Menu
    English

    Maritiem Officier voltijd

    De maritieme opleiding voor avonturiers met zeebenen.

    • Duur en startmoment

      4 jaar, september

    • Opleidingstype

      Voltijd Bachelor

    • Taal

      Nederlands

    Een betaalde vakantie? Niet helemaal, want er moet ook hard gewerkt worden. Maar het komt wel in de buurt. Wie hbo Maritiem Officier afrondt, gaat de hele wereld over.

    De zeevaartopleiding in Rotterdam: langsvarende schepen tijdens de les

    Stel, je zit in de klas. Je draait je hoofd naar rechts en ziet een cruiseschip voorbij varen, op weg naar
    de Wilhelminapier. Iets verderop vaart de drijvende bok Matador 3 door de Erasmusbrug, gevolgd
    door een groot containerschip. Je docent legt de les stil en motiveert iedereen om naar buiten te
    kijken. Als de schepen voorbij zijn, begint hij te vertellen. Over hoe het is om met een kolos van een
    cruiseschip aan te meren. En over hoe het is om te werken in de machinekamer van een groot
    zeeschip, waar je met een paar man verantwoordelijk bent voor de voorzieningen van een volledig
    dorp.

    Maritiem officier; een verantwoordelijke baan

    De docenten van de Maritiem Officier opleiding kunnen het weten. Ze hebben allemaal gevaren en
    hebben een grenzeloze passie voor alles wat met schepen en varen te maken heeft. Heb jij die passie
    niet? Dan kun je nu stoppen met lezen. Want die passie is absoluut nodig als je kiest voor een studie
    aan de zeevaartschool in Rotterdam. Je hebt zeebenen, bent avontuurlijk en op zoek naar vrijheid.
    Want ja: je bent soms weken van huis, terwijl je een oceaan oversteekt.
    Aan de andere kant kies je als maritiem officier voor een leven vol structuur, samenwerking en grote
    verantwoordelijkheid. Samen met de andere bemanningsleden moet je jullie schip door drukke vaargebieden loodsen. Ook zorg je ervoor dat er veilig geladen en gelost worden, of dat er altijd stroom en water aanwezig is.

    Simulatoren en echte scheepsmotoren

    Hoe je dat doet? Dat leer je tijdens deze zeevaartopleiding op verschillende manieren. Natuurlijk krijg
    je theoretische colleges. Maar we hebben ook veel praktijklessen. Daarnaast heeft onze zeevaartschool een eigen simulator waarop superrealistisch wordt nagebootst hoe het is om op de brug te staan en jouw zeeschip door een drukbevaren kanaal te loodsen. Daarnaast beschikken we op onze locatie over een complete machinekamer, waar je je theoretische kennis over scheepsmotoren in de praktijk kunt brengen. De échte praktijk leer je tijdens je stages, waarin je maandenlang van huis bent en écht gaat varen.

    Goede baankansen: op zee én aan de wal

    Wie afstudeert als maritiem officier krijgt dezelfde internationale vaarbevoegdheid als bij
    vergelijkbare maritieme mbo- en hbo-opleidingen. We leiden op tot één vaarbevoegdheid: stuurman
    of scheepswerktuigkundige. Om een goede, brede basis te leggen, krijg je in je eerste twee jaar zowel
    nautische als technische vakken. Na je eerste stage kies je de richting waarin je doorgaat. Wat ons
    onderscheidt, is dat je ook managementvaardigheden en projectmatig werken leert. Dat helpt je, ook
    wanneer je – na je leven op zee – eventueel aan de wal aan de slag gaat. Bijvoorbeeld als loods,
    surveyor bij een classificatiebureau, schade-expert bij een verzekeringsmaatschappij of
    havenmeester. Eén voordeel: welke kant je ook opgaat, je hebt een grote kans op een goedbetaalde baan. 

    Rotterdam Mainport Institute

    Direct uitzicht op de Nieuwe Maas en de Rotterdamse haven. Een kleinschalige opleiding, waar de deur van je docenten altijd open staat. En een gebouw dat zeevaart, transport en logistiek ademt. Wie kiest voor Maritiem Officier kiest voor een opleiding van Rotterdam Mainport Institute (RMI). Dit is een samenwerking tussen Hogeschool Rotterdam en STC Group, welke is ontstaan uit de behoefte om om de beste hbo-opleidingen voor scheepvaart, scheepsbouw, havens, logistiek en procesindustrie aan te kunnen bieden. RMI beschikt over de meest up-to-date kennis, innovatie leermiddelen en hooggekwalificeerde docenten. Zo vind je op onze locatie aan de Lloydstraat in Rotterdam onder meer het grootste zeevaart-, haven- en transportsimulatoren-park in de wereld.

    Let op! Voor deze opleiding is een medische keuring noodzakelijk.

    Voorlichtingsactiviteiten

    Bekijk het aanbod en meld je aan
    Alles over de open dag van Maritiem Officier

    Meeloopdag

    Kom bij ons langs

    Ben je geïnteresseerd in de opleiding Maritiem Officier en lijkt het je leuk om een dagdeel mee te lopen? Stuur een e-mail naar Coen Zuidervaart, dan maken we een afspraak. Je bent van harte welkom!

    Mail ons

    Studie in Cijfers

    studiekeuze123.nl/studie-in-cijfers
    Laatste wijziging op 28-08-2024 Bekijk meer informatie over Studie in Cijfers
    Deze opleiding
    Landelijk gemiddelde deze studie (4 opleidingen)

    Na het afstuderen (landelijke cijfers)

    Baan op niveau

    65%

    Baan binnen het vakgebied

    97%

    Een baan vinden

    6 maanden

    Opbouw

    Hoe is de opleiding opgebouwd?

    Ons onderwijs

    Bij onze opleidingen voelt iedereen zich welkom en hoort iedereen erbij. Studenten en docenten kennen elkaar en weten elkaar te vinden. De docenten doen er alles aan om je te begeleiden bij je studie op een manier die bij jou past. Dit vraagt van jou betrokkenheid en een actieve inzet. Samen maken we het onderwijs.

    Hierbij besteden we onder andere aandacht aan je:

    • kennisbasis van het beroep
    • handelen in de beroepspraktijk
    • eigen professionele identiteit
    • persoonlijke ontwikkeling

    Al deze elementen komen steeds aan bod tijdens de opleiding. Studenten (en medewerkers) hebben invloed op de manier waarop dit gebeurt in medezeggenschapsraden

    Bij de start van je studie ligt de nadruk op het ontwikkelen van kennis en vaardigheden, maar direct komt ook de praktijk aan bod. Je leert reële beroepsvraagstukken aan te pakken, in samenwerking met medestudenten, docenten, professionals uit de praktijk en praktijkgerichte onderzoekers. Eerst krijg je veel begeleiding van je docent, later neem je steeds meer het heft in eigen handen. Tijdens je studie leer je jezelf steeds beter kennen en ontdek je wat jouw unieke kwaliteiten zijn als beroepsbeoefenaar.

    Het eerste jaar

    Naast theorie en praktijklessen is er gelijktijdig aandacht voor projectonderwijs. Je werkt al direct aan een project in de domeinen Navigation, Marine Engineering, Cargo, Exact en Electrical Engineering. Een praktijkgerichte opdracht waarin je, zowel samen met medestudenten als zelfstandig, problemen leert oplossen, onderdeel van de projecten is ook een dagdeel varen op een opleidingsschip. Daarnaast start je ook gelijk met opdrachten in de praktijkruimtes (machinekamer, elektrotechniek en brugsimulator). Zo leer je direct de theorie toe te passen in een praktijkomgeving.

    In de tweede helft van het jaar maak je met je klas een reis op zeilschip Eendracht, dan ga je echt meemaken hoe het is om bijvoorbeeld wacht te lopen en een reisvoorbereiding te maken. Ook volg je dan de eerste STCW veiligheidstrainingen. In het eerste jaar werk je ook aan de basis hbo-kwalificaties zoals het projectmatig werken en het doen van praktijkgericht onderzoek. De opleiding bekijkt aan het einde van het jaar of je geschikt bent voor de opleiding en het beroep.

    Na het eerste jaar

    In het tweede jaar diep je de domeinen van het eerste jaar uit. Wederom wordt er theorie- en praktijkonderwijs aangeboden, ook in de simulatoren en machinekamer. Onderdeel van de opleiding is een trainingsweek op het Maritiem Simulatie Trainings Centrum (MSTC) op Terschelling. Ook wordt in leerjaar 2 het vak MARCOM-A aangeboden (maritieme communicatie). In het derde jaar ga je voor het eerst een half jaar varen (stage). Waar je gaat stagevaren mag je zelf kiezen: op een cruiseschip, zware lading of tanker. Je maakt daarna de keuze voor wat je wilt worden:

    • Stuurman (navigatie)
    • Scheepswerktuigkundige (techniek)

    Als je terug bent op school maak je het derde jaar af met de gekozen richting (stuurman of scheepswerktuigkundige). Daarnaast ga je nog een week naar het Maritiem Simulatie Trainings Centrum en volg je de laatste STCW-trainingen. Het vierde jaar start je met een hogeschoolbrede minor, daarna ga je de laatste stage varen en je voorbereiden op de eindassessments in de simulator. Ook voer je aan boord nog een onderzoeksopdracht uit. Gedurende de opleiding vaar je in totaal 290 dagen stage: de eerste stage is 180 dagen (onafgebroken), de tweede stage is 110 dagen (onafgebroken).

    Werkvormen

    Je krijgt tijdens je studie te maken met een afwisselende mix van werkvormen. Je volgt colleges (want een theoretische achtergrond is belangrijk), afgewisseld met praktijklessen in simulatoren, machinekamer en elektrolokalen. Binnen de opleiding wordt ook gebruik gemaakt van opleidingsschepen. Ook wordt er projectonderwijs aangeboden. Tijdens de practica oefen je je vaardigheden. Hiervan maak je ook verslagen of presenteer je de uitkomst van je onderzoek aan een team van experts.

    Keuze en begeleiding

    Keuze

    Tijdens je opleiding kun je kiezen uit zo'n driehonderd (hogeschoolbrede) keuzevakken. Dit biedt de kans om over de grenzen van je eigen opleiding heen te kijken en om invulling te geven aan je specifieke leerbehoeften. Afhankelijk van je opleiding kun je zelf een stageplek uitzoeken. Via een minor in de hoofdfase van je studie kies je een bepaald profiel waarmee je jezelf kunt onderscheiden. Ook de afstudeeropdracht die je kiest, geeft een persoonlijke inkleuring aan je opleiding.

    Begeleiding

    Iedere student is uniek en heeft zijn eigen ideeën over wat hij in zijn studie wil bereiken. In onze begeleiding maken we je bewust van je capaciteiten, kansen en uitdagingen. Soms blijkt tijdens of al vóór de opleiding dat je moeite hebt met een bepaald vak. Dan is het nuttig je kennis hiervan bij te spijkeren. Als student krijg je een coach (docent) die je begeleidt en de studievoortgang in de gaten houdt. Ook kun je een peercoach krijgen: een ouderejaarsstudent die een jongerejaars begeleidt.

    Studeren met een functiebeperking

    Heb je een functiebeperking en heb je daarvoor aanpassingen of voorzieningen nodig, dan bieden we daarvoor verschillende mogelijkheden.

    Stage lopen

    Heb je een havo- of vwo-diploma, dan loop je twee vaarstages van respectievelijk 180 dagen in het derde jaar en 110 dagen in het vierde jaar. Met een mbo-diploma Maritiem Officier loop je alleen een vaarstage in je laatste jaar.

    Minors

    Tijdens de minor krijg je kennis en vaardigheden aangereikt die niet in de reguliere lessen worden aangeboden. Je specialiseert je in een door jou gekozen vakgebied. De onderstaande minors geven een beeld van het type minor dat je kunt volgen.

    In deze minor leer je meer over de impact van techniek en automatisering op het werk van een zeevarende. Er vinden zowel theorielessen plaats als projectonderwijs waarin jij je bezig houdt met een onderzoeksvraagstuk in samenwerking met het bedrijfsleven en het lectoraat.

    Deze minor is een voorbereiding op functies in bedrijven die zich vanaf de wal bezighouden met de internationale zeescheepvaart: Shipping Markets, Ship Management, Port Agency, Shipping Agencies en Chartering. Onderdelen van het programma zijn: maritieme techniek, scheepvaarteconomie, rederijkunde, maritiem recht en capaciteit in de scheepvaart. Ook doe je onderzoek naar de stand van zaken in de scheepvaartwereld, zoals containerterminals in Europa of het short sea transport. Met het diploma van deze minor kun je een aantal vrijstellingen krijgen voor de qualifying examinations van het Institute of Chartered Shipbrokers, een wereldwijd erkende kwalificatie.

    Bedrijven in het Rotterdamse havenindustrieel cluster bezitten veel kapitaalintensieve goederen, bijvoorbeeld containerkranen of schepen, en vormen de motor van een onderneming. In de minor krijg je tools aangereikt om deze machines optimaal te laten functioneren. Onverwachte stilstand van deze machines brengt immers een financieel risico met zich mee. Een goede Service Logistiek voorkomt risico’s, is kostenefficiënt en versterkt de bedrijfszekerheid. Professionals in de Service Logistiek kennen de vraag van hun klant. Zij weten hoe elementen als call centers, (remote) diagnostiek, onderhoudsmonteurs, reserveonderdelen en retourlogistiek ingezet moeten worden om meerwaarde voor de klant te behalen. De minor Service Logistiek bestaat uit acht modules verdeeld over de domeinen Service management, Life cycle Management, Supply Chain management en Inventory management.

     

    Student van andere hogeschool?

    Ben je student bij een andere hogeschool en wil je een minor bij Hogeschool Rotterdam volgen? Bekijk je mogelijkheden op Kiesopmaat.nl. De minors van Hogeschool Rotterdam duren een half jaar (september - februari) en leveren 30 EC (studiepunten) op.

    Internationale mogelijkheden

    Het varen is al internationaal, maar als je ook wil studeren in het buitenland, dan bereidt de opleiding je hier ook op voor! In overleg met de opleiding kun je een deel van de opleiding in het buitenland doorbrengen, bijvoorbeeld tijdens je minorperiode.

    Vakken

    Een indicatie van de vakken die je kunt verwachten

    Na je studie

    Wat kun je doen na de opleiding?

    Na je afstuderen

    Gefeliciteerd! Je hebt je Bachelor of Science (BSc) gehaald. Deze titel mag je achter je naam voeren. Je kunt er ook voor kiezen de titel Ingenieur (ing.) vóór je naam te zetten.

    Ook ontvang je bij je diploma een diplomasupplement met een DS-label. Met dit Engelstalige document kun je de waarde van je diploma eenvoudiger aantonen in het buitenland bij de toelating tot een vervolgstudie of bij het vinden van een baan.

    Heb je het Honoursprogramma gevolgd? Dan krijg je ook een honours degree, waarmee je je doorzettingsvermogen en extra kennis kunt aantonen.

    Beroepen

    Een maritiem officier, wat is dat? En hoe groot is de kans op een baan? Baangaranties geven we nooit. Maar de kans dat je als maritiem officier goedbetaald werk vindt in jouw favoriete richting, is groot. Na de opleiding gaan de meeste studenten varen als stuurman of scheepswerktuigkundige.
    De stuurman is verantwoordelijk voor de navigatie, zeemanschap en belading van het schip. De scheepswerktuigkundige loopt wacht in de machinekamer en is verantwoordelijk voor het technische beheer. Stuurmannen kunnen doorgroeien naar kapitein, scheepswerktuigkundigen naar de functie van hoofdwerktuigkundige.

    Wie na een aantal jaren stopt met varen, heeft ook aan wal voldoende beroepskansen. Maritiem officieren zijn gewild om hun kennis, mentaliteit en brede inzetbaarheid binnen diverse maritieme bedrijven. Denk aan functies bij het loodswezen, survey bureaus of inspecteur bij verzekeraars, het havenbedrijf of Rijkswaterstaat. Maar ook buiten de maritieme sector zijn er mogelijkheden, zoals hoofd technische dienst bij energiecentrales of bijvoorbeeld in ziekenhuizen.

    Doorstuderen

    Na het afronden van je bacheloropleiding heb je een keuze uit verschillende masteropleidingen, waaronder de Master Shipping and Transport van Hogeschool Rotterdam. Als afgestudeerde van de opleiding Maritiem Officier kun je direct instromen in deze masteropleiding.

    Huidige arbeidsmarkt

    Bron: landelijke cijfers Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (ROA), mei 2024

    Locatie

    Waar ga je studeren?

    Niet op zoek naar deze opleiding?

    Kijk ook eens naar deze opties