
- Je eigen professionele identiteit
Kennis
Kennis is een essentieel onderdeel bij een goede beroepsopleiding. Aan het begin van de opleiding ontwikkel je meer kennis, later ga je meer en meer de praktijk in. De opleiding volg je in één van de vier Rotterdamse werkgelegenheid pijlers. Wij noemen deze pijlers 'community's'. Leer- en werkgemeenschappen van studenten, docenten en bedrijven. Je schrijft je voorafgaand aan de studie in voor de community die het beste past bij je interesses en ambities. Het einddoel van elke community is hetzelfde: het diploma Commerciële Economie. Alleen de weg er naar toe is anders.
Praktijk
Je wordt opgeleid tot een breed inzetbare professional in een commerciële werkomgeving. De community's zijn er om je nog beter te verbinden met de praktijk. Er wordt gewerkt met geselecteerde bedrijven uit Rotterdam die zorgen voor het inbrengen van praktijkcases, projecten, stageplaatsen, gastsprekers en praktijkbegeleiders. Dit zorgt voor een duidelijke focus binnen een brede opleiding.
Persoonlijke ontwikkeling
Wij vinden het belangrijk dat een student zelf programmaonderdelen kan kiezen. Dit doe je door je stageplaats(en), een minor, je afstudeeropdracht of -onderzoek, je keuzevakken maar ook door te kiezen voor een community.
Binnen de opleiding Commerciële Economie kun je kiezen uit drie community's, namelijk de Community SportMarketing & Management, Creative Marketing & Innovation en Global Marketing & Sales. Over de Community SportMarketing & Management heb je op deze pagina al uitgebreid kunnen lezen.
Daarnaast kennen we binnen de commerciële opleidingen nog een community. Deze is verbonden aan de opleiding Ondernemerschap & Retail Management, namelijk Entrepreneurship. Bekijk de pagina van Ondernemerschap & Retail Management voor meer informatie.
Het eerste jaar
De community SportMarketing & Management kenmerkt zich door een programma vol sportsituaties. In de ‘voorbereiding’ gaan we gezamenlijk naar de Ardennen om kennis te maken met het elkaar; voor een succesvol eerste seizoen is het natuurlijk belangrijk om zo snel mogelijk op elkaar ingespeeld te raken. Bij de 'trainingen' leer je meer op het gebied van Sportmarketing, Sportfinance, Communicatievaardigheden en Onderzoeksvaardigheden. De opgedane kennis en vaardigheden bij de 'trainingen' ga je bij de 'wedstrijden' in de praktijk brengen. Tijdens deze ‘wedstrijden’ ga je in samenwerking met andere studenten de uitdaging aan om een oplossing te formuleren voor een sport gerelateerde praktijkopdracht die opgesteld is door onze partners uit de beroepspraktijk. Tevens zou een opleiding als SportMarketing & Management natuurlijk niet compleet zijn zonder een coach; samen met jouw coach ga je aan de slag met de ontwikkeling van jouw persoonlijke talenten om jouw speelstijl zo effectief mogelijk in te leren zetten. Je loopt in het eerste jaar ook stage bij een organisatie uit het Sportmarketing werkveld.
Na het eerste jaar
In de hoofdfase bouw je voort op het succes van het eerste seizoen en verdiep je je verder in het sportmarketinglandschap. Hierbij krijgen de praktijkopdrachten die tijdens de ‘wedstrijden’ centraal staan een meer open en complexer karakter. Tevens zal je met een groep medestudenten een eigen initiatief gaan opstarten om de sportparticipatie te verhogen. Andere krakers die de revue passeren in het wedstrijdschema van de hoofdfase zijn de vijf maanden durende stage in jaar drie en de interlandwedstrijden waarbij je deelneemt aan een (inter)nationale studiereis om kennis te maken met sport en sportmarketing in binnen- en buitenland. Gedurende jouw gehele carrière heb je natuurlijk jouw coach aan je zijde om jouw talent verder te blijven ontwikkelen. De grote finalewedstrijd van jouw SportMarketing & Management-carrière wordt gevormd door een afstudeeropdracht bij een organisatie in de sportsector.
Lesmethoden
Praktijk
Bij de community SportMarketing & Management staat de praktijk centraal. In elke periode werk je aan een praktijkproject samen met medestudenten en docenten. Daarnaast ga jij zelf driemaal in de praktijk aan de slag. Dit doe je tijdens je stage jaar één (20 werkdagen), je stage jaar drie (20 weken) en je afstuderen in jaar vier (20 weken).
Theorie
In het eerste jaar krijg je kennis en vaardigheden aangeleerd op het gebied van Sportmarketing, Sportfinance, Communicatie en Marktonderzoek in de sportbranche. Daarnaast besteden we aandacht aan de compententies zoals leidinggeven, teambuilding en coaching. Ook ga je sporten in de sporthal van de Erasmus Universiteit. In de hoofdfase ga je met diverse thema’s aan de slag die creativiteit, analytisch vermogen, digitale skills, organisatietalent en psychologie combineren in het domein van marketing en management. Voorbeelden hiervan zijn de thema's 'Branding & Sponsoring', 'Event Management’ en 'Neuromarketing & Big Data'.
Hierboven worden de vakken genoemd van ons huidige curriculum. Ons curriculum wordt doorontwikkeld op basis van de laatste ontwikkelingen in het onderwijs, het sportmarketing werkveld en de inzichten over de nieuwe generatie studenten. Daarom is er mogelijk een andere invulling van de vakken vanaf volgend collegejaar.
Leren in een sportieve omgeving
In het eerste en tweede studiejaar organiseren we excursies en bedrijfsbezoeken voor unieke belevenissen met de sportmarketingpraktijk. In het eerste leerjaar starten de studenten in de outdoorbranche tijdens een introductiekamp in de Ardennen. Het tweede jaar eindigt in de watersportbranche met een zeilkamp. Daarnaast is er een internationale ervaring mogelijk. Aan de reizen zijn extra kosten verbonden en voor alle reizen is er, indien relevant, een kosteloos alternatief.
Keuze en begeleiding
Keuze
Tijdens je opleiding kun je kiezen uit zo'n driehonderd keuzevakken. Dit biedt je de kans om over de grenzen van je eigen opleiding heen te kijken en om invulling te geven aan je specifieke leerbehoeften. Afhankelijk van je opleiding kun je zelf een stageplek uitzoeken. Via een minor in de hoofdfase van je studie kies je een bepaald profiel waarmee je jezelf kunt onderscheiden. Ook de afstudeeropdracht die je kiest, geeft een persoonlijke inkleuring aan je opleiding.
Begeleiding
Iedere student is uniek en heeft zijn eigen ideeën over wat hij in zijn studie wil bereiken. In onze begeleiding maken we je bewust van je capaciteiten, kansen en uitdagingen. Soms blijkt tijdens of al vóór de opleiding dat je moeite hebt met een bepaald vak. Dan is het nuttig je kennis hiervan bij te spijkeren. Als student krijg je een coach (docent) die je begeleidt en de studievoortgang in de gaten houdt.
Studeren met een functiebeperking
Heb je een functiebeperking en heb je daarvoor aanpassingen of voorzieningen nodig, dan bieden we daarvoor verschillende mogelijkheden.
Stage lopen
In het eerste jaar loop je gedurende een korte periode stage bij een onderneming of organisatie uit de sportbranche. In het derde jaar loop je 5 maanden (20 weken) stage in Nederland of het buitenland.
Mbo- en Topsport-route
Naast de reguliere route bieden we een aantal speciale studieroutes aan.
-
Mbo-route
De mbo-route houdt in dat alle studenten, die hiervoor een mbo-opleiding hebben gedaan, bij elkaar geplaatst worden in een of meerdere klassen. Deze studenten volgen het reguliere programma, maar krijgen indien gewenst en nodig meer uitleg over bepaalde onderwerpen op het gebied van Marketing, Onderzoek, Finance en Communicatievaardigheden. -
Topsport-route
De topsportroute is voor topsporters en talenten in de sport die topsport willen combineren met de community SportMarketing & Management.
Meer informatie over de topsport-route
Voor het collegejaar 2024-2025 bieden we geen speciale vwo-route meer aan. Studenten met een vwo-diploma zijn van harte welkom in onze vierjarige route, waarbij we gezamenlijk kijken naar wat het beste is voor zijn of haar ontwikkeling.
Afstuderen
In jaar vier werk je aan een afstudeeropdracht bij een bedrijf of instelling. Eerdere afstudeeropdrachten waren onder andere bij de Nederlandse Volleybal Bond, Rotterdam Topsport, Nike en Coca Cola.
Internationale mogelijkheden
Als je een internationale carrière ambieert, dan bereidt de opleiding je hier ook op voor! Zo heb je de mogelijkheid om je derdejaars stage, een deel van je studie en je afstudeerperiode in het buitenland te voltooien. De opleiding heeft daarvoor een uitgebreid netwerk van partners binnen en buiten Europa waarmee wij jou graag in contact brengen.
Vakken
Een indicatie van de vakken die je kunt verwachtenOnderwijsperiode 1
- Sportmarketing
- Onderzoeksvaardigheden
- Sportfinance
- Communicatie
-
Sportmanagementvaardigheden
Sportmanagementvaardigheden
Bij het vak Sportmanagementvaardigheden verdiep je je in de volgende thema's: kennis maken, persoonlijke ontwikkeling en inzicht krijgen in groepsdynamische processen.
Dat ieder mens verschillend is, is waarschijnlijk oud nieuws. In de praktijk blijkt het toch erg lastig te zijn om die verschillen te benoemen. Om hier inzicht in te verschaffen worden de theorielessen van Sportmanagementvaardigheden ingevuld met het herkennen en verklaren van de verschillende Jungiaanse types. Hierdoor krijg je o.a. een beter inzicht in de diversiteit onder de mensen, een beter inzicht in drijfveren en motieven van jezelf en van anderen en inzicht in jouw natuurlijke sterke aspecten. - Talentontwikkeling
- Sportproject
Onderwijsperiode 2
- Sportmarketing
- Onderzoeksvaardigheden
- Sportfinance
- Communicatie
- Sportmanagementvaardigheden
- Talentontwikkeling
- Sportproject
Onderwijsperiode 3
-
Sportmarketing
Sportmarketing
Op welke wijze kun je met het juiste product jouw doelgroep bereiken en wat is de juiste prijs voor het optimaliseren van je verkoop?
Je leert diverse marketinginstrumenten in te zetten om opgestelde strategieën en doelen te bereiken. - Onderzoeksvaardigheden
- Sportfinance
- Communicatie
- Sportmanagementvaardigheden
- Talentontwikkeling
- Sportproject
Onderwijsperiode 4
- Stage in de Sportbranche
-
Talentontwikkeling
Talentontwikkeling
Activiteiten in het kader van beroepsoriëntatie en persoonlijke ontwikkeling.
Waar ben je goed in, wat is jouw positie in het speelveld van sportmarketing? Ben je een spits of een verdediger? Wat zijn jouw talenten en hoe kun je deze maximaal inzetten tijdens je studie, in de praktijk, maar ook voor jezelf?
Onderwijsperiode 1
- Sponsoring
- Neuromarketing & Big Data
- Media & New Technology
- Storytelling & Contentmarketing
- Sportmanagementvaardigheden
- Talentontwikkeling
-
Sportproject
Sportproject
Het doel van dit sportproject is om te komen tot een innovatieve uitgewerkte oplossing voor een probleem van de opdrachtgever: een organisatie uit de sportsector.
Het op de markt brengen van vernieuwingen is niet zonder gevaren. Meer dan de helft van alle nieuwe producten mislukt binnen een jaar na de introductie. In dit project leer je daarom nadenken over wat er allemaal komt kijken bij het succesvol op de markt brengen van een innovatie. - Keuzevakken
Onderwijsperiode 2
- Start Up Marketing
- Innovationlab
- Prototyping
- Visual Communication
- Sportmanagementvaardigheden
- Talentontwikkeling
- Sportproject
- Keuzevakken
Onderwijsperiode 3
- Alternatieve Financieringsvormen
- Sales
- Reputatiemanagement
- Accountability
- Sportmanagementvaardigheden
- Talentontwikkeling
-
Sportproject
Sportproject
Welk evenement haal jij binnen om het huidige imago van een sportorganisatie in Rotterdam te versterken?
Gedurende zeven weken richt het project zich op eventmanagement voor de stad Rotterdam, al drie jaar achter elkaar Sportstad van het jaar. Iets waar men hier trots op kan zijn en graag wil uitbouwen op nationaal en ook zeker internationaal niveau. Interessant is dan ook om de komende projectperiode te onderzoeken welk evenement Rotterdam zelf kan binnenhalen om het huidige imago te versterken. - Keuzevakken
Onderwijsperiode 4
- Praktijkshop
- Talentontwikkeling
- Keuzevakken
Onderwijsperiode 1
-
Stage in de sportbranche
Stage in de sportbranche
Binnen deze uitwedstrijd loop je stage in één van de vier beroepenvelden en lever je een eindproduct op dat past bij dit beroepenveld.
In deze fase van je studie ben je beland op een punt waar je je eigen voorkeuren en je eigen visie op je toekomstige beroep invulling kunt geven. In jaar één en twee heb je gewerkt aan een stevige basiskennis die je nu gaat toepassen in de praktijk. Bovendien heb je de eerste uitwedstrijd gespeeld: de oriënterende stage in jaar één. Die ervaringen neem je mee in de tweede belangrijke uitwedstrijd: de stage in jaar drie. Deze uitwedstrijd bereidt je voor op dé beslissende uitwedstrijd in jaar vier (het afstuderen). - Talentontwikkeling
Onderwijsperiode 2
- Stage in de sportbranche
- Talentontwikkeling
Onderwijsperiode 3
- Sportproject
- Workshops
- Talentontwikkeling
Onderwijsperiode 4
-
Sportproject: de Finals
Sportproject: de Finals
Teams van derdejaars studenten voeren opdrachten uit op verzoek van een organisatie uit de echte sportmarketingpraktijk.
De studenten worden als team van consultants ingeschakeld door een organisatie uit de sportmarketingpraktijk om een echt praktijkprobleem op te lossen. De inhoud van de opdracht wordt in overleg met de opdrachtgever bepaald. In principe wordt er altijd een marktonderzoek uitgevoerd, bestaande uit desk research en field research. Het betreft veelal complexe vraagstukken, waarbij een aantal deelonderzoeken vereist zijn. Verscheidene vraagstukken op het vlak van bedrijfsorganisatie, sportmarketing en sales moeten worden opgelost. - Workshops
- Talentontwikkeling
Onderwijsperiode 1
- Minor
- Voorbereiden afstuderen
- Talentontwikkeling
Onderwijsperiode 2
- Minor
- Voorbereiden afstuderen
- Talentontwikkeling
Onderwijsperiode 3
-
Afstuderen
Afstuderen
De beslissende uitwedstrijd met als doel het behalen van het felbegeerde diploma, Commerciële Economie.
Tijdens het afstuderen wordt door jou als commercieel student gewerkt aan een afstudeeropdracht voor een zelfgekozen afstudeerbedrijf. Jij concentreert je als consultant volledig op de afstudeeropdracht en voert in principe geen reguliere werkzaamheden in het bedrijf uit. - Talentontwikkeling
Onderwijsperiode 4
- Afstuderen
- Talentontwikkeling
Ben je gemotiveerd om uit te groeien tot excellente sportmarketeer?
Wil je meer energie in je studie steken en een plus op je CV zetten? Dan biedt de opleiding een honoursprogramma voor je aan. Als je het honoursprogramma succesvol afsluit, krijg je een honours degree bij je diploma en de aantekening 'excellente professional'.
Onderwijsvorm
Hoe is het onderwijs ingericht?- Praktijk
- Theorie
- Keuzeruimte
- Begeleiding
- Praktijk
- Theorie
- Keuzeruimte
- Begeleiding
- Praktijk
- Theorie
- Keuzeruimte
- Begeleiding
- Praktijk
- Theorie
- Keuzeruimte
- Begeleiding
Na je studie
Wat kun je doen na de opleiding?Na je afstuderen
Gefeliciteerd! Je hebt je Bachelor of Science (BSc) gehaald. Deze titel mag je achter je naam voeren.
Bij je diploma ontvang je een diplomasupplement met een DS-label. Met dit Engelstalige document kun je de waarde van je diploma eenvoudiger aantonen in het buitenland bij de toelating tot een vervolgstudie of bij het vinden van een baan.
Heb je het Honoursprogramma gevolgd? Dan krijg je ook een honours degree, waarmee je je doorzettingsvermogen en extra kennis kunt aantonen.
Beroepen
Met jouw diploma kun je elke marketingfunctie vervullen, zowel binnen als buiten de sportbranche. Je kunt bijvoorbeeld aan de slag als sales- of accountmanager bij een producent van sportkleding of –accessoires, binnen een gemeente om sportparticipatie te verhogen, als eventmanager bij een (top)sportbedrijf of outdoororganisatie, als commercieel manager bij een grote multinational, als sportmarketeer bij een sportmarketing bureau of als projectcoördinator bij een sportbond of sportvereniging.
Een accountmanager is de schakel tussen de sportorganisatie en de klant. Je bent verantwoordelijk voor een aantal klanten of sportverenigingen van je bedrijf of organisatie. Je denkt met deze klanten ('accounts') mee en investeert op allerlei manieren in hen. Je geeft je klanten advies over hoe zij bijvoorbeeld hun prestaties kunnen verbeteren of kosten kunnen besparen. Je vindt accountmanagers in bijna alle sectoren en branches van de maatschappij. Bijvoorbeeld een accountmanager bij Rabobank.
Als adviseur van bijvoorbeeld een organisatie zoals Rotterdam SportSupport lever je een bijdrage op veel maatschappelijke terreinen door sportverenigingen te versterken. Diverse projecten als de Schoolsportvereniging, Scoren op Zuid en het Jeugdsportfonds dragen niet alleen bij aan een hogere sportparticipatie, maar leveren ook een positieve bijdrage aan sociale vraagstukken binnen sectoren als gezondheid, welzijn, integratie en veiligheid.
Als sales- of accountmanager kun je aan de slag bij een producent van sportkleding of –accessoires.
Als sportmarketeer kijk en luister je naar de sportconsument. Je helpt sportorganisaties klantgerichter te werken. Je bepaalt commerciële doelstellingen die het best bij het bedrijf passen en vertaalt deze. Aan welke producten of diensten hebben je sportende medemens of sportverenigingen behoefte en hoe kun je op hun vraag inspelen? Bijvoorbeeld een sportmarketeer bij Triple Double.
Als sportmarktonderzoeker doe je onderzoek naar producten, trends, het imago van een bedrijf en de tevredenheid van klanten. Je verzamelt en analyseert zelfstandig gegevens en peilt de behoeften van de consumenten, bedrijven en organisaties: aan welke producten of diensten hebben je sportende medemens of sportverenigingen behoefte en hoe kun je op hun vraag inspelen? Bijvoorbeeld een onderzoeker in de sportbranche bij het Mulier Instituut.