Menu
    English

    Communicatie voltijd

    • Duur en startmoment

      4 jaar, september

    • Opleidingstype

      Voltijd Bachelor, ook beschikbaar in deeltijd

    • Taal

      Nederlands

    Heb je een scherp oog en oor voor de verhalen van mensen en merken? Ben je creatief met tekst en beeld en gefascineerd door de wereld van media? Dan is de opleiding Communicatie iets voor jou!

    Organisaties staan voor grote uitdagingen. Een nieuw product promoten, samenwerken met klanten, medewerkers en inwoners, laten zien wat de bijdrage is aan een betere samenleving . Hoe doe je dat in een tijd van kritische journalisten, vloggers, maatschappelijke discussies en elkaar snel opvolgende trends?

    Onze opleiding Communicatie leidt jou in vier jaar op tot wat we - met trots - een smart connector noemen. Een professional die voor slimme verbindingen zorgt. Met inzet van bijvoorbeeld social tools, storytelling, big data en co-creatie. Je ontwikkelt creatieve mediacampagnes of content die zo sterk is dat dat automatisch wordt geliked en gedeeld. Maar ook ga je zelf een event organiseren of maak je een eigen magazine met professionele opmaaktools.

    Vanaf jaar één werk je samen met opdrachtgevers uit de praktijk. Van Rotterdamse ondernemers, start-ups en bureaus tot landelijke organisaties. We werken op een innovatieve, agile manier. In korte sprints creëer je – in teamverband of juist individueel – communicatie-oplossingen voor grote praktijkopdrachten. Geen college, cursus of project is hetzelfde. We stemmen de werkvorm af op wat je leert: webinars, TED Talks, meet-ups, workshops, gastcolleges en bedrijfsbezoeken.

    De opleiding Communicatie leert je om als smart connector mensen te raken, te verbinden en te bewegen. Nieuwsgierig? Op ons platform www.smartconnecting.nl lees en zie je verhalen van onze studenten en docenten. Zo krijg je een nog beter beeld van onze opleiding en het vakgebied waar je misschien over een aantal jaar in gaat werken.

    Waarom kiezen voor de opleiding Communicatie? 

    • Veel persoonlijke aandacht: voor jou als student en voor jouw persoonlijke ontwikkeling: kleine klassen, veel begeleiding, werken aan opdrachten op een open verdieping, kleine lokalen
    • Goede sfeer en professioneel docententeam: docenten vanuit het werkveld en met veel verschillende expertises 
    • Ruimte om  eigen invulling te geven aan je studie: Jij hebt de touwtjes in handen, 1 dag per week roostervrij * (voor bijvoorbeeld je bijbaan) en ruimte om vakken zelf te kiezen(hogeschoolbreed) 
    • Midden in de stad en voor de stad:  Wij begrijpen dat jouw wereld groter is dan het klaslokaal. Je studeert bij ons in het bruisende hart van Rotterdam en met opdrachtgevers uit de stad 
    • Futureproof! Onderzoek en technologie zijn verweven in ons dna (onze opleiding is gelieerd aan SWOCC). Als communicatieprofessional van de toekomst kun je meedoen aan multidisciplinaire projecten en werken aan en met chatbots.

    * We streven naar 1 roostervrije dag per week, maar het kan voorkomen dat het rooster dit in een bepaalde periode/week niet toelaat. 

    Voorlichtingsactiviteiten

    Bekijk het aanbod en meld je aan
    Alles over de open dag van Communicatie

    Studie in Cijfers

    studiekeuze123.nl/studie-in-cijfers
    Laatste wijziging op 28-08-2024 Bekijk meer informatie over Studie in Cijfers
    Deze opleiding
    Landelijk gemiddelde deze studie (25 opleidingen)

    Na het afstuderen (landelijke cijfers)

    Baan op niveau

    84%

    Baan binnen het vakgebied

    70%

    Een baan vinden

    19 maanden

    Meekijken met de studenten?

    Volg onze studenten via Instagram en Facebook

    Vraag het onze studenten

    Heb je een vraag over deze opleiding? Deze studenten helpen je graag

    Opbouw

    Hoe is de opleiding opgebouwd?

    Onderwijsvisie

    Bij de opleidingen van Hogeschool Rotterdam voelt iedereen zich welkom en hoort iedereen erbij. Studenten en docenten kennen elkaar en weten elkaar te vinden. De docenten doen er alles aan om je te begeleiden bij je studie op een manier die bij jou past. Dit vraagt van jou betrokkenheid en een actieve inzet. Samen maken we het onderwijs.

    Kenmerkend voor het onderwijs van Hogeschool Rotterdam is de aandacht voor:

    • De kennisbasis van het beroep
    • Handelen in de beroepspraktijk
    • Je eigen professionele identiteit

    Al deze elementen komen steeds aan bod tijdens de opleiding. Studenten (en medewerkers) hebben invloed op de manier waarop dit gebeurt in medezeggenschapsraden

    Bij de start van je studie ligt de nadruk op het ontwikkelen van kennis en vaardigheden, maar direct komt ook de praktijk aan bod. Je leert reële beroepsvraagstukken aan te pakken, in samenwerking met medestudenten, docenten, professionals uit de praktijk en praktijkgerichte onderzoekers. Eerst krijg je veel begeleiding van je docent, later neem je steeds meer het heft in eigen handen. Tijdens je studie leer je jezelf steeds beter kennen en ontdek je wat jouw unieke kwaliteiten zijn als beroepsbeoefenaar.

    Het eerste jaar

    Vier periodes, vier thema’s, vier grote praktijkvraagstukken: dat is - in het kort - jaar één. Echte opdrachtgevers komen langs om van jou advies te krijgen. Denk aan opdrachten op het gebied van concept & creatie, mediastrategie, customer journey en storytelling. Alles wat je leert, pas je direct toe in deze praktijkcases. Dat is een uitdaging! We helpen je met intensieve begeleiding door ervaren docenten, inspirerende kennissessies en veel ruimte voor eigen ideeën en creativiteit. Je gaat op bedrijfssafari in Rotterdam en kijkt in de keuken van communicatieprofessionals. Je leert goed onderzoek doen, communicatieadvies geven en content maken (tekst én beeld) die aansluit bij de interesses van je publiek. Zo leer je wat communicatie is en wat je ermee kunt. En: je houdt goed in de gaten waar jouw expertise ligt en waar jij van betekenis kunt zijn binnen het vakgebied. Bij leerteam werk je met andere studenten aan je professionele identiteit en kritische houding. 

    Binnen de opleiding kiezen we per periode (10 weken) voor één hoofdvak (Major), waarin verschillende thema’s terugkomen. De focus, ook voor toetsing, ligt dus op één vak. Onze studenten ervaren dit als zeer prettig. De hoofdvakken bestaan uit groepsopdrachten en een individuele opdracht. 

    Na het eerste jaar

    Context, concept en content: met onze werkmethodiek heb je in jaar één kennisgemaakt. Ook in jaar twee staan die drie C’s centraal in de opleiding.

    Context

    Binnen context bestudeer je de in- en externe omgeving van organisaties. Welke trends zijn relevant, wie hebben er invloed binnen en buiten de organisatie? Slimme verbindingen leggen betekent immers nieuwsgierig zijn en organisatie, stakeholders en maatschappelijke ontwikkelingen begrijpen. Je ontwikkelt jouw online en offline onderzoeksvaardigheden en met alle inzichten leer je steeds complexere communicatievraagstukken op te lossen.

    Concept

    Bij concept komt jouw creativiteit goed los. Hier creëer je big ideas: creatieve concepten waardoor een organisatie onweerstaanbaar wordt voor de doelgroep. Je ontwikkelt een neus voor innovatieve oplossingen: wat kunnen we bijvoorbeeld met ontwikkelingen als internet of things en social sensing?

    Content

    Tot slot leer je hoe je een concept uitwerkt tot content: verhalen in tekst en beeld, een scherpe mediabenadering en onvergetelijke events. In jaar drie en vier ontwikkel je je strategisch inzicht verder, werk je aan multidisciplinaire vraagstukken en specialiseer je je tijdens je meewerkstage, een minor en als grande finale je afstudeeropdracht.

    Keuze en begeleiding

    Keuze

    Tijdens je opleiding kun je kiezen uit zo'n driehonderd (hogeschoolbrede) keuzevakken. Dit biedt de kans om over de grenzen van je eigen opleiding heen te kijken en om invulling te geven aan je specifieke leerbehoeften. Afhankelijk van je opleiding kun je zelf een stageplek uitzoeken. Via een minor in de hoofdfase van je studie kies je een bepaald profiel waarmee je jezelf kunt onderscheiden. Ook de afstudeeropdracht die je kiest, geeft een persoonlijke inkleuring aan je opleiding.

    Begeleiding

    Iedere student is uniek en heeft zijn eigen ideeën over wat hij in zijn studie wil bereiken. In onze begeleiding maken we je bewust van je capaciteiten, kansen en uitdagingen. Soms blijkt tijdens of al vóór de opleiding dat je moeite hebt met een bepaald vak. Dan is het nuttig je kennis hiervan bij te spijkeren. Als student krijg je een coach (docent) die je begeleidt en de studievoortgang in de gaten houdt. Ook kun je een peercoach krijgen: een ouderejaarsstudent die een jongerejaars begeleidt.

    Studeren met een functiebeperking

    Heb je een functiebeperking en heb je daarvoor aanpassingen of voorzieningen nodig, dan bieden we daarvoor verschillende mogelijkheden.

    Stage lopen

    In het derde jaar van de opleiding loop je stage. Je draait vijf maanden mee in een organisatie, waar je zelfstandig aan de slag gaat en aan een stageopdracht werkt. Je gaat zelf op zoek naar een stageplaats bij een organisatie, waar je interesse naar uitgaat.

    Minors

    In de laatste fase van je opleiding kies je een minor in een door jou gewenste richting. Een minor is een onderwijspakket waarmee je je kunt specialiseren of verbreden in je kennis en competenties. 

    Hoe kan een klein idee uitgroeien tot een succesvolle business? Hoe kom je van iets kleins naar iets groots en hoe zorg je dat je fans krijgt? Nederland telt inmiddels honderden startups, de één succesvoller dan de ander. De Nederlandse ondernemer probeert het succes van Uber of Airbnb te evenaren. Hoe bouw je een succesvol merk? Bereid je voor op een minor waarin je zelf op zoek gaat naar kennis en leert rondkijken in de wereld van brands. Ervaar de verschillende vormen van branding, met focus op het DNA van een merk, maar ook op de waarde van een merk voor de consument. Laat je triggeren door samen met medestudenten op zoek te gaan naar nieuwe ideeën en creatieve experimenten die een merk en de relatie met haar consumenten verder kunnen brengen. Door een unieke combinatie van skills, tools en knowledge stoom je jezelf klaar tot een succesvolle merkbouwer!

    You are only five people away from the president of the United States. Your Australian friend shows his new Nikes to you on Snapchat. Through Instagram you find the hottest places for your weekend trip to Rome. Youtube is your eye to the rest of the world. Social media opens up your world and turns it into a global village. A village which consists of several networks that are connected through communication. The minor #GetConnected aims to turn you into a smart connector in an international setting. It also raises new questions. For example what are the implications for the way organizations communicate with their stakeholders? And what is the added value of a communication professional, when everybody is already communicating with each other through (digital) networks? To answer those questions we need to know the dynamics, constraints and possibilities of the new social structure; the network society! So if you think you can become a smart connector within an international network, then the minor #GetConnected suits you well!

    Van alles aan de hand in de wereld! En daarbij wordt er naar bedrijven gekeken. Hoe pakken zij hun verantwoordelijkheid? Hoe zij hun communicatie vorm geven is daarbij belangrijker dan ooit! Vind jij het interessant om te leren hoe jij bedrijven kunt helpen om impact te maken met hun communicatie? Dan is deze minor iets voor jou. Om goed beslagen ten (smeltend) ijs te komen, putten we uit verschillende kennisdomeinen en toepassingsgebieden. Een greep uit de hoofdthema’s: organisatiekunde, personal purpose, organisatie purpose, veranderkunde en – communicatie, crisiscommunicatie, conversational intelligence en omgevingsmanagement. Een rijk gevulde minor, die jou helpt om je te versterken in het denken én het doen.

    Naast het kiezen van een vakinhoudelijke minor, kun je je minorruimte ook gebruiken om een doorstroomminor te volgen om versneld te kunnen doorstuderen aan een universiteit. Je volgt in dit geval (een deel van) een premaster als zogeheten doorstroomminor. Een premaster is een schakelprogramma om je voor te bereiden op academisch onderwijs. Na zo’n doorstroomminor kun je na afronding van je bacheloropleiding gelijk starten met een master.  Met onderstaande masteropleidingen hebben wij hiervoor specifieke afspraken gemaakt:  

    • Erasmus Universiteit - Media Studies
    • Tilburg University - Communicatie- en Informatiewetenschappen

      • Ook bij andere universiteiten waar wij geen afspraken mee hebben, zijn er mogelijkheden

     

    Student van andere hogeschool?

    Ben je student bij een andere hogeschool en wil je een minor bij Hogeschool Rotterdam volgen? Bekijk je mogelijkheden op Kiesopmaat.nl. De minors van Hogeschool Rotterdam duren een half jaar (september - februari) en leveren 30 EC (studiepunten) op.

    Afstuderen

    In het vierde jaar voer je bij een bedrijf of instelling een afstudeeropdracht uit. Je gaat zelf op zoek naar een geschikte afstudeerplaats. Je stuurt daarmee dus ook waar je als ‘smart connector’ op afstudeert en waarin je je specialiseert.

    Internationale mogelijkheden

    Bij ons studeer je Communicatie in het hart van een wereldstad. We leren je connecties maken tussen mensen, ideeën en merken uit alle windrichtingen. Het begint bij nieuwsgierigheid naar wat anderen beweegt. Vanaf jaar één leer je Engels in een zakelijke context spreken en schrijven. Er staat een international week op het programma met workshops en gastsprekers van buitenlandse bedrijven en universiteiten. We halen niet alleen internationale contacten naar Nederland, we gaan ook zélf de landgrenzen over. Zo brengen we in het eerste jaar een bezoek aan een internationale hoofdstad en heb je in het derde en vierde jaar de mogelijkheid je stage, minor of afstudeerproject in internationale context uit te voeren.

    Vakken

    Een indicatie van de vakken die je kunt verwachten

    Ambitieuze en talentvolle studenten kunnen een Honoursprogramma volgen. Binnen het Honoursprogramma krijg je de kans jezelf te ontwikkelen tot een breed georiënteerde, op innovatie gerichte professional, die interdisciplinair samenwerkt. Na afronding van het totale Honoursprogramma studeer je af met een Honours Degree.

    In het programma staan uitdagende opdrachten uit de Rotterdamse beroepspraktijk centraal. Je werkt binnen het Honoursprogramma aan deze opdrachten samen met andere studenten van de opleiding Communicatie en de opleiding Communication and Multimedia Design en studenten van de technische opleidingen. De opdrachten worden ondergebracht in een aantal zogenoemde Innovation Labs. De studenten worden begeleid in een multidisciplinair team van docenten.

    Bekijk meer informatie over het Honoursprogramma

    Onderwijsvorm

    Hoe is het onderwijs ingericht?
    5 dagen les per week
    20 uren zelfstudie per week
    Legenda
    Praktijk
    Keuzeruimte
    Theorie
    Begeleiding

    Praktijkvoorbeelden

    Werken aan echte projecten uit de praktijk

    Na je studie

    Wat kun je doen na de opleiding?

    Na je afstuderen

    Na het succesvol afronden van de vierjarige opleiding Communicatie mag je de titel Bachelor of Arts (BA) achter je naam voeren. Bij je diploma ontvang je een diplomasupplement met een DS-label. Met dit Engelstalige document kun je de waarde van je diploma eenvoudiger aantonen in het buitenland bij de toelating tot een vervolgstudie of bij het vinden van een baan.

    Heb je het Honoursprogramma gevolgd? Dan krijg je ook een Honours Degree, waarmee je je doorzettingsvermogen en extra kennis kunt aantonen.

    Beroepen

    Als afgestudeerde smart connector denk, praat en beslis je op strategisch en operationeel niveau mee over het communicatiebeleid van organisaties: van start-ups tot overheden, van maatschappelijke organisaties tot grote commerciële merken. Jij vormt de oren en ogen van de organisatie. Je stippelt een koers uit, start campagnes en begeleidt ze. Je ontwikkelt content en events en je onderhoudt contacten met verschillende media. Ook stimuleer je de verbondenheid van medewerkers, klanten en andere stakeholders met het bedrijf.

    Als communicatieprofessional kun je bijvoorbeeld aan de slag als:

    Je werkt zelfstandig of bent in dienst bij een organisatie. Een communicatieadviseur geeft adviezen aan het management bij diverse communicatievraagstukken. De ene keer schrijf je een advies voor een effectievere inzet van social media, een andere keer word je gevraagd om met een voorstel te komen voor een imagocampagne.

    Je opleiding Communicatie vormt een goede basis om (na ervaring te hebben opgedaan in het werkveld) door te stromen naar een leidinggevende functie. Als communicatiemanager ben je verantwoordelijk voor communicatie op beleidsniveau. Je bepaalt samen met je collega's de communicatiestrategie. Die leg je dan weer voor aan het hoger management. Zo vorm je de schakel tussen het management en de communicatiemedewerkers aan wie je leiding geeft.

    Als communitymanager ben je verantwoordelijk voor het concept en de positionering van de online community van een organisatie. Je adviseert de organisatie over de inzet van social media en de impact die social media hebben op de organisatie.

    Als contentmanager lever je content en advies binnen de juiste kanalen. Je schrijft bijvoorbeeld blogs, die je ondersteunt door de juiste beelden. Ook ‘manage’ jij de social media kanalen, je reageert op de laatste reacties en analyseert direct welke ‘post’ de meeste conversie naar de site heeft opgeleverd.

    De accountmanager bij bijvoorbeeld een reclamebureau is de schakel tussen de klant en de creatieven van het bureau. Als een fabrikant een nieuw product of een dienst op de markt brengt, zorg je er als accountmanager voor dat er een reclamecampagne ontwikkeld wordt, waarbij je probeert mensen te verbinden of tot bepaald gedrag aan te zetten.

    Als Social Media manager ben je verantwoordelijk voor het ontwerpen en uitvoeren van een impactvolle online strategie waarbij je content creëert, betrokkenheid bevordert en merkzichtbaarheid vergroot op verschillende sociale mediaplatform

    Stap in de wereld van eventmanagement, waar jij de regisseur bent van onvergetelijke ervaringen! Als eventmanager ben jij de drijvende kracht achter het concept, organisatie en uitvoering van diverse evenementen, variërend van sprankelende beurzen en boeiende congressen tot bruisende festivals. Je draagt de verantwoordelijkheid voor de volledige voorbereiding, coördinatie op de dag zelf en de daaropvolgende communicatie

    Doorstuderen

    Na het behalen van je bacheloropleiding Communicatie heb je uitstekende perspectieven op de arbeidsmarkt. Ben je echter nog niet uitgeleerd en wil je doorstuderen? Dan zijn er volop mogelijkheden aan verschillende universiteiten. Denk hierbij aan Media Studies van Erasmus Universiteit Rotterdam of aan Communicatie- en Informatiewetenschappen van Tilburg University. Afhankelijk van je keuze duurt dit traject tussen de 1,5 en 2,5 jaar. 

    Huidige arbeidsmarkt

    Bron: landelijke cijfers Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (ROA), mei 2024

    Locatie

    Waar ga je studeren?

    Niet op zoek naar deze opleiding?

    Kijk ook eens naar deze opties