Menu
    English
    Ruimtelijke Ontwikkeling

    Ruimtelijke Ordening en Planologie voltijd

    • Duur en startmoment

      4 jaar, september

    • Opleidingstype

      Voltijd Bachelor

    • Taal

      Nederlands

    Wil je de omgeving van mensen en dieren beter maken door de openbare ruimte duurzaam in te richten? Welkom bij de bachelor Ruimtelijke Ontwikkeling!

    Wil jij een rol spelen in het ontwikkelen van duurzame woningen, sportvelden, levendige pleinen en speelgebieden voor kinderen? En zie je wat voor positief verschil het maakt in de wijk? In het dichtbevolkte Nederland – en op veel andere plekken in de wereld – is ruimte schaars. Ondertussen blijft de bevolking groeien en komt de natuur in het nauw. In deze studie ga je plannen en ontwerpen maken voor de buitenruimte, die antwoorden geven op de vragen van de toekomst.

    De studie richt zich specifiek op ruimtelijke ordening en planologie. Dit betekent dat je gaat uitvinden hoe je buurten, steden en zelfs hele regio’s kunt verbeteren. Denk aan een betere balans aanbrengen tussen groen, winkels, woningen en culturele instellingen. En hoe is het geregeld met het verkeer; zijn de fietspaden breed genoeg? Sluiten de mobiliteithubs in de wijk goed aan op het OV?

    Je doet onder begeleiding van ervaren docenten bijvoorbeeld onderzoek naar de bestrijding van hittestress aan de hand van rekenmodellen, je maakt maquettes en leert jouw bestemmingsplannen overtuigend presenteren. Ook duik je in de wereld van wet- en regelgeving, zoals de Omgevingswet.

    Tijdens je (inter)nationale stage komen de theorie en de praktische projecten mooi samen. Ook in je afstudeerproject kun je letterlijk alle kanten op. Van een grote herontwikkeling in Rotterdam tot een sociaal-economisch onderzoek in Kaapstad.

    Maar liefst 93 procent van jouw afgestudeerde mede-studenten hebben een vaste baan gevonden in het vakgebied. En jij kan niet wachten om je daar bij te voegen. Jij weet als geen ander hoe belangrijk het is om je creativiteit, je visie en je financiële inzichten in te zetten voor een veilige, duurzame en kwalitatieve leefomgeving. Bijvoorbeeld als zelfstandig planoloog of stedenbouwkundig ontwerper, als adviseur of projectleider bij de overheid, of als verkeerskundig ontwerper.

    Voorlichtingsactiviteiten

    Bekijk het aanbod en meld je aan
    Alles over de open dag van Ruimtelijke Ontwikkeling

    Studie in Cijfers

    studiekeuze123.nl/studie-in-cijfers
    Laatste wijziging op 28-08-2024 Bekijk meer informatie over Studie in Cijfers
    Deze opleiding
    Landelijk gemiddelde deze studie (8 opleidingen)

    Na het afstuderen (landelijke cijfers)

    Baan op niveau

    91%

    Baan binnen het vakgebied

    78%

    Een baan vinden

    11 maanden

    Opbouw

    Hoe is de opleiding opgebouwd?

    Ons onderwijs

    Bij onze opleidingen voelt iedereen zich welkom en hoort iedereen erbij. Studenten en docenten kennen elkaar en weten elkaar te vinden. De docenten doen er alles aan om je te begeleiden bij je studie op een manier die bij jou past. Dit vraagt van jou betrokkenheid en een actieve inzet. Samen maken we het onderwijs.

    Hierbij besteden we onder andere aandacht aan je:

    • kennisbasis van het beroep
    • handelen in de beroepspraktijk
    • eigen professionele identiteit
    • persoonlijke ontwikkeling

    Al deze elementen komen steeds aan bod tijdens de opleiding. Studenten (en medewerkers) hebben invloed op de manier waarop dit gebeurt in medezeggenschapsraden

    Bij de start van je studie ligt de nadruk op het ontwikkelen van kennis en vaardigheden, maar direct komt ook de praktijk aan bod. Je leert reële beroepsvraagstukken aan te pakken, in samenwerking met medestudenten, docenten, professionals uit de praktijk en praktijkgerichte onderzoekers. Eerst krijg je veel begeleiding van je docent, later neem je steeds meer het heft in eigen handen. Tijdens je studie leer je jezelf steeds beter kennen en ontdek je wat jouw unieke kwaliteiten zijn als beroepsbeoefenaar.

    Het eerste jaar

    Het eerste jaar, de propedeuse, geeft een goed beeld van de opleiding. Dit jaar ontwikkel je vaardigheden voor je toekomstige vakgebied.

    In de eerste onderwijsperiode draait alles om kennismaken met de opleiding. Je leert je medestudenten en het vakgebied kennen. Je krijgt vakken zoals handtekenen en inleiding Ruimtelijke Ordening. Ook begin je aan je eerste project. Je past je nieuwe kennis direct toe en je herontwerpt een gebied. Dit gebied ligt in de Metropoolregio Rotterdam – Den Haag. Welke keuzes maak jij? Kies je voor meer ruimte voor auto’s? Of kies je juist voor mens, dier en natuur?

    Vanaf de tweede periode krijg je lessen in onderzoeken en schrijven. Je verdiept je in infrastructuur, maatvoering en verkaveling. In het tweede deel van het jaar leer je digitaal tekenen. Je gebruikt programma’s zoals Autocad en Adobe Photoshop. Ook werk je met Illustrator, InDesign en Sketch-up. Je ontwikkelt communicatieve vaardigheden in Presenteren en Vergaderen. Je leert ruimtelijke processen leiden en haalbare plannen maken.

    Al deze kennis komt samen in het project ‘Stadmaken’. Dit project bereidt je voor op je toekomstige rol. Je leert omgaan met verschillende belangen en ingewikkelde situaties. Je leert ook omgaan met onzekerheden en veranderingen. Het is een echte praktijkopdracht. Hierdoor leer je onderzoek doen en samenwerken. Je leert communiceren, initiatief tonen en verbinden. Je probeert nieuwe dingen en leert ondernemend te zijn. Samen onderzoek je mogelijkheden voor een locatie. Je onderzoekt de lange en korte termijn mogelijkheden. Door samen te werken leer je van elkaar. Je leert elkaar beter kennen.

    Na het eerste jaar

    In het tweede jaar ga je dieper in op eerdere onderwerpen. Je onderzoekt problemen door de groei van steden in Zuid-Holland. Een belangrijk onderdeel van je opleiding. We focussen hierbij op de Metropoolregio Rotterdam – Den Haag. Je volgt het vak Metropoolvorming en maakt een groeiplan voor die steden. Dit plan werk je uit tot een plan. Jouw plan bevat jouw visie en geeft basisprincipes voor groeien op gemeentelijk niveau.

    Net als in het eerste jaar werk je weer aan projecten. Eén project richt zich op stadsontwikkeling. Je leert omgaan met verschillende belanghebbenden en hun belangen. Je leert hoe je zorgt voor goede samenwerking tijdens het proces.

    Gebiedsontwikkeling gaat over meer dan alleen het proces. Gebiedsontwikkeling gaat ook over de kwaliteit van de omgeving. Je onderzoekt hoe de kwaliteit van de omgeving goed blijft of verbeterd kan worden. Je leert ook over duurzame gebiedsontwikkeling en het vooropzetten van duurzaamheid. Je krijgt de kans in de schoenen van een gebiedsontwikkelaar te staan. Je werkt namelijk aan een realistisch project als gebiedsontwikkelaar. Jouw doel: goed onderbouwd advies geven aan je collega’s die ontwikkelen. Dit doe je individueel en in groepsverband.

    Afronden is ook een vaardigheid die je in dit jaar leert. Je vergroot je kennis en vaardigheden door deze projecten binnen dit vakgebied. Je krijgt vakken als Stedenbouwfysica en Omgevingsrecht. Ook train je Digitale Ontwerptechnieken en Geografische Informatie Systemen (GIS). Je volgt vakken zoals Digitale Stad, Onderzoeken, Rapporteren, Professioneel Discussiëren en Conflicthantering.

    In het derde en vierde jaar specialiseer je je verder. Je volgt in beide jaren een (internationale) stage. Je kiest een minor die bij jouw interesses aansluit. Hiermee verdiep je of verbreed je jouw kennis. In de tweede helft van het vierde jaar rond je je studie af. Dit doe je met een afstudeerproject. Hiervoor zoek je een opdrachtgever uit het werkveld. Samen werk je aan jouw eindproject.

    Keuze en begeleiding

    Keuze

    Tijdens je opleiding kun je kiezen uit zo'n driehonderd (hogeschoolbrede) keuzevakken. Dit biedt de kans om over de grenzen van je eigen opleiding heen te kijken en om invulling te geven aan je specifieke leerbehoeften. Afhankelijk van je opleiding kun je zelf een stageplek uitzoeken. Via een minor in de hoofdfase van je studie kies je een bepaald profiel waarmee je jezelf kunt onderscheiden. Ook de afstudeeropdracht die je kiest, geeft een persoonlijke inkleuring aan je opleiding.

    Begeleiding

    Iedere student is uniek en heeft zijn eigen ideeën over wat hij in zijn studie wil bereiken. In onze begeleiding maken we je bewust van je capaciteiten, kansen en uitdagingen. Soms blijkt tijdens of al vóór de opleiding dat je moeite hebt met een bepaald vak. Dan is het nuttig je kennis hiervan bij te spijkeren. Als student krijg je een coach (docent) die je begeleidt en de studievoortgang in de gaten houdt. Ook kun je een peercoach krijgen: een ouderejaarsstudent die een jongerejaars begeleidt.

    Studeren met een functiebeperking

    Heb je een functiebeperking en heb je daarvoor aanpassingen of voorzieningen nodig, dan bieden we daarvoor verschillende mogelijkheden.

    Stage lopen

    In het derde en vierde jaar loop je een stage van een half jaar. Je doet praktijkervaring op als beginnend professional. Je werkt mee aan projecten en taken. Zo ontwikkel je bijvoorbeeld een mobiliteitshub bij M4H in Rotterdam. Daarnaast voer je zelfstandig een belangrijk onderzoek uit voor het stagebedrijf. Tijdens je stage leer je vakinhoudelijke en samenwerkingsvaardigheden. Je verbetert bijvoorbeeld de samenwerking tussen beleidsmakers en ontwerpers.

    Voor en tijdens je stage onderzoek je je eigen persoonlijke kwaliteiten. Je identificeert verbeterpunten om beter te functioneren binnen een bedrijf. Denk aan bedrijven zoals Sweco of overheidsinstellingen zoals de gemeente Vlaardingen. Je overweegt je sterke punten en wat je wilt verbeteren. Deze inzichten helpen je een geschikte stageplek en onderzoeksopdracht te vinden.

    Je kunt stagelopen bij diverse organisaties zoals gemeenten, overheidsinstanties, architectenbureaus, adviesbureaus of vastgoedontwikkelaars. Dit kan zowel in Nederland als in het buitenland. Studenten zijn bijvoorbeeld naar Antwerpen, Madrid, Barcelona en Curaçao geweest.

    Bekijk in onderstaand filmpje wat Lucienne Batenburg van haar derdejaars stage bij Kuipercompagnons Rotterdam vindt.

    Minors

    In de laatste fase van je opleiding verdiep je je met een minor in je vakgebied of verbreed je je kennis in een door jou gewenste richting. Je kan ook  je kennis verbreden in een door jou gewenste richting. Bekijk onderstaande minors voor een beeld van het type minor. Zo weet je wat je kan verwachten.

    In deze minor maak je kennis met het beroep stedenbouwkundig ontwerper. Zo leer je hoe je steden en landschappen ontwerpt en verandert. Je leert op verschillende niveaus te werken. Van grote regio’s tot specifieke woonwijken. En je leert samenwerken met verschillende mensen, zoals bestuurders, bewoners en ontwikkelaars. Deze minor bereid je voor op twee vervolgopleidingen: De master Stedenbouw van de Academie van Bouwkunst Rotterdam en het Schakelsemester voor de TU Delft.

    Het mobiliteitssysteem is de basis van al onze activiteiten. Een goed bereikbare locatie biedt economische kansen. We willen graag wonen, werken en recreëren in onze omgeving. Infrastructuur voor hoge mobiliteit is duur en kan belastend zijn voor de omgeving. Het gebruikt veel schaarse ruimte in de stad. Daarom moeten we de huidige infrastructuur optimaliseren. We moeten ook onze manier van reizen verduurzamen. In deze minor werk je daarom samen met studenten van andere opleidingen. Je behandelt vraagstukken zoals verkeersstroomoptimalisatie zonder extra asfalt. Waar moet een nieuwe OV-verbinding komen? Of hoe kunnen we de mobiliteitsbehoefte verduurzamen?

    Wat maakt steden populair en aantrekkelijk? Hoe beïnvloed je dat? Dat is citybranding. Tijdens deze minor verdiep je je in steden en hun ontwikkeling. Je onderzoekt hun onderscheidende identiteit en hoe je mensen verleidt om jouw stad te kiezen. Mensen kiezen jouw stad om te wonen, geld uit te geven, te studeren of als toerist te bezoeken. We benaderen de stad vanuit een vrijetijds- en toeristisch perspectief. Wat maakt Barcelona en Amsterdam sterke toeristische merken? Wat verklaart de stijging van toeristen naar Rotterdam? Hoe maak je een binnenstad aantrekkelijker voor de inwoners?

    Steden wereldwijd staan voor grote uitdagingen zoals klimaatverandering, ongelijkheid en economische onzekerheid. Je leert hoe je steden beter bestand te maken tegen deze problemen. Samen met studenten uit andere landen onderzoek en bedenk je duurzame oplossingen. Je werkt aan inclusieve en toekomstbestendige stadsfuncties. Het doel is steden te maken die beter voorbereid zijn op de toekomst. Zo maak je steden prettiger om in te wonen, werken en leven.

     

    Student van andere hogeschool?

    Ben je student bij een andere hogeschool en wil je een minor bij Hogeschool Rotterdam volgen? Bekijk je mogelijkheden op Kiesopmaat.nl. De minors van Hogeschool Rotterdam duren een half jaar (september - februari) en leveren 30 EC (studiepunten) op.

    Afstuderen

    In de tweede helft van het vierde jaar werk je aan een afstudeeropdracht: een groot project in de praktijk, in opdracht van een bedrijf.

    Internationale mogelijkheden

    Binnen de opleiding is er veel aandacht voor internationalisering. Contact met andere landen en culturen is inspirerend. Je verbreedt hierdoor je blik op de wereld. Wat wij normaal vinden, is in andere landen heel anders geregeld. In Singapore bijvoorbeeld wordt oud en nieuw anders gecombineerd. Een nieuw appartementencomplex kan naast oude winkels met bovenwoningen staan. Om zulke verschillen te ervaren, organiseert de opleiding buitenlandse excursies. Deze excursies zijn niet verplicht. Hiervoor kan een bijdrage gevraagd worden of volledig op eigen kosten zijn.

    Vakken

    Een indicatie van de vakken die je kunt verwachten

    Binnen de opleiding Ruimtelijke Ontwikkeling | Ruimtelijke Ordening en Planologie is het mogelijk om deel te nemen aan het Honoursprogramma. Dit programma is speciaal ontwikkeld voor studenten die iets extra’s uit de studie willen halen.

    Het Honoursprogramma doe je naast je bachelorprogramma en is alleen weggelegd voor echte doorzetters. Het versterkt je ontwikkeling in het vakgebied door middel van projecten op het gebied van innovatie en toegepast onderzoek. Rond jij als 'excellent student' dit programma succesvol af dan krijg je op je diploma de eervolle vermelding 'Honours Degree'.

    Bekijk meer informatie over het Honoursprogramma

    Onderwijsvorm

    Hoe is het onderwijs ingericht?
    4 dagen les per week
    22 uren zelfstudie per week
    Legenda
    Praktijk
    Keuzeruimte
    Theorie
    Begeleiding

    Praktijkvoorbeelden

    Werken aan echte projecten uit de praktijk

    Na je studie

    Wat kun je doen na de opleiding?

    Na je afstuderen

    Gefeliciteerd! Je hebt je Bachelor of of Science (BSc) gehaald. Deze titel mag je achter je naam voeren. Je kunt er ook voor kiezen de titel Ingenieur (ing.) vóór je naam te zetten.

    Ook ontvang je bij je diploma een diplomasupplement met een DS-label. Met dit Engelstalige document kun je de waarde van je diploma eenvoudiger aantonen in het buitenland bij de toelating tot een vervolgstudie of bij het vinden van een baan.

    Heb je het Honoursprogramma gevolgd? Dan krijg je ook een honours degree, waarmee je je doorzettingsvermogen en extra kennis kunt aantonen.

    Beroepen

    Voor de planoloog of stedenbouwkundig ontwerper wordt het steeds belangrijker om goed te kunnen communiceren. Je werkt in complexe projecten samen met diverse partijen zoals architecten, adviseurs, projectontwikkelaars, gemeenten en burgers die allen een eigen belang hebben. Je weet om te gaan met maatschappelijke veranderingen en de diversiteit in bevolkingssamenstelling en je houdt rekening met de effecten van sociale media op locatiewensen van bedrijven. Je kunt goed omgaan met andere disciplines zoals bijvoorbeeld op het gebied van civieltechnische en financiële zaken. Dit alles weet je met goed onderbouwde plannen, ontwerpen en overtuigende presentaties ‘in kaart te brengen’. In Rotterdam en omgeving is er vraag naar professionals die de ruimte weten vorm te geven. Je vindt ze bij stedenbouwkundige bureaus, adviesbureaus, grote en kleine gemeenten, provincie en het Rijk, woningcorporaties, projectontwikkelaars en op vele andere werkplekken.

    De differentiatie Ruimtelijke Ordening en Planologie van Hogeschool Rotterdam leidt je op tot stedenbouwkundig ontwerper én planoloog.

    Doorstuderen

    Na je bacheloropleiding kun je aan de Rotterdamse Academie van Bouwkunst van Hogeschool Rotterdam verder studeren in de masterrichting Stedenbouw. Je wordt dan opgeleid tot stedenbouwkundige. Afgestudeerden krijgen het diploma Master of Urbanism (M Urb). Ook kun je kiezen voor één van de masteropleidingen Planologie aan de universiteit Utrecht of Amsterdam of Stedenbouw van de TU Delft. 

    Huidige arbeidsmarkt

    Bron: landelijke cijfers Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (ROA), mei 2024

    Locatie

    Waar ga je studeren?

    Niet op zoek naar deze opleiding?

    Kijk ook eens naar deze opties