Na het afstuderen (landelijke cijfers)
Baan op niveau
76%
Baan binnen het vakgebied
65%
Een baan vinden
21 maanden
Opbouw
Hoe is de opleiding opgebouwd?Ons onderwijs
Bij onze opleidingen voelt iedereen zich welkom en hoort iedereen erbij. Studenten en docenten kennen elkaar en weten elkaar te vinden. De docenten doen er alles aan om je te begeleiden bij je studie op een manier die bij jou past. Dit vraagt van jou betrokkenheid en een actieve inzet. Samen maken we het onderwijs.
Hierbij besteden we onder andere aandacht aan je:
- kennisbasis van het beroep
- handelen in de beroepspraktijk
- eigen professionele identiteit
- persoonlijke ontwikkeling
Al deze elementen komen steeds aan bod tijdens de opleiding. Studenten (en medewerkers) hebben invloed op de manier waarop dit gebeurt in medezeggenschapsraden.
Bij de start van je studie ligt de nadruk op het ontwikkelen van kennis en vaardigheden, maar direct komt ook de praktijk aan bod. Je leert reële beroepsvraagstukken aan te pakken, in samenwerking met medestudenten, docenten, professionals uit de praktijk en praktijkgerichte onderzoekers. Eerst krijg je veel begeleiding van je docent, later neem je steeds meer het heft in eigen handen. Tijdens je studie leer je jezelf steeds beter kennen en ontdek je wat jouw unieke kwaliteiten zijn als beroepsbeoefenaar.
De studio
Je werkt in een projectteam in studio’s aan diverse Design Challenges van échte opdrachtgevers. Elke studio wordt begeleid door docenten die je leren ontdekken wat je nodig hebt in het ontwerpproces, bijvoorbeeld aan kennis, onderzoeks- en creatieve methoden. Binnen de studio spelen workshops en labs een grote rol voor het opdoen van vakkennis. Tijdens het ontwerpen word je als team en individuele student uitgedaagd. Ook raak je vertrouwd met hoe het er in de praktijk aan toegaat.
Het eerste jaar
Het eerste jaar bestaat uit de volgende onderdelen:
Tijdens de introductieweek maak je uitgebreid kennis met je medestudenten, docenten en de opleiding. Je formeert tijdens de introductieweek zelf je projectteam waarmee je in de studio gaat samenwerken aan de eerste Design Challenge.
Het eerste jaar bij CMD staat in het teken van kennismaken en het leren kennen van de brede basis van het digitale ontwerpvak. Het studiejaar is opgedeeld in vier kwartalen, waarin je elk kwartaal in jouw eigen studio werkt aan een realistisch vraagstuk voor een echte opdrachtgever met je projectteam. Spannend, maar dit doe je gelukkig (bijna) altijd in teamverband. Ter ondersteuning bieden we je iedere week ook meerdere workshops aan om je de ins and outs van het vakgebied bij te brengen.
Daarnaast volg je Design Theory. Hierin staat theorie centraal die niet vanzelfsprekend aan bod komt tijdens het werken in de studio. Deze verdiepende achtergrondinformatie helpt je de Design Challenge en het ontwerpvak in perspectief te plaatsen. Design Theory bestaat uit hoor- en werkcolleges. Met wat behandeld wordt in de hoorcolleges ga je aan de slag in het werkcollege. Design Theory vereist een hoge mate van zelfstudie.
In het eerste jaar ga je vaardigheden leren die je als CMD-er nodig hebt. Tijdens het vak Design Skills trainen we je in het ontwikkelen van je visuele communicatiekracht. Je leert hoe je als ontwerper met beeld kunt communiceren en presenteren voor andere professionals en opdrachtgevers. Je leert hoe je op een eenvoudige maar doeltreffende wijze situaties kunt verbeelden en patronen en verbanden inzichtelijk kunt maken. Ook oefen je met het toepassen van de belangrijkste esthetische basisprincipes en leer je hoe je je ideeën op een juiste wijze kunt overdragen. De geleerde vaardigheden kun je direct gebruiken in de Design Challenges, in de opdrachten waaraan je met je projectteam in de studio's werkt.
Als CMD-er ben je startend professional en ontwikkel je een portfolio waarin je jezelf als ontwerper aan de hand van voorbeelden van je werk profileert. Met een selectie van je werk (showcases) presenteer je jezelf aan de buitenwereld: eerst in je directe omgeving in het eerste jaar, maar later, als je bijvoorbeeld solliciteert voor een stage, aan ontwerpbureaus en opdrachtgevers.
De Personal Challenge is dé manier om zoveel mogelijk uit je opleiding te halen, door middel van een persoonlijke uitdaging of fascinatie. Je gaat dus iets doen wat specifiek voor jou relevant is in de ontwikkeling van jou als ontwerper. Er zijn vier Personal Challenges in het eerste jaar.
Binnen Personal Challenge 1 volg je de cursus 'Tools for Design', waarin je verschillende software-skills ontwikkelt die gebruikt zullen worden tijdens de verschillende Design Challenges.
Na het eerste jaar
Het tweede tot en met het vierde jaar bestaan uit de volgende onderdelen:
Het tweede jaar van CMD kenmerkt zich door verdieping. De projecten worden complexer en in semesters uitgevoerd. Tijdens de Design Challenge werk je niet alleen in de studio, maar ga je iedere week naar workshops waar je individueel werkt aan je professionele ontwikkeling als CMD-er, onder begeleiding van vakexperts. De workshops haken in op de thematiek van de Design Challenge.
In het derde jaar loop je een half jaar stage bij een ontwerpbureau of een bedrijf met een interne ontwerpafdeling, dat kan ook in het buitenland. Je bent al gewend om in teams te werken en je kunt in verschillende teamrollen functioneren. De vaardigheden en inzichten die je hebt opgedaan in de Design Challenges in jaar 1 en 2 helpen je om het ontwerpvak verder uit te diepen en jezelf beter te leren kennen in de beroepspraktijk.
Na terugkomst van de stage begint semester 2 en ga je je profiel als ontwerper verder ontdekken. Tijdens de Introduction Challenge deel je je kennis met andere studenten. Je ontwikkelt en realiseert daarvoor workshops samen met andere studenten.
Daarnaast volg je Design Theory. Hierin staat theorie centraal die niet vanzelfsprekend aan bod komt tijdens het werken in de studio. Deze verdiepende achtergrondinformatie helpt je de Design Challenge en het ontwerpvak in perspectief te plaatsen. Design Theory bestaat uit hoor- en werkcolleges. Met wat behandeld wordt in de hoorcolleges ga je aan de slag in het werkcollege. Design Theory vereist een hoge mate van zelfstudie.
In het derde jaar volg je Design Theory 7 en 8. Theory Talks en Theory bijeenkomsten verrijken je kennis en zorgen ervoor dat je je verder kunt ontwikkelen als ontwerper. Centraal thema is het onderwerp ethiek en ontwerpen. Wat zijn ethische dilemma's bij nieuwe technologieën? Hoe kun je bijvoorbeeld inclusief ontwerpen? Hoe ga je om met privacy? Onderwerpen waar je over in discussie gaat en aan de hand van ontwerptools suggesties doet voor ethisch verantwoorde producten en diensten.
Met een selectie van je werk (in een showcase) presenteer je jezelf aan de buitenwereld: eerst in je directe omgeving in het eerste jaar en in jaar 2 als je solliciteert voor een stage. Je portfolio is belangrijk om jou als ontwerper te positioneren. Je laat zien wie je bent als ontwerper en waar jouw betekenis zit voor de opdrachtgever. Je portfolio helpt ook bij het vinden van een afstudeerplek bij een opdrachtgever: een commercieel bedrijf als Coolblue, een ziekenhuis als Erasmus MC, de politie, een gemeente, een start-up, strategisch bureau of misschien in het buitenland bij een design agency.
Keuze en begeleiding
Keuze
Tijdens je opleiding kun je kiezen uit zo'n driehonderd (hogeschoolbrede) keuzevakken. Dit biedt de kans om over de grenzen van je eigen opleiding heen te kijken en om invulling te geven aan je specifieke leerbehoeften. Afhankelijk van je opleiding kun je zelf een stageplek uitzoeken. Via een minor in de hoofdfase van je studie kies je een bepaald profiel waarmee je jezelf kunt onderscheiden. Ook de afstudeeropdracht die je kiest, geeft een persoonlijke inkleuring aan je opleiding.
Begeleiding
Iedere student is uniek en heeft zijn eigen ideeën over wat hij in zijn studie wil bereiken. In onze begeleiding maken we je bewust van je capaciteiten, kansen en uitdagingen. Soms blijkt tijdens of al vóór de opleiding dat je moeite hebt met een bepaald vak. Dan is het nuttig je kennis hiervan bij te spijkeren. Als student krijg je een coach (docent) die je begeleidt en de studievoortgang in de gaten houdt. Ook kun je een peercoach krijgen: een ouderejaarsstudent die een jongerejaars begeleidt.
Studeren met een functiebeperking
Heb je een functiebeperking en heb je daarvoor aanpassingen of voorzieningen nodig, dan bieden we daarvoor verschillende mogelijkheden.
Stage lopen
In het derde jaar loop je stage in Nederland of in het buitenland. Je draait vijf maanden mee in een organisatie, waar je zelfstandig aan de slag gaat en aan een stageopdracht werkt.
Minors
In de laatste fase van je opleiding verdiep je je door middel van een minor in je vakgebied of verbreed je je kennis in een door jou gewenste richting. De onderstaande minors geven een beeld van het type minor dat je kunt verwachten.
Met de auto mag je in Nederland max. 130 km/u rijden en kun je tenminste twee personen vervoeren. Dit geldt voor zowel een Lada als voor een Lamborghini. Toch is de beleving totaal anders. Het ontwerp van het product speelt een belangrijke rol in de wijze waarop mensen een product of dienst beleven en ervaren. Bij de minor Interface en User Experience Design bekwaam je jezelf verder in het ontwerpen van interactieve producten en diensten en ga je daarnaast onderzoek doen naar nieuwe (wetenschappelijke) inzichten op het gebied van onder meer experience design, emotional design en ubiquitous computing. Je kijkt kritisch naar de hedendaagse technologische ontwikkelingen om zo een beeld te kunnen vormen van waar onze toekomstige ontwerpen gebruik van kunnen maken en aan moeten voldoen. Vervolgens pas je deze inzichten op een innovatieve manier toe bij het ontwerpen van digitale producten en diensten voor een diverse groep aan externe opdrachtgevers.
Baanbrekende innovaties gaan over het vinden van nieuwe betekenissen. Klassiek voorbeeld blijft de iPod. Dat betekende een nieuwe manier van muziek verzamelen, kopen en beheren. Of de Wii-spelcomputer die een geheel nieuwe spelervaring betekende. Tijdens de minor leer je verschillende vormen van innovaties te herkennen en analyseren. Van open innovatie, tot procesorganisatie, van user centered tot technologisch, van incrementeel tot radicaal en design driven. Je wordt uitgedaagd om een baanbrekend Innovatief concept te ontwerpen en te prototypen. Een concept waarmee je een impact moet hebben op het leven van 1 miljard mensen! Dan hebben we het dus over een radicale innovatie. Een innovatie waarmee je niet zomaar kan uitgaan van vragen, wensen en behoeften van gebruikers. De gebruiker heeft immers nog geen kennis van de nieuwe betekenis. Het gaat erom hoe jij toekomstige ontwikkelingen weet in te vullen met nieuwe betekenissen. Daarbij leer je ook hoe je rekening moet houden met cultuurverschillen in een internationale context.
Student van andere hogeschool?
Ben je student bij een andere hogeschool en wil je een minor bij Hogeschool Rotterdam volgen? Bekijk je mogelijkheden op Kiesopmaat.nl. De minors van Hogeschool Rotterdam duren een half jaar (september - februari) en leveren 30 EC (studiepunten) op.
Afstuderen
Het afstuderen (Graduation Project) is het sluitstuk van de opleiding. Afstuderen bij CMD is een ‘bachelor meesterproef’ waarin alle competenties integraal worden getoetst. Het afstuderen duurt één semester.
Tijdens het afstuderen laat je zien dat je alle kennis en vaardigheden die je gedurende de studie hebt opgedaan, kan toepassen in een praktijksituatie. Je toont aan dat je zelfstandig een ontwerpopdracht kan uitvoeren bij een bedrijf of organisatie, waarbij de gebruiker centraal staat.
Je kunt afstuderen in Nederland, maar natuurlijk ook in het buitenland.
Internationale mogelijkheden
Als je een internationale carrière ambieert, dan bereidt de opleiding je hier ook op voor! In overleg met de opleiding kun je een deel van de opleiding in het buitenland doorbrengen, bijvoorbeeld tijdens je stageperiode.
Als CMD-student heb je diverse mogelijkheden om tijdens je studie ervaring op te doen in het buitenland. Je kunt in het derde jaar in het buitenland stage lopen, in het vierde jaar tijdens je minor-periode in het buitenland studeren en zelfs in het buitenland afstuderen. Gedurende het academische jaar zijn er ook verschillende mogelijkheden om deel te nemen aan kortlopende internationale projecten. Je kunt bijvoorbeeld keihard doorwerken binnen de vierweekse pressure cooker met onze Vlaamse collega’s uit Kortrijk (Howest/ Devine), deelnemen aan de jaarlijkse studiereis naar Shanghai, een korte uitwisseling met onze partners in Duitsland of Spanje doen of in Nederland als peercoach helpen bij onze internationale week in februari.
Video Case movie Buzzel
Stagelopen in het buitenland is een enorme ervaring! Je verbetert je taal-skills, doet echte werkervaring op en leert een cultuur vanuit een geheel nieuw perspectief kennen. Je laat zien dat je lef hebt en onderscheid je hierdoor van anderen.
CMD’ers hebben de laatste jaren onder andere stage gelopen in Australië, België, China, Denemarken, Duitsland, Indonesië, Mexico, Nederlandse Antillen, Nieuw-Zeeland en Zweden. Ben je van plan om in het buitenland stage te lopen, begin dan ruim op tijd met de voorbereidingen. Je kunt voor landen binnen Europa een Erasmus+ beurs aanvragen, voor landen buiten Europa een Explorer beurs. Bij vragen kun je contact opnemen met Judith Hauke.
Casper ten Brug
Cynthia van Steenvelt
In jaar vier heb je als CMD-student de mogelijkheid om als uitwisselingsstudent bij één van onze partners een half jaar lang te gaan studeren. In tegenstelling tot het Nederlandse onderwijsstelsel kies je dan geen minor (dus een verdiepend project), maar je schrijft je in voor een aantal vakken bij de partnerschool. Het collegegeld betaal je in Nederland, de studiepunten behaal je bij onze partners.
Ben je van plan om in het buitenland te gaan studeren, begin dan ruim op tijd met je voorbereidingen. Een aantal partners eisen naast een digitaal portfolio ook een analoog portfolio. Engels is vaak de voertaal maar inschrijven voor een taalcursus (afhankelijk van de bestemming) kan nooit kwaad. Bij vragen rondom een studie in het buitenland neem contact op met Saskia Best of Judith Hauke.
De kers op de taart van je studie is je afstudeerproject. Je laat zien dat je een volwaardig ontwerper bent en kiest een geschikt ontwerpvraagstuk. Waarom zou jij je “CMD Rotterdam view” niet inzetten in een andere culturele context?
Afstuderen in het buitenland vergt veel energie en discipline, maar kan je carrière ook ontzettend “pushen” . Wellicht is het je startpunt voor een carrière in Shanghai, Berlijn of Copenhagen? Of je laatste kans om nog één keer naar het buitenland te gaan voordat jij je loopbaan in Nederland start.
Alumnus Garey Dane is in 2018 afgestudeerd bij het National Parke Arikok op Aruba.
„Het grootste leerpunt voor mij was dat ik moest leren loslaten; loslaten van wat ik tot nu toe had geleerd. Ik moest opnieuw leren communiceren, denken en werken om de ander te kunnen begrijpen. Het was soms lastig maar een mooie leerzame ervaring, die ik nooit wil missen.“
Vakken
Een indicatie van de vakken die je kunt verwachtenSemester 1
- Design Challenge 1 & 2
- Portfolio jaar 1
- Design Theory 1 & 2
- Design Skills 1 & 2
-
Personal Challenge 1
Personal Challenge 1
De Personal Challenge is de manier om zoveel mogelijk uit je opleiding te halen, door middel van een persoonlijke uitdaging. Je gaat dus iets doen wat specifiek voor jou relevant is in de ontwikkeling van je competenties.
Er zijn vier Personal Challenges in het eerste jaar, waarmee je acht studiepunten kunt behalen.
Binnen Personal Challenge 1 zullen alle studenten de cursus 'Tools for Design' volgen, waarin zij verschillende software-skills ontwikkelen die gebruikt zullen worden tijdens de verschillende projecten. -
Personal Challenge 2
Personal Challenge 2
Heb je voor de nulmeting Nederlands en Engels een voldoende behaald dan kun je in de Personal Challenge 2 nog meer uit je opleiding halen door middel van persoonlijke uitdaging. Je gaat dan iets doen wat specifiek voor jou relevant is in de ontwikkeling van je competenties.
Er zijn drie typen Personal Challenges:
- HR-keuzemodulen, het aanbod keuzevakken van Hogeschool Rotterdam.
- CMD-keuzemodulen, gericht op CMD-studenten.
- Zelfbepaalde opgave, die bijdraagt aan jouw leerproces en ontwikkeling.
Semester 2
- Design Challenge 3 & 4
- Portfolio jaar 1
- Design Theory 3 & 4
- Design Skills 3 & 4
-
Personal Challenge 3 & 4
Personal Challenge 3 & 4
Heb je voor de nulmeting Nederlands en Engels een voldoende behaald dan kun je in de Personal Challenge 2 nog meer uit je opleiding halen, door middel van een persoonlijke uitdaging. Je gaat dan iets doen wat specifiek voor jou relevant is in de ontwikkeling van je competenties.
Er zijn drie typen Personal Challenges:
- HR-keuzemodulen, het aanbod keuzevakken van Hogeschool Rotterdam.
- CMD-keuzemodulen, gericht op CMD-studenten.
- Zelfbepaalde opgave, die bijdraagt aan jouw leerproces en ontwikkeling.
Semester 1
- Design Challenge 5 a & b
- Design Theory 5 a & b
- Portfolio jaar 2
- Personal Challenge 5
Semester 2
- Design Challenge 6 a & b
- Design Theory 6 a & b
- Portfolio jaar 2
- Personal Challenge 6
Semester 1
-
Stage
Stage
Je loopt een stage bij een ontwerpbureau, dat kan ook in het buitenland.
Je bent al gewend in teams te werken en in verschillende teamrollen te functioneren. De vaardigheden en inzichten die je hebt opgedaan in de Design Challenges in jaar 1 en 2 helpen je om het ontwerpvak verder uit te diepen en jezelf beter te leren kennen in de beroepspraktijk.
Semester 2
- Intro Challenge
- Design Challenge 7 en 8
- Design Theory 7 & 8
- Portfolio jaar 3
Semester 1
- Minor
Semester 2
- Graduation project
Heb het lef om ambitieus te zijn!
Voor proactieve, nieuwsgierige, creatieve studenten is er het Honoursprogramma. De kans om tijdens je studie samen met gemotiveerde studenten van je eigen opleiding en andere opleidingen te werken aan uitdagende opdrachten en jezelf te onderscheiden.
Onderwijsvorm
Hoe is het onderwijs ingericht?- Praktijk
- Theorie
- Keuzeruimte
- Begeleiding
- Praktijk
- Theorie
- Keuzeruimte
- Begeleiding
- Praktijk
- Theorie
- Keuzeruimte
- Begeleiding
- Praktijk
- Theorie
- Keuzeruimte
- Begeleiding
Na je studie
Wat kun je doen na de opleiding?Na je afstuderen
Gefeliciteerd! Je hebt je Bachelor of Science (BSc) gehaald. Deze titel mag je achter je naam voeren. Je kunt er ook voor kiezen om de titel Ingenieur (ing.) vóór je naam te zetten.
Ook ontvang je bij je diploma een diplomasupplement met een DS-label. Met dit Engelstalige document kun je de waarde van je diploma eenvoudiger aantonen in het buitenland bij de toelating tot een vervolgstudie of bij het vinden van een baan.
Heb je het Honoursprogramma gevolgd? Dan krijg je ook een honours degree, waarmee je je doorzettingsvermogen en extra kennis kunt aantonen.
Beroepen
CMD'ers studeren af als designer van interactieve media
Als designer zorg je ervoor dat informatie en functies overzichtelijk en aantrekkelijk worden overgebracht aan de gebruiker. Je onderzoekt wat de gebruiker nodig heeft en ontwerpt screens, beeld, teksten, buttons, en menu's en zorgt dat de verschillende schermen één logisch samenhangend geheel vormen. Je bent niet alleen met websites bezig, maar ook met andere interactieve media als mobiele telefoons, automaten, applicaties (apps), widgets, games en de omgeving.
Hieronder vind je een aantal voorbeelden van functies:
Als User Experience (UX) Designer ben je verantwoordelijk voor het creëren van een optimale gebruikerservaring voor digitale producten en services.
Een UX Designer doet onderzoek naar de gebruikers en hun gedrag en gebruikt deze informatie om ontwerpbeslissingen te nemen die de ervaring van gebruikers verbetert. Dit omvat het maken van prototypes en het testen van deze prototypes om feedback te maken en het ontwerp te verfijnen.
Een UX Designer werkt daarbij ook samen met andere disciplines, zoals grafisch ontwerpers, developers en ‘product owners’. Zo wordt ervoor gezorgd dat het ontwerp ook voldoet aan de technische vereisten en de bedrijfsdoelstellingen. Daarnaast wordt de rol van UX Designer ook regelmatig gecombineerd met de rol van UI (User Interface) Designer.
In tegenstelling tot de UX Designer die zich richt op gehele gebruikerservaring, is de User Interface (UI) Designer verantwoordelijk voor het ontwerpen van de visuele aspecten van een digitaal product of service. Daarbij kun je denken aan knoppen, iconen, lay-outs, typografie en kleuren. Een UI Designer houdt daarbij rekening met de merkidentiteit en de stijlgids van het bedrijf.
Ook een UI Designer werkt vaak samen met andere disciplines, zoals UX Designers, grafisch ontwerpers en developers. Daarnaast wordt de rol van de UI Designer regelmatig gecombineerd met rol van UX Designer. Je bent dan een 'UX/UI Designer'.
Een (Digital) Product Designer is verantwoordelijk voor het ontwerpen van een digitaal product of service van begin tot eind. Een Product Designer ontwerpt zowel de gebruikerservaring als het visuele design, maar werkt ook aan de functionaliteiten en de technische implementatie van het product. Daarvoor werkt de (Digital) Product Designer ook nauw samen met andere disciplines zoals UX Designers, UI Designers, developers en 'product owners'.