Na het afstuderen (landelijke cijfers)
Baan op niveau
72%
Baan binnen het vakgebied
67%
Een baan vinden
16 maanden
Opbouw
Hoe is de opleiding opgebouwd?Onderwijsvisie
De opleiding Facility Management heeft als missie 'het creëren van de meest menselijke gebouwen en gebieden'. Je wordt opgeleid tot Rotterdamse facilitaire professional. Het gebruik van gebouwen en gebieden verandert continu. In die dynamiek is de Rotterdamse facility professional in staat om vraag en aanbod op een ondernemende en verfrissende wijze met elkaar te verbinden en toekomstgerichte ruimtes en omgevingen te realiseren.
In de opleiding wordt, in aansluiting op deze missie, jij als student centraal gezet. Dit betekent dat wij het onderwijs inrichten gericht op het leerproces van onze studenten. Bij de opleiding Facility Management Rotterdam bieden wij jou contextrijk onderwijs in een inspirerende leer- en werkomgeving waarin we je uitdagen je professionele identiteit maximaal te ontwikkelen. Het onderwijs is een afspiegeling van het werkveld en het vakgebied Facility Management. Dit maakt ons een beroepsopleiding.
Bij het maken van ons onderwijs en het vormgeven van onze onderwijsomgeving, worden studenten en het werkveld betrokken. Goed onderwijs maak je samen, dat is ons motto
Het eerste jaar
De opleiding Facility Management duurt 4 jaar en is opgebouwd uit 4 onderwijsperiodes per jaar. De opleiding is onderverdeeld in 5 kerngebieden. Per onderwijsperiode staan 1 of meerdere kerngebieden centraal.
De kerngebieden die van de opleiding Facility Management zijn:
- Mens & Activiteit
- Community & Services
- Organisatie & Proces
- Vastgoed & Omgeving
- Data & Technologie
De kerngebieden worden onder kopje "Vakkenoverzicht" kort toegelicht.
Elk kerngebied bestaat uit een aantal inhoudelijke opdrachten en een toetsopdracht ter afsluiting. Denk hierbij aan het opstellen van een offerte, het maken van een verhuisplan voor een organisatie of het geven van een advies ter verbetering van een bepaald proces. De opdrachten bestaat uit een combinatie van individuele opdrachten en groepsopdrachten. De opdrachten zijn zo veel mogelijk met een opdrachtgever uit het werkveld, waardoor je direct in contact komt met mensen en organisaties waar je in de toekomst kan komen te werken. Daarnaast werk je het hele jaar aan je professionele vaardigheden, zoals communiceren, onderbouwen, samenwerken en het doen van onderzoek. Dit doe je zowel in trainingen als in de praktijk. Ook krijg je een stevige basis aan kennis over recht, economie en personeelsmanagement. Deze kennis helpt je bij het maken van de opdrachten. Gedurende de hele opleiding krijg je coaching aangeboden. Deze coaching helpt je in je persoonlijke en professionele ontwikkeling. Dit doe je samen met andere studenten en een vaste coach. Je leert van en met elkaar. Elk studiejaar kun je 60 studiepunten halen. Het eerste jaar moet je minimaal 48 punten halen.
Na het eerste jaar
Het tweede jaar is een verdieping op het eerste jaar met complexere opdrachten en verfijndere kennis van de verschillende kerngebieden en vaardigheden. Ook loop je in het tweede jaar 10 weken stage bij een organisatie, naar eigen keuze.
Studiejaar 3 en 4 staan in het teken van de laatste verdieping op de kerngebieden, een managementstage, specialisatie middels een minor en het afstuderen.
Keuze en begeleiding
Keuze
Tijdens je opleiding kun je kiezen uit zo'n driehonderd (hogeschoolbrede) keuzevakken. Dit biedt de kans om over de grenzen van je eigen opleiding heen te kijken en om invulling te geven aan je specifieke leerbehoeften. Afhankelijk van je opleiding kun je zelf een stageplek uitzoeken. Via een minor in de hoofdfase van je studie kies je een bepaald profiel waarmee je jezelf kunt onderscheiden. Ook de afstudeeropdracht die je kiest, geeft een persoonlijke inkleuring aan je opleiding.
Begeleiding
Iedere student is uniek en heeft zijn eigen ideeën over wat hij in zijn studie wil bereiken. In onze begeleiding maken we je bewust van je capaciteiten, kansen en uitdagingen. Soms blijkt tijdens of al vóór de opleiding dat je moeite hebt met een bepaald vak. Dan is het nuttig je kennis hiervan bij te spijkeren. Als student krijg je een coach (docent) die je begeleidt en de studievoortgang in de gaten houdt. Ook kun je een peercoach krijgen: een ouderejaarsstudent die een jongerejaars begeleidt.
Studeren met een functiebeperking
Heb je een functiebeperking en heb je daarvoor aanpassingen of voorzieningen nodig, dan bieden we daarvoor verschillende mogelijkheden.
Stage lopen
In elk jaar doe je ervaring op in de praktijk. In het eerste jaar kom je al in contact met het werkveld door opdrachten, (zelf georganiseerde) bedrijfsbezoeken en meeloopdagen; in jaar 2 loop je voor een langere periode mee met één specifieke organisatie waarbij je een kijkje in de keuken krijgt van alle facilitaire services. De managementstage in jaar 3 duurt een half jaar, waarbij je ook leiding geeft aan medewerkers binnen die organisatie en onderzoek doet. Tot slot doe je ook je afstuderen in jaar 4 voor een echte opdrachtgever. Je zoekt in alle gevallen zelf een geschikte organisatie en een opdracht die bij je past.
Minors
Begin jaar 4 volg je een minor naar keuze, voor verdere verdieping of verbreding. Dit kan een minor zijn binnen de opleiding Facility Management, bij een andere opleiding van Hogeschool Rotterdam of bij een andere hogeschool. Je kunt zelfs in het buitenland een minor volgen.
Student bij andere hogeschool?
Ben je student bij een andere hogeschool en wil je een minor bij Hogeschool Rotterdam volgen? Bekijk je mogelijkheden op Kiesopmaat.nl. De minors van Hogeschool Rotterdam duren een half jaar (september - februari) en leveren 30 EC (studiepunten) op.
Afstuderen
Ter afsluiting van de opleiding werk je aan een afstudeeropdracht. Hierbij verdiep je je in één van de kerngebieden, waarbij alle theorieën en vaardigheden, die je opgedaan hebt gedurende de opleiding, bij elkaar komen.
Internationale mogelijkheden
Als je een internationale carrière ambieert, dan bereidt de opleiding je hier ook op voor! In overleg met de opleiding kun je een deel van de opleiding in het buitenland doorbrengen, bijvoorbeeld tijdens je stageperiode.
Vakken
Een indicatie van de vakken die je kunt verwachtenJaar 1
-
Professionele vaardigheden
Professionele vaardigheden
Vanaf leerjaar 1 ga je aan de slag met vier algemene vaardigheden:
- Samenwerken & netwerken
- communiceren & influenceren
- onderzoeken & innoveren en
- motiveren en onderbouwen.
Over deze onderwerpen krijg je theorie, voorbeelden uit de praktijk en en ga je vooral zelf aan de slag. De ontwikkeling van professionele vaardigheden is namelijk cruciaal in de groei tot volwaardig facility professional.
Denk hierbij aan het houden van een presentatie voor een opdrachtgever,
het onderhandelen over inkoopvoorwaarden, het samenwerken met projectgenoten, feedback vragen aan de docent of de directeur overtuigen om extra budget vrij te maken voor een extra personeelslid. -
Mens & Activiteit
Mens & Activiteit
Het kerngebied Mens & Activiteit gaat over mensen. Gebruikers noemen wij ze, en dan over de activiteiten die zij uitvoeren. Wat doen mensen in een bepaalde omgeving? Waarom doen ze dat? waarom tonen ze dit gedrag en in welke mate klopt het met (het wenselijke gedrag)in de omgeving? In het eerste jaar ga je door onderzoek in de praktijk op zoek naar antwoorden op deze vragen.
Als Facility Manager sta je stil bij menselijk gedrag en motivatietheorieën vanuit de overtuiging dat hoe beter wij de gebruiker en het gedrag begrijpen, hoe beter wij onze facilitaire dienstverlening daarop kunnen aanpassen.
-
Community & Services
Community & Services
Een facility manager speelt een cruciale rol in het creëren van een omgeving waarin mensen optimaal werken en verblijven. Maar wat houdt dit precies in?
Een van de belangrijkste taken van een facility manager is het ontwerpen en verbeteren van een serviceconcept. Dit betekent dat je leert nadenken over de vraag: "Hoe zorgen we ervoor dat de werk- of leefomgeving zo comfortabel, efficiënt en prettig mogelijk is voor de gebruikers?"
Dit kan van alles omvatten. Denk aan het regelen van catering, schoonmaak, beveiliging of onderhoud van een gebouw. Maar het gaat verder dan dat. Je leert om service te leveren die echt aansluit bij de behoeften van de gebruikers. Je denkt daarbij altijd in oplossingen die waarde toevoegen aan de organisatie. -
Vastgoed & Omgeving
Vastgoed & Omgeving
Naast dienstverlening ben je als facilitair professional veel bezig met 'het gebouw'. Dit wordt ook wel vastgoed genoemd.
Je maakt kennis met de 'harde kant' (namelijk de stenen) van het vakgebied. Je zoekt een passende werkomgeving voor een organisatie. Je bekijkt hoe je deze inricht volgens wet- en regelgeving en hoe je het gebouw het beste kunt onderhouden en beheren. Binnen dit onderdeel leer je de theoretische basis over vastgoed. Je gaat ook aan de slag met het bedenken van oplossingen.
-
Data & Technologie
Data & Technologie
Robot(stofzuigers), AI en sensortechnologie bieden waardevolle kansen voor facility management. Vooral kansen in het verbeteren van diensten en verminderen van bijhorende kosten.
In het eerste jaar van de opleiding ligt de focus van data en technologie op het verkennen van deze ontwikkelingen. Je leert hoe je deze innovaties omzet in data gestuurde verandervoorstellen. Zo genereer je echte impact voor gebruikers en het gebouw. Hierdoor ontwikkel je niet alleen praktische vaardigheden, maar ook een visie op de toekomst van facility management.
-
Organisatie & Proces
Organisatie & Proces
Ben jij iemand die graag de touwtjes in handen heeft. Wil jij ervoor zorgen dat alles soepel verloopt binnen een organisatie? Bij Organisatie & Proces leer je precies hoe je dat doet! In dit vakgebied verdiep je je in het organiseren, plannen en coördineren van alle processen binnen een organisatie. Een facility professional heeft als doel ervoor te zorgen dat gebouwen en hun omgeving optimaal functioneren voor de mensen die er werken of gebruik van maken. Je leert niet alleen de basis van organisatiekunde en procesmanagement, maar past deze kennis ook direct toe in praktijkgerichte projecten.
Organisatie & proces is een belangrijk onderdeel van facility management en komt dan ook terug in alle eindproducten van alle eerder beschreven kerngebieden (met uitzondering van professionele vaardigheden) van de opleiding.
-
Leerteams
Leerteams
Om je eigen professionele identiteit verder te vormen, werken en leren studenten samen in het leerteam.
Binnen de opleiding is er namelijk ruime aandacht voor jouw ontwikkeling en leer je je eigen ontwikkeling te sturen vanuit jouw wensen en talenten. Vanuit ‘leerteams’ is er aandacht voor je bewustwording van wie je bent, wilt zijn en de keuzes die je maakt. Het gaat om keuzes nu, maar ook over keuzes in de toekomst. Tijdens de opleiding ontdek je steeds meer waar jouw talent ligt en wat jou aanspreekt in de beroepspraktijk, waardoor je professionele identiteit vorm krijgt en je steeds gerichtere keuzes gaat maken. Je eigen ontwikkeling (leren) regisseren en hierop reflecteren is belangrijk, omdat je dat de rest van je lerende en werkende leven nodig hebt.
-
Keuzevakken
Keuzevakken
Tijdens je opleiding kun je kiezen uit zo'n driehonderd (hogeschoolbrede) keuzevakken. Dit biedt de kans om over de grenzen van je eigen opleiding heen te kijken en om invulling te geven aan je specifieke leerbehoeften.
Jaar 2
- Managementstage
-
Professionele vaardigheden, jaar 2
Professionele vaardigheden, jaar 2
In het 2e jaar gaan we verder met de 4 vaardigheden uit jaar 1.
We duiken dieper in onderzoek en gaan verder met gesprekstechnieken, zowel in de rol als FM professional als ook in de rol van manager. Onderwerpen die aan bod komen zijn oa. onderhandelen, conflicthantering, solliciteren, funtioneringsgesprek en onderzoek doen vanuit een onderzoekende houding. Ook reflecteren en presenteren worden verder toegepast.
-
Mens & Activiteit, jaar 2
Mens & Activiteit, jaar 2
Vanuit (facilitaire) ontwikkelingen in de maatschappij ga je door onderzoek na of deze ontwikkelingen effect hebben op het gedrag van mensen binnen de omgeving waar je als facility manager producten en diensten levert, zoals een kantoorgebouw of ziekenhuis.
Hoe kun je hier rekening mee houden, op inspelen om de dienstverlening op aan te passen en zo de meest passende oplossingen te bieden. Het vormen van een dieper begrip over mensen, hun omgeving en hun gedrag is hier van belang.
-
Data & Technologie, jaar 2
Data & Technologie, jaar 2
In het tweede jaar kijken we bij data & techologie hoe de data, uit verschillende systemen, tot informatie omgezet kan worden.
We gaan terug naar de bron en ontdekken dat niet alle output uit de systemen ook echt bruikbaar is. Daarbij zorgen nieuwe rapportages en technische mogelijkheden voor nieuwe inzichten waardoor iets wat eerst niet kon, nu toch mogelijk blijkt te zijn. Je leert met een growth mindset kijken naar deze ontwikkelingen en maak je plannen om deze nieuwe mogelijkheden als waarde toe te voegen aan bestaande situaties.
-
Circulaire concept ontwikkeling
Circulaire concept ontwikkeling
In het tweede studiejaar werk je aan een facilitair circulair concept. Als facility manager ben je in staat om impact te maken op een toekomstbestendige (werk)omgeving. Dit doe je niet alleen voor de mensen, maar ook voor het gebouw en de organisatie.
Daarom werk je tijdens dit onderdeel tijdens twee periodes wisselend aan drie kerngebieden, namelijk Community&Services en Vastgoed & Omgeving. Ook komen er onderdelen van Organisatie & Proces terug. Om impact te kunnen, moet je dit over meerdere onderdelen van het vakgebied doen en hierin de juiste mensen en onderdelen betrekken.
Community en services
Als facility professional speel je een sleutelrol in het creëren van een omgeving waar mensen zich welkom, ondersteund en gewaardeerd voelen. Binnen een communityomgeving draag je bij aan het welzijn en de ervaring van gebruikers.
Je vindt de perfecte balans tussen service, comfort en efficiëntie. Of het nu gaat om het organiseren van gastvrije ruimtes of het coördineren van catering, schoonmaak of beveiliging. Jouw inzet zorgt voor een positieve en langdurige impact op de gemeenschap. Je ontdekt hoe jij met gastvrijheid het verschil kunt maken in de werkomgeving.Vastgoed en omgeving
Je leert hoe je een gebouw kunt ontwerpen, bouwen, inrichten én gebruiken door kennis op te doen uit welke lagen een gebouw bestaat, welke materialen gebruikt worden en hoe je dit het beste kunt onderhouden. We denken niet meer na over de komende 5 jaar in hoe we het gebouw gebruiken en onderbouwen, maar over een gebouwde toekomst die langer mee kan gaan!
-
Organisatie & Proces, jaar 2
Organisatie & Proces, jaar 2
In het tweede leerjaar ontwikkel je je verder als toekomstig facility professional en leer je hoe je een organisatie doelgericht beheert. Je maakt een verdieping op de kennis over het organiseren, plannen en coördineren van alle processen binnen een organisatie. Op welke wijze stel je het juiste team samen? Welke leveranciers kies je voor de meest succesvolle samenwerkingen? En hoe zorg je ervoor dat de kosten beheersbaar blijven en binnen het budget vallen?
Je maakt een verdieping op de kennis over het organiseren, plannen en coördineren van alle processen binnen een organisatie. Op welke wijze stel je het juiste team samen? Welke leveranciers kies je voor de meest succesvolle samenwerkingen? En hoe zorg je ervoor dat de kosten beheersbaar blijven en binnen het budget vallen?
Organisatie & proces is een belangrijk onderdeel van facility management en komt dan ook terug in alle eindproducten van alle eerder beschreven kerngebieden (met uitzondering van professionele vaardigheden) van de opleiding.
-
Leerteams, jaar 2
Leerteams, jaar 2
Bij Facility Management in Rotterdam vragen wij je elk jaar tussentijds de balans op te maken. Hoe gemotiveerd ben je? Kun je je talenten kwijt? Welke keuzes maak je binnen en buiten de opleiding met welk resultaat? En wat zijn je verwachtingen?
Door na te denken over dit soort vragen, krijg je een scherper beeld van wie je bent, wat je kunt, wat jou drijft en je toekomstwensen. Zo kom je tot een “ professioneel portret” van jezelf, je professionele identiteit. Door het maken van een professioneel portret breng je je leerproces in kaart en ben je in staat je doorgemaakte ontwikkeling met anderen te delen.
-
Keuzevakken
Keuzevakken
Tijdens je opleiding kun je kiezen uit zo'n driehonderd (hogeschoolbrede) keuzevakken. Dit biedt de kans om over de grenzen van je eigen opleiding heen te kijken en om invulling te geven aan je specifieke leerbehoeften.
Jaar 3
-
Managementstage
Managementstage
De praktijk in en met je voeten in de klei staan! Niet alleen op de werkvloer, maar zeker ook erboven. Daar waar plannen en afspraken op middellange termijn tot stand komen. Tijdens deze stage ga je de facilitaire organisatie van je opdrachtgever eens goed doorlichten om na te gaan waar ze het goed doen en waar ze het beter kunnen of moeten doen.
Lukt het je om dwars door de facility management organisatie heen te kijken en je vinger niet alleen op de juiste of zere plek te leggen. Maar ook daar advies over te geven? Daarnaast onderzoek je ook een vraag of probleem vanuit deze opdrachtgever. Je gaat de diepte in:
- je interviewt mensen;
- je praat met soortgelijke bedrijven;
- je bestudeert de literatuur en ook de laatste trends.
Zo kom je tot een advies voor je opdrachtgever. De stage duurt in totaal 20 weken en in die tijd heb je de kans en ruimte om je vleugels uit te slaan en te leren in de facility management praktijk. Ook voor deze stage zoek en vind je zelf een geschikte organisatie. Je kunt deze stage ook in het buitenland uitvoeren!
- Opgave gericht onderwijs
Jaar 4
-
Minoren
Minoren
Vanuit de opleiding facility management worden er twee minoren aangeboden. Binnen deze minoren krijg je zowel verdieping als verbreding van je facilitaire kennis in de gebouwde omgeving. Je hebt ook de mogelijkheid om een minor te volgen aan een andere opleiding, in het buitenland of zelfs een andere Hogeschool!
Minor Real Estate & Facility Management
In de minor 'Real Estate & Facility Management' leer je hoe maatschappelijke ontwikkeling effect hebben op het gebouw en het gebruik daarvan. We zoeken de raakvlakken en knelpunten tussen vastgoed en facilitair management op. En bedenken gezamenlijk passende oplossingen voor toekomstbestendige (werk)omgevingen. Onderdeel van deze minor is een inspirerende buitenlandse studiereis.Minor Facility Management & Urban Placemaking
Nieuwsgierig? Hou deze pagina in de gaten, aan de volledige informatie wordt hard gewerkt! -
Afstudeerproject
Afstudeerproject
De afstudeerperiode is het laatste onderdeel van de opleiding FM.
In deze periode laat je zien dat je in staat bent om vanuit facility managementberoepsrollen (-adviseur, -manager, -ondernemer, -ontwerper en/of -specialist) op basis van praktijkonderzoek een advies te formuleren. Je lost een actueel en complex facilitair praktijkvraagstuk op dat zich voordoet in een organisatie of branche. Daarbij laat je een kritische, onderzoekende en ondernemende houding zien. Binnen de gestelde kaders kun je zelf zoeken naar het soort facilitair praktijkvraagstuk waarin je geïnteresseerd bent bij een organisatie of branche naar keuze. Zo kun je richting geven aan je eigen talentontwikkeling en aan je persoonlijke profilering als startend facility managementprofessional.
Binnen de opleiding Facility Management is het mogelijk om deel te nemen aan het Honoursprogramma "Future FM". Dit programma is speciaal ontwikkeld voor studenten die iets extra's uit de studie willen halen. Het Honoursprogramma doe je naast je bachelorprogramma dus het is alleen weggelegd voor echte doorzetters. Het versterkt je ontwikkeling in het vakgebied Facility Management door middel van projecten op het gebied van innovatie en toegepast onderzoek. Rond jij als 'excellent student' dit programma succesvol af dan krijg je op je diploma de eervolle vermelding 'Honours Degree'.
Onderwijsvorm
Hoe is het onderwijs ingericht?- Praktijk
- Theorie
- Keuzeruimte
- Begeleiding
- Praktijk
- Theorie
- Keuzeruimte
- Begeleiding
- Praktijk
- Theorie
- Keuzeruimte
- Begeleiding
- Praktijk
- Theorie
- Keuzeruimte
- Begeleiding
Na je studie
Wat kun je doen na de opleiding?Na je afstuderen
Gefeliciteerd! Je hebt je Bachelor of Science (BSc) gehaald. Deze titel mag je achter je naam voeren.
Ook ontvang je bij je diploma een diplomasupplement met een DS-label. Met dit Engelstalige document kun je de waarde van je diploma eenvoudiger aantonen in het buitenland bij de toelating tot een vervolgstudie of bij het vinden van een baan.
Heb je het Honoursprogramma gevolgd? Dan krijg je ook een honours degree, waarmee je je doorzettingsvermogen en extra kennis kunt aantonen.
Beroepsbeeld
Als facility professional werk je niet alleen goed samen met je eigen team, maar ook met andere partijen. Ben jij gastvrij ingesteld en in staat om snel te schakelen en kun je goed organiseren, improviseren en communiceren, dan ben jij geschikt voor dit vak. Spreekt dit je aan en herken je jezelf in de begrippen management en serviceverlening, dan is Facility Management een uitdagende opleiding voor jou. Na deze studie kun je aan de slag in allerlei sectoren en branches, in zowel non-profit als profit organisaties. Je kunt hierbij denken aan de zorg (cure en care), onderwijs, dienstverleners en gemeentes. In diverse beroepen kun je je talent verder versterken en je ontplooien in de richting waarin jij dat wilt.
Beroepen
Na het afronden van de studie kun je in de meest uiteenlopende organisaties aan de slag.
Niet iedereen wordt meteen facility manager in een groot bedrijf. Vaak begin je als manager van een van de afdelingen van de facilitaire organisatie, zoals de catering. Je hebt contact met klanten over geplande evenementen of de catering bij een vergadering. Je overlegt met de facility manager over het aanbod, en bijvoorbeeld het budget.
Je werkt voor een adviesbureau dat wordt ingehuurd om huisvestingsvraagstukken aan te pakken. Je onderzoekt en adviseert. Daarbij is huisvesting slechts een onderdeel. Als consultant ben je in dienst bij een commercieel adviesbureau dat haar klanten helpt bij het oplossen van allerlei facilitaire vraagstukken. Opdrachten kunnen variëren van een klus van een paar dagen tot enkele maanden. Het is een gevarieerde baan. Zo begeleid je bijvoorbeeld een reorganisatie van de facilitaire afdeling, adviseer je over een nieuw concept voor de kantoorinrichting of train je de medewerkers van de receptie in hun klantvriendelijkheid. Soms werk je bij de klant, dan weer op kantoor, thuis of onderweg. Het is vaak hard werken, maar je krijgt veel vrijheid en kunt veel leren.
De facility manager is de spin in het web van een bedrijf. Zonder faciliteiten kan een bedrijf immers niet goed functioneren. Als manager of hoofd van de afdeling heb je veel verantwoordelijkheid. Samen met de medewerkers van jouw team zorg je ervoor dat alle faciliteiten goed geregeld worden. Je stuurt bijvoorbeeld leidinggevenden aan, houdt diverse kosten in de gaten en zorgt voor een kloppend budget. Daarnaast overleg je met de directie over het aanbod van facilitaire producten en diensten.
Je gaat op zoek naar de beste deals voor jouw bedrijf. Je zoekt het web af naar geschikte leveranciers, onderzoekt of zij kunnen leveren wat jouw bedrijf nodig heeft en onderhandelt op het scherpst van de snede over prijs en kwaliteit. Vanuit jouw facilitaire achtergrond weet je natuurlijk alles over de producten die jij inkoopt, dus verkopers zullen jou niet zo snel om de tuin kunnen leiden!
Als projectmanager binnen het facility management kom je regelmatig voor vragen te staan die niet tot de dagelijkse werkzaamheden behoren. Zo zal een bedrijf niet wekelijks verhuizen naar een ander kantoor en zal de facilitaire afdeling niet dagelijks reorganiseren. Dergelijke vraagstukken kun je beter als project aanpakken en dan heb je natuurlijk een manager nodig die dit project in goede banen leidt. De projectmanager zorgt er met zijn projectteam voor dat het doel van het project bereikt wordt binnen de gestelde kaders. Denk hierbij aan de oplevering vóór de deadline en budget- en kwaliteitsbewaking.
Je verzorgt en beheert de contracten van bedrijven die bij jouw organisatie de schoonmaakactiviteiten afnemen. Jij bent de contactpersoon voor de klant en voor je teamleiders. Veel bedrijven doen niet alles meer met eigen personeel. De schoonmaak wordt bijvoorbeeld vaak uitbesteed aan gespecialiseerde schoonmaakbedrijven. Met jouw kennis van facilitaire producten en diensten kun je terecht als manager bij allerlei leveranciers van faciliteiten, bijvoorbeeld als regiomanager bij een schoonmaakbedrijf. Als regiomanager ben jij het aanspreekpunt voor meerdere klanten in jouw regio. Je zorgt dat de afspraken in het contract worden nagekomen en stuurt daarop de teamleiders aan die met hun team schoonmaken in de panden van jouw klanten. Het is aan jou om ervoor te zorgen dat de kosten binnen het budget blijven en de taken en gestelde eisen worden volbracht.
Als teamleider van de servicedesk zorg jij er samen met jouw team voor dat de balie bemand is, de telefoon en e-mail wordt beantwoord en dat alle reserveringen goed en snel verwerkt worden. In overleg met jouw team kijk je hoe zaken sneller of beter geregeld kunnen worden en ben je verantwoordelijk voor het maken van de personeelsplanning. Ook overleg je regelmatig met de facility manager over de gang van zaken bij de servicedesk en heb je contact met andere afdelingshoofden, zoals de cateringmanager, de technische dienst, leveranciers en beveiliging.
Doorstuderen
Na de opleiding Facility Management heb je verschillende mogelijkheden om door te studeren. Zowel voltijd als in deeltijd bij een hogeschool of een universiteit. Je kunt denken aan de Master Facility and Real Estate Management. Je kunt na je studie ook kiezen voor een master Bedrijfskunde, Personeelsmanagement, Sociologie of Organisatiewetenschappen.