Na het afstuderen (landelijke cijfers)
Baan op niveau
91%
Baan binnen het vakgebied
78%
Een baan vinden
11 maanden
Opbouw
Hoe is de opleiding opgebouwd?Ons onderwijs
Bij onze opleidingen voelt iedereen zich welkom en hoort iedereen erbij. Studenten en docenten kennen elkaar en weten elkaar te vinden. De docenten doen er alles aan om je te begeleiden bij je studie op een manier die bij jou past. Dit vraagt van jou betrokkenheid en een actieve inzet. Samen maken we het onderwijs.
Hierbij besteden we onder andere aandacht aan je:
- kennisbasis van het beroep
- handelen in de beroepspraktijk
- eigen professionele identiteit
- persoonlijke ontwikkeling
Al deze elementen komen steeds aan bod tijdens de opleiding. Studenten (en medewerkers) hebben invloed op de manier waarop dit gebeurt in medezeggenschapsraden.
Bij de start van je studie ligt de nadruk op het ontwikkelen van kennis en vaardigheden, maar direct komt ook de praktijk aan bod. Je leert reële beroepsvraagstukken aan te pakken, in samenwerking met medestudenten, docenten, professionals uit de praktijk en praktijkgerichte onderzoekers. Eerst krijg je veel begeleiding van je docent, later neem je steeds meer het heft in eigen handen. Tijdens je studie leer je jezelf steeds beter kennen en ontdek je wat jouw unieke kwaliteiten zijn als beroepsbeoefenaar.
Het eerste jaar
Het eerste jaar, de propedeuse, geeft een goed beeld van de opleiding. Dit jaar ontwikkel je vaardigheden voor je toekomstige vakgebied.
In de eerste onderwijsperiode draait alles om kennismaken met de opleiding. Je leert je medestudenten en het vakgebied kennen. Je krijgt vakken zoals handtekenen en inleiding Ruimtelijke Ordening. Ook begin je aan je eerste project. Je past je nieuwe kennis direct toe en je herontwerpt een gebied. Dit gebied ligt in de Metropoolregio Rotterdam – Den Haag. Welke keuzes maak jij? Kies je voor meer ruimte voor auto’s? Of kies je juist voor mens, dier en natuur?
Vanaf de tweede periode krijg je lessen in onderzoeken en schrijven. Je verdiept je in infrastructuur, maatvoering en verkaveling. In het tweede deel van het jaar leer je digitaal tekenen. Je gebruikt programma’s zoals Autocad en Adobe Photoshop. Ook werk je met Illustrator, InDesign en Sketch-up. Je ontwikkelt communicatieve vaardigheden in Presenteren en Vergaderen. Je leert ruimtelijke processen leiden en haalbare plannen maken.
Al deze kennis komt samen in het project ‘Stadmaken’. Dit project bereidt je voor op je toekomstige rol. Je leert omgaan met verschillende belangen en ingewikkelde situaties. Je leert ook omgaan met onzekerheden en veranderingen. Het is een echte praktijkopdracht. Hierdoor leer je onderzoek doen en samenwerken. Je leert communiceren, initiatief tonen en verbinden. Je probeert nieuwe dingen en leert ondernemend te zijn. Samen onderzoek je mogelijkheden voor een locatie. Je onderzoekt de lange en korte termijn mogelijkheden. Door samen te werken leer je van elkaar. Je leert elkaar beter kennen.
Na het eerste jaar
In het tweede jaar ga je dieper in op eerdere onderwerpen. Je onderzoekt problemen door de groei van steden in Zuid-Holland. Een belangrijk onderdeel van je opleiding. We focussen hierbij op de Metropoolregio Rotterdam – Den Haag. Je volgt het vak Metropoolvorming en maakt een groeiplan voor die steden. Dit plan werk je uit tot een plan. Jouw plan bevat jouw visie en geeft basisprincipes voor groeien op gemeentelijk niveau.
Net als in het eerste jaar werk je weer aan projecten. Eén project richt zich op stadsontwikkeling. Je leert omgaan met verschillende belanghebbenden en hun belangen. Je leert hoe je zorgt voor goede samenwerking tijdens het proces.
Gebiedsontwikkeling gaat over meer dan alleen het proces. Gebiedsontwikkeling gaat ook over de kwaliteit van de omgeving. Je onderzoekt hoe de kwaliteit van de omgeving goed blijft of verbeterd kan worden. Je leert ook over duurzame gebiedsontwikkeling en het vooropzetten van duurzaamheid. Je krijgt de kans in de schoenen van een gebiedsontwikkelaar te staan. Je werkt namelijk aan een realistisch project als gebiedsontwikkelaar. Jouw doel: goed onderbouwd advies geven aan je collega’s die ontwikkelen. Dit doe je individueel en in groepsverband.
Afronden is ook een vaardigheid die je in dit jaar leert. Je vergroot je kennis en vaardigheden door deze projecten binnen dit vakgebied. Je krijgt vakken als Stedenbouwfysica en Omgevingsrecht. Ook train je Digitale Ontwerptechnieken en Geografische Informatie Systemen (GIS). Je volgt vakken zoals Digitale Stad, Onderzoeken, Rapporteren, Professioneel Discussiëren en Conflicthantering.
In het derde en vierde jaar specialiseer je je verder. Je volgt in beide jaren een (internationale) stage. Je kiest een minor die bij jouw interesses aansluit. Hiermee verdiep je of verbreed je jouw kennis. In de tweede helft van het vierde jaar rond je je studie af. Dit doe je met een afstudeerproject. Hiervoor zoek je een opdrachtgever uit het werkveld. Samen werk je aan jouw eindproject.
Keuze en begeleiding
Keuze
Tijdens je opleiding kun je kiezen uit zo'n driehonderd (hogeschoolbrede) keuzevakken. Dit biedt de kans om over de grenzen van je eigen opleiding heen te kijken en om invulling te geven aan je specifieke leerbehoeften. Afhankelijk van je opleiding kun je zelf een stageplek uitzoeken. Via een minor in de hoofdfase van je studie kies je een bepaald profiel waarmee je jezelf kunt onderscheiden. Ook de afstudeeropdracht die je kiest, geeft een persoonlijke inkleuring aan je opleiding.
Begeleiding
Iedere student is uniek en heeft zijn eigen ideeën over wat hij in zijn studie wil bereiken. In onze begeleiding maken we je bewust van je capaciteiten, kansen en uitdagingen. Soms blijkt tijdens of al vóór de opleiding dat je moeite hebt met een bepaald vak. Dan is het nuttig je kennis hiervan bij te spijkeren. Als student krijg je een coach (docent) die je begeleidt en de studievoortgang in de gaten houdt. Ook kun je een peercoach krijgen: een ouderejaarsstudent die een jongerejaars begeleidt.
Studeren met een functiebeperking
Heb je een functiebeperking en heb je daarvoor aanpassingen of voorzieningen nodig, dan bieden we daarvoor verschillende mogelijkheden.
Stage lopen
In het derde en vierde jaar loop je een stage van een half jaar. Je doet praktijkervaring op als beginnend professional. Je werkt mee aan projecten en taken. Zo ontwikkel je bijvoorbeeld een mobiliteitshub bij M4H in Rotterdam. Daarnaast voer je zelfstandig een belangrijk onderzoek uit voor het stagebedrijf. Tijdens je stage leer je vakinhoudelijke en samenwerkingsvaardigheden. Je verbetert bijvoorbeeld de samenwerking tussen beleidsmakers en ontwerpers.
Voor en tijdens je stage onderzoek je je eigen persoonlijke kwaliteiten. Je identificeert verbeterpunten om beter te functioneren binnen een bedrijf. Denk aan bedrijven zoals Sweco of overheidsinstellingen zoals de gemeente Vlaardingen. Je overweegt je sterke punten en wat je wilt verbeteren. Deze inzichten helpen je een geschikte stageplek en onderzoeksopdracht te vinden.
Je kunt stagelopen bij diverse organisaties zoals gemeenten, overheidsinstanties, architectenbureaus, adviesbureaus of vastgoedontwikkelaars. Dit kan zowel in Nederland als in het buitenland. Studenten zijn bijvoorbeeld naar Antwerpen, Madrid, Barcelona en Curaçao geweest.
Bekijk in onderstaand filmpje wat Lucienne Batenburg van haar derdejaars stage bij Kuipercompagnons Rotterdam vindt.
Minors
In de laatste fase van je opleiding verdiep je je met een minor in je vakgebied of verbreed je je kennis in een door jou gewenste richting. Je kan ook je kennis verbreden in een door jou gewenste richting. Bekijk onderstaande minors voor een beeld van het type minor. Zo weet je wat je kan verwachten.
In deze minor maak je kennis met het beroep stedenbouwkundig ontwerper. Zo leer je hoe je steden en landschappen ontwerpt en verandert. Je leert op verschillende niveaus te werken. Van grote regio’s tot specifieke woonwijken. En je leert samenwerken met verschillende mensen, zoals bestuurders, bewoners en ontwikkelaars. Deze minor bereid je voor op twee vervolgopleidingen: De master Stedenbouw van de Academie van Bouwkunst Rotterdam en het Schakelsemester voor de TU Delft.
Het mobiliteitssysteem is de basis van al onze activiteiten. Een goed bereikbare locatie biedt economische kansen. We willen graag wonen, werken en recreëren in onze omgeving. Infrastructuur voor hoge mobiliteit is duur en kan belastend zijn voor de omgeving. Het gebruikt veel schaarse ruimte in de stad. Daarom moeten we de huidige infrastructuur optimaliseren. We moeten ook onze manier van reizen verduurzamen. In deze minor werk je daarom samen met studenten van andere opleidingen. Je behandelt vraagstukken zoals verkeersstroomoptimalisatie zonder extra asfalt. Waar moet een nieuwe OV-verbinding komen? Of hoe kunnen we de mobiliteitsbehoefte verduurzamen?
Wat maakt steden populair en aantrekkelijk? Hoe beïnvloed je dat? Dat is citybranding. Tijdens deze minor verdiep je je in steden en hun ontwikkeling. Je onderzoekt hun onderscheidende identiteit en hoe je mensen verleidt om jouw stad te kiezen. Mensen kiezen jouw stad om te wonen, geld uit te geven, te studeren of als toerist te bezoeken. We benaderen de stad vanuit een vrijetijds- en toeristisch perspectief. Wat maakt Barcelona en Amsterdam sterke toeristische merken? Wat verklaart de stijging van toeristen naar Rotterdam? Hoe maak je een binnenstad aantrekkelijker voor de inwoners?
Steden wereldwijd staan voor grote uitdagingen zoals klimaatverandering, ongelijkheid en economische onzekerheid. Je leert hoe je steden beter bestand te maken tegen deze problemen. Samen met studenten uit andere landen onderzoek en bedenk je duurzame oplossingen. Je werkt aan inclusieve en toekomstbestendige stadsfuncties. Het doel is steden te maken die beter voorbereid zijn op de toekomst. Zo maak je steden prettiger om in te wonen, werken en leven.
Student van andere hogeschool?
Ben je student bij een andere hogeschool en wil je een minor bij Hogeschool Rotterdam volgen? Bekijk je mogelijkheden op Kiesopmaat.nl. De minors van Hogeschool Rotterdam duren een half jaar (september - februari) en leveren 30 EC (studiepunten) op.
Afstuderen
In de tweede helft van het vierde jaar werk je aan een afstudeeropdracht: een groot project in de praktijk, in opdracht van een bedrijf.
Internationale mogelijkheden
Binnen de opleiding is er veel aandacht voor internationalisering. Contact met andere landen en culturen is inspirerend. Je verbreedt hierdoor je blik op de wereld. Wat wij normaal vinden, is in andere landen heel anders geregeld. In Singapore bijvoorbeeld wordt oud en nieuw anders gecombineerd. Een nieuw appartementencomplex kan naast oude winkels met bovenwoningen staan. Om zulke verschillen te ervaren, organiseert de opleiding buitenlandse excursies. Deze excursies zijn niet verplicht. Hiervoor kan een bijdrage gevraagd worden of volledig op eigen kosten zijn.
Vakken
Een indicatie van de vakken die je kunt verwachtenPeriode 1 en 2
-
Verbeelden 1
Verbeelden 1
De training verbeelden 1 heeft als doel je verbeeldend vermogen verder te ontwikkelen. Het betreft het verbeelden middels handtekeningen en referentiebeelden.
Bij Verbeelden 1 leer je basistechnieken voor het handmatig visualiseren, zoals perspectieftekenen, vogelvlucht, doorsnedes en profielen.
-
Onderzoek en schrijven
Onderzoek en schrijven
Onderzoek wordt in het hbo steeds belangrijker en is van grote waarde voor het vakgebied ruimtelijke ontwikkeling. Van iedere student op het hbo wordt verwacht zijn of haar onderzoekend vermogen te ontwikkelen.
De opleiding kent een aparte onderzoekslijn die gedurende de opleiding expliciet tot uiting komt in vier onderzoeksmodules. In jaar 1 staat zelf onderzoek doen centraal en in jaar 2 specifieke onderzoeksmethoden en -technieken. In jaar 3 ondersteunt de onderzoeksmodule het stagetraject en in jaar 4 wordt ondersteuning bij het afstuderen geboden. Hiernaast vormt onderzoek een belangrijk aspect in tal van projecten en in de ontwerpgerichte modules.
Schrijven
In groepen van drie voer je een kleinschalig praktijkgericht onderzoek uit. Buiten de hogeschooldeuren en op basis van een zelf gekozen thema en een zelf geformuleerde onderzoeksvraag binnen het vakgebied. Bijvoorbeeld naar een bestaand project, maatschappelijke ontwikkeling of een beeldbepalend ontwerp. In het onderzoeksvoorstel presenteer je het gekozen onderwerp en verken je de opgave, waarna je in het onderzoeksplan (Opdracht A) uitvoerig beschrijft hoe en waarom je onderzoek gaat doen.
-
Locatieontwikkeling
Locatieontwikkeling
In dit project leer je hoe je vanuit planologie een locatie in de regio Rotterdam kan ontwikkelen.
Je maakt met je projectgroep een verkenningsnota en een beleidsadvies voor de Alexanderknoop met hierin kansen voor verdichting met functies als wonen, werken, recreëren. Planologen en stedenbouwers streven altijd naar een zo goed mogelijke ruimtelijke samenhang tussen de functies en het creëren van meerwaarde voor een veerkrachtige leefomgeving.
-
Inleiding Ruimtelijke Ordening
Inleiding Ruimtelijke Ordening
Ruimtelijke ordening heeft een lange geschiedenis. Deze cursus geeft in vogelvlucht inzicht in deze geschiedenis.
Het vakgebied heeft verschillende gezichten. Landinrichting is één van die gezichten, stedenbouw een ander. Beide vullen elkaar aan: landinrichting houdt zich bezig met de inrichting van het landelijk gebied (landbouw, natuur, etc.) en stedenbouw met de inrichting van steden en dorpen.
-
Infrastructuur
Infrastructuur
Je maakt kennis met en krijgt inzicht in het werkveld van een verkeerskundig ontwerper. Daarbij staan maatvoeringsaspecten van boven- en ondergrondse infrastructuur centraal.
Mobiel zijn is essentieel voor de mens. Mobiliteit is daarmee onlosmakelijk verbonden aan een samenleving. De wijze waarop mensen mobiel zijn zegt daarmee iets over die samenleving. Anderzijds faciliteert een samenleving mobiliteit. De infrastructuur die daarvoor is ontstaan is in de westerse wereld uitgegroeid tot een ongekend ingewikkeld, uitgebreid en complex geheel van routes over land, water en lucht.
-
Maatvoering en verkaveling
Maatvoering en verkaveling
Ontwerpen is als koken. Een kok heeft ingrediënten nodig om te kunnen koken. Daarnaast heeft hij vaardigheden nodig om al die ingrediënten tot een smaakvol geheel te vormen.
Je leert de stedenbouwkundige ingrediënten zodat je bij het vak Ontwerpen 1 kunt gaan ‘koken’. Dat houdt in dat je de begrippen leert die belangrijk zijn bij het stedenbouwkundig ontwerpen. Daarnaast leer je welke elementen ten grondslag liggen aan de maatvoering van zowel gebouwen als de openbare ruimte. De kennis die je bij dit vak hebt opgedaan pas je toe bij het ontwerpen van een wijk in Ontwerpen 1.
-
Ontwerpen 1
Ontwerpen 1
Ontwerpen 1 is het eerste project waar je tijdens de opleiding mee aan de slag gaat. .
In dit project doorloop je het proces van het ontwerpen van een woonwijk. Je werkt zowel individueel als in groepsverband. Voordat je gaat ontwerpen zul je de omgeving moeten analyseren en inventariseren. Hiervoor zal de gelijktijdige cursus Verbeelden 1 goed aansluiten. Na de eerste fase maak je een groepsvisie voor je plangebied. Vervolgens werk je dit uit tot een stedenbouwkundig ontwerp.
-
Studieloopbaanontwikkeling
Studieloopbaanontwikkeling
Bij Hogeschool Rotterdam is persoonlijke ontwikkeling belangrijk.
Het onderwijs binnen onze hogeschool ontwikkelt zich gedurende de gehele opleiding: van sturing vanuit de opleiding naar het heft in eigen handen nemen; van studievaardigheden naar loopbaanontwikkeling; van oriënteren op studie, beroep en identiteit, naar profileren als startende professional.
-
Keuzeonderwijs
Keuzeonderwijs
In het studieprogramma van elke opleiding is er ruimte voor een aantal keuzecursussen. Deze vrije keuzeruimte mag je zelf invullen.
Door deelname aan keuzecursussen krijg je de kans om over de grenzen van jouw studie heen te kijken.
Periode 3 en 4
-
Haalbaarheid
Haalbaarheid
Je maakt kennis met bestuurlijke, juridische, beleidsmatige en financiële haalbaarheid, betaalbaarheid, realiseerbaarheid, duurzaamheid en met participatie.
Als toekomstig professional, werkzaam in de ruimtelijke ordening, krijg je vaak te maken met plannen voor gebiedsontwikkelingen. Bij elk plan wordt vooraf getoetst of het plan haalbaar is en krijg je inzicht in hoe een plan draagvlak krijgt. Er wordt niet alleen gekeken naar of het plan financieel haalbaar is, maar ook op andere vlakken zoals: het krachtenveld van de stakeholders, voldoende maatschappelijk draagvlak, andere waarden of maatschappelijke ontwikkelingen die aan de orde zijn en rekening houden met de wet- en regelgeving.
-
Processen regisseren
Processen regisseren
In de module ‘processen regisseren’ leer je hoe gebiedsontwikkelingen tot stand komen en hoe je ruimtelijke processen kunt regisseren.
We onderzoeken wat een planproces voor stadsontwikkeling inhoudt, welke actoren erbij betrokken zijn, hoe ze tot stand komen en wat de rol is van de procesmanager/regisseur vanuit de overheid.
-
Verbeelden 2
Verbeelden 2
Bij dit vak leer je je beleid, onderzoeksresultaten en ideeën te verbeelden.
Eerder heb je dit geleerd middels handtekenen. In Verbeelden 2 leer je dit door gebruik te maken verschillende software, namelijk AutoCAD en SketchUp. Autocad is de basis van digitale tekenprogramma’s en wordt op veel ontwerpbureaus en gemeentes gebruikt. SketchUp is een handig programma waarmee je snel digitaal 3D beelden kan maken.
-
Verbeelden 3
Verbeelden 3
Als ontwerper is het verbeelden van ideeën in goede tekeningen, kaarten en dergelijke van cruciaal belang.
Bij dit vak krijg je training in een aantal softwarepakketten, namelijk: Adobe Illustrator, Adobe Photoshop, Adobe InDesign.
-
Presenteren & Vergaderen
Presenteren & Vergaderen
Regelmatig wordt er tijdens projecten gevraagd of je een presentatie kunt geven.
Tijdens je gehele studie, je stage, afstuderen en in je toekomstige werk blijven deze manieren van communiceren terugkomen. Je leert daarom verschillende vaardigheden met betrekking tot presenteren en vergaderen.
-
Stadmaken
Stadmaken
Dit project bereid je voor op deze nieuwe rol in het veranderende werkveld waar je leert omgaan met verandering, onzekerheid en complexiteit.
Je gaat samen met je projectgroep een event organiseren. Het event moet een meerwaarde bieden voor de wijk en de bewoners, bezoekers en ondernemers en een positieve bijdrage aan de ontwikkeling van het gebied. Je wordt midden in de praktijk geplaatst en ontwikkelt vaardigheden zoals onderzoeken, samenwerken, communiceren, initiatief nemen, verbinden, pionieren en ondernemen.
-
Ontwerpinstrumenten
Ontwerpinstrumenten
Een stedenbouwkundig ontwerper beschikt over diverse instrumenten om ruimteljke ontwikkelingen in een gewenste richting te sturen.
Het vak richt zich op een deel van het instrumentarium, namelijk: het vastleggen van specifieke structuren en typologieën in een ruimtelijk plan. Op methodische wijze wordt kennis verworven over de kenmerken van structuren en typologieën. Daarmee krijg je inzicht hoe je als stedenbouwkundig ontwerper met behulp van structuren en typologieën ruimtelijke ontwikkelingen kunt sturen.
-
Studieloopbaanontwikkeling
Studieloopbaanontwikkeling
Bij Hogeschool Rotterdam is persoonlijke ontwikkeling belangrijk.
Het onderwijs binnen onze hogeschool ontwikkelt zich gedurende de gehele opleiding: van sturing vanuit de opleiding naar het heft in eigen handen nemen; van studievaardigheden naar loopbaanontwikkeling; van oriënteren op studie, beroep en identiteit, naar profileren als startende professional.
- Keuzeonderwijs
-
Locatieontwikkeling
Locatieontwikkeling
In dit project leer je hoe je vanuit planologie een locatie in de regio Rotterdam kan ontwikkelen.
Je maakt met je projectgroep een verkenningsnota en een beleidsadvies voor de Alexanderknoop met hierin kansen voor verdichting met functies als wonen, werken, recreëren. Planologen en stedenbouwers streven altijd naar een zo goed mogelijke ruimtelijke samenhang tussen de functies en het creëren van meerwaarde voor een veerkrachtige leefomgeving.
-
Rapporteren 1
Rapporteren 1
Onderzoek, informatie en mooie ideeën wil je vaak ook aan anderen kenbaar maken. Om deze o te kunnen overbrengen is goede communicatie belangrijk.
Rapporten 1 gaat over schriftelijke communicatie. Het vak biedt de basis voor het schrijven van goede zakelijke rapporten. Deze module loopt gelijk aan de module Onderzoek 1. De lesinhoud en de toetsing van de twee modules hangen samen.
-
Onderzoek en schrijven
Onderzoek en schrijven
Onderzoek wordt in het hbo steeds belangrijker en is van grote waarde voor het vakgebied ruimtelijke ontwikkeling. Van iedere student op het hbo wordt verwacht zijn of haar onderzoekend vermogen te ontwikkelen.
De opleiding kent een aparte onderzoekslijn die gedurende de opleiding expliciet tot uiting komt in vier onderzoeksmodules. In jaar 1 staat zelf onderzoek doen centraal en in jaar 2 specifieke onderzoeksmethoden en -technieken. In jaar 3 ondersteunt de onderzoeksmodule het stagetraject en in jaar 4 wordt ondersteuning bij het afstuderen geboden. Hiernaast vormt onderzoek een belangrijk aspect in tal van projecten en in de ontwerpgerichte modules.
Schrijven
In groepen van drie voer je een kleinschalig praktijkgericht onderzoek uit. Buiten de hogeschooldeuren en op basis van een zelf gekozen thema en een zelf geformuleerde onderzoeksvraag binnen het vakgebied. Bijvoorbeeld naar een bestaand project, maatschappelijke ontwikkeling of een beeldbepalend ontwerp. In het onderzoeksvoorstel presenteer je het gekozen onderwerp en verken je de opgave, waarna je in het onderzoeksplan (Opdracht A) uitvoerig beschrijft hoe en waarom je onderzoek gaat doen.
Periode 1 en 2
-
Onderzoek 2
Onderzoek 2
In het eerste jaar heb je kennis gemaakt met onderzoek doen. Nu ga je de kennis over de ROP-onderzoekscyclus weer ophalen en uitbreiden.
De onderzoeksvaardigheden worden verder ontwikkeld. In het bijzonder staan enkele specifieke ROP onderzoeksmethoden en –technieken centraal, om toe te passen in de projecten in het jaar 2. Hierbij is een onderscheid in methoden en technieken die meer bij de planologie passen en die meer bij de stedenbouw passen.
-
Digitale Stad
Digitale Stad
Steeds meer data worden digitaal opgeslagen en gekoppeld aan ruimtelijke gegeven. GIS is gedurende de afgelopen jaren daarom steeds belangrijker geworden in de ruimtelijke ordening.
Bij het vak Digitale Stad leer je omgaan met de software GIS (Geografische Informatie Systemen).
-
Metropoolvorming
Metropoolvorming
Tijdens het project ‘Metropoolvorming’ wordt voortgebouwd op kennis en vaardigheden uit jaar 1.
Je leert om planologisch onderzoek te doen. Dit project hangt samen met de twee projecten Beleidsuitwerking’ en Ontwerpuitwerking.
-
Omgevingsrecht
Omgevingsrecht
Ruimtelijke ordening kent beleid en recht. Binnen beleid worden door bijvoorbeeld de politiek, ondernemers en overheden of binnen overheden afspraken gemaakt over hoe nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen te implementeren. Echter, beleid is aan verandering onderhevig; immers heeft de ene politieke partij een andere visie dan een andere.
Met dit vak leer je hoe een bestemmingsplan gemaakt moet worden en waar een opsteller van het bestemmingsplan/omgevingsplan allemaal rekening mee moet houden juridisch gezien. Aan het eind van de collegereeks maak je zelf een bestemmingsplan/omgevingsplan.
-
Digitale Ontwerptechnieken
Digitale Ontwerptechnieken
In deze training leer je aan de hand van een aantal oefenopdrachten structuren en bouwstenen in samenhang toepassen in een ruimtelijk ontwerp.
Daarbij wordt de ontwerpoplossing getoetst aan de hand van uitgangspunten en doelstellingen. De training gaat dieper in op de kennis uit jaar 1.
- Profiel 1 (Locatie Uitwerking)
-
Project-procesmanagement en participatie
Project-procesmanagement en participatie
De traditionele benadering van top-down ruimtelijke ontwikkeling is vaak niet meer bruikbaar door een sterk veranderde maatschappij. Mensen zijn mondiger, er is geen klassieke gemeente – ontwikkelaar verdeling meer en de besluitvorming is meer dan een juridische procedure.
Dit vak biedt inzicht in processen van ruimtelijke ontwikkeling en welke verschillende factoren rond participatie deze processen beïnvloeden en bepalen.
-
Planeconomie en waardecreatie
Planeconomie en waardecreatie
De ruimte in Nederland is schaars. Voor het ontwikkelen en behouden van een goed leefmilieu en ruimtelijke kwaliteit is het een uitdaging om ruimtelijke plannen realistisch en uitvoerbaar te krijgen. Elke gemeente heeft bezit van eigen grond of kan dat verwerven en kan daarmee ontwikkelingen voor wonen, werken en recreëren op de lange termijn sturen. Grond heeft een belangrijke economische waarde. De gemeente koopt, maakt bouwrijp, pacht en verkoopt grond bijvoorbeeld aan projectontwikkelaars enz. Maar ook marktpartijen en corporaties hebben grondposities.
Het eindresultaat is een individueel product in de vorm van een kort en bondig rapport waarin de casus wordt uitgewerkt en de (financiële) haalbaarheid van het plan goed in beeld wordt gebracht.
-
Studieloopbaanontwikkeling
Studieloopbaanontwikkeling
Bij Hogeschool Rotterdam is persoonlijke ontwikkeling belangrijk.
Het onderwijs binnen onze hogeschool ontwikkelt zich gedurende de gehele opleiding: van sturing vanuit de opleiding naar het heft in eigen handen nemen; van studievaardigheden naar loopbaanontwikkeling; van oriënteren op studie, beroep en identiteit, naar profileren als startende professional.
-
Keuzeonderwijs
Keuzeonderwijs
In het studieprogramma van elke opleiding is er ruimte voor een aantal keuzecursussen. Deze vrije keuzeruimte mag je zelf invullen.
Door deelname aan keuzecursussen krijg je de kans om over de grenzen van jouw studie heen te kijken.
Periode 3 en 4
-
Stedenbouwfysica
Stedenbouwfysica
In een bebouwde omgeving heerst een ander klimaat dan in het vrije veld. Fysische verschijnselen zoals bezonning, luchtstroming en geluidvoortplanting spelen zich in een bebouwde omgeving anders af dan in het vrije veld. Dit komt doordat de ruimtes die in een stad worden gevormd tussen bijvoorbeeld gebouwen, verschillen van de ruimte in het vrije veld.
De stedenbouwfysica houdt zich bezig met deze fysische verschijnselen en met factoren die van invloed zijn op het stadsklimaat. Of anders gezegd: de stedenbouwfysica houdt zich bezig met het in de gebouwde omgeving gecreëerde micro-klimaat.
-
Duurzaamheid in de Ruimtelijke Ordening
Duurzaamheid in de Ruimtelijke Ordening
De beleids- en fysieke- duurzaamheidsaspecten staan bij dit vak centraal
Je leert wat een duurzame stad is en hoe je duurzaamheidsopgaven voor een bestaand en nieuw stedelijk gebied in kaart kan brengen. Ook leer je op welke wijze duurzaamheid in de planologie verankerd wordt in beleidsdocumenten. Hoe duurzaamheid fysiek belandt in de stedenbouw en in dit in praktijk wordt toegepast komt aan de orde.
-
Gebiedsontwikkeling
Gebiedsontwikkeling
In het project Gebiedsontwikkeling staat het proces en de complexiteit van de integrale ontwikkeling van stedelijke gebieden (op wijkniveau) centraal.
Hoe ga je om met de vele actoren, belangen en onderwerpen die spelen en hoe manage je het proces, de financiering en de marketing van het gebied? En wanneer is een gebiedsontwikkeling duurzaam? Je levert een ontwikkelvisie of –strategie op voor een gebied.
-
Professioneel discussiëren en conflicthantering
Professioneel discussiëren en conflicthantering
Professioneel discussiëren is één van de gespreksvaardigheden waar je in je toekomstig beroep mee te maken krijgt.
De basisprincipes van menselijk gedrag en communicatie zijn onontbeerlijk voor het functioneren in een organisatie, vooral wanneer je een leidinggevende functie krijgt. Debatteren en conflicthantering zijn daarnaast vaardigheden die je direct in je stage kunt toepassen. Je neemt actief deel aan allerlei oefeningen met betrekking tot discussiëren, onderhandelen en conflicthantering en levert een bijdrage aan groepsdiscussies.
-
Profiel 2 (Resilient City)
Profiel 2 (Resilient City)
De module ‘Profiel 2 Resilient city’ gaat over het werken aan een integrale duurzaamheidsopgave in een stadswijk in Rotterdam. De opdrachtgever voor het project is de gemeente Rotterdam. Binnen de module kun je als student kiezen om in het project te werken vanuit het perspectief van een ontwerper of een beleidsmaker.
-
Rapporteren II
Rapporteren II
Onderzoek, informatie en mooie ideeën wil je vaak ook aan anderen kenbaar maken. Om die over te kunnen brengen is goede communicatie belangrijk.
De training Rapporteren 2 gaat over schriftelijke communicatie en borduurt verder op de training Rapporteren 1. Het vak biedt de basis voor het schrijven van goede zakelijke rapporten.
-
Stad als leefomgeving
Stad als leefomgeving
Na deze training heb je inzicht van het bewonersperspectief ten aanzien van hun leefomgeving in de stad en kan je dit vertalen naar een sociaal-ruimtelijk advies.
In het ruimtelijk domein kijken veel professionals met enige afstand naar onze leefomgeving. Ontwerpers, planologen en beleidsmakers kijken vaker naar een hoog schaalniveau. Voor veel bewoners is de stad of zelfs de wijk een abstract schaalniveau: zij hebben vaak veel meer binding met hun eigen buurt, of soms alleen met hun eigen straat, stoep of flat.
-
Studieloopbaanontwikkeling
Studieloopbaanontwikkeling
Bij Hogeschool Rotterdam is persoonlijke ontwikkeling belangrijk.
Het onderwijs binnen onze hogeschool ontwikkelt zich gedurende de gehele opleiding: van sturing vanuit de opleiding naar het heft in eigen handen nemen; van studievaardigheden naar loopbaanontwikkeling; van oriënteren op studie, beroep en identiteit, naar profileren als startende professional.
-
Keuzeonderwijs
Keuzeonderwijs
In het studieprogramma van elke opleiding is er ruimte voor een aantal keuzecursussen. Deze vrije keuzeruimte mag je zelf invullen.
Door deelname aan keuzecursussen krijg je de kans om over de grenzen van jouw studie heen te kijken.
Periode 1 en 2
-
Stage
Stage
Tijdens de stage in het derde jaar doe je voor het eerst ervaring op in een organisatie of bedrijf binnen de beroepspraktijk.
De opgedane kennis en ervaring van het eerste en tweede studiejaar kan je nu inzetten. Je gaat zelf solliciteren voor een stageplek bij bijvoorbeeld een gemeente, stedenbouwkundigbureau of adviesbureau.
-
Onderzoek 3
Onderzoek 3
Dit vak bouwt voort op de vakkken Onderzoek 1 en 2 en biedt een basis voor het afstuderen in jaar 4.
Aan de hand van je praktijkonderzoek in de stage kan er in de colleges veel geleerd worden over het opzetten, uitvoeren en verslaan van onderzoek. Om dit te oefenen werk je voor dit vak je stage case (of een ander onderwerp) voor een onderzoeksvoorstel uit.
-
Studieloopbaancoaching
Studieloopbaancoaching
Bij Hogeschool Rotterdam is persoonlijke ontwikkeling belangrijk.
Het onderwijs binnen onze hogeschool ontwikkelt zich gedurende de gehele opleiding: van sturing vanuit de opleiding naar het heft in eigen handen nemen; van studievaardigheden naar loopbaanontwikkeling; van oriënteren op studie, beroep en identiteit, naar profileren als startende professional.
Periode 3 en 4
-
Data
Data
Het toenemend belang van data en informatietechnologieën in de ruimtelijke ontwikkeling is een dominante ontwikkeling in de beroepspraktijk van RO/ ROP. Data vormt van oudsher de basis van ons beroep. Zonder data kun je geen onderbouwde keuzes maken voor de inrichting van stad of land. Maar gebruik van data heeft de afgelopen jaren een grote vlucht genomen als meet-, sturings- en besluitvormingsinstrument
Als student is het belangrijk dat je voorbereid bent op die veranderende beroepspraktijk. Tijdens het vak Digitale stad heb je kennis gemaakt met het zoeken, analyseren en visualiseren van data. Dit vak biedt een verdieping wat betreft de afwegingen die er bij het gebruik van data in de stad komen kijken.
-
Ruimte en economie
Ruimte en economie
Economie is niet statisch maar is continue aan verandering onderhevig. Wat eens bepalend was voor een sterke economische groei is wellicht nu niet meer relevant . De industriële economie is aan het veranderen in een kennis economie.
De reeks is in de vorm van 7 hoorcolleges. Deze hoorcolleges behandelen een aantal recente ruimtelijke economisch (internationale) publicaties die de relatie tussen recente veranderingen in de global economy en de veranderingen in stad en landschap behandelen.
-
Complexe stad
Complexe stad
In het project Complexe Stad duik je de beroepspraktijk in.
Je werkt hier voor echte opdrachtgevers aan complexe stedelijke vraagstukken. Tijdens het project Complexe Stad wordt je aangesproken op je professioneel functioneren in een organisatie, project en procesmanagement maar ook als kritisch onderzoeker, nauwkeurig ontwerper en ruimtelijk ontwikkelaar. Je wordt nu al klaargestoomd voor het afstuderen en je bouwt een netwerk op.
Bekijk hier het resultaat van Paul, Doesjka, Aden, Melissa, Dino, Wouter, Zohal en Kees
-
Economische structuurversterking
Economische structuurversterking
In dit project leer je theoretisch onderzoek te doen en dit later toe te passen in een ontwerp.
De economie van Rotterdam is in transitie. Rotterdam was lange tijd een industriële werkstad, maar verandert steeds meer in een postindustriële kennisstad. Bij beleidsmakers en stadsontwikkelaars is er veel aandacht voor kennis, innovatie en creativiteit in de economie. Het stadsbestuur wil in samenwerking met creatieve platforms mogelijk maken dat enkele stadswijken zich in de toekomst ontwikkelen tot “creative quarters”. In het eerste deel van het project ga je met je groep op zoek naar de beste plek voor een creative quarter. In het tweede deel van het project werk je deze plek uit tot een creative quarter.
-
Multidisciplinary challenge
Multidisciplinary challenge
Samen met studenten van andere opleidingen binnen IGO ga je aan de slag. In een pressure-cooker van twee weken, werk je fulltime aan een maatschappelijk vraagstuk voor een echte opdrachtgever. Door jullie verschillende visies op het vraagstuk samen te brengen, kom je tot nieuwe en innovatieve oplossingen voor jouw opdrachtgever. Iets wat je straks ook in de beroepspraktijk gaat tegenkomen. Kortom; dit kan een van de leukste en meest leerzame modules worden van jouw studie en voor jouw professionele toekomst!
-
Profiel 3 (Professionaliteit)
Profiel 3 (Professionaliteit)
In dit vak dagen wij jullie uit om met een andere blik naar de openbare ruimte te kijken. Door middel van een ontwerpend onderzoek gaan jullie een eigen visie en ontwerp ontwikkelen, waarmee de ingreep in de openbare ruimte ook direct een maatschappelijke ontwikkeling wordt.
-
Studieloopbaancontwikkeling
Studieloopbaancontwikkeling
Bij Hogeschool Rotterdam is persoonlijke ontwikkeling belangrijk.
Het onderwijs binnen onze hogeschool ontwikkelt zich gedurende de gehele opleiding: van sturing vanuit de opleiding naar het heft in eigen handen nemen; van studievaardigheden naar loopbaanontwikkeling; van oriënteren op studie, beroep en identiteit, naar profileren als startende professional.
Periode 1 en 2
-
Minor programma
Minor programma
De opleiding kent ‘’stedenbouwkundig ontwerper’’ als uitstroomprofiel. Het doel van de minor is dan ook het verbreden en verdiepen van de kennis en vaardigheden op ontwerpvlak. Hierbij hoort ook een nadere kennismaking met de beroepspraktijk, de actuele thema’s en de positionering als ontwerper binnen deze praktijk.
De minor is bestemd voor Hbo-studenten binnen het domein van de gebouwde omgeving die op ontwerp-onderzoek willen afstuderen en/of een vervolgopleiding ambiëren aan een technische universiteit of de Academie van Bouwkunst om zich door te ontwikkelen tot stedenbouwkundige.
-
Onderzoek 4
Onderzoek 4
Met dit vak bereidt je je voor op het afstudeertraject.
In het vierde jaar staat het afstuderen en je afstudeerscriptie centraal. Er wordt een beroep gedaan op je onderzoekende houding en je onderzoekend vermogen dat je de afgelopen jaren hebt ontwikkeld.
-
Studieloopbaancoaching
Studieloopbaancoaching
Bij Hogeschool Rotterdam is persoonlijke ontwikkeling belangrijk.
Het onderwijs binnen onze hogeschool ontwikkelt zich gedurende de gehele opleiding: van sturing vanuit de opleiding naar het heft in eigen handen nemen; van studievaardigheden naar loopbaanontwikkeling; van oriënteren op studie, beroep en identiteit, naar profileren als startende professional.
Periode 3 en 4
-
Afstuderen
Afstuderen
Tijdens je afstuderen toon je aan dat je aan alle competenties voldoet die de opleiding van je verwacht. Dit doe je met alle opgedane kennis en ervaring die je de afgelopen vier jaar hebt opgedaan.
Voor je afstuderen loop je een half jaar stage bij een zelf gekozen stage bedrijf. Hiervoor maak je een opdracht: je afstudeerscriptie. Je rondt je afstuderen af door je scriptie te presenteren en te verdedigen.
-
Onderzoek 4
Onderzoek 4
Met dit vak bereidt je je voor op het afstudeertraject.
In het vierde jaar staat het afstuderen en je afstudeerscriptie centraal. Er wordt een beroep gedaan op je onderzoekende houding en je onderzoekend vermogen dat je de afgelopen jaren hebt ontwikkeld.
-
Studieloopbaancoaching
Studieloopbaancoaching
Bij Hogeschool Rotterdam is persoonlijke ontwikkeling belangrijk.
Het onderwijs binnen onze hogeschool ontwikkelt zich gedurende de gehele opleiding: van sturing vanuit de opleiding naar het heft in eigen handen nemen; van studievaardigheden naar loopbaanontwikkeling; van oriënteren op studie, beroep en identiteit, naar profileren als startende professional.
Binnen de opleiding Ruimtelijke Ontwikkeling | Ruimtelijke Ordening en Planologie is het mogelijk om deel te nemen aan het Honoursprogramma. Dit programma is speciaal ontwikkeld voor studenten die iets extra’s uit de studie willen halen.
Het Honoursprogramma doe je naast je bachelorprogramma en is alleen weggelegd voor echte doorzetters. Het versterkt je ontwikkeling in het vakgebied door middel van projecten op het gebied van innovatie en toegepast onderzoek. Rond jij als 'excellent student' dit programma succesvol af dan krijg je op je diploma de eervolle vermelding 'Honours Degree'.
Onderwijsvorm
Hoe is het onderwijs ingericht?- Praktijk
- Theorie
- Keuzeruimte
- Begeleiding
- Praktijk
- Theorie
- Keuzeruimte
- Begeleiding
- Praktijk
- Theorie
- Keuzeruimte
- Begeleiding
- Praktijk
- Theorie
- Keuzeruimte
- Begeleiding
Na je studie
Wat kun je doen na de opleiding?Na je afstuderen
Gefeliciteerd! Je hebt je Bachelor of of Science (BSc) gehaald. Deze titel mag je achter je naam voeren. Je kunt er ook voor kiezen de titel Ingenieur (ing.) vóór je naam te zetten.
Ook ontvang je bij je diploma een diplomasupplement met een DS-label. Met dit Engelstalige document kun je de waarde van je diploma eenvoudiger aantonen in het buitenland bij de toelating tot een vervolgstudie of bij het vinden van een baan.
Heb je het Honoursprogramma gevolgd? Dan krijg je ook een honours degree, waarmee je je doorzettingsvermogen en extra kennis kunt aantonen.
Beroepen
Voor de planoloog of stedenbouwkundig ontwerper wordt het steeds belangrijker om goed te kunnen communiceren. Je werkt in complexe projecten samen met diverse partijen zoals architecten, adviseurs, projectontwikkelaars, gemeenten en burgers die allen een eigen belang hebben. Je weet om te gaan met maatschappelijke veranderingen en de diversiteit in bevolkingssamenstelling en je houdt rekening met de effecten van sociale media op locatiewensen van bedrijven. Je kunt goed omgaan met andere disciplines zoals bijvoorbeeld op het gebied van civieltechnische en financiële zaken. Dit alles weet je met goed onderbouwde plannen, ontwerpen en overtuigende presentaties ‘in kaart te brengen’. In Rotterdam en omgeving is er vraag naar professionals die de ruimte weten vorm te geven. Je vindt ze bij stedenbouwkundige bureaus, adviesbureaus, grote en kleine gemeenten, provincie en het Rijk, woningcorporaties, projectontwikkelaars en op vele andere werkplekken.
De differentiatie Ruimtelijke Ordening en Planologie van Hogeschool Rotterdam leidt je op tot stedenbouwkundig ontwerper én planoloog.
Doorstuderen
Na je bacheloropleiding kun je aan de Rotterdamse Academie van Bouwkunst van Hogeschool Rotterdam verder studeren in de masterrichting Stedenbouw. Je wordt dan opgeleid tot stedenbouwkundige. Afgestudeerden krijgen het diploma Master of Urbanism (M Urb). Ook kun je kiezen voor één van de masteropleidingen Planologie aan de universiteit Utrecht of Amsterdam of Stedenbouw van de TU Delft.