‘Ik ben één van de twee meisjes in mijn klas. Ondanks dit voel ik me wel thuis en veilig bij de opleiding’

Saagrika van de opleiding Technische Bedrijfskunde

Beginnen aan een nieuwe opleiding is altijd spannend, er komt veel op je af: wennen aan het onderwijs, nieuwe studiegenoten leren kennen en les krijgen in een groot gebouw. Op een bepaald moment weet je: ik kan dit en ik voel me hier thuis. Saagrika van de opleiding Technische Bedrijfskunde is in 2019 naar Nederland gekomen voor haar studie en vertelt hoe ze deze periode heeft ervaren.

“Ik kwam in september 2019 naar Nederland. Tot die tijd heb ik in Suriname gewoond. In het begin was het even wennen. Je komt in een nieuwe omgeving terecht en je kent niemand. Ik voelde me eenzaam. Ik heb in een korte tijd nieuwe vrienden gemaakt. Daarin heeft de studievereniging veel voor mij betekend.”

Mbo-stage als inspiratiebron
“Hiervoor heb ik de mbo-opleiding Proces Techniek gevolgd. Tijdens mijn stage bij Fernandes Bottling Company kwam ik erachter dat ik procesmanager wilde worden. Ik vond de werkzaamheden van mijn supervisor heel leuk. Hij optimaliseerde processen, begeleidde personeel en gaf adviezen.

Ik ben daarom op zoek gegaan naar een hbo-opleiding die daarop aansloot. Ik kwam terecht bij Technische Bedrijfskunde op Hogeschool Rotterdam. Ter oriëntatie heb ik brochures gelezen en webinars gevolgd. Tijdens een webinar werd nadrukkelijk gezegd dat je tijdens de opleiding inkoopprocessen ging bepalen en roosters moest maken voor medewerkers. Op dat moment wist ik: dit is de juiste opleiding! Want dat was precies wat ik tijdens mijn stage leuk vond.”

Werken voor echte opdrachtgevers
“Technische Bedrijfskunde is een brede opleiding. Zowel economische als technische aspecten komen aan bod. Je leert processen optimaliseren, je geeft advies aan bedrijven en voert managementwerkzaamheden uit. Het leukste wat ik aan deze opleiding vind is hoe je de theorie toepast in projecten. Bij de opleiding werken we regelmatig met echte opdrachtgevers.

We hebben kort geleden nog een project gehad dat ging over de herinrichting van een productieproces. Onze opdrachtgever had problemen met het laden en lossen van containers. Wij mochten advies uitbrengen en mijn projectgroep won hiermee de tweede plaats. Dit motiveerde mij om verder te gaan..”

Affiniteit met techniek en duurzaamheid
“Je moet wel affiniteit hebben met de technische sector. Veel studenten zijn zich daar niet bewust van, maar de opleiding bestaat voor 70% uit technische vakken. Je gaat niet sleutelen aan apparaten, maar je moet wel de kennis bezitten. Zonder kennis kan je geen advies uitbrengen. Bij de opleiding speelt duurzaamheid een belangrijke rol. We leren bijvoorbeeld hoe we blauwe energie kunnen implementeren in een casus of we leren bij het maken van een prototype rekening te houden met het milieu.”

Motiverende docenten
“Ik ben één van de twee meisjes in mijn klas. Ondanks dit voel ik me wel thuis en veilig bij de opleiding. Het is fijn samenwerken met de jongens. Het is geweldig zelfs, je hebt geen roddels! Ik heb wel altijd vanuit huis meegekregen om voorzichtig te zijn. Mijn ouders waren bang dat ik uitgesloten zou worden wegens mijn kleur. Dat heb ik absoluut niet ervaren bij de opleiding. Integendeel, ik heb juist docenten gehad die voor mij opkwamen, mij motiveerden om verder te gaan, omdat zij iets in mij zagen. Ik kan altijd bij ze terecht en dat geeft mij een veilig gevoel.”

Na mijn studie
“Ik wil later bij een organisatie aan de slag gaan waar ik processen kan optimaliseren, personeel kan begeleiden en advies kan geven. Daar ligt mijn passie. Unilever lijkt me wel wat. Het is een dynamische organisatie en ze brengen verschillende producten op de markt.”