Na het afstuderen (landelijke cijfers)
Baan op niveau
86%
Baan binnen het vakgebied
64%
Een baan vinden
16 maanden
Toelichting van de opleiding
De cijfers gelden voor de opleiding Commerciële Economie als geheel. Voor de community's en de vwo-route is geen aparte studiebijsluiter beschikbaar.
Opbouw
Hoe is de opleiding opgebouwd?Onderwijsmethoden en praktijk
We vinden het belangrijk om samen met elkaar, studenten en docenten, het onderwijs te maken. De docenten doen er alles aan om je te begeleiden bij je studie op een manier die bij jou past. Dit vraagt van jou betrokkenheid en een actieve inzet.
Kenmerkend voor ons onderwijs is de aandacht voor:
- De kennisbasis van het beroep
- Handelen in de beroepspraktijk
- Je eigen professionele identiteit
Onderwijsmethoden kennis en praktijk
In het eerste jaar werken we in overzichtelijke blokken van vijf weken waarin steeds één praktisch thema centraal staat en waarin je de kennis krijgt die je nodig hebt in het commerciële werkveld. Daarnaast krijg je een project met een realistisch probleem van een bestaand bedrijf. In dat project ga je met een aantal studenten samenwerken aan vernieuwende oplossingen die je aan het einde presenteert. Docenten en experts uit de praktijk inspireren en ondersteunen je terwijl jij aan de slag gaat met concrete vraagstukken. Zo leer je de praktijk begrijpen en toepassen.
Naast de projecten wordt er ook met bedrijven samengewerkt voor praktijkcases, stageplaatsen, gastsprekers en praktijkbegeleiders.
Persoonlijke ontwikkeling
Studeren draait niet alleen om kennis en vaardigheden, maar vooral ook om jouw persoonlijke groei. Communiceren, nieuwsgierigheid, kritisch denken en actief bezig zijn met je eigen ontwikkeling zijn skills die je gaat ontwikkelen. Daarin word je in je studie onder andere begeleid door een coach.
Wij vinden het ook belangrijk dat je zelf bepaalde programmaonderdelen kunt kiezen. Dit kan door een stage, een minor en ook je afstudeeropdracht op jouw wensen aan te laten sluiten.
Vwo-route of community's
Versnelde vwo-route (3-jarig)
Met je vwo-diploma volg je de opleiding Commerciële Economie in een versnelde route van 3 jaar. Uiteraard moet je daarvoor een vwo-diploma hebben. Op deze pagina vind je alle informatie over de vwo-route.
Community's (4-jarig)
Heb je geen vwo-diploma of wil je met je vwo-diploma een specifieke richting volgen? Dan kun je binnen de opleiding Commerciële Economie kiezen uit drie community's (specialisatieprogramma's). Deze duren 4 jaar. De 3 community's zijn:
Het eerste jaar
In je eerste jaar leer je jouw medestudenten, docenten en coaches kennen door te werken aan projecten in opdracht van bedrijven.
Theorie - Daarbij dagen wij je uit slim gebruik te maken van de theorie die je aangereikt krijgt tijdens de kennisvakken. Als deelnemer aan de versnelde route zijn er aanvullende lessen om je te helpen op het vereiste kennisniveau te komen.
Praktijk – De praktijk staat bij ons centraal, met echte bedrijven én echte vraagstukken. Ons gevarieerde en ervaren docententeam werkt samen met experts uit de praktijk en inspireren je terwijl jij aan de slag gaat met actuele marketing- en salesvraagstukken. Hierbij draait alles om de commerciële uitdagingen van bedrijven in veel verschillende branches. Zo krijg je een breed beeld van het bedrijfsleven, leer je de praktijk begrijpen en theorie goed toe te passen. Als deelnemer aan de versnelde route zal je tijdens de projecten worden uitgedaagd met verdiepende opdrachten.
Persoonlijke ontwikkeling – Studeren draait niet alleen om kennis en vaardigheden, maar vooral ook om jouw persoonlijke groei. Communiceren, nieuwsgierigheid, kritisch denken en actief bezig zijn met je eigen ontwikkeling zijn skills die je gaat ontwikkelen.
Het tweede jaar
Semester 3: stage
Het tweede jaar start je met een half jaar durende stage waarbij je ‘impact‘ gaat creëren bij jouw stagebedrijf. De opgedane kennis en praktijkervaring uit jaar 1 heeft je klaargestoomd als beginnend professional. Je onderzoekt hoe jij jouw talent, kennis en kunde kunt inzetten om impact te creëren voor een organisatie. Als deelnemer aan de versnelde route wil je uiteraard alles eruit halen wat erin zit! Wil jij meer zien van de wereld? Benut dan de kans om jezelf verder te ontwikkelen door je stage in het buitenland te voltooien. Zo bouw je ook nog aan een sterk cv.
Semester 4: keuze uit verschillende programma's
Als student ga je tijdens dit programma werken aan een vraagstuk samen met studenten van andere opleidingen zoals Bedrijfskunde, Business IT & Management, Finance & Control, Human Resource Management, Finance, Tax & Advice, Ondernemerschap & Retail Management of een opleiding in de gezondheidszorg. De focus van deze programma’s is het kennismaken met meerdere disciplines, het leren omgaan met groeiende complexiteit van uitdagingen en het kunnen omgaan met alle verschillende belanghebbenden. Je mag daarin kiezen welk programma aansluit bij waar jij je verder in wilt ontwikkelen zoals bijvoorbeeld duurzaamheid, verbeteringen in de zorg of artificial intelligence.
Het derde jaar
Gedurende de eerste helft van jaar drie ga jij starten met een door jou gekozen minor. Je kunt hierbij kiezen uit verschillende minors die zich binnen jouw vakgebied bevinden ofwel die jouw kennis verbreden in een door jou gewenste richting.
Wil je na het behalen van jouw hbo-bachelordiploma doorstromen naar een masterstudie aan de universiteit dan kan een pre-master als minor je tijd én geld besparen. Na het succesvol behalen van de premaster minor kan je na slagen voor je hbo-opleiding direct instromen in de masteropleiding van verschillende universiteiten. Je kan dan aansluitend in slechts één jaar een master afronden. Dan heb je in 4 jaar zowel je bachelor- als masteropleiding op zak, dat is snel!
Het afstuderen is jouw ticket naar de arbeidsmarkt!
In het derde studiejaar breng je jouw kennis en vaardigheden in de praktijk gedurende jouw afstudeerperiode van 20 weken die loopt van februari tot en met juni. Je gaat als (bijna) startend professional aan de slag met een vraagstuk van een zelfgekozen afstudeerbedrijf in het binnen- of buitenland. Tijdens het afstuderen werk je aan een afstudeeropdracht waarbij je in de rol van consultant door praktijkgericht onderzoek zelfstandig een vraagstuk voor het afstudeerbedrijf oplost en hiermee impact creëert.
Keuze en begeleiding
Keuze
Tijdens je opleiding zijn er verschillende periodes waarin je zelf kan bepalen wat je gaat doen of wil leren. Dit bied je de kans om over de grenzen van je eigen opleiding heen te kijken en om invulling te geven aan je specifieke leerbehoeften. Vind je sales interessant of juist marketing, is Nederland jouw speelveld of ga je jouw horizon verbreden in het buitenland? Gaat jouw voorkeur uit naar de Business-to-Business sector of toch liever Fast Moving Consumer Goods? Pas jij beter bij de cultuur van een Nederlands familiebedrijf of een grote gevestigde onderneming? We helpen je met studievaardigheden en met het maken van keuzes vanuit jouw motivatie en drijfveren!
- In jaar twee zoek je zelf een stageplek, en kies je daarna een semester 4 programma.
- In jaar drie kies je een minor waarmee jij jezelf wil onderscheiden, en ook de afstudeeropdracht die je kiest, geeft een persoonlijke inkleuring aan je opleiding.
In jaar twee en drie krijg je uitgebreid de kans om over de grenzen van je eigen opleiding heen te kijken en om invulling te geven aan jouw specifieke leerbehoeften. Zo geef je zelf een persoonlijke invulling aan een bepaald profiel waarmee je jezelf als commercieel econoom kunt onderscheiden.
Begeleiding
Iedere student is uniek en ook jij hebt eigen ideeën over wat je in jouw studie wil bereiken. In onze begeleiding maken we je bewust van je capaciteiten, kansen en uitdagingen. Soms blijkt tijdens of al vóór de opleiding dat je moeite hebt met een bepaald vak. Dan is het nuttig je kennis hiervan bij te spijkeren. Als student krijg je een coach (docent) die je begeleidt in je professionele ontwikkeling en de studievoortgang in de gaten houdt. Daarnaast word je uiteraard begeleid door een team van deskundige docenten en zijn er ook peercoaches, ouderejaarsstudenten die jongerejaars begeleiden. Zo word je geholpen in je professionele ontwikkeling en het maken van de keuzes die bij jou passen.
Studeren met een functiebeperking
Een functiebeperking: best een stomme term, want het kan je leven juist ook verrijken. Maar omdat het nu eenmaal de gangbare benaming is in het Nederlandse onderwijs gebruiken wij 'm ook. 3 op de 10 studenten heeft een functiebeperking, zoals dyslexie, AD(H)D of een chronische ziekte. Heb je een functiebeperking en heb je daarvoor aanpassingen of voorzieningen nodig, dan bieden we daarvoor verschillende mogelijkheden.
Minors
In het derde studiejaar volg je een minor. Wat houdt dit in? Je kiest in het tweede studiejaar een minor die je in het derde studiejaar gaat volgen. Een minor is een specialisatieprogramma rond een bepaald thema. Door je extra in één aspect van je (toekomstig) beroep te verdiepen of door je horizon te verbreden op een terrein dat grenst aan je eigen beroep, kwalificeer je je straks beter op de arbeidsmarkt.
Kies je een minor binnen Hogeschool Rotterdam of toch een andere hogeschool in Nederland of het buitenland? Wil je na het behalen van jouw bachelorsdiploma doorstromen naar een vervolgstudie aan een universiteit (of masterstudie aan het hbo) dan kan een pre-master als minor je tijd én geld besparen.
De onderstaande minors geven een beeld van het type minor dat veel gekozen wordt door Commerciële Economie studenten.
Wil je na het behalen van jouw hbo-bachelordiploma doorstromen naar een masterstudie aan de universiteit dan kan een pre-master als minor je tijd én geld besparen. Na het succesvol behalen van de premaster minor kan je na slagen voor je hbo-opleiding direct instromen in de masteropleiding van verschillende universiteiten. Je kan dan aansluitend in slechts één jaar een master afronden. Dan heb in 4 jaar zowel je bachelor- als masteropleiding op zak, dat is snel!
Nederland heeft de grootste adviesdichtheid van de wereld en relatief weinig ondernemers. In de Minor Consultancy & Ondernemerschap leer je om te adviseren én te ondernemen. Wat deze minor extra interessant maakt, is de ‘real life’ aanpak. Vanaf het eerste moment start je samen met vier studenten een eigen bedrijf en ontwikkel je een nieuwe vorm van dienstverlening. Je schrijft een businessplan en vervolgens ga je aan de slag met jouw nieuwe dienst. Zo haal je zelf opdrachten binnen en voer je ze uit!
In de minor ‘Sales en Accountmanagement’ bereid je je in een half jaar voor op een functie als beginnend accountmanager of een (toekomstig) salesmanager. Je bent voortdurend bezig met het verbeteren van je verkoopvaardigheden en kennis van sales. Je leert in de huid kruipen van je klant. Wie is hij? Waar is hij mee bezig? Waar heeft hij behoefte aan en hoe kun jij, als verkoper, daarin voorzien? We bereiken dit door theorie voortdurend af te wisselen met praktijk, in de vorm van rollenspellen, cases en opdrachten.
De quote “marketing = merketing” laat al zien hoe belangrijk merken voor organisaties zijn. En in deze tijd van technologische veranderingen en toenemend belang van duurzaamheid is dat extra actueel. In deze minor geven we je de kennis en vaardigheden om merken te ontwikkelen en managen die ook in de toekomst waarde weten te creëren voor de klant, organisatie en maatschappij.
Deze Engelstalige minor bereid je voor op een carrière waarbij je internationaal inzetbaar bent, onder andere door je de mogelijkheid te bieden een half jaar bij een partnerinstelling in het buitenland te studeren. Hierbij bestudeer je onder andere de onderwerpen international market opportunity analysis, marketing planning and control, projectmanagement en art and philosophy.
Als je een verandering teweeg wil brengen in de maatschappij of in het bedrijfsleven, of waar dan ook, moet je begrijpen waar het probleem écht vandaan komt. We onderzoeken met behulp van literatuur en films de politiek-economische structuur, een stukje geschiedenis, de natuurlijke omgeving en hegemonie met een bijna meedogenloze kritische bril. We vragen ons af: wat is normaal in onze samenleving - en waarom?
Wat je plan ook is, laat je goed voorlichten voor je een minor kiest!
Student van andere hogeschool?
Ben je student bij een andere hogeschool en wil je een minor bij Hogeschool Rotterdam volgen? Bekijk je mogelijkheden op Kiesopmaat.nl. De minors van Hogeschool Rotterdam duren een half jaar (september - februari) en leveren 30 EC (studiepunten) op.
Afstuderen
Het afstuderen is jouw ticket naar de arbeidsmarkt!
In het derde studiejaar breng je jouw kennis en vaardigheden in de praktijk gedurende jouw afstudeerperiode van 20 weken die loopt van februari tot en met juni. Je gaat als (bijna) startend professional aan de slag met een vraagstuk van een zelfgekozen afstudeerbedrijf in het binnen- of buitenland. Tijdens het afstuderen werk je aan een afstudeeropdracht waarbij je in de rol van consultant door praktijkgericht onderzoek zelfstandig een vraagstuk voor het afstudeerbedrijf oplost en hiermee impact creëert.
Internationale mogelijkheden
Wil jij meer zien van de wereld? Dan kan je jezelf verder ontwikkelen door je tweedejaars stage en je afstudeerperiode in het buitenland te voltooien. Wordt het Duitsland, Spanje, Curaçao, België, Japan, Zuid-Afrika, Indonesië of een ander land? Zo bouw je ook nog aan een sterk cv!
Onze opleiding heeft een uitgebreid netwerk van partners binnen en buiten Europa waarmee wij jou graag in contact brengen. Het International office denkt met je mee en helpt om alles op orde te krijgen. Ons docententeam heeft veel ervaring met wonen en werken in het buitenland en we moedigen onze studenten vooral aan om op avontuur te gaan.
Vakken
Een indicatie van de vakken die je kunt verwachtenBlok 1
-
Training Professional Sales
Training Professional Sales
Bij dit vak ga je leren om een (face to face) verkoopgesprek te voeren waarbij alle stadia doorlopen worden voor het werven van klanten: ‘van contact tot contract’.
Dus contact kunnen leggen met potentiële klanten, een probleem achterhalen, een zakelijke presentatie houden, argumenten tegenwerpingen weerleggen, koopsignalen herkennen, en het toepassen van afsluittechnieken.
-
Sales & Accountmanagement
Sales & Accountmanagement
Het vak Sales & Accountmanagement is gericht om middels een accountplan groei bij de klant te realiseren.
Bij dit vak leer je de markt van de klant begrijpen en kan je ontwikkelingen hierbinnen koppelen aan de koers van jouw bedrijf en haar product/dienst. Je kan aantonen welke wensen en eisen de inkoper (klant) en de consument hebben. Je legt verbanden in (sales) data en trekt conclusies die relevant zijn voor de klantrelatie. Op basis van een analyse stel je een accountplan op wat bijdraagt aan het optimaliseren van de klantrelatie. Ook kan je beargumenteren welke van de verschillende verkoopbenaderingen het best bij jou als persoon past.
-
Fundamental Sales
Fundamental Sales
Bij dit vak krijg je meer kennis aangeboden rondom het vakgebied sales.
Blok 2
-
E-commerce
E-commerce
Bij het vak e-commerce leer wat het e-commerce proces is en ga jij aan de slag om een concreet onderdeel van de user experience te verbeteren van een webshop gericht op verkoop aan consumenten (B2C).
Om dit te kunnen doen leer je om vanuit een eigen dataset een analyse uit te voeren van het klantengedrag op een webshop, methodes toe te passen om in (w)elke stap van de user experience een optimalisatie door te voeren én om de stakeholderbelangen mee te nemen in het optimalisatieproces.
-
Sales & Accountmanagement
Sales & Accountmanagement
Het vak Sales & Accountmanagement is gericht om middels een accountplan groei bij de klant te realiseren.
Bij dit vak leer je de markt van de klant begrijpen en kan je ontwikkelingen hierbinnen koppelen aan de koers van jouw bedrijf en haar product/dienst. Je kan aantonen welke wensen en eisen de inkoper (klant) en de consument hebben. Je legt verbanden in (sales) data en trekt conclusies die relevant zijn voor de klantrelatie. Op basis van een analyse stel je een accountplan op wat bijdraagt aan het optimaliseren van de klantrelatie. Ook kan je beargumenteren welke van de verschillende verkoopbenaderingen het best bij jou als persoon past.
-
Fundamental Sales
Fundamental Sales
Bij dit vak krijg je meer kennis aangeboden rondom het vakgebied sales.
Blok 3
-
Marketing strategy
Marketing strategy
Bij dit vak leer je en brug te slaan tussen de waardepropositie van producten en diensten, merkpositionering en de daadwerkelijke promotie.
Je leert na te denken over de strategische mogelijkheden van merken en de inzetbaarheid bij realisatie van commerciële en strategische doelstellingen. Aan het eind ben je in staat om een marketingstrategie vertalen naar een marketingcommunicatiestrategie.
Je ontdekt de antwoorden op vragen zoals: Wat houdt branding in en hoe wordt een merk opgebouwd en creëert het waarde? Wat is de identiteit en het imago van een merk en hoe vertaal je dit naar een merk positionering? Hoe beoordeel je of een marketingstrategie effectief vertaald is naar de marketingcommunicatiestrategie? Hoe beoordeel je communicatieconcepten en communicatie-uitingen vanuit het kader van de gestelde communicatiestrategie doelstellingen?
-
Fundamentals Marketing
Fundamentals Marketing
Bij dit vak krijg je meer kennis aangeboden rondom het vakgebied marketing.
Blok 4
-
Business Case Finance
Business Case Finance
Als marketing en/of sales professional bedenk en ontwerp je onderscheidende en/of vernieuwende concepten en verdienmodellen waarmee je waarde creëert voor jouw stakeholders. En hoe verkrijg je nu draagvlak voor het uitvoeren van jouw idee? Het is cruciaal om een financiële business case op te stellen die duidelijk de waarde van jouw idee laat zien. Dat is niet altijd gemakkelijk. Je zal moeten anticiperen op kansen, veranderingen en risico's. Je kunt de financiële business case zien als een voorstel om een investering (tijd, geld, personeel en andere middelen) te doen. De kern ervan is een kosten- en batenanalyse waarbij je rekening houdt met verschillende scenario’s en aantoont dat de investering voldoende voordelen oplevert, waaronder winst, besparingen en andere bijdragen aan de organisatiedoelstellingen. Met andere woorden: bij dit vak leer je jouw idee op een overtuigende manier financieel te onderbouwen.
-
Stakeholder alignment
Stakeholder alignment
Bij dit vak leer je op overtuigende manier een (onderhandelings)gesprek te voeren waarin je rekening houdt met belangen van verschillende belanghebbenden. Je verkrijgt inzicht in de belangen van verschillende stakeholders en achterhaalt wat voor hen van waarde is. Je bent in staat om opties te bedenken die bij verschillende belangen aansluiten vanuit verschillende perspectieven. Je bent in staat om het menselijke aspect van het zakelijke te scheiden (inhoud, proces en relatie). Je kunt een voorstel formuleren aansluitend bij de gekozen (commerciële) doelstelling. Je hebt inzicht in je eigen voorkeuren en handelen en weet die waar nodig aan te passen aan de ander.
-
Fundamentals Marketing
Fundamentals Marketing
Bij dit vak krijg je meer kennis aangeboden rondom het vakgebied marketing.
Blok 5 & 6
-
Creating Strategy
Creating Strategy
Je hebt gedurende het jaar veel geleerd over alle facetten van marketing & sales. Nu is het tijd om alles wat je geleerd hebt in te zetten. Je gaat een echt bedrijf helpen met het ontwikkelen van een strategie voor hun vraagstuk. Vanuit je onderzoek bepaal je een strategische oplossingsrichting voor het vraagstuk van de opdrachtgever, om vervolgens de vertaalslag te maken naar hoe deze gekozen strategie dan gerealiseerd moet worden (zowel functioneel als financieel). Je presenteert een passend advies dat het probleem van de organisatie oplost en kan deze op een gestructureerde en onderbouwde manier communiceren, waarbij je rekening houdt met de informatiebehoefte van de stakeholders.
Jaar 2
- Stage
- Interdisciplinair RBS-onderwijs
Jaar 3
- Minor
- Afstuderen
Ben je gemotiveerd om in je beroep te excelleren, wil je meer energie in je studie steken en een plus op je CV zetten, dan biedt de opleiding je een Honoursprogramma aan. Als je dat programma succesvol afsluit krijg je een honours degree bij je diploma en de aantekening ‘excellente professional’.
Na je studie
Wat kun je doen na de opleiding?Na je afstuderen
Gefeliciteerd! Je hebt je Bachelor of Science (BSc) gehaald. Deze titel mag je achter je naam voeren.
Bij je diploma ontvang je een diplomasupplement met een DS-label. Met dit Engelstalige document kun je de waarde van je diploma eenvoudiger aantonen in het buitenland bij de toelating tot een vervolgstudie of bij het vinden van een baan.
Heb je het Honoursprogramma gevolgd? Dan krijg je ook een honours degree, waarmee je je doorzettingsvermogen en extra kennis kunt aantonen.
Beroepen
Met je diploma Commerciële Economie op zak ben je klaar voor een veelheid aan marketing- en salesbanen. Uit onderzoek onder onze alumni blijkt dat circa de helft in de marketing aan de slag gaat en de andere helft in de sales, een klein deel kiest een andere koers zoals een baan in de IT of als zelfstandig ondernemer. Of je nu aan de slag gaat bij het midden- en kleinbedrijf (MKB), grote multinational of de overheid of een maatschappelijke organisatie, jouw kwaliteiten zorgen ervoor dat je diverse uitdagingen kan aanpakken.
Voorbeelden van functies van afgestudeerden van de opleiding zijn:
Als marketeer is jouw werk een mix van strategische planning en operationele uitvoering. Je onderzoekt de wensen en behoeften van (potentiële) klanten, bent op de hoogte van marktontwikkelingen én ziet kansen. Deze inzichten vertaal je naar een marketingplan en concrete marketingacties waarmee je jouw organisatie op een onderscheidende manier in de markt zet. In deze rol ben je de spin in het web die de organisatie met de markt verbindt. Je hebt een eigen visie en weet anderen te enthousiasmeren voor jouw ideeën. Je werkt samen in een team en mogelijk geef je er ook leiding aan. Onze alumni werken bijvoorbeeld voor bedrijven als ANWB, Lely, BMW Group Nederland, Marie-Stella-Maris en Wella company.
Als accountmanager krijg je energie van het contact met klanten. Je benadert nieuwe klanten en hebt nauw contact met je bestaande klanten om ze te adviseren over jouw producten en diensten. Je bent verantwoordelijk voor het gehele proces van opstellen en opvolgen van je offertes om klanten te overtuigen en enthousiasmeren om zich aan jouw organisatie te binden. In deze rol ben je ondernemend en verantwoordelijk voor jouw eigen planning. Je bent veel onderweg naar klanten en werkt samen met jouw buddy in de commerciële binnendienst om samen de gestelde commerciële doelstellingen te behalen. Onze alumni werken bijvoorbeeld voor bedrijven als: Schindler Liften, NEN, Red Bull, Brunel en Experis Nederland.
Conversie Optimalisatie Consultant, Digital marketingspecialist, Online marketeer, Seo-specialist of Marketing Automation Specialist zijn allemaal functietitels in de onlinemarketingwereld. In de kern ben je verantwoordelijk voor het uitvoeren, analyseren en optimaliseren van marketingcampagnes via digitale media & kanalen. Je werkt in de wereld waar vaktermen als SEO, SEA, Webshops, Google analytics, E-commerce strategieën, CTR, PPC, A/B testen, en social media veel gebruikt worden. In deze rol ben je creatief en uitermate nieuwsgierig want de ontwikkelingen gaan snel. Daarnaast ben je altijd bezig om campagnes nog beter te laten scoren op basis van jouw analyses en data gedreven inzichten. Onze alumni werken bijvoorbeeld voor bedrijven als: Red Kiwi, Delta fiber, DEBT, KPMG, Merkle of Miele.
Als Marketing analist ondersteun en adviseer je jouw collega’s door data en inzichten te verzamelen over de effectiviteit en impact van sales & marketing. Jij vindt trends, patronen en verbanden en levert inzichten die het marketingteam nodig heeft om de juiste keuzes te maken. In deze specialisten rol ben je data-gedreven en tot jouw taken behoren onder andere het analyseren van klant- en marktgegevens, het visualiseren van data in dashboards en rapportages, en het meten van effectiviteit van marketing- en salescampagnes. Kortom, jij doet er alles aan om klantgedrag en marktontwikkelingen te begrijpen aan de hand van data en dit te vertalen naar begrijpelijke inzichten. In deze rol is samenwerking met collega's heel belangrijk, en projectmanagement skills komen goed van pas. Onze alumni werken bijvoorbeeld voor bedrijven als Human Capital Services, Stedin of werken als freelancer voor verschillende opdrachtgevers.
Als adviseur commerciële binnendienst houd jij bezig met het telefonisch en digitaal opbouwen en onderhouden van relaties met klanten en prospects. Je hebt een adviserende rol richting de klanten en houdt ze op de hoogte van nieuwe producten en ontwikkelingen. Ook werk je nauw samen met de accountmanager in de buitendienst door offertes op te stellen en op te volgen. Binnenkomende orders en bestellingen verwerk jij en je zorgt dat alles op tijd geleverd wordt en doe je de aftersales. Jij bent pas tevreden als de klant dat ook is! In deze gevarieerde rol is het belangrijk dat je ondernemend en sociaal bent, goed kan samenwerken met collega’s en handig bent met het CRM-systeem waar alle klantinformatie wordt opgeslagen. Onze alumni werken bijvoorbeeld voor bedrijven als Altares Dun & Bradstreet, Paint Supplies BeNeLux, TIP group of Oracle Netsuite.
Doorstuderen
Na het behalen van je bachelordiploma aan Hogeschool Rotterdam is er de mogelijkheid om door te studeren en een master te behalen aan het hbo of de universiteit. Afhankelijk van de universiteit waar je je master wil behalen, gelden er specifieke voorwaarden zoals het behalen van een premaster. Hiervoor verwijzen we je naar de website van de betreffende universiteit. Het vaakst kiezen onze doorstuderende alumni ervoor om een doorstroomminor in het vierde jaar te volgen. Zo kan je na het behalen van je hbo-diploma gelijk starten met je Marketing Master of Science in Economics and Business van de Erasmus School of Economics in Rotterdam.
Andere voorkomende keuzes voor een masterstudie zijn:
- Business/Corporate Communications and digital media
- Data science & society
- Bedrijfsrecht / financieel recht
- Management
- HR, Cultuur en Verandering