Menu
    English

    Lerarenopleiding Geschiedenis-Nederlands

    Sta je op het punt om een keuze te maken voor je vervolgstudie en heb je een passie voor geschiedenis en taal? Dan is de vierjarige lerarenopleiding Geschiedenis-Nederlands aan onze hogeschool precies wat je zoekt. Deze unieke opleiding biedt je de kans om binnen vier jaar twee tweedegraads bevoegdheden te behalen: één voor Nederlands en één voor Geschiedenis.

    De lerarenopleiding Geschiedenis-Nederlands biedt een boeiende combinatie van twee vakgebieden die elkaar perfect aanvullen. Geschiedenis leert je de wereld begrijpen door verhalen uit het verleden, terwijl Nederlands je communicatieve vaardigheden verfijnt en je in staat stelt om effectief te lezen, schrijven en spreken. Deze opleiding stelt je in staat om een diepgaand begrip te ontwikkelen van beide vakgebieden en de onderlinge verbanden daartussen te zien.

    De studie is inhoudelijk interessant omdat je niet alleen kennis verwerft over historische gebeurtenissen en Nederlandse literatuur, maar ook leert hoe je deze kennis op een inspirerende manier kunt overbrengen aan leerlingen. Door middel van vakdidactiek leer je hoe je je lessen boeiend en interactief kunt maken, waardoor je toekomstige leerlingen gemotiveerd en betrokken blijven.

    Belangrijk is dat de lerarenopleiding dit vanuit een bij de doelgroepen (v)mbo passende pedagogisch didactische gedachte doet, waarbij inclusiviteit het sleutelwoord is. Wij bieden vakinhoud, pedagogiek en (vak)didactiek geïntegreerd aan. Inclusiviteit bereiken we ook omdat studenten en docenten samen optrekken om jou goed voor te bereiden op het mooie beroep van docent Geschiedenis en Nederlands en jouw studietijd tot een succes te maken

    Voor wie is deze studie geschikt?

    Deze opleiding is ideaal voor jou als je:

    • geïnteresseerd bent in zowel geschiedenis als de Nederlandse taal
    • graag verhalen en historische contexten wilt delen en bespreekbaar maken
    • het leuk vindt om met jongeren te werken en hen te helpen zich te ontwikkelen
    • een creatieve geest hebt en in staat bent om complexe informatie toegankelijk te maken
    • interesse hebt in maatschappelijke kwesties en wereldburgerschap en deze onderwerpen in je lessen wilt integreren

     

    Voordelen voor afgestudeerden op de arbeidsmarkt

    Sterke positie op de arbeidsmarkt

    Afgestudeerden van de vierjarige route Geschiedenis-Nederlands hebben een sterke positie op de arbeidsmarkt. De combinatie van twee tweedegraads bevoegdheden maakt je flexibel en inzetbaar op meerdere vakgebieden. Dit vergroot je kansen op een baan aanzienlijk, zeker gezien het huidige tekort aan bevoegde docenten in het voortgezet onderwijs.

    Als je jezelf herkent in deze beschrijvingen, dan is deze lerarenopleiding perfect voor jou. Je zult niet alleen kennis opdoen, maar ook vaardigheden ontwikkelen die je voorbereiden op een dynamische en betekenisvolle carrière in het onderwijs.

    Opbouw

    Het eerste jaar

    Het eerste jaar is het propedeusejaar. Je oriënteert je op de verschillende aspecten van de schoolvakken geschiedenis en Nederlands en op je toekomstige beroep als leraar. Ook ga je al snel aan de slag op een school, waarbij je niet alleen toekijkt, maar ook assisteert bij het onderwijs. De school waar je terechtkomt is dus – samen met de hogeschool – jouw opleider.

    Na het eerste jaar

    De hoofdfase begint in het tweede leerjaar. Je leert onderwijs te ontwikkelen en uit te voeren met een hoge kwaliteit. Je leert de principes van directe instructie toepassen en bekwaamt je in activerende didactiek. Daarnaast loop je een aantal dagen per week stage. In het tweede en derde leerjaar voer je je werk op school steeds zelfstandiger uit. In het tweede jaar loop je een half jaar stage. In het derde leerjaar kies je voor de afstudeerrichting beroepsonderwijs (vmbo, mbo) of algemeen vormend onderwijs (onderbouw havo, vwo). Daarnaast loop je een half jaar stage en werk je toe naar het steeds meer zelfstandig voor de klas staan. In het vierde jaar loop je het gehele schooljaar stage.

    Voor Geschiedenis-Nederlands geldt qua stageplekken:
    Jaar 1 = algemene stage
    Jaar 2 = Stage Nederlands 
    Jaar 3 = Stage Geschiedenis 
    Jaar 4 = Geschiedenis en/of Nederlands 

    Keuze en begeleiding

    Keuze

    Deze opleidingsvariant kent geen keuzeruimte. Deze keuzeruimte is gebruikt om deze vierjarige route aan te kunnen bieden. Keuzemogelijkheden zijn er echter op verschillende vlakken binnen de opleiding. Ook de afstudeeropdracht die je kiest, geeft een persoonlijke inkleuring aan je opleiding.

    Begeleiding

    Iedere student is uniek en heeft zijn eigen ideeën over wat hij in zijn studie wil bereiken. In onze begeleiding maken we je bewust van je capaciteiten, kansen en uitdagingen. Soms blijkt tijdens of al vóór de opleiding dat je moeite hebt met een bepaald vak. Dan is het nuttig je kennis hiervan bij te spijkeren. Als student krijg je een coach (docent) die je begeleidt en de studievoortgang in de gaten houdt. Ook kun je een peercoach krijgen: een ouderejaarsstudent die een jongerejaars begeleidt.

    Studeren met een functiebeperking

    Heb je een functiebeperking en heb je daarvoor aanpassingen of voorzieningen nodig, dan bieden we daarvoor verschillende mogelijkheden.

    Afstuderen

    In het laatste jaar ben je docent-in-opleiding waarbij je geheel zelfstandig voor de klas staat. De stages zijn een van de leukste en leerzaamste onderdelen van de opleiding. Ook volg je in je laatste studiejaar het afstudeertraject. Je doet hiervoor een Vakdidactisch Afstudeeronderzoek. Op basis van (literatuur)onderzoek ontwerp je lesmateriaal dat je ook daadwerkelijk in de praktijk inzet. Het te ontwerpen materiaal is erop gericht om zowel vaardigheden voor het schoolvak geschiedenis als Nederlands bij leerlingen te ontwikkelen. 

    Traject 'Samen opleiden'

    Als je kiest voor de lerarenopleiding, word je geplaatst in het traject ‘Samen opleiden’. Een leertraject waarbij leren op de werkplek centraal staat. Je leert al werkend en werkt al lerend: theorie en praktijk zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Je bent 1 dag per week in de praktijk bezig met je opleiding. We werken samen met gecertificeerde opleidingsscholen in verschillende regio’s. Met ‘Samen opleiden’ ga je een leer-werkovereenkomst aan met de opleidingsschool.

    Vakken

    Jaar 1

    • Tijdvakkencursussen
    • Vakdidactiek Nederlands
    • Vakdidactiek Geschiedenis
    • Oriëntatie op onderwijs en beroep
    • Tijdvakken met Fictie
    • Stage 

    Jaar 2

    • Pedagogiek
    • Stage
    • Taalbeschouwing
    • Tijdvakkencursussen
    • Jeugdliteratuur en fictie
    • Lesgeven met ICT 

    Jaar 3

    • Vakdidactiek geïntegreerd
    • Staatsinrichting
    • Pedagogiek
    • Didactiek: ontwerpend lesgeven
    • Tijdvakken met fictie
    • Stage 

    Jaar 4

    • Koloniaal verleden van Nederland
    • Midden-Oosten
    • Taalbeschouwing
    • Vakdidactiek geïntegreerd
    • Vakdidactisch afstudeeronderzoek
    • Stage (afstuderen startbekwaam)

    Na je studie

    Na je afstuderen

    Gefeliciteerd! Je hebt je Bachelor of Education (B Ed) gehaald in de schoolvakken Geschiedenis en Nederlands. Deze titel mag je achter je naam voeren. 

    Bij je diploma ontvang je een diplomasupplement met een DS-label. Met dit Engelstalige document kun je de waarde van je diploma eenvoudiger aantonen in het buitenland bij de toelating tot een vervolgstudie of bij het vinden van een baan.

    Heb je het Honoursprogramma gevolgd? Dan krijg je ook een honours degree, waarmee je je doorzettingsvermogen en extra kennis kunt aantonen.

    Beroepen en doorstuderen

    Bekijk meer informatie over beroepen en doorstuderen bij het Onderdeel Na je studie op de opleidingspagina Lerarenopleiding Geschiedenis.