Stel jezelf even voor
Hi, ik ben Tom! Ik ben opgegroeid in Gorinchem en ik woon nu op kamers in Rotterdam. Momenteel zit ik in het 4e jaar van mijn opleiding Maritieme Techniek bij Rotterdam Mainport Institute. In Gorinchem zat ik op Lyceum Oudehoven en daar heb ik mijn Atheneum diploma, profiel Natuur & Techniek, behaald.
Al vrij snel wist ik dat ik de opleiding Maritieme Techniek wilde volgen. Mijn vader heeft al lange tijd zelf een boot waarmee we regelmatig enkele weken op vakantie gingen. Al op jonge leeftijd zat ik op de stuurstoel. Ook hielp ik mee bij het aan- en afmeren in havens en sluizen. Mijn interesse voor drijvende objecten, en daarmee ook voor Maritieme Techniek, was dus al snel gewekt.
Van de universiteit naar het hbo
Vanwege mijn Atheneum-achtergrond ben ik na de middelbare school begonnen bij de opleiding Maritieme Techniek aan de TU Delft. Hier was het voor mij hard werken, dit terwijl de studiepunten niet bepaald binnen stroomden. Daarnaast lag de manier van onderwijs mij niet, te onpersoonlijk en groots. Het onderwerp lag mij wel, dus heb ik besloten om na één jaar TU Delft aan dezelfde studie bij Hogeschool Rotterdam te beginnen.
Een goede beslissing?
Voor mij is dit zeker een goede beslissing geweest. Deze manier van onderwijs past beter bij mij. Er is een goede koppeling tussen theorie en praktijk; de theorie die ik heb geleerd in de vakken pas ik vaak toe tijdens de projecten. De projecten zijn altijd gelinkt aan actuele onderwerpen met een praktische inslag, dit vind ik ook leuk. Tijdens mijn stage in het 3e jaar zag ik dat alles wat ik had geleerd terugkwam in het werkveld. Hierdoor kreeg ik nog meer motivatie om door te studeren.
Kleinschalige opleiding
Het is een kleine opleiding waarbij je werkt in klassen van ongeveer 15 studenten, bij colleges zijn de groepen iets groter. Hierdoor zie ik qua opzet en sfeer veel gelijkenissen met de middelbare school. De docenten zijn behulpzaam en hebben het beste met je voor. Het voelt daarom voor mij echt als een groepsprestatie.
Vooroordelen over de opleiding Maritieme Techniek
Een groot vooroordeel over mijn studie is de verhouding tussen vrouwelijke en mannelijke studenten. Dat klopt wel, er zijn meer mannelijke studenten dan vrouwelijke studenten, maar daar komt wel steeds meer verandering in.
Daarnaast is denk ik een vooroordeel dat je veel met zeilboten gaat doen. Dit klopt niet. Een enkele keer gaat een deel van een vak of project over zeilboten, maar dit is zelden. Het gaat veel meer over grote koopvaardijschepen. Er zijn echter wel veel zeilende studenten, waardoor er genoeg te bespreken is over zeilboten.
Wat ik leer en wat ik later wil gaan doen
Bij mijn opleiding ontwikkel je een brede kennis over het ontwerpen en realiseren van drijvende objecten. Hierdoor kun je later een tal van functies vervullen. Je leert hoe je natuurkundige en wiskundige theorieën kan toepassen op het ontwerp van schepen. Daarnaast leer je een aantal computerprogramma’s kennen die gebruikt worden in het werkveld. Hierdoor ontwikkel je een brede kennis. Tijdens de minor kan je deze kennis verdiepen.
Ler zou ik graag werkzaam zijn in de maritieme sector. Mijn geboorteplaats Gorinchem is onlosmakelijk verbonden met het water. Gorinchem ligt aan de noordelijke oever van de Boven-Merwede en daarnaast is het hoofdkantoor van Damen Shipyards gevestigd in Gorinchem. Er is hier dus voldoende werkgelegenheid binnen mijn vakgebied. Het lijkt mij schitterend om later een schip te zien varen waar ik aan meegewerkt heb.
Daarnaast werk ik graag mee aan de uitdaging waar de sector voor staat. Ook de maritieme sector moet verduurzamen. De transitie naar andere bronnen van energie speelt hierbij een grote rol. Mijn doel in één zin omschreven: een belangrijke functie vervullen bij het realiseren van een innovatief schip.
Trots
Ik ben het meest trots op het feit dat ik op dit moment meewerk aan de realisatie van de Ab Initio, het nieuwe opleidingsschip voor het STC. Het bedrijf waar ik stage heb gelopen is verantwoordelijk voor de bouw van het schip. Tijdens mijn stage heb ik hierdoor al direct meegewerkt aan de engineeringsfase. Ik ben nu werkzaam bij hetzelfde bedrijf als werkstudent.
Momenteel ben ik direct betrokken bij de voorbereidingsfase van de afbouw van de Ab Initio. Mijn opgedane kennis kan ik dus meteen gebruiken voor de realisatie van een schip voor de aankomende maritieme technici. Ik ben trots op het feit dat ik nu al kan bijdragen aan zo’n groot project.