Meeloopdag
Kom bij ons langsBen je geïnteresseerd in de opleiding Mens en Techniek | Zorgtechnologie en lijkt het je leuk om een dagdeel mee te lopen tijdens een eerstejaars lesdag? Stuur een mailtje naar Danielle Bakker, dan maken we een afspraak. Je bent van harte welkom!
Na het afstuderen (landelijke cijfers)
Baan op niveau
92%
Baan binnen het vakgebied
80%
Een baan vinden
12 maanden
Opbouw
Hoe is de opleiding opgebouwd?Onderwijsvisie
Bij de opleidingen van Hogeschool Rotterdam voelt iedereen zich welkom en hoort iedereen erbij. Studenten en docenten kennen elkaar en weten elkaar te vinden. De docenten doen er alles aan om je te begeleiden bij je studie op een manier die bij jou past. Dit vraagt van jou betrokkenheid en een actieve inzet. Samen maken we het onderwijs.
Kenmerkend voor het onderwijs van Hogeschool Rotterdam is de aandacht voor:
- De kennisbasis van het beroep
- Handelen in de beroepspraktijk
- Je eigen professionele identiteit
Al deze elementen komen steeds aan bod tijdens de opleiding. Studenten (en medewerkers) hebben invloed op de manier waarop dit gebeurt in medezeggenschapsraden.
Vanaf de eerste dag ben je actief bezig met leren op jouw eigen manier. Je werkt aan (deel-)opdrachten, zoekt kennis op, levert beroepsproducten op en ontwikkelt je competenties. De docent zorgt voor een krachtige leeromgeving en heeft daarin meerdere rollen; inhoudsdeskundige, procesbegeleider, coach en beoordelaar. Tijdens je studie leer je jezelf steeds beter kennen en ontdek je wat jouw unieke kwaliteiten zijn als beroepsbeoefenaar.
Beroepsspecifieke taakgebieden
Je werkt gedurende vier jaar aan het ontwikkelen van acht beroepscompetenties, namelijk:
- Managen
- Onderzoeken
- Beheren
- Professionaliseren
- Analyseren
- Realiseren
- Ontwerpen
- Adviseren
De opleiding is opgebouwd uit vier taakgebieden die gericht zijn op het beroep van zorgingenieur. Deze taakgebieden omvatten samen het geheel aan competenties (kennis en kunde) en staan centraal in de opleiding:
- Bepalen zorgtechnologische behoefte
- Concretiseren zorgtechnologische oplossing
- Implementeren zorgtechnologie
- Optimaliseren zorgtechnologie
Deze vier taakgebieden zijn gedurende de gehele opleiding wisselend gekoppeld aan de context van het ziekenhuis en de thuiszorg. De opleiding speelt tevens in op de verplaatsing van ziekenhuiszorg naar de thuissituatie.
Het eerste jaar
In het propedeusejaar doe je basiskennis op. Je oriënteert je breed in het vakgebied van de zorgingenieur en natuurlijk leer je veel over de organisatie van de zorg. Naast deze brede oriëntatie doe je ook de nodige technische en medische kennis op. In de kennis- en vaardighedenlijn maak je onder andere kennis met elektrotechniek, anatomie, ICT, wiskunde en natuurkunde. In de praktijklijn werk je aan typische beroepsproducten als een meetrapport, een risicoanalyse en een pakket van eisen. Dit doe je aan de hand van meerdere werkvormen, zoals werkcolleges, individuele begeleiding en projectmatig werken. Je moet dus vooral zelf aan de slag! Je begint direct aan het opbouwen van competenties die nodig zijn in het werkveld.
Na het eerste jaar
Het tweede jaar is vergelijkbaar met het eerste jaar, alleen ligt de nadruk op de verdieping van je kennis en vaardigheden, en het meer zelfstandig en professioneel werken. In het eerste half jaar van jaar drie ga je op stage. Tijdens je stage doe je praktische en sociale vaardigheden in een bedrijf op. In de tweede helft van het derde jaar werk je aan een complex vraagstuk uit de praktijk. Dit doe je in samenwerking met een echte opdrachtgever en samen met studenten van andere opleidingen (interprofessioneel). Het vierde jaar start met een minor (specialisatie of juist een verbreding van je kennis). En in het laatste deel van het vierde jaar werk je in de praktijk aan je afstudeeropdracht.
Keuze en begeleiding
Keuze
Tijdens je opleiding kun je kiezen uit zo'n driehonderd keuzevakken. Dit biedt je de kans om over de grenzen van je eigen opleiding heen te kijken en om invulling te geven aan je specifieke leerbehoeften. De opleiding Mens en Techniek | Zorgtechnologie heeft in het eerste jaar de keuzeruimte deels vastgelegd; iedereen draait mee met de bijspijkermodule Wiskunde & Natuurkunde Basisvaardigheden. Afhankelijk van je opleiding kun je zelf een stageplek uitzoeken. Via een minor in de hoofdfase van je studie kies je een bepaald profiel waarmee je jezelf kunt onderscheiden. Ook de afstudeeropdracht die je kiest, geeft een persoonlijke inkleuring aan je opleiding.
Begeleiding
Iedere student is uniek en heeft zijn eigen ideeën over wat hij in zijn studie wil bereiken. In onze begeleiding maken we je bewust van je capaciteiten, kansen en uitdagingen. Soms blijkt tijdens of al vóór de opleiding dat je moeite hebt met een bepaald vak. Dan is het nuttig je kennis hiervan bij te spijkeren. Als student krijg je een coach (docent) die je begeleidt en de studievoortgang in de gaten houdt. Ook kun je een peercoach krijgen: een ouderejaarsstudent die een jongerejaars begeleidt.
Studeren met een functiebeperking
Heb je een functiebeperking en heb je daarvoor aanpassingen of voorzieningen nodig, dan bieden we daarvoor verschillende mogelijkheden.
Stage lopen
Tijdens de derdejaars stage werk je vier dagen per week bij een bedrijf of ziekenhuis aan een opdracht, bijvoorbeeld het schrijven van een protocol of het geven van instructie aan gebruikers.
Minors
In de laatste fase van je opleiding verdiep je je door middel van een minor in je vakgebied of verbreed je je kennis in een door jou gewenste richting. De onderstaande minor geeft een beeld van het type minor dat je kunt verwachten.
Minor Zorgtechnologie
In de minor Zorgtechnologie werk je met studenten van andere opleidingen uit de zorg, techniek en ICT samen om producten voor de zorg te ontwerpen en te maken. Je leert innoveren en interprofessioneel samenwerken in de zorgsetting.
Student van andere hogeschool?
Ben je student bij een andere hogeschool en wil je een minor bij Hogeschool Rotterdam volgen? Bekijk je mogelijkheden op Kiesopmaat.nl. De minors van Hogeschool Rotterdam duren een half jaar (september - februari) en leveren 30 EC (studiepunten) op.
Afstuderen
Tijdens je vierde jaar volg je een afstudeerstage van een half jaar bij een bedrijf, instelling of ziekenhuis.Tijdens deze afstudeerstage werk je zelfstandig aan een opdracht en aan een professionaliseringsdossier waarin je je competentieontwikkeling op eindniveau beschrijft. In een afstudeerzitting dien je dit dossier te verdedigen middels een assessment, waarna je direct aan de slag kan als zorgingenieur.
Bekijk in onderstaand filmpje hoe vierdejaarsstudent Geert de Bruin zijn afstudeerstage bij Mediproma heeft ervaren:
Internationale mogelijkheden
Als je een internationale carrière ambieert, dan bereidt de opleiding je hier ook op voor! In overleg met de opleiding kun je een deel van de opleiding in het buitenland doorbrengen, bijvoorbeeld tijdens je stageperiode.
Vakken
Een indicatie van de vakken die je kunt verwachtenOnderwijsperiode 1
-
Professionele ontwikkeling 1
Professionele ontwikkeling 1
Je maakt kennis met de competenties waarin jij je gaat ontwikkelen gedurende de opleiding. Per competentie zijn één of meerdere gedragskenmerken opgesteld.
Zoals 'het formuleren van een heldere probleemstelling'. 'het maken van gedetailleerde ontwerpen' of 'het testen van een nieuw product'.
-
Wiskunde & Natuurkunde vaardigheden basis
Wiskunde & Natuurkunde vaardigheden basis
Tijdens de eerste en de tweede periode maak je de benodigde basisvaardigheden in de wiskunde en natuurkunde eigen.
Deze cursus is vooral handig voor de studenten die bijvoorbeeld wiskunde A hebben gehad of nog niet bij zijn met natuurkunde. Deze cursus is wel voor elke student verplicht.
-
Kennis en vaardigheden 1
Kennis en vaardigheden 1
Gedurende de periode doe je relevante kennis en vaardigheden op om jouw individuele en groepsopdrachten succesvol uit te kunnen voeren.
Je leert onder andere over:
- Organisatie van de gezondheidszorgDiabetes mellitus
- Cellen, weefsels en organen
- Basisprincipes van metingen
-
Optimaliseren zorgtechnologie 1
Optimaliseren zorgtechnologie 1
Je gaat in groepsverband werken aan een onderzoek rondom diabetes. Tijdens dit onderzoek ga jij ondervinden
waarom zorgtechnologische oplossingen belangrijk zijn bij het optimaliseren van de gezondheidszorg.
Onderwijsperiode 2
-
Professionele ontwikkeling 1
Professionele ontwikkeling 1
Je maakt kennis met de competenties waarin jij je gaat ontwikkelen gedurende de studie. Per competentie zijn één of meerdere gedragskenmerken opgesteld.
Denk hierbij aan 'het formuleren van een heldere probleemstelling'. 'het maken van gedetailleerde ontwerpen' of 'het testen van een nieuw product'.
-
Keuzeonderwijs
Keuzeonderwijs
In deze periode is er mogelijkheid tot het volgen van een keuzevak, er zijn ruim 170 keuzevakken om uit te kiezen!
Ook is het mogelijk om achterstanden in te halen of extra bijlessen te volgen.
-
Kennis en vaardigheden 2
Kennis en vaardigheden 2
Gedurende de periode doe je relevante kennis en vaardigheden op om jouw individuele en groepsopdrachten succesvol uit te kunnen voeren.
Je leert onder andere over:
- Organen en bloedcirculatie in de buik
- Eigenschappen van geluidsgolven en de toepassing hiervan bij echografie
- Diverse informatiesystemen die gebruikt worden in de zorg
-
Bepalen zorgtechnologische behoefte 1
Bepalen zorgtechnologische behoefte 1
In deze periode maken we de overstap naar de ziekenhuiscontext. Je gaat in groepsverband werken aan een opdracht waarbij je leert bepalen welke wensen, eisen en behoeften er komen kijken bij de aanschaf van nieuwe medische apparatuur.
In deze periode draait het specifiek om een echoapparatuur voor op de spoedeisende hulp. Je leert verschillende analyses maken en deze op een creatieve manier weer te geven.
Onderwijsperiode 3
-
Professionele ontwikkeling 2
Professionele ontwikkeling 2
Je maakt kennis met de competenties waarin jij je gaat ontwikkelen gedurende de studie. Per competentie zijn één of meerdere gedragskenmerken gedefinieerd.
Denk aan 'het formuleren van een heldere probleemstelling', 'het maken van gedetailleerde ontwerpen' of 'het testen van een nieuw product'.
-
Keuzeonderwijs
Keuzeonderwijs
In deze periode is er mogelijkheid tot het volgen van een keuzevak, er zijn ruim 170 keuzevakken om uit te kiezen!
Ook is het mogelijk om achterstanden in te halen of extra bijlessen te volgen.
-
Kennis en vaardigheden 3
Kennis en vaardigheden 3
Tijdens de periode doe je relevante kennis en vaardigheden op om jouw individuele- en groepsopdrachten succesvol uit te kunnen voeren.
Je leert onder andere over:
- Elektrotechniek en programmeren (Arduino).
- Methoden om een ontwerpcyclus te doorlopen
- Hart- en vaatstelsel en het urinewegstelsel
- Stromingsleer (natuurkunde)
-
Concretiseren zorgtechnologische oplossing 1
Concretiseren zorgtechnologische oplossing 1
Je gaat in groepsverband aan de slag met het onderzoeken van een probleem waarbij een zorgtechnologische oplossing wordt vereist.
Vervolgens ga je aan de slag met het ontwerpen van een prototype waarbij je ontwerp- en werkmethoden leert toepassen. Daarnaast stel je een advies op over het ontwerp en presenteer je deze.
Onderwijsperiode 4
-
Professionele ontwikkeling 2
Professionele ontwikkeling 2
Je maakt kennis met de competenties waarin jij je gaat ontwikkelen gedurende de studie. Per competentie zijn één of meerdere gedragskenmerken gedefinieerd, zoals:
'het formuleren van een heldere probleemstelling', 'het maken van gedetailleerde ontwerpen' of 'het testen van een nieuw product'.
-
Keuzeonderwijs
Keuzeonderwijs
In deze periode is er mogelijkheid tot het volgen van een keuzevak, er zijn ruim 170 keuzevakken om uit te kiezen!
Ook is het mogelijk om achterstanden in te halen of extra bijlessen te volgen.
-
Kennis en vaardigheden 4
Kennis en vaardigheden 4
Gedurende de periode doe je relevante kennis en vaardigheden op om jouw individuele en groepsopdrachten succesvol uit te kunnen voeren.
Je leert onder andere over:
- Ademhalingsstelsel
- Beademingsapparatuur en de achterliggende natuurkundige principe
- Didactiek: Hoe instrueer je iemand?
- Bevoegd- en bekwaamheid
- Thuiszorg
-
Implementeren zorgtechnologie 1
Implementeren zorgtechnologie 1
Je gaat in groepsverband werken aan het maken van een instructie voor zorgverleners/mantelzorgers die thuisbeademing moeten kunnen ondersteunen.
Daarnaast ga je een implementatieplan opstellen, zodat de instructie op de juiste wijze ingebed kan worden in de (gewijzigde) zorgorganisatie. Ook leer je interviewen.
Onderwijsperiode 1
-
Professionele ontwikkeling 3
Professionele ontwikkeling 3
Professionele ontwikkeling staat in het kader van de stage. Om op stage te kunnen gaan in jaar 3, ga je je competenties analyseren, onderzoeken, ontwerpen, realiseren, adviseren en managen inzetten op niveau van stagebekwaam.
Hiermee laat je zien dat je methodisch kunt werken, keuzes kan onderbouwen, pro-actief kunt samenwerken en structureel om feedback kunt vragen.
-
Keuzeonderwijs
Keuzeonderwijs
In deze periode is er mogelijkheid tot het volgen van een keuzevak, er zijn ruim 170 keuzevakken om uit te kiezen!
Ook is het mogelijk om achterstanden in te halen of extra bijlessen te volgen.
-
Kennis en vaardigheden 5
Kennis en vaardigheden 5
Gedurende de periode doe je relevante kennis en vaardigheden op om jouw individuele en groepsopdrachten succesvol uit te kunnen voeren.
Je leert onder andere over:
- Het verbeteren van jouw onderzoeksvaardigheden
- Relevante anatomie en fysiologie met betrekking tot oncologie
- Informatiemanagement/ICT betrokken bij een oncologisch traject
-
Bepalen zorgtechnologische behoefte
Bepalen zorgtechnologische behoefte
Je gaat hier in groepsverband werken aan een opdracht. Dit gebeurt in de vorm van een onderzoeks-/adviesrapport.
Het gaat om het verbeteren van een, door de studenten zelf gekozen, oncologisch zorgtraject.
Onderwijsperiode 2
-
Professionele ontwikkeling 3
Professionele ontwikkeling 3
Professionele ontwikkeling staat in het kader van de stage. Om op stage te kunnen gaan in jaar 3, ga je je competenties analyseren, onderzoeken, ontwerpen, realiseren, adviseren en managen inzetten op niveau van stagebekwaam.
Hiermee laat je zien dat je methodisch kunt werken, keuzes kan onderbouwen, pro-actief kunt samenwerken en structureel om feedback kunt vragen.
-
Keuzeonderwijs
Keuzeonderwijs
In deze periode is er mogelijkheid tot het volgen van een keuzevak, er zijn ruim 170 keuzevakken om uit te kiezen!
Ook is het mogelijk om achterstanden in te halen of extra bijlessen te volgen.
-
Kennis en vaardigheden 6
Kennis en vaardigheden 6
Gedurende de periode doe je relevante kennis en vaardigheden op om jouw individuele en groepsopdrachten succesvol uit te kunnen voeren.
Je leert onder andere over:
- De anatomie en fysiologie van ons bewegingsapparaat
- Het analyseren van krachten op een voorwerp en in het menselijk lichaam
- Een keuze maken voor materialen die geschikt zijn voor het ontwerpen van een product
- De opbouw en componenten in een meetsysteem en keuzes maken voor de geschiktheid in een ontwerp van een product
-
Concretiseren en implementeren zorgtechnologie
Concretiseren en implementeren zorgtechnologie
Je gaat in groepsverband werken aan een ontwerp van een product wat tot een betere kwaliteit van leven kan leiden voor iemand met een aandoening aan het bewegingsapparaat. Je kan hierbij denken aan een hulpmiddel voor iemand met de ziekte van Parkinson, of voor iemand met een onderbeen amputatie.
Je schrijft een business case voor je product, waarna je met een proof of concept een deel van het ontworpen product realiseert om aan te tonen dat het product praktisch potentieel heeft om verder ontwikkeld te kunnen worden.
Onderwijsperiode 3
-
Professionele ontwikkeling 3
Professionele ontwikkeling 3
Professionele ontwikkeling staat in het kader van de stage. Om op stage te kunnen gaan in jaar 3, ga je je competenties analyseren, onderzoeken, ontwerpen, realiseren, adviseren en managen inzetten op niveau van stagebekwaam.
Hiermee laat je zien dat je methodisch kunt werken, keuzes kan onderbouwen, pro-actief kunt samenwerken en structureel om feedback kunt vragen.
-
Keuzeonderwijs
Keuzeonderwijs
In deze periode is er mogelijkheid tot het volgen van een keuzevak, er zijn ruim 170 keuzevakken om uit te kiezen!
Ook is het mogelijk om achterstanden in te halen of extra bijlessen te volgen.
-
Kennis en vaardigheden 7
Kennis en vaardigheden 7
Gedurende deze module ga je aan de slag om je eigen meetinstrument (bijvoorbeeld een thermometer, weegschaal of hoekmeter) te ontwerpen en realiseren.
Je levert uiteindelijk een kalibratie (meet)rapport in, samen met een filmpje die je maakt ter demonstratie van het werkende meetinstrument.
-
Concretiseren en implementeren zorgtechnologie
Concretiseren en implementeren zorgtechnologie
Je gaat in groepsverband werken aan een ontwerp van een product wat tot een betere kwaliteit van leven kan leiden voor iemand met een aandoening aan het bewegingsapparaat. Je kan hierbij denken aan een hulpmiddel voor iemand met de ziekte van Parkinson, of voor iemand met een onderbeen amputatie.
Je schrijft een business case voor je product, waarna je met een proof of concept een deel van het ontworpen product realiseert om aan te tonen dat het product praktisch potentieel heeft om verder ontwikkeld te kunnen worden.
Onderwijsperiode 4
-
Keuzeonderwijs
Keuzeonderwijs
In deze periode is er mogelijkheid tot het volgen van een keuzevak, er zijn ruim 170 keuzevakken om uit te kiezen! Ook is het mogelijk om achterstanden in te halen of extra bijlessen te volgen.
Ook is het mogelijk om achterstanden in te halen of extra bijlessen te volgen.
-
Professionele ontwikkeling 3
Professionele ontwikkeling 3
Professionele ontwikkeling staat in het kader van de stage. Om op stage te kunnen gaan in jaar 3, ga je je competenties analyseren, onderzoeken, ontwerpen, realiseren, adviseren en managen inzetten op niveau van stagebekwaam.
Hiermee laat je zien dat je methodisch kunt werken, keuzes kan onderbouwen, pro-actief kunt samenwerken en structureel om feedback kunt vragen.
-
Optimaliseren zorgtechnologie 2
Optimaliseren zorgtechnologie 2
Binnen dit taakgebied houd jij je bezig met het borgen van kwaliteit en efficiëntie van vaccinatieprocessen en opvang van allergische reacties. Hierbij spelen verschillende technologische elementen een rol, zowel ICT- gerelateerd als in de vorm van medische apparatuur. Als zorgingenieur schrijf je een projectplan waarmee onder andere onderhoud, instructie van de gebruiker en randvoorwaarden worden georganiseerd.
Dit doe je vanuit relevante normen en richtlijnen. In deze onderwijsperiode heb je geen aparte kennis en vaardigheden die worden getoetst, maar is alles verwerkt in het project. Zo kan je alvast wennen aan de manier waarop je in het werkveld met nieuwe informatie moet omgaan.
Onderwijsperiode 1 + 2
-
Professionele ontwikkeling 4 / stageassessment
Professionele ontwikkeling 4 / stageassessment
Je loopt 20 weken stage bij een bedrijf, ziekenhuis of zorginstelling waar je een stageopdracht uitvoert. Je maakt zelf de keuze waar je wilt stage lopen en solliciteert hiervoor. In overleg met de opdrachtgever en school word je stageopdracht bepaald. In dit werkveld pas je de kennis en vaardigheden toe die je tijdens het 1e en 2e jaar hebt opgedaan. Daarnaast doe je in deze 20 weken nieuwe vaardigheden, kennis en inzicht op, waarmee je je professionele ontwikkeling kan aantonen. Deze ontwikkeling beschrijf je uitgebreid in een professionaliseringsdossier. Dit wordt aan het einde van de stageperiode getoetst in de vorm van een assessment.
Voorbeelden van stages zijn:
- Stagelopen binnen een bedrijf dat is gespecialiseerd in leefstijlmonitoring waarbij de student onderzoek moet doen naar de oorzaak van het moeizaam verlopen van een veranderingsproces.
- Stagelopen binnen een ziekenhuis op de afdeling Radiologie & Nucleaire geneeskunde waarbij de student een passende eLearning moest ontwerpen om medewerkers te instrueren over een nieuw röntgenapparaat
Onderwijsperiode 3 + 4
-
Zorgingenieur van de toekomst
Zorgingenieur van de toekomst
Dit halfjaar begin je met het bepalen van jouw individuele ontwikkelbehoefte. Tijdens de stage heb je al geproefd aan de praktijk en ontdekt wat je daar vanuit je beroepsmatige rol en identiteit zou kunnen betekenen. Waar sta je na de stage en welke competenties moeten verder ontwikkeld worden? Hoe kun je vergaarde kennis delen of hoe kun je dat inzetten in de beroepspraktijk?
Welke verbreding en verdieping zoek je in die uitdaging en wie of wat heb je daarbij nodig? Uit een breed aanbod van projecten kies je een vraagstuk uit de praktijk, waar je praktisch mee aan de slag gaat om je zo te verdiepen en bekwamen. Dit doe je in interdisciplinair verband, samen met docenten en studenten van verschillende achtergronden.
Onderwijsperiode 1
-
Hogeschoolbrede minor
Hogeschoolbrede minor
Het eerste halfjaar van het 4e jaar krijg je als student de kans om met een minor je kennis te verbreden buiten jouw huidige opleiding of verdiep je jezelf verder in jouw vakgebied.
De hogeschool biedt vele minors aan en daarnaast is het ook mogelijk om een minor te volgen buiten de hogeschool.
Onderwijsperiode 2
-
Hogeschoolbrede minor
Hogeschoolbrede minor
Het eerste halfjaar van het 4e jaar krijg je als student de kans om met een minor je kennis te verbreden buiten jouw huidige opleiding of verdiep je jezelf verder in jouw vakgebied.
De hogeschool biedt vele minors aan en daarnaast is het ook mogelijk om een minor te volgen buiten de hogeschool.
Onderwijsperiode 3
-
Afstuderen
Afstuderen
Je volgt een stage bij een bedrijf of zorginstelling naar eigen keuze.
In het eindassessment worden alle competenties getoetst die jij hebt ontwikkeld gedurende de opleiding.
Onderwijsperiode 4
-
Afstuderen
Afstuderen
Je volgt een stage bij een bedrijf of zorginstelling naar eigen keuze
In het eindassessment worden alle competenties getoetst die jij hebt ontwikkeld gedurende de opleiding.
Ben je gemotiveerd om uit te groeien tot excellente beroepsbeoefenaar, wil je meer energie in je studie steken en een plus op je cv zetten, dan biedt de opleiding Mens en Techniek | Zorgtechnologie een honoursprogramma voor je aan.
Als je het programma succesvol hebt gevolgd en afsluit, krijg je aan het einde van je vierde jaar een honours degree bij je diploma en de aantekening 'excellente professional'.
Onderwijsvorm
Hoe is het onderwijs ingericht?- Praktijk
- Theorie
- Keuzeruimte
- Begeleiding
- Praktijk
- Theorie
- Keuzeruimte
- Begeleiding
- Praktijk
- Theorie
- Keuzeruimte
- Begeleiding
- Praktijk
- Theorie
- Keuzeruimte
- Begeleiding
Na je studie
Wat kun je doen na de opleiding?Na je afstuderen
Gefeliciteerd! Je hebt je Bachelor of of Science (BSc) gehaald. Deze titel mag je achter je naam voeren. Je kunt er ook voor kiezen de titel Ingenieur (ing.) vóór je naam te zetten.
Ook ontvang je bij je diploma een diplomasupplement met een DS-label. Met dit Engelstalige document kun je de waarde van je diploma eenvoudiger aantonen in het buitenland bij de toelating tot een vervolgstudie of bij het vinden van een baan.
Heb je het Honoursprogramma gevolgd? Dan krijg je ook een honours degree, waarmee je je doorzettingsvermogen en extra kennis kunt aantonen.
Beroepsbeeld
Als zorgingenieur kun je communiceren met zorgvragers, zorgverleners, technici, bedrijven en leveranciers. Je bent de verbindende schakel. Je hebt oog voor innovatie, veiligheid en wet-/regelgeving op het gebied van gezondheidszorg en techniek.
Je speelt een belangrijke rol bij het introduceren en onderhouden van medische apparatuur. Je bent daarbij breed inzetbaar in alle stappen van het proces, van het bedenken tot het uiteindelijke gebruik en beheer, met uitzondering van het daadwerkelijk bouwen van de apparatuur zelf.
De zorgingenieur is breed opgeleid en kan op vele plekken aan de slag. Bijvoorbeeld in het ziekenhuis, de thuiszorg of voor een bedrijf dat medische apparatuur ontwikkelt.
Bekijk in onderstaand filmpje hoe een dag van een professional eruit ziet.
Beroepen
Je kunt onder andere aan de slag als:
Je bent in dienst van een grote gemeente of een thuiszorgorganisatie als specialist in de technische innovaties in de thuiszorg. Je adviseert en/of implementeert technische oplossingen zoals bijvoorbeeld domotica om de zorg efficiënter en effectiever te maken. Je geeft instructies aan de zorgverleners en je bent verantwoordelijk voor (technische) veiligheid en kwaliteitszorg.
Als applicatiebeheerder in dienst van een zorginstelling ben jij de specialist voor een aantal softwareapplicaties. Vanuit je kennis van de zorgprocessen en je kennis van de technologie, is je werk samen met een ICT-afdeling om deze applicaties te implementeren, te verbeteren en/of te beheren. Het betreft bijvoorbeeld informatiesystemen (EPD), onderhoudssystemen of kwaliteitszorgsystemen.
Als klinisch fysisch medewerker werk je in een (academisch) ziekenhuis op de afdeling 'klinische fysica'. Je voert controlemetingen uit, je assisteert bij wetenschappelijk onderzoek of je helpt mee bij de kwaliteitszorg op bijvoorbeeld het gebied van stralingshygiëne of medische beeldvorming.
Als medisch technicus werk je in een ziekenhuis op de afdeling medische instrumentatie. Je taak is om de zorgverlener te ondersteunen met het gebruik van medische apparatuur op bijvoorbeeld een OK of op een IC-afdeling. Je instrueert gebruikers, voert risicoanalyses uit, bent betrokken bij kwaliteitszorg of adviseert bij de inkoop van apparatuur.
In dienst van een bedrijf in medische apparatuur (bijvoorbeeld Philips) ben jij de specialist voor een aantal producten. Je kent de markt, je assisteert bij verkoop en 'aftersales-trajecten'. Je doet gebruikersonderzoek en je adviseert bij eventuele aanpassingen van het product aan de wensen van de klant.
Doorstuderen
Veel van onze studenten kiezen ervoor om na afronding van de opleiding verder te studeren aan een universiteit. Afhankelijk van je interesse kun je, vaak door eerst een premaster te volgen, starten aan een masteropleiding als Gezondheidswetenschappen, Health Care Mangement, Biomedical Technology and Physics, Medical Informatics of Human Movement Science. De toelatingseisen van (pre)masters zijn sterk aan veranderingen onderhevig, daarom kan het huidige aanbod dat aansluit op onze opleiding afwijken van de eerder genoemde voorbeelden.