Na het afstuderen (landelijke cijfers)
Baan op niveau
92%
Baan binnen het vakgebied
87%
Een baan vinden
2 maanden
Opbouw
Hoe is de opleiding opgebouwd?Ons onderwijs
Bij onze opleidingen voelt iedereen zich welkom en hoort iedereen erbij. Studenten en docenten kennen elkaar en weten elkaar te vinden. De docenten doen er alles aan om je te begeleiden bij je studie op een manier die bij jou past. Dit vraagt van jou betrokkenheid en een actieve inzet. Samen maken we het onderwijs.
Hierbij besteden we onder andere aandacht aan je:
- kennisbasis van het beroep
- handelen in de beroepspraktijk
- eigen professionele identiteit
- persoonlijke ontwikkeling
Al deze elementen komen steeds aan bod tijdens de opleiding. Studenten (en medewerkers) hebben invloed op de manier waarop dit gebeurt in medezeggenschapsraden.
Bij de start van je studie ligt de nadruk op het ontwikkelen van kennis en vaardigheden, maar direct komt ook de praktijk aan bod. Je leert reële beroepsvraagstukken aan te pakken, in samenwerking met medestudenten, docenten, professionals uit de praktijk en praktijkgerichte onderzoekers. Eerst krijg je veel begeleiding van je docent, later neem je steeds meer het heft in eigen handen. Tijdens je studie leer je jezelf steeds beter kennen en ontdek je wat jouw unieke kwaliteiten zijn als beroepsbeoefenaar.
Het eerste jaar
Het eerste jaar is het propedeusejaar. Je oriënteert je op de verschillende aspecten van je vak en op je toekomstige beroep als leraar. Ook ga je al snel aan de slag op een school, waarbij je niet alleen toekijkt, maar ook assisteert bij het onderwijs. De school waar je terechtkomt is dus – samen met de hogeschool – jouw opleider.
Na het eerste jaar
De hoofdfase begint in het tweede leerjaar. Je leert onderwijs te ontwikkelen en uit te voeren met een hoge kwaliteit. Je leert de principes van directe instructie toepassen en bekwaamt je in activerende didactiek. Daarnaast loop je een aantal dagen per week stage. In het tweede en derde leerjaar voer je je werk op school steeds zelfstandiger uit. In het tweede jaar loop je een half jaar stage. In het derde leerjaar kies je voor de afstudeerrichting beroepsonderwijs (vmbo, mbo) of algemeen vormend onderwijs (onderbouw havo, vwo). Daarnaast loop je een half jaar stage en werk je toe naar het lio-assessment (leraar in opleiding). Als je hiervoor slaagt, dan mag je in het vierde jaar zelfstandig lesgeven.
Keuze en begeleiding
Keuze
Tijdens je opleiding kun je kiezen uit zo'n driehonderd (hogeschoolbrede) keuzevakken. Dit biedt de kans om over de grenzen van je eigen opleiding heen te kijken en om invulling te geven aan je specifieke leerbehoeften. Afhankelijk van je opleiding kun je zelf een stageplek uitzoeken. Via een minor in de hoofdfase van je studie kies je een bepaald profiel waarmee je jezelf kunt onderscheiden. Ook de afstudeeropdracht die je kiest, geeft een persoonlijke inkleuring aan je opleiding.
Begeleiding
Iedere student is uniek en heeft zijn eigen ideeën over wat hij in zijn studie wil bereiken. In onze begeleiding maken we je bewust van je capaciteiten, kansen en uitdagingen. Soms blijkt tijdens of al vóór de opleiding dat je moeite hebt met een bepaald vak. Dan is het nuttig je kennis hiervan bij te spijkeren. Als student krijg je een coach (docent) die je begeleidt en de studievoortgang in de gaten houdt. Ook kun je een peercoach krijgen: een ouderejaarsstudent die een jongerejaars begeleidt.
Studeren met een functiebeperking
Heb je een functiebeperking en heb je daarvoor aanpassingen of voorzieningen nodig, dan bieden we daarvoor verschillende mogelijkheden.
Stage lopen
Vanaf je eerste jaar is stage een onderdeel van je opleiding. Bekijk in onderstaand filmpje hoe Bryan Lakerveld zijn tweedejaars stage bij het Dalton Lyceum Barendrecht ervaart.
Minors
In de laatste fase van je opleiding verdiep je je door middel van een minor in je vakgebied of verbreed je je kennis in een door jou gewenste richting. De onderstaande minors geven een beeld van het type minor dat je kunt verwachten.
De minor Werken in het Beroepsonderwijs (incl. vmbo) biedt studenten van de tweedegraads lerarenopleidingen, studenten van de pabo en studenten van de lerarenopleiding Gezondheidszorg en Welzijn de mogelijkheid tot een zeer aantrekkelijke specialisatie. De minor is bij uitstek geschikt voor studenten die willen kiezen voor het uitstroomprofiel Beroepspraktijkvorming waarmee zij zich voorbereiden op een functie in het (voorbereidend) beroepsonderwijs. Binnen deze minor leren de deelnemers de leerinhouden uit de schoolvakken te integreren met de leerinhouden uit het toekomstig beroep van de leerlingen. Als student ga je in de praktijk aan de slag met onderwijsactiviteiten binnen de beroepspraktijk. Je wordt hierbij begeleid door docenten in het werkveld.
In de minor Lesgeven in de grote stad bestuderen we wat het betekent om als onderwijsprofessional te werken in deze superdiverse context. We maken gebruik van inzichten uit een veelheid aan disciplines, zoals filosofie, geschiedenis, sociologie, antropologie en onderwijskunde. Je doet onderzoek naar jezelf (wie ben ik en hoe verhoud ik me tot superdiversiteit?), naar de theorie (wat weten we uit onderzoek?) en de praktijk (hoe wordt in mijn professionele context omgegaan met thema's die te maken hebben met superdiversiteit en inclusiviteit?).
In deze minor leer je extra competenties om beroepsvaardigheid te verdiepen en te verbreden. Een klas is een complex sociaal leersysteem. Het bestaat vaak uit 20 tot 30 leerlingen en een lera(a)r(es). Zij vormen een sociale leergroep die wekelijks één of meer keren bij elkaar komt gedurende een schooljaar. Enerzijds werken zij aan de kerndoelen van het schoolvak maar er is ook de taak bij te dragen aan de overdracht van normen en waarden vanuit een levensovertuiging en/of mens- en schoolvisie. Anderzijds is elke klas uniek en heel bijzonder. Geen enkele leerling is hetzelfde en elke leerling vraagt om specifieke aandacht en een eigen aanpak in de omgang in de klas en bij het leren. En dat geldt ook voor de leraar die zichzelf als eigen persoon meebrengt in de klas. Om in deze complexiteit als leraar effectief te zijn worden tegenwoordig hoge eisen gesteld aan de beroepsvaardigheid.
De minor 'digitale didactiek en nieuwe media' biedt studenten van de lerarenopleidingen, de pabo en andere studenten die werken in een educatieve context de mogelijkheid tot een specialisatie gericht op het onderwijs van de 21e eeuw. In deze minor verdiep je je in de mogelijkheden die digitale didactiek te bieden heeft in jouw onderwijs. Wil jij weten hoe je doordachte blended lessen kunt ontwerpen en in kunt zetten? En welke rol gamification voor jouw onderwijs kan spelen? Of hoe je met beeld- en videobewerking jouw onderwijs kunt versterken? Dan is de minor 'digitale didactiek en nieuwe media' iets voor jou!
In deze minor leer je innovatief onderwijs te ontwerpen, gericht op talentontwikkeling van je leerlingen binnen de nieuwe leerweg D&P. In het vmbo wordt gewerkt met nieuwe beroepsgerichte profielen. Een van deze profielen is Dienstverlening en Producten (D&P). Dit is een breed georiënteerd profiel waarbij leerlingen kennismaken met meerdere sectoren en werkvelden. In deze minor ontwikkel jij je tot didactisch ontwerper en loopbaanbegeleider voor het vmbo-profiel D&P. Je leert innovatief onderwijs te ontwerpen, gericht op talentontwikkeling van je leerlingen. Activiteiten op het geboed van loopbaanoriëntatiebegeleiding vormen een essentieel onderdeel van dit materiaal. Je leert uitdagend onderwijs te ontwerpen in samenhang met de eigen (stage)school en de regio.
Ontwikkel jezelf als wereldburger en bestudeer grote maatschappelijke vraagstukken vanuit een mondiaal perspectief. In de eenentwintigste eeuw zijn mensen knooppunten in internationale netwerken: je bent niet alleen inwoner van een stad of land, maar een wereldburger. Wat betekent het om wereldburger te zijn? Welke rechten, plichten, verantwoordelijkheden en uitdagingen brengt dit met zich mee? Hoe verhoud je je tot je medemens en tot maatschappelijke vraagstukken die een grensoverschrijdend karakter hebben? Thema’s als democratie, macht, vrijheid, gelijkheid, identiteit, technologie en mediawijsheid, communicatie, vrede, conflict, migratie, klimaat, internationale machtsverhoudingen en mensenrechten overstijgen landsgrenzen en hebben een mondiaal karakter. Daarom kiezen wij ervoor om burgerschap te benaderen vanuit een mondiaal perspectief. De kennis en inzichten uit de minor ga je toepassen in je professionele praktijk. Hoe kun je als professional het verschil maken en bijdragen aan een rechtvaardiger wereld? Met deze minor willen we je toerusten om vorm te geven aan de principes van wereldburgerschap, waarbij de focus ligt op werken in een pedagogische en/of educatieve context.
Student van andere hogeschool?
Ben je student bij een andere hogeschool en wil je een minor bij Hogeschool Rotterdam volgen? Bekijk je mogelijkheden op Kiesopmaat.nl. De minors van Hogeschool Rotterdam duren een half jaar (september - februari) en leveren 30 EC (studiepunten) op.
Afstuderen
In het laatste jaar ben je leraar-in-opleiding (LIO) waarbij je geheel zelfstandig voor de klas staat. De stages zijn een van de leukste en leerzaamste onderdelen van de opleiding.
Traject 'Samen opleiden'
Als je kiest voor de lerarenopleiding, word je geplaatst in het traject ‘Samen opleiden’. Een leertraject waarbij leren op de werkplek centraal staat. Je leert al werkend en werkt al lerend: theorie en praktijk zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Je bent 1 dag per week in de praktijk bezig met je opleiding. We werken samen met gecertificeerde opleidingsscholen in verschillende regio’s. Met ‘Samen opleiden’ ga je een leer-werkovereenkomst aan met de opleidingsschool.
Kopopleiding
Heb je een hbo- of wo-bachelor-getuigschrift? Via de praktijkgerichte kopopleiding (voltijd) kun je met (een) bepaalde vooropleiding(en) in één jaar je tweedegraadsbevoegdheid halen. Daarna kun je aan de slag bij scholen in het voortgezet onderwijs of in het beroepsonderwijs en de volwasseneneducatie.
Internationale mogelijkheden
Omdat Rotterdam een internationale en multiculturele stad is, vinden we het belangrijk dat je hiervan kennis opdoet tijdens de opleiding. Internationale en interculturele elementen zijn opgenomen in de vakken die je tijdens de opleiding krijgt. Dit noemen we Internationalisation at Home. Er zijn mogelijkheden om naar het buitenland te gaan in het kader van je minor. Daarnaast zijn er universiteiten in het buitenland waar studieprogramma's gevolgd kunnen worden. Ook zijn er projecten en onderzoeken verbonden aan buitenlandse universiteiten waarin je als student kunt participeren.
Vakken
Een indicatie van de vakken die je kunt verwachtenOnderwijsperiode 1
- Inleiding Aardrijkskunde, kaart en methode in het VO
- Nederlands landschap (incl. excursie Arnhem)
- De kaart
- Oriëntatie op Onderwijs en Beroep
- Professionele performance
- Taalmeting
- Studieloopbaancoaching 1
Onderwijsperiode 2
- Economische Geografie en Transport
- Taalcursus jaar 1
- Politieke geografie
- Geomorfologie
- Professioneel spreken
- Oriëntatie op Onderwijs en Beroep
- Ondersteunend onderwijs en keuzevakken
- Studieloopbaancoaching 1
Onderwijsperiode 3
- Ontwikkelingsgeografie
- Geografisch Informatie Systeem (GIS)
- Water en klimaatadaptatie
- Werkplaats Professionele Performance
- Werkplaats ICT
- Werkplaats Professioneel Spreken
- Pedagogiek en Didactiek N1: leraar en doelgroep
- Professioneel Handelen en Werkplekleren N1
- Ondersteunend onderwijs en keuzevakken
- Studieloopbaancoaching 1
Onderwijsperiode 4
- Zonale Geografie
- Stadsgeografie
- Texel
- Werkplaats Professionele Performance
- Werkplaats ICT
- Professioneel Handelen en Werkplekleren N1
- Pedagogiek en Didactiek N1: leraar en doelgroep
- Ondersteunend onderwijs en keuzevakken
- Studieloopbaancoaching 1
Onderwijsperiode 1
- Het Geografisch Huis
- Europa
- Taalcursus 2
- Professioneel Handelen en Werkplekleren N2
- Werkplaats Professionele Performance
- Werkplaats professioneel spreken
- Pedagogiek N2: ken je groep
- Ondersteunend onderwijs en keuzevakken
- Studieloopbaancoaching 2
Onderwijsperiode 2
- CEO (Creatief Educatief Ontwerpen)
- Weer & Klimaat
- Professioneel Handelen en Werkplekleren N2
- Werkplaats professionele performance
- Werkplaats professioneel spreken
- Didactiek N2: lesgeven
- Didactiek N2: lesgeven met ict
- Ondersteunend onderwijs en keuzevakken
- Studieloopbaancoaching 2
Onderwijsperiode 3
- Culturele Geografie
- Geologie incl. Excursie Ardennen
- Professioneel Handelen en Werkplekleren N2
- Werkplaats professionele performance
- Werkplaats professioneel spreken
- Ondersteunend onderwijs en keuzevakken
- Didactiek N2: lesgeven met ict
- Studieloopbaancoaching 2
Onderwijsperiode 4
- Migratie en Bevolkingsgeografie
- Veldwerk & practicum
- Professioneel Handelen en Werkplekleren N2
- Werkplaats professionele performance
- Werkplaats professioneel spreken
- Ondersteunend onderwijs en keuzevakken
- Deficiëntie: Science voor AAK
- Studieloopbaancoaching 2
Onderwijsperiode 1
- Fysische geografie van Nederland
- Inspirerend aardrijkskundelesgeven
- Landelijke kennistoets
- Professioneel Handelen en Werkplekleren N3
- Didactiek N3: ontwerpend lesgeven
- Ondersteunend onderwijs en keuzevakken
- Studieloopbaancoaching 3
Onderwijsperiode 2
- Taalcursus 3
- Aardrijkskunde & Toetsing
- Milieugeografie
- Grote excursie
- Landelijke kennistoets
- Professioneel Handelen en Werkplekleren N3
- Werkplaats professioneel spreken
- Didactiek N3: ontwerpend lesgeven
- Ondersteunend onderwijs en keuzevakken
- Studieloopbaancoaching 3
Onderwijsperiode 3
- Terra incognita
- Midden Oosten
- Grote excursie
- Landelijke kennistoets
- Professioneel Handelen en Werkplekleren N3
- Werkplaats professionele performance
- Werkplaats taalgericht lesgeven
- Pedagogiek N3: inclusief onderwijs
- Ondersteunend onderwijs en keuzevakken
- Studieloopbaancoaching 3
Onderwijsperiode 4
- Future of Geography
- Global Change
- Landelijke kennistoets
- Professioneel Handelen en Werkplekleren N3
- Werkplaats professionele performance
- Werkplaats taalgericht lesgeven
- Pedagogiek N3: pedagogische professionaliteit
- Ondersteunend onderwijs en keuzevakken
- Studieloopbaancoaching 3
Onderwijsperiode 1
- Vakdidactisch Afstudeeronderzoek
- Afstuderen startbekwaam
- Minor deel 1
- Studieloopbaancoaching 4
Onderwijsperiode 2
- Vakdidactisch Afstudeeronderzoek
- Afstuderen startbekwaam
- Minor deel 2
- Studieloopbaancoaching 4
Onderwijsperiode 3
- Vakdidactisch Afstudeeronderzoek
- Afstuderen startbekwaam
- Studieloopbaancoaching 4
Onderwijsperiode 4
- Vakdidactisch Afstudeeronderzoek
- Afstuderen startbekwaam
- Studieloopbaancoaching 4
Ben je gemotiveerd om verder te kijken dan het reguliere programma? Wil je meer energie in je studie steken en een plus op je cv zetten? Dan biedt de Lerarenopleiding Aardrijkskunde een honoursprogramma voor je aan.
Ontwikkeling en uitvoering van het honoursprogramma gebeurt onder toezicht van lectoren en onderzoekers in het kenniscentrum talentontwikkeling. Je kunt aanhaken bij één van de onderzoekthema's. Als je het honoursprogramma succesvol hebt gevolgd en afsluit aan het einde van je vierde jaar, krijg je een honours degree bij je diploma en de aantekening 'excellente professional'.
Onderwijsvorm
Hoe is het onderwijs ingericht?- Praktijk
- Theorie
- Keuzeruimte
- Begeleiding
- Praktijk
- Theorie
- Keuzeruimte
- Begeleiding
- Praktijk
- Theorie
- Keuzeruimte
- Begeleiding
- Praktijk
- Theorie
- Keuzeruimte
- Begeleiding
Na je studie
Wat kun je doen na de opleiding?Na je afstuderen
Gefeliciteerd! Je hebt je Bachelor of Education (B Ed) gehaald. Deze titel mag je achter je naam voeren.
Bij je diploma ontvang je een diplomasupplement met een DS-label. Met dit Engelstalige document kun je de waarde van je diploma eenvoudiger aantonen in het buitenland bij de toelating tot een vervolgstudie of bij het vinden van een baan.
Heb je het Honoursprogramma gevolgd? Dan krijg je ook een honours degree, waarmee je je doorzettingsvermogen en extra kennis kunt aantonen.
Beroepsbeeld
Werk je graag met jongeren? Vind je het leuk om leerlingen in een belangrijke levensfase op weg te helpen en een bijdrage te leveren aan hun ontwikkeling? Flexibel, sociaal, creatief, sta je stevig in je schoenen en ben je een tikkeltje idealistisch? Dan is een lerarenopleiding iets voor jou!
Je wordt opgeleid tot leraar met een tweedegraads bevoegdheid. Je mag na je studie lesgeven aan leerlingen van (v)mbo en onderbouw havo en vwo. Het is mogelijk om na het afronden van de lerarenopleiding een vervolgopleiding te doen. Je kunt ervoor kiezen om je eerstegraads bevoegdheid te halen, zodat je ook in de bovenbouw van havo en vwo les mag geven.
Doorstuderen
Na het behalen van je tweedegraadsbevoegdheid kun je ervoor kiezen om door te studeren aan een universiteit. Hier kun je via een masteropleiding doorstuderen voor je eerstegraadsbevoegdheid. Bij sommige hogescholen bestaat de mogelijkheid je eerstegraadsbevoegdheid te halen via een hbo-master. Hiermee kun je ook in de bovenbouw van havo, vwo en gymnasium lesgeven. Vraag bij de instelling van je keuze naar de mogelijkheden.
Bij Hogeschool Rotterdam bieden we ook hbo-masters aan. Zo kun je de Master Leren en Innoveren doen. Meer informatie over de Master Leren en Innoveren.