Na het afstuderen (landelijke cijfers)
Baan op niveau
91%
Baan binnen het vakgebied
80%
Een baan vinden
3 maanden
Opbouw
Hoe is de opleiding opgebouwd?Onderwijsvisie
Bij de opleidingen van Hogeschool Rotterdam voelt iedereen zich welkom en hoort iedereen erbij. Studenten en docenten kennen elkaar en weten elkaar te vinden. De docenten doen er alles aan om je te begeleiden bij je studie op een manier die bij jou past. Dit vraagt van jou betrokkenheid en een actieve inzet. Samen maken we het onderwijs.
Kenmerkend voor het onderwijs van Hogeschool Rotterdam is de aandacht voor:
- De kennisbasis van het beroep
- Handelen in de beroepspraktijk
- Je eigen professionele identiteit
Al deze elementen komen steeds aan bod tijdens de opleiding. Studenten (en medewerkers) hebben invloed op de manier waarop dit gebeurt in medezeggenschapsraden.
Bij de start van je studie ligt de nadruk op het ontwikkelen van kennis en vaardigheden, maar direct komt ook de praktijk aan bod. Je leert reële beroepsvraagstukken aan te pakken, in samenwerking met medestudenten, docenten, professionals uit de praktijk en praktijkgerichte onderzoekers. Eerst krijg je veel begeleiding van je docent, later neem je steeds meer het heft in eigen handen. Tijdens je studie leer je jezelf steeds beter kennen en ontdek je wat jouw unieke kwaliteiten zijn als beroepsbeoefenaar.
Het eerste jaar
In het eerste jaar oriënteer je je op het informaticavakgebied en wordt de basis gelegd voor de rest van de studie. Je start met een programma genaamd BaseCamp. Het is een gestructureerd programma van 20 weken, waarbij je 4 dagen per week onder toeziend oog van twee vaste docenten werkt aan oefeningen en opdrachten volgens een vaste dagplanning. Je werkt 2 dagen op locatie en 2 dagen online.
Je bestudeert zelfstandig elke week theorie en past die toe in een opdracht door het schrijven van een stukje software. Als dat lukt, weet je dat je de leerdoelen van die week hebt gehaald.
BaseCamp wordt na twintig weken afgesloten met een meesterproef – een programmeeropdracht waarin je laat zien dat je voldoende kennis hebt opgedaan – en een mondeling assessment. De tweede helft van het jaar verdiep je verder in programmeren en bouw je samen met medestudenten aan een praktijkgerichte applicatie.
Je bestudeert zelfstandig elke week theorie en past die toe in een opdracht door het schrijven van een stukje software. Als dat lukt, weet je dat je de leerdoelen van die week hebt gehaald.
Na het eerste jaar
Nadat je vooral hebt kennisgemaakt met het vakgebied, diep je in de hoofdfase deze kennis zowel theoretisch als praktisch, verder uit. Het tweede jaar kent innovatieve projecten, waarbij Rotterdamse bedrijven betrokken zijn.
In de projecten werk je in groepsverband aan praktijkgesimuleerde omstandigheden en pas je theorie toe. Hierbij werk je binnen toenemende complexiteit toe naar een werkend product en/of oplossing, door middel van gerichte projectontwikkelmethodieken. In het derde jaar ga je twintig weken op stage. In de tweede helft van het derde jaar en eerste helft van het vierde jaar volg je zelfgekozen minors, waarna je gaat afstuderen.
Stadslab
Studenten van de opleiding Informatica werken op Wijnhaven 99 in het Stadslab met allerlei nieuwe technologieën. Het Stadslab is de broedplaats om met de nieuwste technologieën aan de slag te gaan en te experimenteren: in het gebouw, maar ook in de stad.
Keuze en begeleiding
Keuze
Tijdens je opleiding kun je kiezen uit zo'n driehonderd (hogeschoolbrede) keuzevakken. Dit biedt de kans om over de grenzen van je eigen opleiding heen te kijken en om invulling te geven aan je specifieke leerbehoeften. Afhankelijk van je opleiding kun je zelf een stageplek uitzoeken. Via een minor in de hoofdfase van je studie kies je een bepaald profiel waarmee je jezelf kunt onderscheiden. Ook de afstudeeropdracht die je kiest, geeft een persoonlijke inkleuring aan je opleiding.
Begeleiding
Iedere student is uniek en heeft zijn eigen ideeën over wat hij in zijn studie wil bereiken. In onze begeleiding maken we je bewust van je capaciteiten, kansen en uitdagingen. Soms blijkt tijdens of al vóór de opleiding dat je moeite hebt met een bepaald vak. Dan is het nuttig je kennis hiervan bij te spijkeren. Als student krijg je een coach (docent) die je begeleidt en de studievoortgang in de gaten houdt. Ook kun je een peercoach krijgen: een ouderejaarsstudent die een jongerejaars begeleidt.
Studeren met een functiebeperking
Heb je een functiebeperking en heb je daarvoor aanpassingen of voorzieningen nodig, dan bieden we daarvoor verschillende mogelijkheden.
Stage lopen
Je krijgt de gelegenheid werkervaring op te doen tijdens een stage in het derde jaar. Vijf maanden werk je bij een bedrijf om in praktijk te brengen wat je tot nu toe hebt geleerd.
Minors
In de laatste fase van je opleiding verdiep je je door middel van twee minors in je vakgebied of verbreed je je kennis in een door jou gewenste richting. Je kunt kiezen uit veel minors. Voor de opleiding Informatica geldt dat je in het derde en vierde jaar een keuze maakt uit verschillende minors, die aansluiting bieden aan verschillende specialisaties binnen het vakgebied. Voorbeelden hiervan zijn Security Lab, Data Science, Software Engineering, Information Management en Security.
Security plays an increasingly important role in today’s society as our world grows more and more interconnected. Almost every day we read about a security incident in the news. Building on your creative capacity or technical background, this minor challenges you to become a security analyst to protect and strengthen systems. As a designer you will investigate how we might make the Internet of Things more privacy friendly. You will do so through concept development and scenario building, intertwined with design reviews. Techies taking part in this minor will look at how to solve the problem of keeping Internet of Things devices up to date and looking at safety-critical devices like smart insulin pumps. An update platform is implemented and tested through adversarial review. Besides this, you will perform a collaborative code review of open source software that keeps the Internet running. To train your consulting skills, you will also participate in a challenge in which you evaluate the security of the network of CERN.
De opslag van data is de afgelopen decennia zowel bij bedrijven als bij de overheid explosief gegroeid. Door deze groei ontstaan ook de mogelijkheden voor nieuwe toepassingen, zoals applicaties waarbij data als basis dienen. Het verzamelen, opslaan en toegankelijk maken van de groeiende hoeveelheid gegevens, brengt diverse uitdagingen met zich mee op het gebied van data management en database architecturen. Om deze uitdagingen adequaat aan te pakken, is het systematisch in kaart brengen van oplossingsrichtingen met hun voor- en nadelen essentieel. In de minor data science doe je hiervoor literatuurstudie. Daarnaast helpt het bouwen van prototypes om de voor- en nadelen van de oplossingsrichtingen te formuleren. Kortom, voor deze minor zijn innovatie en onderzoek van cruciaal belang. In de minor verkrijg je kennis en inzicht in het omgaan met de groeiende hoeveelheid data. Je leert hoe je die data kunt benutten bij het ontwikkelen van nieuwe applicaties, om organisaties aan een voorsprong te helpen ten opzichte van concurrenten. Je gaat aan de slag met vraagstukken uit de praktijk, zoals bij de Gemeente Rotterdam, Erasmus MC, diverse ministeries en IT-bedrijven in de regio (Almende, Rotterdam CS, Centric, etc.).
Wil je graag meer weten over deze minor? Bekijk dan ook de informatiepagina van de Minor (Big) Data Engineering.
Student van andere hogeschool?
Ben je student bij een andere hogeschool en wil je een minor bij Hogeschool Rotterdam volgen? Bekijk je mogelijkheden op Kiesopmaat.nl. De minors van Hogeschool Rotterdam duren een half jaar (september - februari) en leveren 30 EC (studiepunten) op.
Afstuderen
Vaak kom je er tijdens je afstudeerstage in het vierde jaar achter wat je na je studie wil doen. Als zelfstandig consultant of toch liever op de IT-afdeling van een multinational?
Dit filmpje geeft een korte impressie van de (afstudeer) projecten waar informatica studenten aan hebben gewerkt.
Internationale mogelijkheden
Als je een internationale carrière ambieert, dan bereidt de opleiding je hier ook op voor! In overleg met de opleiding kun je een deel van de opleiding in het buitenland doorbrengen, bijvoorbeeld tijdens je stageperiode.
Vakken
Een indicatie van de vakken die je kunt verwachtenOnderwijsperiode 1
- Basecamp
Onderwijsperiode 2
- Basecamp
Onderwijsperiode 3
- Object Oriented design and programming
- Project B
-
Studieloopbaancoaching jaar 1
Studieloopbaancoaching jaar 1
Bij Studieloopbaancoaching word je begeleid tijdens de persoonlijke ontwikkeling die je doormaakt en daarnaast stimuleren we de zelfredzaamheid als het gaat om het maken keuzes ten aanzien van je (studie)loopbaan.
- Keuzeonderwijs / deficiëntie
Onderwijsperiode 4
- Object oriented design and programming
- Project B
-
Studieloopbaancoaching jaar 1
Studieloopbaancoaching jaar 1
Bij Studieloopbaancoaching word je begeleid tijdens de persoonlijke ontwikkeling die je doormaakt en daarnaast stimuleren we de zelfredzaamheid als het gaat om het maken keuzes ten aanzien van je (studie)loopbaan.
- Keuzeonderwijs / deficiëntie
Onderwijsperiode 1
- Web App. Development
- Software Construction: Process and Tools
-
Skills semester 3
Skills semester 3
Oral and written communication
Bij Skills leren we je professionele en communicatieve vaardigheden aan met behulp van een kritische en onderzoekende houding. Dit doe je in de context van het project.
-
Studieloopbaancoaching semester 3
Studieloopbaancoaching semester 3
Bij Studieloopbaancoaching word je begeleid tijdens de persoonlijke ontwikkeling die je doormaakt en daarnaast stimuleren we de zelfredzaamheid als het gaat om het maken keuzes ten aanzien van je (studie)loopbaan.
Onderwijsperiode 2
- Web App. Development
- Software Construction: Process and Tools
-
Skills Semester 3
Skills Semester 3
Bij Skills leren we je professionele en communicatieve vaardigheden aan met behulp van een kritische en onderzoekende houding. Dit doe je in de context van het project.
-
Studieloopbaancoaching semester 3
Studieloopbaancoaching semester 3
Bij Studieloopbaancoaching word je begeleid tijdens de persoonlijke ontwikkeling die je doormaakt en daarnaast stimuleren we de zelfredzaamheid als het gaat om het maken keuzes ten aanzien van je (studie)loopbaan.
- Keuzeonderwijs / deficiëntie
Onderwijsperiode 3
- Development: Algoritmiek
- Analyse: Networking
-
Skills semester 4
Skills semester 4
Oral and written communication
Bij Skills leren we je professionele en communicatieve vaardigheden aan met behulp van een kritische en onderzoekende houding. Dit doe je in de context van het project.
- Project D
-
Studieloopbaancoaching semester 4
Studieloopbaancoaching semester 4
Bij Studieloopbaancoaching word je begeleid tijdens de persoonlijke ontwikkeling die je doormaakt en daarnaast stimuleren we de zelfredzaamheid als het gaat om het maken keuzes ten aanzien van je (studie)loopbaan.
- Keuzeonderwijs / deficiëntie
Onderwijsperiode 4
- Development - Database
- Analyse: Software quality
- Skills semester 4
- Project D
- Studieloopbaancoaching semester 4
- Keuzeonderwijs / deficiëntie
Onderwijsperiode 1
- Stage
-
Studieloopbaancoaching jaar 3
Studieloopbaancoaching jaar 3
Bij Studieloopbaancoaching word je begeleid tijdens de persoonlijke ontwikkeling die je doormaakt en daarnaast stimuleren we de zelfredzaamheid als het gaat om het maken keuzes ten aanzien van je (studie)loopbaan.
Onderwijsperiode 2
- Stage
-
Studieloopbaancoaching jaar 3
Studieloopbaancoaching jaar 3
Bij Studieloopbaancoaching word je begeleid tijdens de persoonlijke ontwikkeling die je doormaakt en daarnaast stimuleren we de zelfredzaamheid als het gaat om het maken keuzes ten aanzien van je (studie)loopbaan.
Onderwijsperiode 3
- Interne Minor
-
Studieloopbaancoaching jaar 3
Studieloopbaancoaching jaar 3
Bij Studieloopbaancoaching word je begeleid tijdens de persoonlijke ontwikkeling die je doormaakt en daarnaast stimuleren we de zelfredzaamheid als het gaat om het maken keuzes ten aanzien van je (studie)loopbaan.
Onderwijsperiode 4
- Interne Minor
-
Studieloopbaancoaching jaar 3
Studieloopbaancoaching jaar 3
Bij Studieloopbaancoaching word je begeleid tijdens de persoonlijke ontwikkeling die je doormaakt en daarnaast stimuleren we de zelfredzaamheid als het gaat om het maken keuzes ten aanzien van je (studie)loopbaan.
Onderwijsperiode 1
- Externe Minor
-
Studieloopbaanbegeleiding jaar 4
Studieloopbaanbegeleiding jaar 4
Bij Studieloopbaancoaching word je begeleid tijdens de persoonlijke ontwikkeling die je doormaakt en daarnaast stimuleren we de zelfredzaamheid als het gaat om het maken keuzes ten aanzien van je (studie)loopbaan.
Onderwijsperiode 2
- Externe Minor
-
Studieloopbaanbegeleiding jaar 4
Studieloopbaanbegeleiding jaar 4
Bij Studieloopbaancoaching word je begeleid tijdens de persoonlijke ontwikkeling die je doormaakt en daarnaast stimuleren we de zelfredzaamheid als het gaat om het maken keuzes ten aanzien van je (studie)loopbaan.
Onderwijsperiode 3
- Afstuderen
-
Studieloopbaanbegeleiding jaar 4
Studieloopbaanbegeleiding jaar 4
Bij Studieloopbaancoaching word je begeleid tijdens de persoonlijke ontwikkeling die je doormaakt en daarnaast stimuleren we de zelfredzaamheid als het gaat om het maken keuzes ten aanzien van je (studie)loopbaan.
Onderwijsperiode 4
- Afstuderen
-
Studieloopbaanbegeleiding jaar 4
Studieloopbaanbegeleiding jaar 4
Bij Studieloopbaancoaching word je begeleid tijdens de persoonlijke ontwikkeling die je doormaakt en daarnaast stimuleren we de zelfredzaamheid als het gaat om het maken keuzes ten aanzien van je (studie)loopbaan.
Heb het lef om ambitieus te zijn!
Voor proactieve, nieuwsgierige, creatieve studenten is er het Honoursprogramma. De kans om tijdens je studie samen met gemotiveerde studenten te werken aan uitdagende opdrachten en jezelf te onderscheiden.
Onderwijsvorm
Hoe is het onderwijs ingericht?- Praktijk
- Theorie
- Keuzeruimte
- Begeleiding
- Praktijk
- Theorie
- Keuzeruimte
- Begeleiding
- Praktijk
- Theorie
- Keuzeruimte
- Begeleiding
- Praktijk
- Theorie
- Keuzeruimte
- Begeleiding
Na je studie
Wat kun je doen na de opleiding?Na je afstuderen
Gefeliciteerd! Je hebt je Bachelor of Science (BSc) gehaald. Deze titel mag je achter je naam voeren. Je kunt er ook voor kiezen om de titel Ingenieur (ing.) vóór je naam te zetten.
Ook ontvang je bij je diploma een diplomasupplement met een DS-label. Met dit Engelstalige document kun je de waarde van je diploma eenvoudiger aantonen in het buitenland bij de toelating tot een vervolgstudie of bij het vinden van een baan.
Heb je het Honoursprogramma gevolgd? Dan krijg je ook een honours degree, waarmee je je doorzettingsvermogen en extra kennis kunt aantonen.
Beroepen
Met een opleiding Informatica kun je aan de slag in de IT-branche of in een branche waar intensief gebruik wordt gemaakt van software. Beroepen die passen bij de opleiding zijn bijvoorbeeld: software engineer, webprogrammeur, systeemontwerper of IT-projectleider.
De software engineer ontwikkelt software en past hierbij principes en technieken uit computer science en engineering toe bij het ontwerpen, bouwen en testen van software. Soms stelt de software engineer ook de programmaspecificaties en de applicatiestructuur op in samenwerking met een technisch ontwerper. De software engineer voert daarnaast programmatesten uit en onderhoudt en optimaliseert de prestatiekenmerken van software.
De data engineer organiseert data voor analytische doeleinden. Denk hierbij aan data afkomstig van verschillende bronnen zoals social media of e-mails. Aan de data engineer is het de taak om deze vaak ongestructureerde data voor bedrijven te organiseren en gebruiksklaar te maken voor analyse. Verdere taken binnen de functie zijn het ontwerpen, bouwen, beveiligen en het analyseren van de data en de daarbij behorende algoritmes en modellen. Ook komt het voor dat zij binnen bedrijven worden ingezet voor het integreren van nieuwe datamanagementtechnologieën en software engineering tools in al bestaande systemen.
Als systeemanalist ben je verantwoordelijk voor het analyseren van een systeem. Vervolgens kom je met een voorstel voor een ontwerp. Je schrijft verbetervoorstellen voor aanpassingen aan systemen en bereidt deze ook voor. Jij begeleidt processen, ICT projecten en hardware. Ook leg je dit vast in documenten.
Een webprogrammeur is iemand die de technische kant van complexe websites verzorgt. De webprogrammeur ontwikkelt het back-end en zorgt voor de koppeling tussen het back-end en het front-end. Een webprogrammeur is dus voornamelijk met de technische kant van de website bezig.