Opbouw
Hoe is de opleiding opgebouwd?Onderwijsvisie
De opleiding Facility Management heeft als missie 'het creëren van de meest menselijke gebouwen en gebieden'. Je wordt opgeleid tot Rotterdamse facilitaire professional. Het gebruik van gebouwen en gebieden verandert continu. In die dynamiek is de Rotterdamse facility professional in staat om vraag en aanbod op een ondernemende en verfrissende wijze met elkaar te verbinden en toekomstgerichte ruimtes en omgevingen te realiseren.
In de opleiding wordt, in aansluiting op deze missie, jij als student centraal gezet. Dit betekent dat wij het onderwijs inrichten gericht op het leerproces van onze studenten. Bij de opleiding Facility Management Rotterdam bieden wij jou contextrijk onderwijs in een inspirerende leer- en werkomgeving waarin we je uitdagen je professionele identiteit maximaal te ontwikkelen. Het onderwijs is een afspiegeling van het werkveld en het vakgebied Facility Management. Dit maakt ons een beroepsopleiding.
Bij het maken van ons onderwijs en het vormgeven van onze onderwijsomgeving, worden studenten en het werkveld betrokken. Goed onderwijs maak je samen, dat is ons motto
Het eerste jaar
De opleiding Facility Management duurt 4 jaar en is opgebouwd uit 4 onderwijsperiodes per jaar. De opleiding is onderverdeeld in 5 kerngebieden. Per onderwijsperiode staan 1 of meerdere kerngebieden centraal.
De kerngebieden die van de opleiding Facility Management zijn:
- Mens & Activiteit
- Community & Services
- Organisatie & Proces
- Vastgoed & Omgeving
- Data & Technologie
De kerngebieden worden onder kopje "Vakkenoverzicht" kort toegelicht.
Elk kerngebied bestaat uit een aantal inhoudelijke opdrachten en een toetsopdracht ter afsluiting. Denk hierbij aan het opstellen van een offerte, het maken van een verhuisplan voor een organisatie of het geven van een advies ter verbetering van een bepaald proces. De opdrachten bestaat uit een combinatie van individuele opdrachten en groepsopdrachten. De opdrachten zijn zo veel mogelijk met een opdrachtgever uit het werkveld, waardoor je direct in contact komt met mensen en organisaties waar je in de toekomst kan komen te werken. Daarnaast werk je het hele jaar aan je professionele vaardigheden, zoals communiceren, onderbouwen, samenwerken en het doen van onderzoek. Dit doe je zowel in trainingen als in de praktijk. Ook krijg je een stevige basis aan kennis over recht, economie en personeelsmanagement. Deze kennis helpt je bij het maken van de opdrachten. Gedurende de hele opleiding krijg je coaching aangeboden. Deze coaching helpt je in je persoonlijke en professionele ontwikkeling. Dit doe je samen met andere studenten en een vaste coach. Je leert van en met elkaar. Elk studiejaar kun je 60 studiepunten halen. Het eerste jaar moet je minimaal 48 punten halen.
Na het eerste jaar
Het tweede jaar is een verdieping op het eerste jaar met complexere opdrachten en verfijndere kennis van de verschillende kerngebieden en vaardigheden. Ook loop je in het tweede jaar 10 weken stage bij een organisatie, naar eigen keuze.
Studiejaar 3 en 4 staan in het teken van de laatste verdieping op de kerngebieden, een managementstage, specialisatie middels een minor en het afstuderen.
Keuze en begeleiding
Keuze
Tijdens je opleiding kun je kiezen uit zo'n driehonderd (hogeschoolbrede) keuzevakken. Dit biedt de kans om over de grenzen van je eigen opleiding heen te kijken en om invulling te geven aan je specifieke leerbehoeften. Afhankelijk van je opleiding kun je zelf een stageplek uitzoeken. Via een minor in de hoofdfase van je studie kies je een bepaald profiel waarmee je jezelf kunt onderscheiden. Ook de afstudeeropdracht die je kiest, geeft een persoonlijke inkleuring aan je opleiding.
Begeleiding
Iedere student is uniek en heeft zijn eigen ideeën over wat hij in zijn studie wil bereiken. In onze begeleiding maken we je bewust van je capaciteiten, kansen en uitdagingen. Soms blijkt tijdens of al vóór de opleiding dat je moeite hebt met een bepaald vak. Dan is het nuttig je kennis hiervan bij te spijkeren. Als student krijg je een coach (docent) die je begeleidt en de studievoortgang in de gaten houdt. Ook kun je een peercoach krijgen: een ouderejaarsstudent die een jongerejaars begeleidt.
Studeren met een functiebeperking
Heb je een functiebeperking en heb je daarvoor aanpassingen of voorzieningen nodig, dan bieden we daarvoor verschillende mogelijkheden.
Stage lopen
In elk jaar doe je ervaring op in de praktijk. In het eerste jaar kom je al in contact met het werkveld door opdrachten, (zelf georganiseerde) bedrijfsbezoeken en meeloopdagen; in jaar 2 loop je voor een langere periode mee met één specifieke organisatie waarbij je een kijkje in de keuken krijgt van alle facilitaire services. De managementstage in jaar 3 duurt een half jaar, waarbij je ook leiding geeft aan medewerkers binnen die organisatie en onderzoek doet. Tot slot doe je ook je afstuderen in jaar 4 voor een echte opdrachtgever. Je zoekt in alle gevallen zelf een geschikte organisatie en een opdracht die bij je past.
Bekijk in onderstaand filmpje hoe Mark Uittenbogaard zijn derdejaars stage bij Garcia Jeans ervaart.
Minors
Begin jaar 4 volg je een minor naar keuze, voor verdere verdieping of verbreding. Dit kan een minor zijn binnen de opleiding Facility Management, bij een andere opleiding van Hogeschool Rotterdam of bij een andere hogeschool. Je kunt zelfs in het buitenland een minor volgen.
Student bij andere hogeschool?
Ben je student bij een andere hogeschool en wil je een minor bij Hogeschool Rotterdam volgen? Bekijk je mogelijkheden op Kiesopmaat.nl. De minors van Hogeschool Rotterdam duren een half jaar (september - februari) en leveren 30 EC (studiepunten) op.
Afstuderen
Ter afsluiting van de opleiding werk je aan een afstudeeropdracht. Hierbij verdiep je je in één van de kerngebieden, waarbij alle theorieën en vaardigheden, die je opgedaan hebt gedurende de opleiding, bij elkaar komen.
Internationale mogelijkheden
Als je een internationale carrière ambieert, dan bereidt de opleiding je hier ook op voor! In overleg met de opleiding kun je een deel van de opleiding in het buitenland doorbrengen, bijvoorbeeld tijdens je stageperiode.
Vakken
Een indicatie van de vakken die je kunt verwachtenJaar 1
-
Professionele vaardigheden
Professionele vaardigheden
Binnen professionele vaardigheden onderscheiden we een aantal combinaties van vaardigheden die van belang zijn, te weten:
- Professionaliseren & reflecteren
- Motiveren & onderbouwen
- Communiceren & beinvloeden
- Onderzoeken & Innoveren
- Samenwerken & netwerken
Gedurende het hele schooljaar werk je aan de ontwikkeling van deze vaardigheden en bouw je een portfolio op.
-
Mens & Activiteit
Mens & Activiteit
Het kerngebied ‘Mens & Activiteit’ richt zich op de mensen waaraan je de diensten levert (wie). Voor wie doen we het eigenlijk? Je leert te onderzoeken wat de behoeftes zijn van mensen, welke activiteiten ze uitvoeren en hoe je daarop kan inspelen met je dienstverlening.
-
Community & Services
Community & Services
Bij het kerngebied ‘Community& Services’ verdiep je je in het aanbod (wat). Je bestudeert welke diensten die je aanbiedt en op welke manier. Je leert hierin keuzes te maken en tot vernieuwende, innovatieve oplossingen te komen.
-
Vastgoed & Omgeving
Vastgoed & Omgeving
Dit kerngebied gaat over het gebouw of de plek waar de diensten worden aangeboden (waar). Hoeveel ruimte is er nodig? Hoe richt je de ruimtes in? Hoe verdeel je de ruimte binnen de organisatie? Hoe plan en organiseer je het onderhoud en beheer van een gebouw en omgeving?
-
Data & Technologie
Data & Technologie
Bij het kerngebied ‘Data & Technologie’ wordt ingezoomd op moderne middelen om keuzes te maken in wat je aanbiedt en aan wie (waarom). Welke inzichten haal je uit beschikbare data? Welke technologieën kunnen ingezet worden om diensten te verbeteren of aantrekkelijker te maken?
-
Organisatie & Proces
Organisatie & Proces
In het kerngebied ‘Organisatie & Proces’ gaat het over hoe je als manager alles goed organiseert (hoe). Hoeveel mensen heb je nodig? Welke leveranciers schakel je in? Hoe zorg je dat je binnen budget blijft of de gemaakte kosten dekt?
-
Keuze
Keuze
Tijdens je opleiding kun je kiezen uit zo'n driehonderd (hogeschoolbrede) keuzevakken. Dit biedt de kans om over de grenzen van je eigen opleiding heen te kijken en om invulling te geven aan je specifieke leerbehoeften. Afhankelijk van je opleiding kun je zelf een stageplek uitzoeken. Via een minor in de hoofdfase van je studie kies je een bepaald profiel waarmee je jezelf kunt onderscheiden. Ook de afstudeeropdracht die je kiest, geeft een persoonlijke inkleuring aan je opleiding.
Begeleiding
Iedere student is uniek en heeft zijn eigen ideeën over wat hij in zijn studie wil bereiken. In onze begeleiding maken we je bewust van je capaciteiten, kansen en uitdagingen. Soms blijkt tijdens of al vóór de opleiding dat je moeite hebt met een bepaald vak. Dan is het nuttig je kennis hiervan bij te spijkeren. Als student krijg je een coach (docent) die je begeleidt en de studievoortgang in de gaten houdt. Ook kun je een peercoach krijgen: een ouderejaarsstudent die een jongerejaars begeleidt.
Studeren met een functiebeperking
Heb je een functiebeperking en heb je daarvoor aanpassingen of voorzieningen nodig, dan bieden we daarvoor verschillende mogelijkheden.
Jaar 2
-
Professionele vaardigheden
Professionele vaardigheden
Binnen professionele vaardigheden onderscheiden we een aantal combinaties van vaardigheden die van belang zijn, te weten:
- Professionaliseren & reflecteren
- Motiveren & onderbouwen
- Communiceren & beinvloeden
- Onderzoeken & Innoveren
- Samenwerken & netwerken
Gedurende het hele schooljaar werk je aan de ontwikkeling van deze vaardigheden en bouw je een portfolio op.
-
Mens & Activiteit
Mens & Activiteit
Het kerngebied ‘Mens & Activiteit’ richt zich op de mensen waaraan je de diensten levert (wie). Voor wie doen we het eigenlijk? Je leert te onderzoeken wat de behoeftes zijn van mensen, welke activiteiten ze uitvoeren en hoe je daarop kan inspelen met je dienstverlening.
-
Community & Services
Community & Services
Bij het kerngebied ‘Community & Services’ verdiep je je in het aanbod (wat). Je bestudeert welke diensten die je aanbiedt en op welke manier. Je leert hierin keuzes te maken en tot vernieuwende, innovatieve oplossingen te komen.
-
Vastgoed & Omgeving
Vastgoed & Omgeving
Dit kerngebied gaat over het gebouw of de plek waar de diensten worden aangeboden (waar). Hoeveel ruimte is er nodig? Hoe richt je de ruimtes in? Hoe verdeel je de ruimte binnen de organisatie? Hoe plan en organiseer je het onderhoud en beheer van een gebouw en omgeving?
-
Data & Technologie
Data & Technologie
Bij het kerngebied ‘Data & Technologie’ wordt ingezoomd op moderne middelen om keuzes te maken in wat je aanbiedt en aan wie (waarom). Welke inzichten haal je uit beschikbare data? Welke technologieën kunnen ingezet worden om diensten te verbeteren of aantrekkelijker te maken?
-
Organisatie & Proces
Organisatie & Proces
In het kerngebied ‘Organisatie & Proces’ gaat het over hoe je als manager alles goed organiseert (hoe). Hoeveel mensen heb je nodig? Welke leveranciers schakel je in? Hoe zorg je dat je binnen budget blijft of de gemaakte kosten dekt?
-
Keuze
Keuze
Tijdens je opleiding kun je kiezen uit zo'n driehonderd (hogeschoolbrede) keuzevakken. Dit biedt de kans om over de grenzen van je eigen opleiding heen te kijken en om invulling te geven aan je specifieke leerbehoeften. Afhankelijk van je opleiding kun je zelf een stageplek uitzoeken. Via een minor in de hoofdfase van je studie kies je een bepaald profiel waarmee je jezelf kunt onderscheiden. Ook de afstudeeropdracht die je kiest, geeft een persoonlijke inkleuring aan je opleiding.
Begeleiding
Iedere student is uniek en heeft zijn eigen ideeën over wat hij in zijn studie wil bereiken. In onze begeleiding maken we je bewust van je capaciteiten, kansen en uitdagingen. Soms blijkt tijdens of al vóór de opleiding dat je moeite hebt met een bepaald vak. Dan is het nuttig je kennis hiervan bij te spijkeren. Als student krijg je een coach (docent) die je begeleidt en de studievoortgang in de gaten houdt. Ook kun je een peercoach krijgen: een ouderejaarsstudent die een jongerejaars begeleidt.
Studeren met een functiebeperking
Heb je een functiebeperking en heb je daarvoor aanpassingen of voorzieningen nodig, dan bieden we daarvoor verschillende mogelijkheden.
Jaar 3
-
Professionele vaardigheden
Professionele vaardigheden
Binnen professionele vaardigheden onderscheiden we een aantal combinaties van vaardigheden die van belang zijn, te weten:
- Professionaliseren & reflecteren
- Motiveren & onderbouwen
- Communiceren & beinvloeden
- Onderzoeken & Innoveren
- Samenwerken & netwerken
Gedurende het hele schooljaar werk je aan de ontwikkeling van deze vaardigheden en bouw je een portfolio op.
-
Community & Services
Community & Services
Bij het kerngebied ‘Community & Services’ verdiep je je in het aanbod (wat). Je bestudeert welke diensten die je aanbiedt en op welke manier. Je leert hierin keuzes te maken en tot vernieuwende, innovatieve oplossingen te komen.
-
Vastgoed & Omgeving
Vastgoed & Omgeving
Het kerngebied ‘Vastgoed & Omgeving’ gaat over het gebouw of de plek waar de diensten worden aangeboden (waar). Hoeveel ruimte is er nodig? Hoe richt je de ruimtes in? Hoe verdeel je de ruimte binnen de organisatie? Hoe plan en organiseer je het onderhoud en beheer van een gebouw en omgeving?
-
Organisatie & Proces
Organisatie & Proces
In het kerngebied ‘Organisatie & Proces’ gaat het over hoe je als manager alles goed organiseert (hoe). Hoeveel mensen heb je nodig? Welke leveranciers schakel je in? Hoe zorg je dat je binnen budget blijft of de gemaakte kosten dekt?
- Specialisatie
-
Stage
Stage
De managementstage in jaar 3 duurt een half jaar, waarbij je ook leiding geeft aan medewerkers binnen die organisatie en onderzoek doet.
Jaar 4
-
Professionele vaardigheden
Professionele vaardigheden
Binnen professionele vaardigheden onderscheiden we een aantal combinaties van vaardigheden die van belang zijn, te weten:
- Professionaliseren & reflecteren
- Motiveren & onderbouwen
- Communiceren & beinvloeden
- Onderzoeken & Innoveren
- Samenwerken & netwerken
Gedurende het hele schooljaar werk je aan de ontwikkeling van deze vaardigheden en bouw je een portfolio op.
-
Minor
Minor
Begin jaar 4 volg je een minor naar keuze, voor verdere verdieping of verbreding. Dit kan een minor zijn binnen de opleiding Facility Management, bij een andere opleiding van Hogeschool Rotterdam of bij een andere hogeschool. Je kunt zelfs in het buitenland een minor volgen.
-
Specialisatie d.m.v. afstuderen
Specialisatie d.m.v. afstuderen
Het afstudeerproject is het laatste onderdeel van je studie. Je werkt gedurende 20 weken (gemiddeld) 4 dagen per week aan je afstudeeropdracht.
In het afstudeerproject laat je zien dat je in staat bent om vanuit een beroepsrol op basis van analyse en onderzoek een oplossing te ontwerpen die bruikbaar is in de praktijk. Daarbij laat je een kritische, onderzoekende en ondernemende houding zien.
Binnen de opleiding Facility Management is het mogelijk om deel te nemen aan het Honoursprogramma "Future FM". Dit programma is speciaal ontwikkeld voor studenten die iets extra's uit de studie willen halen. Het Honoursprogramma doe je naast je bachelorprogramma dus het is alleen weggelegd voor echte doorzetters. Het versterkt je ontwikkeling in het vakgebied Facility Management door middel van projecten op het gebied van innovatie en toegepast onderzoek. Rond jij als 'excellent student' dit programma succesvol af dan krijg je op je diploma de eervolle vermelding 'Honours Degree'.
Onderwijsvorm
Hoe is het onderwijs ingericht?- Praktijk
- Theorie
- Keuzeruimte
- Begeleiding
- Praktijk
- Theorie
- Keuzeruimte
- Begeleiding
- Praktijk
- Theorie
- Keuzeruimte
- Begeleiding
- Praktijk
- Theorie
- Keuzeruimte
- Begeleiding
Na je studie
Wat kun je doen na de opleiding?Na je afstuderen
Gefeliciteerd! Je hebt je Bachelor of Science (BSc) gehaald. Deze titel mag je achter je naam voeren.
Ook ontvang je bij je diploma een diplomasupplement met een DS-label. Met dit Engelstalige document kun je de waarde van je diploma eenvoudiger aantonen in het buitenland bij de toelating tot een vervolgstudie of bij het vinden van een baan.
Heb je het Honoursprogramma gevolgd? Dan krijg je ook een honours degree, waarmee je je doorzettingsvermogen en extra kennis kunt aantonen.
Beroepsbeeld
Als facility professional werk je niet alleen goed samen met je eigen team, maar ook met andere partijen. Ben jij gastvrij ingesteld en in staat om snel te schakelen en kun je goed organiseren, improviseren en communiceren, dan ben jij geschikt voor dit vak. Spreekt dit je aan en herken je jezelf in de begrippen management en serviceverlening, dan is Facility Management een uitdagende opleiding voor jou. Na deze studie kun je aan de slag in allerlei sectoren en branches, in zowel non-profit als profit organisaties. Je kunt hierbij denken aan de zorg (cure en care), onderwijs, dienstverleners en gemeentes. In diverse beroepen kun je je talent verder versterken en je ontplooien in de richting waarin jij dat wilt.
Jettie Beukers is een oud-student die kan beamen dat je bij uiteenlopende organisaties aan de slag kan. Zij is projectmanager die via haar werkgever werkt voor verschillende organisaties. In het filmpje vertelt zij over haar werkzaamheden en wat er nodig is om een goede projectmanager in haar vakgebied te kunnen zijn.
Beroepen
Na het afronden van de studie kun je in de meest uiteenlopende organisaties aan de slag.
Niet iedereen wordt meteen facility manager in een groot bedrijf. Vaak begin je als manager van een van de afdelingen van de facilitaire organisatie, zoals de catering. Je hebt contact met klanten over geplande evenementen of de catering bij een vergadering. Je overlegt met de facility manager over het aanbod, en bijvoorbeeld het budget.
Je werkt voor een adviesbureau dat wordt ingehuurd om huisvestingsvraagstukken aan te pakken. Je onderzoekt en adviseert. Daarbij is huisvesting slechts een onderdeel. Als consultant ben je in dienst bij een commercieel adviesbureau dat haar klanten helpt bij het oplossen van allerlei facilitaire vraagstukken. Opdrachten kunnen variëren van een klus van een paar dagen tot enkele maanden. Het is een gevarieerde baan. Zo begeleid je bijvoorbeeld een reorganisatie van de facilitaire afdeling, adviseer je over een nieuw concept voor de kantoorinrichting of train je de medewerkers van de receptie in hun klantvriendelijkheid. Soms werk je bij de klant, dan weer op kantoor, thuis of onderweg. Het is vaak hard werken, maar je krijgt veel vrijheid en kunt veel leren.
De facility manager is de spin in het web van een bedrijf. Zonder faciliteiten kan een bedrijf immers niet goed functioneren. Als manager of hoofd van de afdeling heb je veel verantwoordelijkheid. Samen met de medewerkers van jouw team zorg je ervoor dat alle faciliteiten goed geregeld worden. Je stuurt bijvoorbeeld leidinggevenden aan, houdt diverse kosten in de gaten en zorgt voor een kloppend budget. Daarnaast overleg je met de directie over het aanbod van facilitaire producten en diensten.
Je gaat op zoek naar de beste deals voor jouw bedrijf. Je zoekt het web af naar geschikte leveranciers, onderzoekt of zij kunnen leveren wat jouw bedrijf nodig heeft en onderhandelt op het scherpst van de snede over prijs en kwaliteit. Vanuit jouw facilitaire achtergrond weet je natuurlijk alles over de producten die jij inkoopt, dus verkopers zullen jou niet zo snel om de tuin kunnen leiden!
Als projectmanager binnen het facility management kom je regelmatig voor vragen te staan die niet tot de dagelijkse werkzaamheden behoren. Zo zal een bedrijf niet wekelijks verhuizen naar een ander kantoor en zal de facilitaire afdeling niet dagelijks reorganiseren. Dergelijke vraagstukken kun je beter als project aanpakken en dan heb je natuurlijk een manager nodig die dit project in goede banen leidt. De projectmanager zorgt er met zijn projectteam voor dat het doel van het project bereikt wordt binnen de gestelde kaders. Denk hierbij aan de oplevering vóór de deadline en budget- en kwaliteitsbewaking.
Je verzorgt en beheert de contracten van bedrijven die bij jouw organisatie de schoonmaakactiviteiten afnemen. Jij bent de contactpersoon voor de klant en voor je teamleiders. Veel bedrijven doen niet alles meer met eigen personeel. De schoonmaak wordt bijvoorbeeld vaak uitbesteed aan gespecialiseerde schoonmaakbedrijven. Met jouw kennis van facilitaire producten en diensten kun je terecht als manager bij allerlei leveranciers van faciliteiten, bijvoorbeeld als regiomanager bij een schoonmaakbedrijf. Als regiomanager ben jij het aanspreekpunt voor meerdere klanten in jouw regio. Je zorgt dat de afspraken in het contract worden nagekomen en stuurt daarop de teamleiders aan die met hun team schoonmaken in de panden van jouw klanten. Het is aan jou om ervoor te zorgen dat de kosten binnen het budget blijven en de taken en gestelde eisen worden volbracht.
Als teamleider van de servicedesk zorg jij er samen met jouw team voor dat de balie bemand is, de telefoon en e-mail wordt beantwoord en dat alle reserveringen goed en snel verwerkt worden. In overleg met jouw team kijk je hoe zaken sneller of beter geregeld kunnen worden en ben je verantwoordelijk voor het maken van de personeelsplanning. Ook overleg je regelmatig met de facility manager over de gang van zaken bij de servicedesk en heb je contact met andere afdelingshoofden, zoals de cateringmanager, de technische dienst, leveranciers en beveiliging.
Doorstuderen
Na de opleiding Facility Management heb je verschillende mogelijkheden om door te studeren. Zowel voltijd als in deeltijd bij een hogeschool of een universiteit. Je kunt denken aan de Master Facility and Real Estate Management. Je kunt na je studie ook kiezen voor een master Bedrijfskunde, Personeelsmanagement, Sociologie of Organisatiewetenschappen.