Menu English

Impact palliatieve zorg op verpleegkundigen

Erasmus MC Kankerinstituut, Dr. F.E. Witkamp (HR)

Onderzoek naar de behoefte onder derdejaars studenten hbo-V te Rotterdam naar onderwijs in palliatieve zorg.

Vraagstelling

Tijdens een leerwerkperiode binnen het Erasmus MC Kanker Instituut (Daniël den Hoed) werd geconstateerd dat het verlenen van palliatieve zorg veel impact heeft op de stagiaires, leerlingen en jong gediplomeerde verpleegkundigen die daar werkzaam zijn. De vraag kwam op of daar voldoende aandacht voor is in het onderwijs. Dit afstudeeronderzoek sluit aan op deze bevindingen. Onderzocht is welke behoeften derdejaarsstudenten hbo-Verpleegkunde in Rotterdam hebben aan onderwijs in palliatieve zorg.

Aanpak

Na een uitgebreide literatuurstudie van ruim 20 bronnen, is het huidige en toekomstige beroepsprofiel met elkaar vergeleken, samen met Europese en Amerikaanse richtlijnen voor onderwijs in palliatieve zorg. Daarnaast is met informatie van 40 respondenten een analyse gemaakt, dat de relevantie van het onderzoek toont: bijna 50% van de studenten heeft wekelijks te maken met zorgvragers in de palliatieve fase van de ziekte. En bijna 50% van de respondenten is in een vorige stage geconfronteerd met het overlijden van twee of meer zorgvragers.

Resultaat

Het onderzoek toont aan, aan welke onderwerpen en lesvormen de studenten behoeften hebben. Voorts blijkt dat bij 20 kennisstellingen studenten nog niet de helft (9) van de items correct scoren; slechts één van de vijf studenten voelt zich met het huidig onderwijs voldoende voorbereid op palliatieve zorgverlening, terwijl twee van de drie studenten vindt dat de palliatieve zorgverlening een van de meest belangrijke onderwerpen is om onderwijs in te krijgen. In de discussie van het afstudeeronderzoek wordt een aanbeveling gedaan voor vervolgonderzoek (naar verdieping van de onderzoeksgegevens).

Opleiding(en)

  • Verpleegkunde

Type

Afstuderen

Aan dit project werkten mee

Alexa Boonstra

Begeleider(s)

E.E.P. Flink Msc

Downloads