Na het afstuderen (landelijke cijfers)
Baan op niveau
84%
Baan binnen het vakgebied
70%
Een baan vinden
19 maanden
Opbouw
Hoe is de opleiding opgebouwd?Onderwijsvisie
Bij de opleidingen van Hogeschool Rotterdam voelt iedereen zich welkom en hoort iedereen erbij. Studenten en docenten kennen elkaar en weten elkaar te vinden. De docenten doen er alles aan om je te begeleiden bij je studie op een manier die bij jou past. Dit vraagt van jou betrokkenheid en een actieve inzet. Samen maken we het onderwijs.
Kenmerkend voor het onderwijs van Hogeschool Rotterdam is de aandacht voor:
- De kennisbasis van het beroep
- Handelen in de beroepspraktijk
- Je eigen professionele identiteit
Al deze elementen komen steeds aan bod tijdens de opleiding. Studenten (en medewerkers) hebben invloed op de manier waarop dit gebeurt in medezeggenschapsraden.
Bij de start van je studie ligt de nadruk op het ontwikkelen van kennis en vaardigheden, maar direct komt ook de praktijk aan bod. Je leert reële beroepsvraagstukken aan te pakken, in samenwerking met medestudenten, docenten, professionals uit de praktijk en praktijkgerichte onderzoekers. Eerst krijg je veel begeleiding van je docent, later neem je steeds meer het heft in eigen handen. Tijdens je studie leer je jezelf steeds beter kennen en ontdek je wat jouw unieke kwaliteiten zijn als beroepsbeoefenaar.
Het eerste jaar
Vier periodes, vier thema’s, vier grote praktijkvraagstukken: dat is - in het kort - jaar één. Echte opdrachtgevers komen langs om van jou advies te krijgen. Denk aan opdrachten op het gebied van concept & creatie, mediastrategie, customer journey en storytelling. Alles wat je leert, pas je direct toe in deze praktijkcases. Dat is een uitdaging! We helpen je met intensieve begeleiding door ervaren docenten, inspirerende kennissessies en veel ruimte voor eigen ideeën en creativiteit. Je gaat op bedrijfssafari in Rotterdam en kijkt in de keuken van communicatieprofessionals. Je leert goed onderzoek doen, communicatieadvies geven en content maken (tekst én beeld) die aansluit bij de interesses van je publiek. Zo leer je wat communicatie is en wat je ermee kunt. En: je houdt goed in de gaten waar jouw expertise ligt en waar jij van betekenis kunt zijn binnen het vakgebied. Bij leerteam werk je met andere studenten aan je professionele identiteit en kritische houding.
Binnen de opleiding kiezen we per periode (10 weken) voor één hoofdvak (Major), waarin verschillende thema’s terugkomen. De focus, ook voor toetsing, ligt dus op één vak. Onze studenten ervaren dit als zeer prettig. De hoofdvakken bestaan uit groepsopdrachten en een individuele opdracht.
Na het eerste jaar
Context, concept en content: met onze werkmethodiek heb je in jaar één kennisgemaakt. Ook in jaar twee staan die drie C’s centraal in de opleiding.
Context
Binnen context bestudeer je de in- en externe omgeving van organisaties. Welke trends zijn relevant, wie hebben er invloed binnen en buiten de organisatie? Slimme verbindingen leggen betekent immers nieuwsgierig zijn en organisatie, stakeholders en maatschappelijke ontwikkelingen begrijpen. Je ontwikkelt jouw online en offline onderzoeksvaardigheden en met alle inzichten leer je steeds complexere communicatievraagstukken op te lossen.
Concept
Bij concept komt jouw creativiteit goed los. Hier creëer je big ideas: creatieve concepten waardoor een organisatie onweerstaanbaar wordt voor de doelgroep. Je ontwikkelt een neus voor innovatieve oplossingen: wat kunnen we bijvoorbeeld met ontwikkelingen als internet of things en social sensing?
Content
Tot slot leer je hoe je een concept uitwerkt tot content: verhalen in tekst en beeld, een scherpe mediabenadering en onvergetelijke events. In jaar drie en vier ontwikkel je je strategisch inzicht verder, werk je aan multidisciplinaire vraagstukken en specialiseer je je tijdens je meewerkstage, een minor en als grande finale je afstudeeropdracht.
Keuze en begeleiding
Keuze
Tijdens je opleiding kun je kiezen uit zo'n driehonderd (hogeschoolbrede) keuzevakken. Dit biedt de kans om over de grenzen van je eigen opleiding heen te kijken en om invulling te geven aan je specifieke leerbehoeften. Afhankelijk van je opleiding kun je zelf een stageplek uitzoeken. Via een minor in de hoofdfase van je studie kies je een bepaald profiel waarmee je jezelf kunt onderscheiden. Ook de afstudeeropdracht die je kiest, geeft een persoonlijke inkleuring aan je opleiding.
Begeleiding
Iedere student is uniek en heeft zijn eigen ideeën over wat hij in zijn studie wil bereiken. In onze begeleiding maken we je bewust van je capaciteiten, kansen en uitdagingen. Soms blijkt tijdens of al vóór de opleiding dat je moeite hebt met een bepaald vak. Dan is het nuttig je kennis hiervan bij te spijkeren. Als student krijg je een coach (docent) die je begeleidt en de studievoortgang in de gaten houdt. Ook kun je een peercoach krijgen: een ouderejaarsstudent die een jongerejaars begeleidt.
Studeren met een functiebeperking
Heb je een functiebeperking en heb je daarvoor aanpassingen of voorzieningen nodig, dan bieden we daarvoor verschillende mogelijkheden.
Stage lopen
In het derde jaar van de opleiding loop je stage. Je draait vijf maanden mee in een organisatie, waar je zelfstandig aan de slag gaat en aan een stageopdracht werkt. Je gaat zelf op zoek naar een stageplaats bij een organisatie, waar je interesse naar uitgaat.
Minors
In de laatste fase van je opleiding kies je een minor in een door jou gewenste richting. Een minor is een onderwijspakket waarmee je je kunt specialiseren of verbreden in je kennis en competenties.
Hoe kan een klein idee uitgroeien tot een succesvolle business? Hoe kom je van iets kleins naar iets groots en hoe zorg je dat je fans krijgt? Nederland telt inmiddels honderden startups, de één succesvoller dan de ander. De Nederlandse ondernemer probeert het succes van Uber of Airbnb te evenaren. Hoe bouw je een succesvol merk? Bereid je voor op een minor waarin je zelf op zoek gaat naar kennis en leert rondkijken in de wereld van brands. Ervaar de verschillende vormen van branding, met focus op het DNA van een merk, maar ook op de waarde van een merk voor de consument. Laat je triggeren door samen met medestudenten op zoek te gaan naar nieuwe ideeën en creatieve experimenten die een merk en de relatie met haar consumenten verder kunnen brengen. Door een unieke combinatie van skills, tools en knowledge stoom je jezelf klaar tot een succesvolle merkbouwer!
You are only five people away from the president of the United States. Your Australian friend shows his new Nikes to you on Snapchat. Through Instagram you find the hottest places for your weekend trip to Rome. Youtube is your eye to the rest of the world. Social media opens up your world and turns it into a global village. A village which consists of several networks that are connected through communication. The minor #GetConnected aims to turn you into a smart connector in an international setting. It also raises new questions. For example what are the implications for the way organizations communicate with their stakeholders? And what is the added value of a communication professional, when everybody is already communicating with each other through (digital) networks? To answer those questions we need to know the dynamics, constraints and possibilities of the new social structure; the network society! So if you think you can become a smart connector within an international network, then the minor #GetConnected suits you well!
Van alles aan de hand in de wereld! En daarbij wordt er naar bedrijven gekeken. Hoe pakken zij hun verantwoordelijkheid? Hoe zij hun communicatie vorm geven is daarbij belangrijker dan ooit! Vind jij het interessant om te leren hoe jij bedrijven kunt helpen om impact te maken met hun communicatie? Dan is deze minor iets voor jou. Om goed beslagen ten (smeltend) ijs te komen, putten we uit verschillende kennisdomeinen en toepassingsgebieden. Een greep uit de hoofdthema’s: organisatiekunde, personal purpose, organisatie purpose, veranderkunde en – communicatie, crisiscommunicatie, conversational intelligence en omgevingsmanagement. Een rijk gevulde minor, die jou helpt om je te versterken in het denken én het doen.
Naast het kiezen van een vakinhoudelijke minor, kun je je minorruimte ook gebruiken om een doorstroomminor te volgen om versneld te kunnen doorstuderen aan een universiteit. Je volgt in dit geval (een deel van) een premaster als zogeheten doorstroomminor. Een premaster is een schakelprogramma om je voor te bereiden op academisch onderwijs. Na zo’n doorstroomminor kun je na afronding van je bacheloropleiding gelijk starten met een master. Met onderstaande masteropleidingen hebben wij hiervoor specifieke afspraken gemaakt:
- Erasmus Universiteit - Media Studies
- Tilburg University - Communicatie- en Informatiewetenschappen
- Ook bij andere universiteiten waar wij geen afspraken mee hebben, zijn er mogelijkheden
Student van andere hogeschool?
Ben je student bij een andere hogeschool en wil je een minor bij Hogeschool Rotterdam volgen? Bekijk je mogelijkheden op Kiesopmaat.nl. De minors van Hogeschool Rotterdam duren een half jaar (september - februari) en leveren 30 EC (studiepunten) op.
Afstuderen
In het vierde jaar voer je bij een bedrijf of instelling een afstudeeropdracht uit. Je gaat zelf op zoek naar een geschikte afstudeerplaats. Je stuurt daarmee dus ook waar je als ‘smart connector’ op afstudeert en waarin je je specialiseert.
Internationale mogelijkheden
Bij ons studeer je Communicatie in het hart van een wereldstad. We leren je connecties maken tussen mensen, ideeën en merken uit alle windrichtingen. Het begint bij nieuwsgierigheid naar wat anderen beweegt. Vanaf jaar één leer je Engels in een zakelijke context spreken en schrijven. Er staat een international week op het programma met workshops en gastsprekers van buitenlandse bedrijven en universiteiten. We halen niet alleen internationale contacten naar Nederland, we gaan ook zélf de landgrenzen over. Zo brengen we in het eerste jaar een bezoek aan een internationale hoofdstad en heb je in het derde en vierde jaar de mogelijkheid je stage, minor of afstudeerproject in internationale context uit te voeren.
Vakken
Een indicatie van de vakken die je kunt verwachtenOnderwijsperiode 1
- Major: Identiteit & (organisatie)verhalen
- Taalkracht: Nederlands
- Leerteam
Onderwijsperiode 2
- Major: Medialandschap & planning
- Taalkracht: Nederlands
- Leerteam
Onderwijsperiode 3
- Major: Customer Journey
- Taalkracht Nederlands
- Taalkracht: Engels
- Leerteam
- Keuzevakken
Onderwijsperiode 4
- Major: Contentcreatie
- Taalkracht Nederlands
- Taalkracht: Engels
- Leerteam
- Keuzevakken
Onderwijsperiode 1
- Major: Concepting
- Major: Customer Experience Management
- Taalkracht Engels
- Evenementenorganisatie (voorbereiding)
- Leerteam
- Keuzevakken
Onderwijsperiode 2
- Major: Customer Experience Management
- Evenementenorganisatie (uitvoering)
- Taalkracht Nederlands
- Leerteam
- Keuzevakken
Onderwijsperiode 3
- Major: Reputatie & Media
- Taalkracht Engels
- Evenementenorganisatie (uitvoering)
- Leerteam
Onderwijsperiode 4
- Major: Reputatie & Media
- Multidisciplinair Project
- Leerteam
- Taalkracht Nederlands
Onderwijsperiode 1
-
Stage
Stage
Na veel informatie te hebben gekregen, is het nu tijd voor de praktijk. Het derde jaar begin je met een stageplaats bij een organisatie waar je 20 weken gaat meewerken.
Het leukste van de opleiding is natuurlijk het toepassen van de kennis die je hebt opgedaan. Tijdens je stage krijg je de kans om te laten zien wat je kan en wat je allemaal hebt geleerd in de afgelopen twee jaar. Je kiest zelf je stagebedrijf en begint dan aan een leervolle periode van de opleiding Communicatie.
- Leerteam
Onderwijsperiode 2
-
Stage
Stage
Na veel informatie te hebben gekregen, is het nu tijd voor de praktijk. Het derde jaar begin je met een stageplaats bij een organisatie waar je 20 weken gaat meewerken.
Het leukste van de opleiding is natuurlijk het toepassen van de kennis die je hebt opgedaan. Tijdens je stage krijg je de kans om te laten zien wat je kan en wat je allemaal hebt geleerd in de afgelopen twee jaar. Je kiest zelf je stagebedrijf en begint dan aan een leervolle periode van de opleiding Communicatie. - Leerteam
Onderwijsperiode 3
- Intern programma
- Leerteam
- Keuzevakken
Onderwijsperiode 4
- Intern programma
- Leerteam
- Keuzevakken
Onderwijsperiode 1
- Minor
- Leerteam
Onderwijsperiode 2
- Minor
- Leerteam
Onderwijsperiode 3
-
Afstuderen
Afstuderen
Na vier jaar hard werken en leren is het tijd voor de kers op de taart. Bij het afstuderen draait het erom dat je echt kan laten zien wat je kan en wat je waard bent voor de communicatiewereld.
Het einde van de opleiding is aangebroken en je gaat afstuderen. Zelf kies je een organisatie waar jij je afstudeeropdracht gaat doen. 20 weken lang ben je bezig met deze opdracht en na deze periode is het moment daar dat je de opdracht gaat presenteren en verdedigen. Het einde is in zicht en jij laat zien dat je klaar bent voor de wijde wereld. - Leerteam
Onderwijsperiode 4
-
Afstuderen
Afstuderen
Na vier jaar hard werken en leren is het tijd voor de kers op de taart. Bij het afstuderen draait het erom dat je echt kan laten zien wat je kan en wat je waard bent voor de communicatiewereld.
Het einde van de opleiding is aangebroken en je gaat afstuderen. Zelf kies je een organisatie waar jij je afstudeeropdracht gaat doen. 20 weken lang ben je bezig met deze opdracht en na deze periode is het moment daar dat je de opdracht gaat presenteren en verdedigen. Het einde is in zicht en jij laat zien dat je klaar bent voor de wijde wereld.
- Leerteam
Ambitieuze en talentvolle studenten kunnen een Honoursprogramma volgen. Binnen het Honoursprogramma krijg je de kans jezelf te ontwikkelen tot een breed georiënteerde, op innovatie gerichte professional, die interdisciplinair samenwerkt. Na afronding van het totale Honoursprogramma studeer je af met een Honours Degree.
In het programma staan uitdagende opdrachten uit de Rotterdamse beroepspraktijk centraal. Je werkt binnen het Honoursprogramma aan deze opdrachten samen met andere studenten van de opleiding Communicatie en de opleiding Communication and Multimedia Design en studenten van de technische opleidingen. De opdrachten worden ondergebracht in een aantal zogenoemde Innovation Labs. De studenten worden begeleid in een multidisciplinair team van docenten.
Onderwijsvorm
Hoe is het onderwijs ingericht?- Praktijk
- Theorie
- Keuzeruimte
- Begeleiding
- Praktijk
- Theorie
- Keuzeruimte
- Begeleiding
- Praktijk
- Theorie
- Keuzeruimte
- Begeleiding
- Praktijk
- Theorie
- Keuzeruimte
- Begeleiding
Na je studie
Wat kun je doen na de opleiding?Na je afstuderen
Na het succesvol afronden van de vierjarige opleiding Communicatie mag je de titel Bachelor of Arts (BA) achter je naam voeren. Bij je diploma ontvang je een diplomasupplement met een DS-label. Met dit Engelstalige document kun je de waarde van je diploma eenvoudiger aantonen in het buitenland bij de toelating tot een vervolgstudie of bij het vinden van een baan.
Heb je het Honoursprogramma gevolgd? Dan krijg je ook een Honours Degree, waarmee je je doorzettingsvermogen en extra kennis kunt aantonen.
Beroepen
Als afgestudeerde smart connector denk, praat en beslis je op strategisch en operationeel niveau mee over het communicatiebeleid van organisaties: van start-ups tot overheden, van maatschappelijke organisaties tot grote commerciële merken. Jij vormt de oren en ogen van de organisatie. Je stippelt een koers uit, start campagnes en begeleidt ze. Je ontwikkelt content en events en je onderhoudt contacten met verschillende media. Ook stimuleer je de verbondenheid van medewerkers, klanten en andere stakeholders met het bedrijf.
Als communicatieprofessional kun je bijvoorbeeld aan de slag als:
Je werkt zelfstandig of bent in dienst bij een organisatie. Een communicatieadviseur geeft adviezen aan het management bij diverse communicatievraagstukken. De ene keer schrijf je een advies voor een effectievere inzet van social media, een andere keer word je gevraagd om met een voorstel te komen voor een imagocampagne.
Je opleiding Communicatie vormt een goede basis om (na ervaring te hebben opgedaan in het werkveld) door te stromen naar een leidinggevende functie. Als communicatiemanager ben je verantwoordelijk voor communicatie op beleidsniveau. Je bepaalt samen met je collega's de communicatiestrategie. Die leg je dan weer voor aan het hoger management. Zo vorm je de schakel tussen het management en de communicatiemedewerkers aan wie je leiding geeft.
Als communitymanager ben je verantwoordelijk voor het concept en de positionering van de online community van een organisatie. Je adviseert de organisatie over de inzet van social media en de impact die social media hebben op de organisatie.
Als contentmanager lever je content en advies binnen de juiste kanalen. Je schrijft bijvoorbeeld blogs, die je ondersteunt door de juiste beelden. Ook ‘manage’ jij de social media kanalen, je reageert op de laatste reacties en analyseert direct welke ‘post’ de meeste conversie naar de site heeft opgeleverd.
De accountmanager bij bijvoorbeeld een reclamebureau is de schakel tussen de klant en de creatieven van het bureau. Als een fabrikant een nieuw product of een dienst op de markt brengt, zorg je er als accountmanager voor dat er een reclamecampagne ontwikkeld wordt, waarbij je probeert mensen te verbinden of tot bepaald gedrag aan te zetten.
Als Social Media manager ben je verantwoordelijk voor het ontwerpen en uitvoeren van een impactvolle online strategie waarbij je content creëert, betrokkenheid bevordert en merkzichtbaarheid vergroot op verschillende sociale mediaplatform
Stap in de wereld van eventmanagement, waar jij de regisseur bent van onvergetelijke ervaringen! Als eventmanager ben jij de drijvende kracht achter het concept, organisatie en uitvoering van diverse evenementen, variërend van sprankelende beurzen en boeiende congressen tot bruisende festivals. Je draagt de verantwoordelijkheid voor de volledige voorbereiding, coördinatie op de dag zelf en de daaropvolgende communicatie
Doorstuderen
Na het behalen van je bacheloropleiding Communicatie heb je uitstekende perspectieven op de arbeidsmarkt. Ben je echter nog niet uitgeleerd en wil je doorstuderen? Dan zijn er volop mogelijkheden aan verschillende universiteiten. Denk hierbij aan Media Studies van Erasmus Universiteit Rotterdam of aan Communicatie- en Informatiewetenschappen van Tilburg University. Afhankelijk van je keuze duurt dit traject tussen de 1,5 en 2,5 jaar.