Menu
    English

    Creative Media and Game Technologies voltijd

    • Duur en startmoment

      4 jaar, september

    • Opleidingstype

      Voltijd Bachelor

    • Taal

      Nederlands

    Jouw aandacht wordt gegrepen als het gaat om coderen, web development, nieuwe digitale producten en technologieën. Eigenlijk alles wat met het internet verbonden is, vind jij superinteressant.

    Wil jij leren programmeren?

    Dat kan tijdens de opleiding CMGT midden in het centrum van Rotterdam. Je gaat hier aan de slag met verschillende programmeertalen en creatieve tools. Naast programmeren vind je het ook leuk om creatieve concepten te bedenken en uit te voeren. Denk aan internet of things, virtual en augmented reality, mobile-, web- en game app projecten. Kortom; jij bent een doorzetter die afwisseling en uitdaging nodig heeft, altijd nieuwsgierig blijft en dus eigenlijk een échte creative developer is. 

    Van web developer, mobile en game designer tot Internet of Things

    Je wordt uitgedaagd om verschillende ontwerpen te maken en vervolgens applicaties met impact te ontwikkelen. Een technische én creatieve studie want als je die twee werelden combineert ontstaan er nieuwe producten waar anderen alleen maar van kunnen dromen. Daarom staan bedrijven om jou te springen voor een stage en zodra je klaar bent met studeren kun je aan het werk. 

    Het eerste jaar CMGT

    In het eerste jaar CMGT krijg je direct toegang tot alle kennis en middelen die je nodig hebt: je duikt in verschillende programmeertalen zoals Javascript en PHP en oefent met allerlei brainstormtechnieken. Je gaat actief op onderzoek uit in de stad en we zetten je aan het denken over technologie in het vak ‘techniekfilosofie’ met onderwerpen als singularity, artificial intelligence en het brein. 

    Onze docenten leren je de kneepjes van het vak creative development en werken daarnaast vaak nog in het bedrijfsleven. Je leert aan de slag te gaan voor eigen klanten en door online en offline met je medestudenten en docenten aan echte projecten te werken, leer je een hoop van elkaar. In een vakgebied waar de veranderingen razendsnel gaan is dat wel zo handig en vooral heel leuk, want de sfeer is relaxed en informeel bij ons. Geen grote collegezalen maar moderne studio’s en werkomgeving, deze plek heeft veel raakvlakken met de werkvloer. Geen ‘dit is hoe het moet’ maar ‘ga het gewoon proberen’. 

    Gaandeweg kies je steeds meer een richting die je goed past. Je krijgt genoeg vrijheid en eigen verantwoordelijkheid want het is jouw studie en in het bedrijfsleven wordt die zelfstandigheid gewaardeerd. Studenten van de opleiding CMGT weten als geen ander hoe je een vraag van de klant kan vertalen naar een verrassend idee en hoe je dit zelf ontwikkelt tot een makkelijk te gebruiken interactief product. Eentje waar de doelgroep blij van wordt. En juist omdat ze zo veelzijdig zijn en echt leren meedenken zien we dat veel studenten tijdens hun studie al een serieuze bijbaan hebben in hun vakgebied. Bijvoorbeeld als full-stack web developer, mobile developer of creative developer. Zo krijgen ze contracten aangeboden bij Digital Agencies als iO, RedKiwi, Q42, Slik, YipYip en Notive. Maar ook bij Gaming en Virtual Reality bedrijven als Total Mayhem Games, TurtleBlaze, Edumersive en bij Digital Product Innovators als Teqplay. Zelfs de grote spelers als Coolblue, Greenchoice en de Gemeente Rotterdam staan te springen om onze CMGT’ers om hun kwaliteit en veelzijdigheid, en de échte ondernemers beginnen een eigen bedrijf. 

    Let op! Voor deze opleiding gelden aanvullende eisen.

    Voorlichtingsactiviteiten

    Bekijk het aanbod en meld je aan
    Alles over de open dag van Creative Media and Game Technologies

    Studie in Cijfers

    studiekeuze123.nl/studie-in-cijfers
    Laatste wijziging op 28-08-2024 Bekijk meer informatie over Studie in Cijfers
    Deze opleiding
    Landelijk gemiddelde deze studie (5 opleidingen)

    Na het afstuderen (landelijke cijfers)

    Baan op niveau

    76%

    Baan binnen het vakgebied

    65%

    Een baan vinden

    21 maanden

    Vraag het onze studenten

    Heb je een vraag over deze opleiding? Deze studenten helpen je graag

    Opbouw

    Hoe is de opleiding opgebouwd?

    Ons onderwijs

    Bij onze opleidingen voelt iedereen zich welkom en hoort iedereen erbij. Studenten en docenten kennen elkaar en weten elkaar te vinden. De docenten doen er alles aan om je te begeleiden bij je studie op een manier die bij jou past. Dit vraagt van jou betrokkenheid en een actieve inzet. Samen maken we het onderwijs.

    Hierbij besteden we onder andere aandacht aan je:

    • kennisbasis van het beroep
    • handelen in de beroepspraktijk
    • eigen professionele identiteit
    • persoonlijke ontwikkeling

    Al deze elementen komen steeds aan bod tijdens de opleiding. Studenten (en medewerkers) hebben invloed op de manier waarop dit gebeurt in medezeggenschapsraden

    Bij de start van je studie ligt de nadruk op het ontwikkelen van kennis en vaardigheden, maar direct komt ook de praktijk aan bod. Je leert reële beroepsvraagstukken aan te pakken, in samenwerking met medestudenten, docenten, professionals uit de praktijk en praktijkgerichte onderzoekers. Eerst krijg je veel begeleiding van je docent, later neem je steeds meer het heft in eigen handen. Tijdens je studie leer je jezelf steeds beter kennen en ontdek je wat jouw unieke kwaliteiten zijn als beroepsbeoefenaar.

    Het eerste jaar

    Je volgt elk kwartaal drie vakken: Ontwerpen, Programmeren en Media-en techniekfilosofie. De kennis die je opdoet pas je direct toe in een intensief project genaamd Contextual Learning Environment dat per kwartaal een ander thema heeft: internet of things, web, mobile en game.

    Binnen de projecten werk je ideeën uit en experimenteer je met technieken. Wanneer iets niet lukt, doe je het de volgende keer anders. Hier komt een bepaalde mate van zelfsturing bij kijken die je moet liggen. Er worden lessen aangeboden waar op dat moment behoefte aan is. Je reflecteert op je eigen ontwikkeling en je wordt bijgestaan door een coach.

    Na het eerste jaar

    In het tweede jaar breng je verdere verdieping aan in je programmeerskills (zoals full-stack web & mobile development) en doorloop je tegelijkertijd projecten waarbij de lat hoog ligt op technisch en ontwerpvlak. Ook complexere problemen moet je kunnen oplossen. Je kiest zelf een invalshoek; zo verbreed je je kennis en vaardigheden als ondernemende, onderzoekende, ontwerpende of betrokken technoloog.

    Na je stage in het derde studiejaar ligt de nadruk nog verder op jouw persoonlijke ontwikkeling. Wat zijn de technologieën of aandachtsgebieden waar jij je verder in wilt ontwikkelen? In je vierde jaar kies je een minor waarin je je kennis kunt verbreden of verdiepen. In het laatste semester studeer je af door het uitvoeren van een praktijkgericht onderzoek voor een externe opdrachtgever.

    Keuze en begeleiding

    Keuze

    Tijdens je opleiding kun je kiezen uit zo'n driehonderd (hogeschoolbrede) keuzevakken. Dit biedt de kans om over de grenzen van je eigen opleiding heen te kijken en om invulling te geven aan je specifieke leerbehoeften. Afhankelijk van je opleiding kun je zelf een stageplek uitzoeken. Via een minor in de hoofdfase van je studie kies je een bepaald profiel waarmee je jezelf kunt onderscheiden. Ook de afstudeeropdracht die je kiest, geeft een persoonlijke inkleuring aan je opleiding.

    Begeleiding

    Iedere student is uniek en heeft zijn eigen ideeën over wat hij in zijn studie wil bereiken. In onze begeleiding maken we je bewust van je capaciteiten, kansen en uitdagingen. Soms blijkt tijdens of al vóór de opleiding dat je moeite hebt met een bepaald vak. Dan is het nuttig je kennis hiervan bij te spijkeren. Als student krijg je een coach (docent) die je begeleidt en de studievoortgang in de gaten houdt. Ook kun je een peercoach krijgen: een ouderejaarsstudent die een jongerejaars begeleidt.

    Studeren met een functiebeperking

    Heb je een functiebeperking en heb je daarvoor aanpassingen of voorzieningen nodig, dan bieden we daarvoor verschillende mogelijkheden.

    Stage lopen

    Je krijgt de gelegenheid werkervaring op te doen tijdens een stage in het derde jaar. Vijf maanden werk je bij een bedrijf om in praktijk te brengen wat je tot nu toe hebt geleerd.

    Minors

    In de laatste fase van je opleiding verdiep je je door middel van een minor in je vakgebied of verbreed je je kennis in een door jou gewenste richting. De onderstaande minor geeft een beeld van het type minor dat je kunt verwachten.

    Minor Game Design and Development

    In de minor Game Design & Development doorloop je met een multidisciplinair team het volledige traject om een game te produceren, van ontwerp tot distributie. Je doet daarbij kennis op over hoe je een game leuk maakt, je leert games programmeren en je krijgt workshops aangeboden over onder andere (3D) graphics en audio. Om je game een succes te maken zal je buiten de kaders moeten leren denken en de games die je met je team maakt op de markt leren zetten, zodat aan het einde van de minor heel de wereld jouw game zal kunnen spelen.

    Deze minor is in het Engels.


    Natuur, Mens en Technologie (Nederlands) 

    Doe je mee met de Next Transitions Challenge 2030? De natuur en de mens staan steeds meer op gespannen voet. Dat vraagt om een radicale verandering op veel gebieden, een transitie. Hoe kunnen studenten vanuit alle verschillende opleidingen een bijdrage leveren aan het aanpakken van bijvoorbeeld de Energietransitie, Voedseltransitie, Klimaatverandering en andere urgente actuele transities? We leren je hoe je creatieve concepten kan bedenken én hoe je digitale technologieën kan gebruiken om die doelen te bereiken. Of je nou een technische opleiding doet, in de zorg, in het economisch domein, kunsten of elk ander domein: samen gaan we in multidisciplinaire teams aan de slag om de wereld weer wat beter te maken. 

    Student van andere hogeschool?

    Ben je student bij een andere hogeschool en wil je een minor bij Hogeschool Rotterdam volgen? Bekijk je mogelijkheden op Kiesopmaat.nl. De minors van Hogeschool Rotterdam duren een half jaar (september - februari) en leveren 30 EC (studiepunten) op.

    Afstuderen

    In jaar vier van de opleiding ga je afstuderen. Het afstudeeronderzoek is meestal in opdracht van een organisatie. Tijdens het afstuderen doe je onderzoek naar ‘menselijke’ vraagstukken die met technologie opgelost kunnen worden. Voorbeelden van onderzoekersvragen van afstudeerders zijn: 

    • Hoe kan door middel van gamification een virtuele maquette gemaakt worden die brugwachters helpt tijdens hun opleiding bij het besturen van bruggen? 
    • Hoe kan machine learning worden ingezet om het visuele inspectieproces op vaarwegen en in de havens efficiënter en doeltreffender te maken? 
    • Hoe kan met behulp van Virtual Reality de ervaring in het ziekenhuis verbeterd worden voor kinderen tijdens een behandeling? 
    • Hoe kan het blockchain netwerk helpen om een veilige verbinding op te stellen voor Internet of Things apparaten? 
    • Hoe kan data op het gebied van parkeren een bijdrage leveren aan de Smart City van de toekomst? –  
    • Hoe kan een Voice Assistant op een efficiënte manier worden ingezet bij dagelijkse werkzaamheden van een backoffice medewerker van een grote hotelketen? 
    • Hoe kan de gebruikerservaring op het web voor mensen met een visuele beperking verbeterd worden door middel van een game console controller en haptische feedback? 

    Na het afstuderen gaan de meeste studenten aan de slag bij internetbureaus als Hoppinger, iO, Label A of Dept of starten een eigen internetbureau. Anderen werken aan een start-up of gaan werken bij de innovatieafdeling en/of web-afdeling van organisaties als het Erasmus MC, Gemeente Rotterdam, Defensie, Pro-Rail of Unilever. 

    Internationale mogelijkheden

    Als je een internationale carrière ambieert, dan bereidt de opleiding je hier ook op voor! In overleg met de opleiding kun je een deel van de opleiding in het buitenland doorbrengen, bijvoorbeeld tijdens je stageperiode.

    Vakken

    Een indicatie van de vakken die je kunt verwachten

    Heb het lef om ambitieus te zijn!

    Voor proactieve, nieuwsgierige, creatieve studenten is er het Honoursprogramma. De kans om tijdens je studie samen met gemotiveerde studenten te werken aan uitdagende opdrachten en jezelf te onderscheiden.

    Bekijk meer informatie over het Honoursprogramma

    Onderwijsvorm

    Hoe is het onderwijs ingericht?
    5 dagen les per week
    20 uren zelfstudie per week
    Legenda
    Praktijk
    Keuzeruimte
    Theorie
    Begeleiding

    Praktijkvoorbeelden

    Werken aan echte projecten uit de praktijk

    Na je studie

    Wat kun je doen na de opleiding?

    Na je afstuderen

    Gefeliciteerd! Je hebt je Bachelor of Science (BSc) gehaald. Deze titel mag je achter je naam voeren. Je kunt er ook voor kiezen de titel Ingenieur (ing.) vóór je naam te zetten. 

    Ook ontvang je bij je diploma een diplomasupplement met een DS-label. Met dit Engelstalige document kun je de waarde van je diploma eenvoudiger aantonen in het buitenland bij de toelating tot een vervolgstudie of bij het vinden van een baan.

    Heb je het Honoursprogramma gevolgd? Dan krijg je ook een honours degree, waarmee je je doorzettingsvermogen en extra kennis kunt aantonen.

    Beroepsbeeld

    Veel studenten gaan na hun studie aan de slag bij creatieve digitale bureaus, start-ups, game studios of starten een eigen bedrijf. Technologie is in veel meer organisaties een essentieel onderdeel van de dagelijkse processen geworden. Onder andere banken, ziekenhuizen en de haven bieden daarom beroepsmogelijkheden voor creatieve programmeurs.

     

    Beroepen

    Een aantal voorbeelden van beroepen zijn:

    De webdeveloper weet wat gebruikers willen en is in staat om onder andere media-applicaties te ontwikkelen. Hierbij is responsive design belangrijk. Je werkt aan campagnes voor bedrijven, veelal geïntegreerd met sociale netwerken als Facebook en Twitter. Je ontwikkelt ingewikkelde webapplicaties voor organisaties in de profit en non-profit sector. Je houdt uiteraard rekening met een veelheid aan schermen waar webapplicaties op bekeken kunnen worden (mobiele schermen, TV’s, computerschermen, tablets).

    De mobile developer is in staat om verschillende producten voor mobiele platforms te realiseren die 'native' ontwikkeld worden. Dat wil zeggen dat er in een andere taal dan een webtaal een app gemaakt wordt, die kan draaien op dat specifieke besturingssysteem (bijv. Android, Windows Phone of iOS). Denk bij programmeertalen aan ObjectiveC voor iPhone en iPad development. Bij de ontwikkeling van apps voor deze platforms kunnen ook sensoren aangesproken worden zoals de GPS sensor of gyrosensor in een telefoon.

    De gamedeveloper maakt onderdeel uit van een team techneuten die gezamenlijk een game ontwikkelen. Daarbij ben jij in staat om in de engine of framework game-play te ontwikkelen en programmeren. Je komt in aanraking met verschillende ontwikkelframeworks. Je kan meedraaien in een ontwikkelteam als game developer. Je richt je voornamelijk op ontwikkeling van indie-games, die vaak op internet of mobiele apparaten beschikbaar zijn.

    Locatie

    Waar ga je studeren?

    Niet op zoek naar deze opleiding?

    Kijk ook eens naar deze opties