Introductie
Welkom
Welkom op de pagina profileren van de lerarenopleiding!
Bij het Cluster Talen van de lero hebben wij de afgelopen jaren hard gewerkt aan een voor al onze studenten uitdagend en toegankelijk curriculum. Een onderdeel hiervan is profileren. De studenten krijgen binnen dit vrije onderdeel van hun studie de gelegenheid zich te verdiepen in hun eigen leervragen en interessegebieden om zo een eigen kleur te geven aan hun ontwikkeling als onderwijsprofessional.
Het is bij uitstek een plek waar docenten hun expertise en passie kunnen inbrengen en samen met studenten, lectoraten en het werkveld telkens weer op zoek gaan naar nog beter onderwijs.
Wij willen het werkveld daarom het aankomend collegejaar uitnodigen om met onze studenten het profileringsonderwijs te volgen, te ontdekken en vorm te geven. Collega’s uit het werkveld kunnen zich kosteloos aanmelden voor het profileringsonderwijs dat wij in ’23-’24 aanbieden en ontvangen na deelname een certificaat.
Inleiding
Bij het Instituut voor Lerarenopleidingen (IvL) van Hogeschool Rotterdam (HR) werken we aan een inclusieve leeromgeving met gelijke kansen voor iedereen. Als lerarenopleiding streven we naar enthousiaste en bekwame leraren.
Leren neemt een centrale plaats in onze onderwijsvisie in. We streven naar een gevoel van betrokkenheid en 'sense of belonging' door actieve betrokkenheid van studenten bij de inrichting van het onderwijs. Het verheugt ons te zien dat steeds meer studenten zich verbonden voelen, wat tot uiting komt in hun enthousiaste deelname aan diverse sociale en academische activiteiten.
Met Profileren willen we ons keuzeonderwijs transformeren tot een plek waar cursisten gedurende de hele hoofdfase hun eigen leervragen en interessegebieden kunnen verkennen. Professionele identiteit, persoonlijke ontwikkeling en externe participatie staan centraal. Profileren biedt een unieke gelegenheid om bij te dragen aan de ontwikkeling van leraren en samen te werken aan nog beter onderwijs. Profileren verwelkomt jullie graag om samen te bouwen aan de toekomst van het onderwijs!
Waarom
Bij de lerarenopleiding Talen van Hogeschool Rotterdam volgen studenten een curriculum dat is gebaseerd op landelijk vastgestelde eindtermen, zoals de kennisbases, het Europees Referentiekader (ERK) en het Besluit bekwaamheidseisen onderwijspersoneel.
Naast het aanbodgerichte onderwijs is er een sterke interesse in benaderingen die zelfsturing stimuleren. Zelfsturing en verantwoordelijkheid voor het eigen leerproces verhogen de motivatie tot studeren. Het blijkt dat mensen gemotiveerder zijn voor werk en leren als wordt ingespeeld op behoeften aan bekwaamheidsontwikkeling, zelfsturing en het leggen van verbindingen met anderen.
Met de introductie van Profileren creëren we in ons curriculum een ruimte waar studenten hun vragen en ideeën over taal, cultuur, didactiek of pedagogiek kunnen verkennen en verdiepen. Deze plek biedt ruimte voor creativiteit en innovatie, een laboratorium waar geëxperimenteerd mag worden met uitdagend en inhoudelijk interessant onderwijs.
In Profileren staat het docentschap centraal. Studenten worden uitgedaagd om te reflecteren op wie ze nu zijn als leraar, wat ze kunnen en wie ze willen zijn in hun toekomstige beroep. Het draait om gericht inschatten van wat onderwijs-pedagogisch wenselijk is en de vorming van de hele persoon. De profilering is ontworpen voor alle cursisten, ongeacht hun achtergrond of ervaring. De cursist bepaalt zijn eigen leerroute en daardoor is er een grote mate van flexibiliteit in het volgen van modules.
Profileringslijnen
Voor Profileren vier profileringslijnen ontwikkeld:
- Taal & Cultuur
- (digitale) Didactiek
- Pedagogische Professionaliteit
- Bilingual Teaching Track
Wij maken onderscheid tussen onderwijs en praktijk door elke module op te splitsen in twee delen: het volgen van onderwijs op de HR af te ronden met een summatieve toets en het uitvoeren van een praktijkopdracht gerelateerd aan de inhoud van de module. Cursisten kunnen het onderwijs volgen zonder de praktijkopdracht uit te voeren maar kunnen de praktijkopdracht niet uitvoeren zonder het onderwijs gevolgd te hebben.
Daarnaast zijn er Open Modules. Open Modules kunnen in al onze leerlijnen ingezet worden. Zij stellen cursisten in de gelegenheid om:
- Opdrachtgeversmodule: werken aan opdrachten van opdrachtgevers.
- Student-Voicemodule: het verbeteren van eigen onderwijs samen met docenten.
- Onderzoeksmodule: onderzoek doen naar realistische opdrachten.
- Change-agentmodule: veranderingen invoeren in eigen schoolorganisatie.
- EVC-module: Eerder verworven competenties inbrengen.
Aanmelden
Collega’s uit het werkveld kunnen zich via de aanmeldknop op deze website direct aanmelden voor het onderwijs dat wij in 2023 - 2024 aanbieden. Vragen die je hebt kun je stellen door een mail te sturen naar ivl-profileren@hr.nl.
Voor onze eigen studenten en collega’s hebben wij een andere informatiekanaal.
Profileringslijnen
Digitale didactiek
Binnen de profileringslijn Digitale didactiek onderscheiden we op dit moment onderstaande modules:
- Basismodule Talenonderwijs en digitale didactiek
Maandagavond in Onderwijsperiode 1
De Basismodule Talenonderwijs en Digitale Didactiek vormt het begin van je ontdekkingstocht naar wat een gerichte inzet van onderwijsleertechnologieën (OLT) voor jouw talenonderwijs kan betekenen. In zeven bijeenkomsten onderzoek en ondervind je hoe digitale middelen voor de vier vaardigheden van een taal (lezen, luisteren, spreken en schrijven) je didactiek kunnen ondersteunen, vernieuwen of veranderen. Voor één specifieke vaardigheid voer je minimaal één (zelf ontworpen) les in de praktijk van je (stage)school uit. Want met OLT kan je niet alleen ‘dingen’ anders doen; je kunt ook ‘andere dingen’ doen. Wat dacht je bijvoorbeeld van een literaire podcast of een e-twinningproject waarbij je leerlingen met leerlingen uit andere Europese landen samenwerken aan een maatschappelijk of cultureel project? Tijdens de cursus werk je intensief samen in een leerteam en is jouw inbreng onmisbaar. Meedoen aan de cursus betekent daarom altijd aanwezig zijn bij de bijeenkomsten, die consciëntieus voorbereiden en een actieve bijdrage leveren aan onze online leeromgeving. - Podcast maken
Maandagavond in Onderwijsperiode 4
Podcasts zijn, na een zeer trage start, hot. En niet zo’n beetje ook, je struikelt erover. Ook in het onderwijs heeft de podcast zijn intrede gedaan, op verschillende manieren:
Je kunt immers als docent (1) bestaande podcasts als lesmateriaal gebruiken of (2) er zelf een maken, maar je kunt ook (3) je leerlingen aan het podcasten zetten.
Precies die drie dingen gaan wij in deze profileringscursus doen: passende podcasts zoeken en integreren in je lesprogramma, zelf een podcast maken die een aanvulling vormt op je lesmateriaal, én leerlingen begeleiden bij het uitvoeren van de door jou bedachte podcastopdracht.
Voor dat laatste krijg je zelfs een speciale HR-podcastkoffer mee met apparatuur (kop- en microfoons, mengpaneel, recorder) zodat je met je eigen leerlingen op je (stage)school serieus aan de bak kunt.
En dat doe je natuurlijk allemaal met een gedegen theoretische vakdidactische basis over podcasts die in het begin van de cursus aan bod komt.
Kortom, heb jij zin om de (on)mogelijkheden van het medium podcast te ontdekken voor het talenonderwijs? Meld je dan aan voor deze profileringscursus. Wees op tijd, want er is een maximumaantal deelnemers.
- Interactieve fictie
Dinsdagavond in Onderwijsperiode 2 - Gamedidactiek in het talenonderwijs
Donderdagavond in Onderwijsperiode 3
Voor de Keuzemodule Gamedidactiek in het talenonderwijs, dan kies je voor een cursus waarin je samen met andere taalstudenten aspecten van gamificatie en gamedidactiek ontdekt, de mogelijkheden voor jouw onderwijspraktijk met elkaar bediscussieert en gericht in jouw lessen implementeert. Naast het verkennen en analyseren van bestaande (online)spelen ontwerp (en test) je een eigen prototype.
In zeven bijeenkomsten onderzoek en ondervind je hoe gamificatie en gamedidactiek als middel jouw taallessen kunnen ondersteunen en je de leerlingen op een speelse manier kan activeren om de leeropbrengst te verhogen. Zo kan je een “saaie” les door middel van het gamificatie-model opleuken en leerlingen motiveren. Uitgangspunt vormt daarbij een leerdoel van jouw eigen les(sen) van jouw (stage)school waarin gamificatie-elementen (online) een verbetering kunnen brengen. Stapsgewijs leer je in de cursus nieuwe elementen van gamedidactiek kennen en werk je nauw samen in een leerteam aan jouw prototype. Meedoen aan de cursus betekent daarom altijd aanwezig zijn en actief deelnemen.
Taal en cultuur
Binnen de profileringslijn Taal en cultuur onderscheiden we op dit moment onderstaande modules:
- Basismodule cultuur: Verhalen uit Europa
Dinsdagavond in Onderwijsperiode 1
In de basismodule cultuur Verhalen uit Europa onderzoeken we gedurende vier lesweken verschillende manieren waarop kunst een verhaal kan vertellen. Zo bespreken we fotografie, literatuur, film, muziek en beeldende kunst. Het tweede deel van de module staat in het teken van jouw eigen onderzoek naar een kunstwerk. Je kiest hierbij een kunstwerk of invalshoek die jij interessant vindt en vormt op basis van jouw analyse een visie op ‘jouw’ kunstwerk. Deze visie presenteer je op een manier die bij jou past.
Vervolgens ontwerp je vanuit deze onderbouwde visie op een kunstwerk, een lessenserie waarin je jouw leerlingen de brug leert slaan tussen de ‘selfworld’ en de ‘otherworld’. Je voert deze lessenserie uit en je reflecteer hierop. - Dialoog schrijven voor film en toneel
Maandagavond in Onderwijsperiode 2
Houd jij van film en theater? Heb jij een passie voor schrijven en zou jij het geweldig vinden om jouw tekst tot een film- of toneelscène te bewerken? Dan is de profileringscursus ‘Dialogen schrijven voor film en toneel’ echt iets voor jou! Deze cursus geeft je een inleiding op de theorie en praktijk van scenario’s en toneelteksten.Aan de hand van uiteenlopende voorbeelden uit de toneel- en filmwereld maak je kennis met het dramatisch model en de kracht van goede dialogen. De kennis die je hierbij opdoet verwerk je in jouw eigen teksten.
Voorafgaand aan het college schrijf je week in het kader van een afwisselende schrijfopdracht een korte film- of scenarioscène (van maximaal 10 minuten). Die stukken worden in de klas voorgedragen en besproken. Uiteindelijk herschrijf je een van de schrijfopdrachten tot een korte éénakter van maximaal 10 minuten, die je daadwerkelijk tot film of toneelstuk bewerkt. Als klapper op de vuurpijl wordt jouw scène of eenakter door acteurs gespeeld!
De cursus stimuleert dus niet alleen jouw persoonlijke schrijfaspiraties, maar biedt wellicht eveneens inspirerende schrijfhandvatten om in jouw eigen lesgeefpraktijk toe te passen.
- Poëzie schrijven
Maandagavond in Onderwijsperiode 1
Bij de laatste inzending van De Gedichtenwedstrijd doen ruim 8.000 inzendingen mee. Meer dan de helft daarvan is geschreven door amateurdichters. Zo populair is gedichten schrijven blijkbaar nog! Ben jij een van die inzenders, of schrijf jij met Sinterklaas, Valentijnsdag of elke week wel eens een gedicht? Dan is de profileringscursus ‘Poëzie schrijven’ iets voor jou! In deze acht weken ga je aan de slag met de verschillende facetten van gedichten schrijven. Immers, inspiratie is één ding, maar met alleen inspiratie ben je er nog niet. Hoe vind je het juist beeld? Ga je voor rijm of juist niet? Vanuit welk perspectief schrijf je? Al deze vragen (en meer) komen bij de cursus aan bod. Aan de hand van verschillende schrijftheorieën en uiteenlopende gedichten ga je elke week met een ander onderdeel aan de slag. De ene week zullen we in de mogelijkheden van het perspectief duiken, de andere week zoeken we de grenzen van rijm op, en weer een andere week schrijf je een gedicht op muziek. Welke schrijfopdracht er ook is; jouw creativiteit staat steeds centraal. Of je nu elke week in d epen klimt of alleen rond de decemberperiode; deze cursus is voor iedereen bedoeld die op een laagdrempelige manier de veelzijdigheid van gedichten schrijven wil leren kennen. - Theater spelen
Donderdagavond in Onderwijsperiode 3 en 4
Andy Warhol zei het al: In the future, everyone will be world-famous for 15 minutes.
Één keer op een podium willen shinen?
Heb je zin om aan een theatervorstelling mee te werken en op een podium te staan?
Stel je voor: je komt binnen in een grote ruimte. De helft van de ruimte is leeg en heeft alleen een zwarte vloer met een paar theaterlampen erboven. In de andere helft staan wat stoelen en tafels. Er zijn studenten die je niet kent.
Maar gedurende de lessen bouw je een vertrouwensband op met de groep. Je leert elkaar kennen en op elkaar vertrouwen, de bijeenkomsten worden je dierbaar.
Een voorstelling maken is altijd een avontuur. Vooraf heb je een idee, een beeld of verwachting van de voorstelling. Uiteindelijk wordt de voorstelling een resultaat van een repetitieproces, van samenwerken, maar ook je eigen personage laten shinen.
In deze module maak je je examen op een podium voor een publiek.
- Uitbeelding van mijn ik
Dinsdagavond in Onderwijsperiode 4
Creativiteit is niet magisch.
Denk eens aan een kunstwerk. Wat zie je?...... Een schilderij? Een beeld? Een foto?
Hoe komen kunstenaars aan hun creatieve ideeën? Iedere kunstenaar zal je een ander antwoord geven. Misschien krijgen ze inspiratie door door het park te wandelen, of door naar mensen te kijken in een café. Soms hebben ze grote gedachten over vrijheid, rechtvaardigheid of toekomst. Op andere momenten zijn hun ideeën juist heel persoonlijk en gaan ze over hun gevoelens. Of ze zijn gewoon iets aan het uitproberen en plezier aan het maken.
Je gaat in deze module je eigen materiaal en je eigen bepaalde manier van werken kiezen om uit te proberen of dit goed past bij wat je over je zelf wilt vertellen. In deze module ga je geen verslag schrijven als eindwerkstuk. Je leert de wereld om je heen beter begrijpen door zelf te schilderen, een sculptuur te maken of te fotograferen.
Heb je zin om met elkaar over creativiteit en kunst te praten, om gedachten uit te wisselen en in de les zelf aan de slag te gaan? Volg dan deze 7 lessen in blok 3.
Bilingual Teaching Track (TTO – Tweetalig onderwijs)
Binnen de profileringslijn Bilingual Teaching Track onderscheiden we op dit moment onderstaande modules:
- Input for Learners in Bilingual Classes
- Learner Output in Bilingual Classes
- Intercultural Awareness Part 1
- Intercultural Awareness Part 2
- TTO Experience (Field trip)
- Speaking English in the TTO Classroom
- Cambridge English for Bilingual Teachers
Pedagogische Professionaliteit
Binnen de profileringslijn Pedagogische Professionaliteit onderscheiden we op dit moment onderstaande modules:
- Oriëntatie – ik en de leerling
- Verdieping – ik en de klas
- Visie – ik en de school