Na het afstuderen (landelijke cijfers)
Baan op niveau
88%
Baan binnen het vakgebied
93%
Een baan vinden
3 maanden
Opbouw
Hoe is de opleiding opgebouwd?Onderwijsvisie
Bij de opleidingen van Hogeschool Rotterdam voelt iedereen zich welkom en hoort iedereen erbij. Studenten en docenten kennen elkaar en weten elkaar te vinden. De docenten doen er alles aan om je te begeleiden bij je studie op een manier die bij jou past. Dit vraagt van jou betrokkenheid en een actieve inzet. Samen maken we het onderwijs.
Kenmerkend voor het onderwijs van Hogeschool Rotterdam is de aandacht voor:
- De kennisbasis van het beroep
- Handelen in de beroepspraktijk
- Je eigen professionele identiteit
Al deze elementen komen steeds aan bod tijdens de opleiding. Studenten (en medewerkers) hebben invloed op de manier waarop dit gebeurt in medezeggenschapsraden.
Bij de start van je studie ligt de nadruk op het ontwikkelen van kennis en vaardigheden, maar direct komt ook de praktijk aan bod. Je leert reële beroepsvraagstukken aan te pakken, in samenwerking met medestudenten, docenten, professionals uit de praktijk en praktijkgerichte onderzoekers. Eerst krijg je veel begeleiding van je docent, later neem je steeds meer het heft in eigen handen. Tijdens je studie leer je jezelf steeds beter kennen en ontdek je wat jouw unieke kwaliteiten zijn als beroepsbeoefenaar.
Het eerste jaar
Tijdens de propedeuse maak je kennis met watermanagement op zowel Nederlands als internationaal niveau. We gaan je dit leren aan de hand van de studiethema’s design, techniek en governance. Zo ga je vanuit de techniek leren hoe watersystemen werken en maak je daar modellen en analyses van. Daarbij is achtergrondkennis en inzicht over Nederlandse steden belangrijk. Hoe zijn steden ontstaan, wat is de relatie met water en hoe ontwikkelen ze zich? Vanuit governance ga je kijken hoe je een stad met haar inwoners beter kunt beschermen tegen klimaatverandering. Wat voor effect heeft dit op het water in de stad? En met wie heb je allemaal te maken bij deze watervraagstukken? Allemaal factoren waar je vanuit design als watermanager rekening mee moet houden bij het vinden en laten slagen van jouw oplossingen. Omdat we het belangrijk vinden dat je leert in de praktijk, brengen we bij elk project een bezoek aan het gebied waar je onderzoek naar gaat doen. Zo werk je aan een realistisch project en zijn je oplossingen gebaseerd op wat echt mogelijk is.
Hoe komt dit terug in ons onderwijs? Hieronder geven we een paar voorbeelden van cursussen die je in het eerste jaar krijgt:
Cursus Stedelijk water
In deze cursus onderzoek je hoe water in de stad stroomt, bijvoorbeeld bij hevige regenval. Zo leer je onder andere uit te rekenen hoeveel regenwater er op daken valt, hoeveel het riool instroomt, hoeveel de bodem in zakt en hoeveel er verdampt. Op basis van deze uitkomsten maak je analyses met technische computerprogramma’s zoals QGis en Excel. Je ontdekt op die manier waar waterproblemen door hevige regenval in de stad het eerste zichtbaar worden en waar dit water een plek moet krijgen in de stad om droge voeten te behouden.
Cursus Ecologie en Waterkwaliteit
In deze cursus ga je zelf metingen uitvoeren in de praktijk. Je onderzoekt de waterkwaliteit van een meer of plas op zuurstof, doorzicht, temperatuur en het zoutgehalte. Dit doe je op basis van de wetten en regels die beschreven staan in de Kaderrichtlijn Water. Aan de hand van de uitkomsten, stel je maatregelen voor om tot een verbetering van de waterkwaliteit te komen.
Cursus Klimaatadaptatie
Bij deze cursus ga je op wijk- en straatniveau kijken naar oplossingen voor waterproblemen. Denk bijvoorbeeld aan geveltuinen, groene daken en regentonnen. Je onderzoekt hiervoor met welke belanghebbenden je te maken hebt en hoe je deze personen en/of organisaties kunt betrekken bij het op te lossen waterprobleem. Je bedenkt welke maatregelen de wateroverlast kunnen voorkomen en houdt hun wensen en behoeften in je achterhoofd, om zo te zorgen voor draagvlak voor jouw plannen. Je houdt hierbij natuurlijk ook rekening met de geldende wetten en regels. Tijdens de lessen leer je ook schetsen zodat je jouw mooie ideeën kunt visualiseren.
Introductieweek
We starten het eerste jaar met een introductieweek. Daarin maak je kennis met het vakgebied watermanagement, de opleiding, jouw klasgenoten en onze docenten. Elk jaar staat hier een maatschappelijke opgave – gekoppeld aan de opleiding – centraal waarmee je aan de slag gaat. De eerstejaarsstudenten uit onderstaand filmpje hebben de Rotterdamse plastic soep onder de loep genomen.
Na het eerste jaar
Tijdens de hoofdfase verdiep je je in de kennis die je in het eerste jaar hebt opgedaan.
Jaar 2
In het tweede studiejaar staan watersystemen op wereldniveau centraal. Om je dit goed te kunnen leren, reis je met je klas naar een stad in het buitenland. Je gaat de waterketen van die stad onderzoeken en kijkt naar alle routes die het regenwater daar aflegt. Is er bijvoorbeeld veel verharding en stroomt het overgrote deel van het water naar het riool? Of is het in de zomer zo droog dat het regenwater de bodem niet in kan stromen waardoor overstromingen ontstaan? Om te onderzoeken wat de gevolgen van die hevige regenbuien of langdurige droogte voor de stad zijn, ga je op de route van het water kijken waar de problemen ontstaan.
In het tweede jaar maak je ook een verdiepende slag in de theorie van de drie studierichtingen; techniek, design en governance. Hiervoor breid je je technische, ontwerpende en communicatieve vaardigheden verder uit. Je reist af naar het buitenland en leert over de verschillende waterproblematieken over de grens. Ook ga je inhoudelijk meer de diepte in, door onder andere met jouw groep analyses ter plaatse uit te voeren. Daarnaast leer je werken met programma’s zoals Adobe om je ontwerpen te kunnen visualiseren.
Naast inhoudelijke kennis, staat ook jouw professionele ontwikkeling centraal. Daarvoor stel je aan het begin van het studiejaar doelen op, waarmee jij je gedurende het jaar bezig gaat houden. Heb je bijvoorbeeld behoefte om vaker te oefenen met presenteren of spijker je liever je Engels bij? Daarnaast leer je ook wat belangrijk is om in je CV te benoemen en hoe je een goede motivatiebrief kunt opstellen.
Jaar 3
In het derde jaar ga je het eerste half jaar stage lopen. Dit kan bij diverse organisaties zoals adviesbureaus, overheden en belangenorganisaties. In de tweede helft van het jaar werk je aan een groot multidisciplinair project samen met studenten van andere studierichtingen uit de gebouwde omgeving. Je krijgt hiervoor een gebied toegewezen waarin je met je projectgroep toekomstige water- en klimaatproblemen onderzoekt. Je gaat bijvoorbeeld voor het jaar 2085 kijken hoeveel harder het gaat regenen en wat de gevolgen zijn van langdurige droogte en hitte op de leefbaarheid van dat gebied. Op basis van de uitkomsten van jullie onderzoek, adviseer je je opdrachtgever over maatregelen die genomen kunnen worden om deze problemen op te lossen. Denk aan de aanleg van een waterplein, meer groen, een aangepaste riolering of een ondergrondse waterberging. Je ontwerpt en visualiseert deze oplossingen. Ook de kosten voor bijvoorbeeld de aanleg en het onderhoud neem je mee. En niet te vergeten, wat het de bewoners oplevert.
Jaar 4
In de eerste helft van het jaar ga je een minor volgen. Er is een breed aanbod waar je uit kunt kiezen om je verder te verdiepen in jouw vakgebied of je kennis te verbreden in een door jou gewenste richting. De tweede helft van het jaar staat in het teken van jouw afstuderen. Hier kies je of je je wilt verdiepen in de studierichting techniek, design of governance. Binnen deze richting kies je een afstudeeronderwerp.
Keuze en begeleiding
Keuze
Tijdens je opleiding kun je kiezen uit zo'n driehonderd (hogeschoolbrede) keuzevakken. Dit biedt de kans om over de grenzen van je eigen opleiding heen te kijken en om invulling te geven aan je specifieke leerbehoeften. Afhankelijk van je opleiding kun je zelf een stageplek uitzoeken. Via een minor in de hoofdfase van je studie kies je een bepaald profiel waarmee je jezelf kunt onderscheiden. Ook de afstudeeropdracht die je kiest, geeft een persoonlijke inkleuring aan je opleiding.
Begeleiding
Iedere student is uniek en heeft zijn eigen ideeën over wat hij in zijn studie wil bereiken. In onze begeleiding maken we je bewust van je capaciteiten, kansen en uitdagingen. Soms blijkt tijdens of al vóór de opleiding dat je moeite hebt met een bepaald vak. Dan is het nuttig je kennis hiervan bij te spijkeren. Als student krijg je een coach (docent) die je begeleidt en de studievoortgang in de gaten houdt. Ook kun je een peercoach krijgen: een ouderejaarsstudent die een jongerejaars begeleidt.
Studeren met een functiebeperking
Heb je een functiebeperking en heb je daarvoor aanpassingen of voorzieningen nodig, dan bieden we daarvoor verschillende mogelijkheden.
Stage lopen
In het derde jaar loop je een half jaar stage bij een organisatie in de watersector. De opleiding Watermanagement is een brede opleiding en daarom kun je tijdens de stage bij veel verschillende organisaties aan de slag met veel uiteenlopende opdrachten. Organisaties waar je stage kunt gaan lopen zijn overheidsorganisaties zoals Rijkswaterstaat, provincies, gemeenten of waterschappen. Je kunt ook kiezen voor commerciële organisaties zoals adviesbureaus, ingenieursbureaus, de aannemerij, belangenorganisaties (zoals natuurmonumenten, Staatsbosbeheer) of startups.
Het gaat hier om een meeloopstage, wat betekent dat je meekijkt en meewerkt aan de verschillende projecten binnen die organisatie. Zo kun je bijvoorbeeld helpen bij het testen hoeveel water een waterdoorlatende verharding door kan laten om wateroverlast in een straat te voorkomen. Of je denkt mee bij het maken van een ontwerp voor een verhard plein in de wijk waar je waterbergende maatregelen en/of vergroening toepast.
Meer weten over stages van onze studenten? Bekijk de showcases van:
- Annette die zich bezighield met een drijvende circulaire afvalwaterzuivering
- Menno en Rinaldo die hebben gekeken naar de invloed van langsdammen in de Nieuwe Waterweg
Buitenland
Een deel van de studenten kiest ervoor om stage te lopen in het buitenland. Buitenlandse organisaties waar je stage kunt lopen zijn adviesbureau's, NGO’s en lokale universiteiten. Zo liep Linde bijvoorbeeld stage in Indonesië. Ze werkte samen met twee andere studenten mee aan toepassingen om de plastic problematiek daar aan te pakken. Zo hebben ze van plastic afval een prototype gemaakt van verticale agricultuur en hebben ze bewoners workshops gegeven over hoe ze dit zelf kunnen maken. Bekijk de stage-ervaring van Linde.
Minors
In de laatste fase van je opleiding verdiep je je door middel van een minor in je vakgebied of verbreed je je kennis in een door jou gewenste richting. De onderstaande minors geven een beeld van het type minor dat je kunt verwachten.
In de minor Rivers leer je alles over het managen van riviersystemen, een echte kunst! We onderzoeken uitdagingen zoals te veel of te weinig water, vervuiling en grensconflicten. Je leert kritisch denken, data analyseren en hoe je innovatieve oplossingen bedenkt. Samen reizen we van de bron tot de monding van een rivier en ontwikkelen we prototypes voor een duurzame rivier van de toekomst.
In de minor Digitalisering in de gebouwde omgeving duik je in de snelle ontwikkelingen van digitalisering binnen stedelijke vraagstukken. Die vraagstukken worden steeds complexer waardoor digitale middelen niet meer weg te denken zijn om tot nieuwe innovatieve oplossingen te kunnen komen. Je werkt in groepen aan echte projecten uit het werkveld, waarbij je verschillende digitale vaardigheden leert en toepast, denk bijvoorbeeld aan visueel programmeren, 3D printen en werken met robots.
In de minor Ontwerpen: stedenbouw, maak je kennis met het beroep van stedenbouwkundig ontwerper. Zo leer je hoe je steden en landschappen ontwerpt en verandert. Leer je op verschillende niveaus te werken, van grote regio’s tot specifieke woonwijken. En leer je samenwerken met verschillende mensen, zoals bestuurders, bewoners en ontwikkelaars. Deze minor bereid je voor op de master Stedenbouw van de Academie van Bouwkunst Rotterdam en het Schakelsemester voor de TU Delft.
Nederlandse waterbouwers zijn wereldberoemd. In deze minor staat daarom de waterbouw centraal. Je leert over het ontwerpen van veilige waterkeringen, berekenen van waterbouwkundige constructies, en het uitwerken van offshore projecten zoals windmolens op zee. Ook onderzoek je veranderingen in kusten en rivieren door waterstroming en watergolven. Je ontdekt welk baggermaterieel het meest geschikt is voor een project en leert over innovatieve ontwikkelingen in de waterbouw. Na het volgen van deze minor, ben je in staat om zelfstandig als volwaardig waterbouwer aan de slag te gaan in binnen- en buitenland.
Ben je student bij een andere hogeschool en wil je een minor bij Hogeschool Rotterdam volgen? Bekijk je mogelijkheden op Kiesopmaat.nl. De minors van Hogeschool Rotterdam duren een half jaar (september - februari) en leveren 30 EC (studiepunten) op.
Afstuderen
Tijdens het afstuderen staan jouw onderzoeksvaardigheden centraal. Op basis van de uitkomsten van jouw praktijkgerichte onderzoek, ontwikkel je zelfstandig oplossingen voor technische, ruimtelijke en maatschappelijke vraagstukken. Je draagt hiermee je steentje bij aan de ontwikkeling van kennis over Water en Klimaat.
Voor het afstuderen zoek je zelf een afstudeerbedrijf in Nederland of het buitenland. Zo hebben oud studenten afstudeeropdrachten gedaan bij organisaties als Arcadis, Deltares, de gemeente Rotterdam en het Hoogheemraadschap van Delfland. Opdrachten die zij daar bijvoorbeeld hebben uitgevoerd zijn:
- Onderzoek naar de hoeveelheid water die groene daken kunnen vasthouden.
- De veiligheid van belangrijke infrastructuren (zoals het energienetwerk en vluchtroutes) tijdens een overstroming.
- Onderzoek naar het verzakken van land in Jakarta (Indonesië).
Bas heeft zijn stage bij een startup gelopen en is daar na zijn afstuderen 1 dag in de week blijven werken. In onderstaand filmpje vertelt hij meer over zijn stage en de werkzaamheden die hij daar nu doet.
Internationale mogelijkheden
Watermanagement is internationaal, waardoor stage lopen in het buitenland mogelijk is. De opleiding heeft een uitgebreid netwerk aan buitenlandse contacten. Zo hebben studenten op de Filippijnen een low-cost afvalwaterzuivering ontwikkeld, terwijl andere stagiairs daar het watersysteem in kaart hebben gebracht om oplossingen voor overstromingen te ontwikkelen. In Vietnam ontwikkelden studenten een serious game om bewoners bewust te maken van het effect van plastic afval in de rivier.
De sterk groeiende internationale watersector biedt veel kansen om de positie van Nederland als expert op het gebied van waterbeheer te verstevigen en verder te ontwikkelen. Hiervoor zijn mensen nodig die hun kennis van Nederlandse bodem kunnen omzetten naar een internationaal perspectief. Binnen de opleiding word je voorbereid op dit internationale speelveld door aan de slag te gaan met Engelstalige opdrachten uit landen zoals Kaapverdië, Egypte en Indonesië op te lossen.
Meer weten over de internationale mogelijkheden van onze studenten? Bekijk de showcases van:
Waarom in Rotterdam?
Rotterdamse context
Rotterdam is een bruisende internationale stad met een van ’s werelds grootste havens en een stad midden in een deltagebied. Dit biedt jou als student watermanagement een unieke kijk op waterbeheer, met uitdagingen en kansen die voortkomen uit het beheren van water in een laaggelegen en dichtbevolkt gebied. Daarnaast vind je hier grote bedrijven in de watersector zoals het havenbedrijf en waterbouwkundige ingenieurs- en ontwerpbureaus maar ook de gemeente en waterschappen. Hierdoor heb je toegang tot waardevolle stages en volop mogelijkheden om te leren in en met de praktijk.
Hogeschool Rotterdam
Onze opleiding Watermanagement is een kleinschalige opleiding. Je hebt daardoor veel en direct contact met je medestudenten en docenten. Ook leer je bij ons zoveel mogelijk in de praktijk. Je gaat daarom geregeld op pad om te zien wat er speelt. Daarnaast biedt het Aqualab op het RDM-terrein je de mogelijkheden om jouw oplossingen voor (echte) praktijkopdrachten uit te testen.
Maatschappelijke opgaven
De gebouwde omgeving staat voor grote opgaven, zoals klimaatadaptatie, circulariteit, energietransitie en inclusiviteit. Binnen onze opleiding krijg je de kans om bij te dragen aan deze maatschappelijke uitdagingen. Hoe haal je bijvoorbeeld energie uit de riolering en wat heeft dat voor effect op de inrichting van onze steden? Omdat de oplossingen hiervoor steeds vaker op grenzen van vakgebieden ontstaan, leren wij je tijdens je opleiding over die grenzen heen te kijken. Samen met studenten van andere opleidingen leer je relevante en bruikbare oplossingen te ontwikkelen voor een leefbare, inclusieve en toekomstbestendige samenleving.
Vakken
Een indicatie van de vakken die je kunt verwachtenOnderwijsperiode 1
-
Introductie Nederlands Watermanagement
Introductie Nederlands Watermanagement
Water is écht overal. Maar hoe werken watersystemen in Nederland precies? Tijdens deze cursus kom je hier achter.
Via opwarming stijgen waterdeeltjes op uit zee, vormt neerslag dat op land en in de bodem terechtkomt. Via rivieren en kanalen wordt water afgevoerd terug naar zee. Maar hoe werken die watersystemen in Nederland eigenlijk? Tijdens deze introductie leer je alles over Nederlands watermanagement. Naast colleges onderzoek je de werking van een watersysteem zoals een beek, rivier of polder. Om het systeem nog beter te begrijpen maak je samen met je projectteam een gebiedsbeschrijving en een 3D-model van zo’n watersysteem.
-
Stedelijk Water
Stedelijk Water
Watersystemen zijn door mens en natuur door de jaren heen veranderd. Welke invloed heeft de mens en de natuur gehad op de ontwikkeling van onze steden?
Leer meer over watersystemen in de stad en hoe deze zijn veranderd. Door tekeningen met de hand te maken en programma’s zoals Excel en Geografisch Informatie Systeem (GIS) te gebruiken, krijg je inzicht in de veranderingen door de jaren heen. In werkcolleges leer je hoe oppervlaktewater, grondwater en riolering een relatie met elkaar hebben en hoe dit werkt in de stad. Tijdens de hoorcolleges ontdek je hoe watersystemen zich ontwikkelen vanaf de eerste nederzettingen tot nu. Al deze informatie gebruik je om de ontwikkeling van een wijk in Rotterdam in kaart te brengen.
-
Waterprofessional 1
Waterprofessional 1
In Waterprofessional werk je aan je persoonlijke ontwikkeling als – je raad het al- Water Professional. Je stelt een persoonlijk leerplan op waarin je uitlegt hoe je je gaat ontwikkelen tot prof.
Je ontwikkeling krijgt een boost door de masterclasses over persoonlijke ontwikkeling. Tweedejaarsstudenten geven je tips en tricks over je studie in workshops. Derdejaarsstudenten delen d.m.v. een presentatie hun stage-ervaring met je. Zo krijg je een goed beeld van stages, beroepen en bedrijven. Je gaat aan de slag met je leerplan en verzamelt in een portfolio bewijsstukken van je ontwikkeling. Einde semester heb je een assessment over je portfolio waarin wordt vastgesteld of je je voldoende hebt ontwikkeld tot waterprofessional. Vervolgens stel je een nieuw leerplan op voor het 2e semester.
Onderwijsperiode 2
-
Stedelijk Water
Stedelijk Water
Watersystemen zijn door mens en natuur door de jaren heen veranderd. Welke invloed heeft de mens en de natuur gehad op de ontwikkeling van onze steden?
Leer meer over watersystemen in de stad en hoe deze zijn veranderd. Door tekeningen met de hand te maken en programma’s zoals Excel en Geografisch Informatie Systeem (GIS) te gebruiken, krijg je inzicht in de veranderingen door de jaren heen. In werkcolleges leer je hoe oppervlaktewater, grondwater en riolering een relatie met elkaar hebben en hoe dit werkt in de stad. Tijdens de hoorcolleges ontdek je hoe watersystemen zich ontwikkelen vanaf de eerste nederzettingen tot nu. Al deze informatie gebruik je om de ontwikkeling van een wijk in Rotterdam in kaart te brengen.
Bekijk het resultaat van Lieneke -
Deltasteden
Deltasteden
In de vorige cursussen heb je kennis gemaakt met watersystemen en het Nederlands watermanagement. Nu ga je deltasteden over de hele wereld met elkaar vergelijken in een onderzoeksproject.
Op welke klimaatveranderingen moeten steden zich in de toekomst voorbereiden? Tijdens je onderzoek verdiep je je in de vraag hoe klimaatverandering en verstedelijking het watersysteem van een stad kunnen veranderen in de komende 30 jaar. Je leert hoe je stedelijk watermanagement kunt organiseren door te kijken naar drinkwater- en afvalwatervoorzieningen in steden. Je volgt daarnaast colleges over hydrologische stroomschema’s en hoe je rekent met deze modellen. De berekeningen pas je toe op jouw stad en verwerkt de resultaten in een factsheet en in een infographic.
-
Waterprofessional 1
Waterprofessional 1
In Waterprofessional werk je aan je persoonlijke ontwikkeling als – je raad het al- Water Professional. Je stelt een persoonlijk leerplan op waarin je uitlegt hoe je je gaat ontwikkelen tot prof.
Je ontwikkeling krijgt een boost door de masterclasses over persoonlijke ontwikkeling. Tweedejaarsstudenten geven je tips en tricks over je studie in workshops. Derdejaarsstudenten delen d.m.v. een presentatie hun stage-ervaring met je. Zo krijg je een goed beeld van stages, beroepen en bedrijven. Je gaat aan de slag met je leerplan en verzamelt in een portfolio bewijsstukken van je ontwikkeling. Einde semester heb je een assessment over je portfolio waarin wordt vastgesteld of je je voldoende hebt ontwikkeld tot waterprofessional. Vervolgens stel je een nieuw leerplan op voor het 2e semester.
Onderwijsperiode 3
-
Klimaatadaptatie
Klimaatadaptatie
Het klimaat verandert. De stijging van de gemiddelde temperatuur brengt extremer weer met zich mee: natter, droger en heter. Het resultaat: wateroverlast, hittestress, schade aan groen en funderingen.
Klimaatverandering vraagt de samenleving om zich aan te passen: klimaatadaptatie. Hoe doe je dat in de stad? Je maakt een klimaatbestendig ontwerp voor een straat in Rotterdam. Met wie moet je allemaal rekening houden om je ontwerp te realiseren? Wat is hun belang en hoe ga je hiermee om? In workshops oefen je hoe je bijeenkomsten met deze stakeholders kunt faciliteren. Je rekent uit hoe jouw maatregel het probleem oplost en hoeveel dit gaat kosten. In colleges leer je hoe je de maatregelen kunt visualiseren. Jouw ontwerp voor de straat presenteer je tijdens een fictieve bewonersavond.
- Keuzevak
-
Waterprofessional 1
Waterprofessional 1
Je werkt verder aan je persoonlijke ontwikkeling tot Water Professional. Je hebt veel contact met meerderejaars zodat je van hun ervaringen leert. Bovendien volg je weer interessante masterclasses.
Je leert met tweede- en derdejaarsstudenten over inhoudelijke thema's, bijvoorbeeld door samen klimaatadaptieve maatregelen in Rotterdam te bekijken. Presentaties van vierdejaarsstudenten over hun afstudeeronderzoek geven je meer inzicht over watermanagementberoepen. Je bezoeken aan vakbeurzen helpen hier ook bij. Je gaat aan de slag met het leerplan dat je voor deze periode hebt opgesteld en verzamelt in een portfolio bewijsstukken van je ontwikkeling. Tot slot heb je een mondeling assessment over dit portfolio waarin wordt vastgesteld of je je voldoende hebt ontwikkeld tot waterprofessional.
Onderwijsperiode 4
-
Ecologie en waterkwaliteit
Ecologie en waterkwaliteit
Je gaat zelf een veldwerkproject opzetten en uitvoeren. In je onderzoek vergelijk je jouw meetgegevens van waterkwaliteit en ecologie met de normen uit de Europese Kaderrichtlijn Water (KRW).
Je leert van alles over ecologie en waterkwaliteit. Als adviesbureau kom je tot maatregelen waarmee je de waterkwaliteit van een waterlichaam (bijvoorbeeld een plas, poel of sloot) in Rotterdam kunt verbeteren. Om tot maatregelen te komen moet je de waterkwaliteit eerst meten, zodat je weet wat de belangrijkste problemen zijn. Dat is lastig en daarom leer je tijdens een veldstudieweek onder begeleiding hoe je deze metingen uitvoert en gaat vervolgens zelf metingen uitvoeren voor jouw waterlichaam. Je rapporteert de conclusies van je onderzoek in een KRW-factsheet
-
Waterprofessional 1
Waterprofessional 1
Je werkt verder aan je persoonlijke ontwikkeling tot Water Professional. Je hebt veel contact met meerderejaars zodat je van hun ervaringen leert. Bovendien volg je weer interessante masterclasses.
Je leert met tweede- en derdejaarsstudenten over inhoudelijke thema's, bijvoorbeeld door samen klimaatadaptieve maatregelen in Rotterdam te bekijken. Presentaties van vierdejaarsstudenten over hun afstudeeronderzoek geven je meer inzicht over watermanagementberoepen. Je bezoeken aan vakbeurzen helpen hier ook bij. Je gaat aan de slag met het leerplan dat je voor deze periode hebt opgesteld en verzamelt in een portfolio bewijsstukken van je ontwikkeling. Tot slot heb je een mondeling assessment over dit portfolio waarin wordt vastgesteld of je je voldoende hebt ontwikkeld tot waterprofessional.
Onderwijsperiode 1
-
Delta Governance
Delta Governance
Eén van de drie pijlers van de opleiding is delta governance. Binnen delta governance ga je aan de slag met de vraag hoe je de omgeving mee kunt nemen tijdens de ontwikkeling van een gebied.
In de cursus doorloop je vanuit de rol van omgevingsmanager alle fasen van een complexe gebiedsontwikkeling door gebruik te maken van de building block of good water governance. Je gaat na of jouw oplossingen haalbaar zijn als je kijkt naar wet- en regelgeving en ook naar wat belanghebbenden in het gebied willen. Om erachter te komen wat belanghebbende willen, leer je interviewtechnieken en ranking methoden waarmee je het belang en de invloed van stakeholders inzichtelijk krijgt. Tot slot stel je een multi-criteria analyse op waarbij alle oplossingen, factoren met betrekking tot de stakeholders en tot wet- en regelgeving met elkaar afweegt om tot de beste oplossing te komen. -
Delta Design
Delta Design
Delta techniek behoort ook tot één van de drie pijlers van de opleiding. Binnen delta techniek leer je over het rekenen aan watersystemen. In deze cursus doe je dat door een technisch ontwerp te maken van een polder en dit te beschrijven in een technisch rapport.
Om de polder technisch te kunnen ontwerpen krijg je basiskennis op het gebied van hydrostatica, hydrodynamica en hydraulica. Deze kennis pas je toe in het project waar je voor de polder in kaart brengt hoe deze functioneert en hoe je dit kunt optimaliseren. Dit doe je door te rekenen aan sloten, kanalen, meet- en regelwerken en gemalen in de polder. Je ontwerp test je met een proefopstelling in het Aqualab en in het veld. In het technisch rapport beschrijf je jouw onderzoeksresultaten.
Bekijk het resultaat van Nick -
Waterprofessional 2
Waterprofessional 2
In het tweede jaar ga je verder met je persoonlijke ontwikkeling tot Young Waterprofessional. Nu focussen we ons op onderwerpen zoals ethiek, duurzaamheid, intercultureel werken, ondernemerschap en taalbeheersing.
Daarnaast ben je bezig met je voorbereiding op de stage. Dit doe je door te luisteren naar presentaties van derde- en vierdejaarsstudenten over hun stage- en afstudeeropdrachten. Ook volg je workshops die je voorbereiden op het organiseren van een stageplek. Denk bijvoorbeeld aan sollicitatietrainingen en een workshop netwerkgesprek voeren. Je verzamelt in een portfolio bewijsstukken dat je je ontwikkeld hebt. Aan het einde van het eerst semester heb je een assessment over dit portfolio waarin wordt vastgesteld of je je voldoende hebt ontwikkeld tot waterprofessional. -
Keuzeonderwijs
Keuzeonderwijs
In het studieprogramma van elke opleiding is er ruimte voor een aantal keuzecursussen. Deze vrije keuzeruimte mag je zelf invullen.
Door deelname aan keuzecursussen krijg je de kans om over de grenzen van jouw studie heen te kijken.
Onderwijsperiode 2
-
Delta Design Abroad
Delta Design Abroad
Eén van de drie pijlers van de opleiding is delta design. Daarbij gaat het erom dat je ruimte weet te maken voor water in de stad. Tijdens deze cursus ga je in de rol van de ontwerper aan de slag met een watervraagstuk in een stedelijk gebied wat ontwikkeld wordt.
In de stad is er vaak weinig ruimte, hoe kun je de schaarse ruimte zo optimaal mogelijk benutten? Dat ga je onderzoeken door het toegewezen gebied ruimtelijk en sociaal economisch te analyseren. Na deze analyse komt je tot knelpunten in jouw gebied en ga je aan de slag met het ontwerpen van oplossingsrichtingen. Van het ontwerp maak je een maquette en een presentatieboek. Je organiseert workshops waarbij je feedback krijgt op je bedachte oplossingen. -
Delta Techniek
Delta Techniek
Eén van de drie pijlers van de opleiding is delta techniek. Binnen delta techniek leer je over het rekenen aan watersystemen. In deze cursus doe je dat door een technisch ontwerp te maken van een polder en dit te beschrijven in een technisch rapport.
Om de polder technisch te kunnen ontwerpen krijg je basiskennis op het gebied van hydrostatica, hydrodynamica en hydraulica. Deze kennis pas je toe in het project waar je voor de polder in kaart brengt hoe deze functioneert en hoe je dit kunt optimaliseren. Dit doe je door te rekenen aan sloten, kanalen, meet- en regelwerken en gemalen in de polder. Je ontwerp test je met een proefopstelling in het Aqualab en in het veld. In het technisch rapport beschrijf je jouw onderzoeksresultaten.
Bekijk het resultaat van Nick -
Waterprofessional 2
Waterprofessional 2
In het tweede jaar ga je verder met je persoonlijke ontwikkeling tot Young Waterprofessional. Nu focussen we ons op onderwerpen zoals ethiek, duurzaamheid, intercultureel werken, ondernemerschap en taalbeheersing.
Daarnaast ben je bezig met je voorbereiding op de stage. Dit doe je door te luisteren naar presentaties van derde- en vierdejaarsstudenten over hun stage- en afstudeeropdrachten. Ook volg je workshops die je voorbereiden op het organiseren van een stageplek. Denk bijvoorbeeld aan sollicitatietrainingen en een workshop netwerkgesprek voeren. Je verzamelt in een portfolio bewijsstukken dat je je ontwikkeld hebt. Aan het einde van het eerste semester heb je een assessment over dit portfolio waarin wordt vastgesteld of je je voldoende hebt ontwikkeld tot waterprofessional. -
Keuzeonderwijs
Keuzeonderwijs
In het studieprogramma van elke opleiding is er ruimte voor een aantal keuzecursussen. Deze vrije keuzeruimte mag je zelf invullen.
Door deelname aan keuzecursussen krijg je de kans om over de grenzen van jouw studie heen te kijken.
Onderwijsperiode 3
-
Flood Risk Management
Flood Risk Management
In Nederland hebben we droge voeten omdat we zoveel dijken hebben die ons beschermen tegen water. In deze cursus kom je tot maatregelen die ervoor zorgen dat het risico van het overstromen van een dijk kleiner wordt.
Al bij de start van de cursus bezoek je een adviesbureau waarmee je een overstromingsmodel van jouw plangebied maakt. Met dit model bereken je wat de schade in het plangebied is bij een overstroming. Met deze informatie ontwikkel je 3 mogelijke varianten om het overstromingsrisico te beperken. Je maakt een technische variant voor een dijkversterking, komt tot ruimtelijke maatregelen. Tot slot kom je tot een crisisplan waarin je de beheersmaatregel uitwerkt. Van deze maatregelen reken je de (maatschappelijke) kosten en de baten door en schrijft op basis daarvan een beslisnotitie waarin je aangeeft hoe kosten over verschillende partijen verdeeld kunnen worden. -
International Water Research
International Water Research
Het klimaatbestendig beheren van water in de stad is niet alleen Nederlands, maar zeker ook een internationaal vraagstuk. Daarom onderzoek én bezoek je een Europese stad om daar de waterproblematiek in kaart te brengen.
In het eerste semester leer je allerlei onderzoeks- en analysemethoden die je in kunt zetten bij het in kaart brengen van waterproblemen. Voor een Europese stad maak je met een projectgroep een onderzoeksvoorstel waarin je aangeeft op welke manier je de waterproblemen van de stad in kaart wilt brengen. Tijdens een bezoek aan deze stad voer je jouw onderzoeksmethoden uit. Met de verzamelde informatie maak je een posterpresentatie welke je presenteert tijdens een afsluitend symposium. Omdat je naar het buitenland gaat is de voertaal van deze cursus Engels. -
Waterprofessional 2
Waterprofessional 2
Je gaat verder met je persoonlijke ontwikkeling. Deze periode staat in teken van de voorbereiding op je bezoek aan een Europese stad en stagevoorbereiding.
Om goed beslagen ten ijs te komen bij de Europese stad die je gaat bezoeken, ga je binnen de Waterprofessional aan de slag met de laatste voorbereidingen voor dit bezoek. Daarnaast ben je bezig met stagevoorbereidingen en ga je verder met je eigen ontwikkeling op het gebied van ethiek, duurzaamheid, ondernemerschap en intercultureel werken. Dit doe je door Masterclasses te volgen en workshops te verzorgen. Je verzamelt in een portfolio bewijsstukken dat je je ontwikkeld hebt. Aan het einde van het tweede semester heb je een integraal assessment over dit portfolio waarin wordt vastgesteld of je je voldoende hebt ontwikkeld tot waterprofessional. -
Keuzeonderwijs
Keuzeonderwijs
In het studieprogramma van elke opleiding is er ruimte voor een aantal keuzecursussen. Deze vrije keuzeruimte mag je zelf invullen.
Door deelname aan keuzecursussen krijg je de kans om over de grenzen van jouw studie heen te kijken.
Onderwijsperiode 4
-
Urban Water Systems
Urban Water Systems
Ook in deze cursus gaan we op de internationale toer. Voor een nog leeg gebied waarbij je kunt denken aan een Olympisch dorp, vluchtelingenkamp of nieuwe stad ontwerp je een watersysteem én waterketen.
Je verdiept je in gezonde watersystemen en -ketens voor deltasteden wereldwijd. Je kunt daarbij denken aan onderwerpen als toegang tot water, hoeveelheid beschikbaar drinkwater, de manier waarop sanitatie is geregeld en de kwaliteit van beschikbaar water in het gebied. Om tot een goed ontwerp te komen doe je literatuuronderzoek naar innovatieve ideeën en oplossingen op het gebied van watersystemen en schrijft hierover een artikel. Met je opgedane kennis uit het literatuuronderzoek kom je tot een droomwatersysteem en -keten voor een nieuw te ontwikkelen plek. -
Waterprofessional 2
Waterprofessional 2
Je gaat verder met je persoonlijke ontwikkeling. Deze periode staat in teken van de voorbereiding op je bezoek aan een Europese stad en stagevoorbereiding.
Om goed beslagen ten ijs te komen bij de Europese stad die je gaat bezoeken, ga je binnen de Waterprofessional aan de slag met de laatste voorbereidingen voor dit bezoek. Daarnaast ben je bezig met stagevoorbereidingen en ga je verder met je eigen ontwikkeling op het gebied van ethiek, duurzaamheid, ondernemerschap en intercultureel werken. Dit doe je door Masterclasses te volgen en workshops te verzorgen. Je verzamelt in een portfolio bewijsstukken dat je je ontwikkeld hebt. Aan het einde van het tweede semester heb je een integraal assessment over dit portfolio waarin wordt vastgesteld of je je voldoende hebt ontwikkeld tot waterprofessional. -
Keuzeonderwijs
Keuzeonderwijs
In het studieprogramma van elke opleiding is er ruimte voor een aantal keuzecursussen. Deze vrije keuzeruimte mag je zelf invullen.
Door deelname aan keuzecursussen krijg je de kans om over de grenzen van jouw studie heen te kijken.
Onderwijsperiode 1
-
Stage
Stage
In het derde jaar van de opleiding loop je een half jaar stage om praktijkervaring op te doen.
Aan het begin van jaar 3 start je met een stageopdracht bij een organisatie in de watersector. Bij een Start-up voor waterdoorlatende tegels bijvoorbeeld of een gemeente, adviesbureau of waterschap. Tijdens de stage kun je je verdiepen in een onderwerp waar jouw hart harder van gaat kloppen en werk je aan iets dat je stagebedrijf ook écht blijft gebruiken. Een database met informatie bijvoorbeeld, een brochure over klimaatadaptatie voor bewoners of een adviesrapport over hoe waterdoorlatende tegels toegepast kunnen worden in een straat.
-
Computersimulatie
Computersimulatie
Als watermanager doe je veel onderzoek.
In leerjaar 2 heb je al kennis gemaakt met onderzoeksmethoden, in deze module ga je aan de slag met het analyseren van de gevonden data. Dat doe je onder andere met statistiek. Je leert hoe je informatie kunt verwerken en welke conclusies je kunt trekken op basis van je onderzoek.
-
Waterprofessional 3
Waterprofessional 3
In het derde jaar ervaar je in de stage hoe het is om te werken als Young Professional en welke vaardigheden en kennis jij wellicht nog mist en wilt ontwikkelen. Je ziet ook welke beroepen er zijn in het werkveld en met dat beeld kun je nog betere keuzes maken voor de Young Professional die jij wilt worden. Tijdens de cursus WaterProfessional krijg je de tijd om jezelf te ontwikkelen op de onderwerpen die jij belangrijk vindt en te onderzoeken welke richting je op wilt in jaar 4 als je een minor moet kiezen. Je volgt groepsbijeenkomsten en workshops die je helpen om de juiste keuzes voor jou te maken en legt jouw ontwikkeling vast in een portfolio dat je bespreekt met jouw begeleiders.
Onderwijsperiode 2
-
Stage
Stage
In het derde jaar van de opleiding loop je een half jaar stage om praktijkervaring op te doen.
Aan het begin van jaar 3 start je met een stageopdracht bij een organisatie in de watersector. Bij een Start-up voor waterdoorlatende tegels bijvoorbeeld of een gemeente, adviesbureau of waterschap. Tijdens de stage kun je je verdiepen in een onderwerp waar jouw hart harder van gaat kloppen en werk je aan iets dat je stagebedrijf ook écht blijft gebruiken. Een database met informatie bijvoorbeeld, een brochure over klimaatadaptatie voor bewoners of een adviesrapport over hoe waterdoorlatende tegels toegepast kunnen worden in een straat.
-
Computersimulatie
Computersimulatie
Bij computersimulatie leer je hoe je een model maakt van een stukje stedelijk gebied en hoe je met behulp van je model wateroverlast nog beter kunt analyseren.
In jaar één en twee heb je geleerd om met de hand te berekenen hoe water in de stad stroomt. Bij computersimulatie leer je hoe je een model maakt van een stukje stedelijk gebied en hoe je met behulp van je model wateroverlast nog beter kunt analyseren. Een model geeft je inzicht in wat er nu precies gebeurd als het hard regent en op welke plek een waterplein wel effectief is en op welke plek niet. Ook breng je in beeld van de betrouwbaarheid is van je model en je advies. In de waterwereld gebruiken we veel modelresultaten. De kennis die je opdoet in dit vak helpt jou om modelresultaten op de juiste waarde te schatten en te gebruiken om tot goede wateroplossingen te komen.
-
Waterprofessional 3
Waterprofessional 3
In het derde jaar ervaar je in de stage hoe het is om te werken als Young Professional en welke vaardigheden en kennis jij wellicht nog mist en wilt ontwikkelen. Je ziet ook welke beroepen er zijn in het werkveld en met dat beeld kun je nog betere keuzes maken voor de Young Professional die jij wilt worden. Tijdens de cursus WaterProfessional krijg je de tijd om jezelf te ontwikkelen op de onderwerpen die jij belangrijk vindt en te onderzoeken welke richting je op wilt in jaar 4 als je een minor moet kiezen. Je volgt groepsbijeenkomsten en workshops die je helpen om de juiste keuzes voor jou te maken en legt jouw ontwikkeling vast in een portfolio dat je bespreekt met jouw begeleiders.
Onderwijsperiode 3
-
Klimaatstad
Klimaatstad
n deze cursus ga je alle opgedane kennis met elkaar verbinden en kom je tot een toekomstbestendig klimaatadaptief ontwerp voor een wijk in Nederland.
In de afgelopen jaren heb je kennis gemaakt met veel verschillende facetten van Watermanagement. In deze cursus ga je alle opgedane kennis met elkaar verbinden en kom je tot een toekomstbestendig klimaatadaptief ontwerp voor een wijk in Nederland. Voor een wijk onderzoek je de waterproblemen die er nu spelen en die in toekomst verwacht worden (ook droogte dus en mogelijke hitte), welke bewoners er leven en welke behoeften zij hebben. Daarnaast maak je ontwerpen zoals waterpleinen, WADI’s, infiltratiekratten, groene daken waarin je duidelijk maakt hoe de oplossingen voor het waterprobleem eruit zien boven en onder de grond. Tot slot ga je na wat al deze oplossingen kosten, hoe ze schoon en bruikbaar blijven en zorg je ervoor dat de wijk aantrekkelijker wordt voor de bewoners. Je doorloopt in jouw klimaatadaptieveontwerp alle stappen die je als Watermanager zou nemen in het werkveld om tot een definitief plan voor een gebied te komen.
-
Multidisciplinary challenge
Multidisciplinary challenge
Omdat complexe vraagstukken vaak niet opgelost kunnen worden binnen je vakgebied zal je in de beroepspraktijk veel gaan samenwerken met verschillende opdrachtgevers en mensen uit andere vakgebieden.
Veel uitdagingen op het gebied van water vragen om een aanpak vanuit verschillende kennisgebieden. Voor de vermindering van plastic in de rivieren is bijvoorbeeld kennis nodig van productieprocessen, verdienmodellen en bewustwording. Daarom ga je in dit project oplossingen bedenken voor een actuele complexe uitdaging in de stad waar je met studenten van verschillende opleidingen aan werkt. Denk hierbij aan projecten als het opnieuw inrichten van een ecologische groenstrook en het onderzoeken van mogelijke innovaties op groene daken. Zo ervaar je hoe het is om met een projectteam te werken vanuit verschillende afdeling van een bedrijf.
-
Waterprofessional 3
Waterprofessional 3
In het derde jaar ervaar je in de stage hoe het is om te werken als Young Professional en welke vaardigheden en kennis jij wellicht nog mist en wilt ontwikkelen. Je ziet ook welke beroepen er zijn in het werkveld en met dat beeld kun je nog betere keuzes maken voor de Young Professional die jij wilt worden. Tijdens de cursus WaterProfessional krijg je de tijd om jezelf te ontwikkelen op de onderwerpen die jij belangrijk vindt en te onderzoeken welke richting je op wilt in jaar 4 als je een minor moet kiezen. Je volgt groepsbijeenkomsten en workshops die je helpen om de juiste keuzes voor jou te maken en legt jouw ontwikkeling vast in een portfolio dat je bespreekt met jouw begeleiders.
Onderwijsperiode 4
-
Adviesbureau
Adviesbureau
Je zoekt zelf een opdrachtgever óf kiest voor één van de beschikbare opdrachten en komt met een offerte voor jouw oplossing.
Een adviesbureau voorziet opdrachtgevers zoals overheden en gemeenten van advies op het gebied van watermanagement en in deze cursus ervaar je hoe dat is. Je zoekt zelf een opdrachtgever óf kiest voor één van de beschikbare opdrachten en komt met een offerte voor jouw oplossing. Is de opdrachtgever tevreden? Dan krijg je de opdracht gegund en kun je aan de slag! De oplossing die je voorstelt, test je in het echt met relevante belanghebbenden. Zo maakten studenten vorig jaar een drijvend zonnepark en deden een voorstel voor circulaire huizen in Singapore.
-
Waterprofessional 3
Waterprofessional 3
In het derde jaar ervaar je in de stage hoe het is om te werken als Young Professional en welke vaardigheden en kennis jij wellicht nog mist en wilt ontwikkelen. Je ziet ook welke beroepen er zijn in het werkveld en met dat beeld kun je nog betere keuzes maken voor de Young Professional die jij wilt worden. Tijdens de cursus WaterProfessional krijg je de tijd om jezelf te ontwikkelen op de onderwerpen die jij belangrijk vindt en te onderzoeken welke richting je op wilt in jaar 4 als je een minor moet kiezen. Je volgt groepsbijeenkomsten en workshops die je helpen om de juiste keuzes voor jou te maken en legt jouw ontwikkeling vast in een portfolio dat je bespreekt met jouw begeleiders.
Onderwijsperiode 1
-
Adviesbureau
Adviesbureau
Je leert in deze module ontwerpend onderzoek op te stellen dat past bij het werk van de watermanager op het snijvlak van techniek en ruimte.
Hiervoor wordt je kritische denkvermogen aangescherpt en je persoonlijk ondernemerschap gestimuleerd door met elkaar en ondernemers in discussie te treden. Daarnaast leer je in deze module hoe je een (afstudeer)onderzoek systematisch opzet en bereid je voor op je eigen afstuderen. -
Studieloopbaancoaching
Studieloopbaancoaching
We coachen je ter voorbereiding op je carrière als waterprofessional.
- Minor
Onderwijsperiode 2
-
Adviesbureau
Adviesbureau
Je leert in deze module ontwerpend onderzoek op te stellen dat past bij het werk van de watermanager op het snijvlak van techniek en ruimte.
Hiervoor wordt je kritische denkvermogen aangescherpt en je persoonlijk ondernemerschap gestimuleerd door met elkaar en ondernemers in discussie te treden. Daarnaast leer je in deze module hoe je een (afstudeer)onderzoek systematisch opzet en bereid je voor op je eigen afstuderen. -
Studieloopbaancoaching
Studieloopbaancoaching
We coachen je ter voorbereiding op je carrière als waterprofessional.
- Minor
Onderwijsperiode 3
-
Afstuderen
Afstuderen
Tijdens de afstudeerfase van de opleiding formuleer je zelf een afstudeeropdracht en werkt deze uit van onderzoek aanpak, ontwerp tot de realisatie van het beroepsproduct.
Het laatste deel van de opleiding ben je bezig met afstuderen. Begin van het vierde jaar ga je zelfstandig op zoek naar een afstudeeropdracht die bij je past. Tijdens het afstuderen staat onderzoek doen centraal. Je onderzoekt bijvoorbeeld de mogelijkheden van een innovatieve oplossing zoals een weg die water kan opslaan of je onderzoekt hoe een gebied klimaatadaptief ingericht kan worden. Je presenteert en verdedigd jouw onderzoeksresultaten en oplossingen aan een commissie van begeleiders en experts uit de watersector en rondt daarmee jouw opleiding af.
-
Adviesbureau
Adviesbureau
Je leert in deze module ontwerpend onderzoek op te stellen dat past bij het werk van de watermanager op het snijvlak van techniek en ruimte.
Hiervoor wordt je kritische denkvermogen aangescherpt en je persoonlijk ondernemerschap gestimuleerd door met elkaar en ondernemers in discussie te treden. Daarnaast leer je in deze module hoe je een (afstudeer)onderzoek systematisch opzet en bereid je voor op je eigen afstuderen. -
Studieloopbaancoaching
Studieloopbaancoaching
We coachen je ter voorbereiding op je carrière als waterprofessional.
Onderwijsperiode 4
-
Studieloopbaancoaching
Studieloopbaancoaching
We coachen je ter voorbereiding op je carrière als waterprofessional.
-
Afstuderen
Afstuderen
Het laatste deel van de opleiding ben je bezig met afstuderen. Begin van het vierde jaar ga je zelfstandig op zoek naar een afstudeeropdracht die bij je past. Tijdens het afstuderen staat onderzoek doen centraal. Je onderzoekt bijvoorbeeld de mogelijkheden van een innovatieve oplossing zoals een weg die water kan opslaan of je onderzoekt hoe een gebied klimaatadaptief ingericht kan worden. Je presenteert en verdedigd jouw onderzoeksresultaten en oplossingen aan een commissie van begeleiders en experts uit de watersector en rondt daarmee jouw opleiding af.
Ben je gemotiveerd om uit te groeien tot excellente beroepsbeoefenaar?
Deze opleiding kent een Honoursprogramma. Dit is een programma dat speciaal ontwikkeld is voor studenten die meer dan het standaardprogramma aankunnen. Indien je in studiejaar 3 en 4 aan de verplichte onderdelen hebt voldaan, kun je afstuderen met de eervolle aantekening 'Honours Degree' op het diploma.
Onderwijsvorm
Hoe is het onderwijs ingericht?- Praktijk
- Theorie
- Keuzeruimte
- Begeleiding
- Praktijk
- Theorie
- Keuzeruimte
- Begeleiding
- Praktijk
- Theorie
- Keuzeruimte
- Begeleiding
- Praktijk
- Theorie
- Keuzeruimte
- Begeleiding
Na je studie
Wat kun je doen na de opleiding?Na je afstuderen
Gefeliciteerd! Je hebt je Bachelor of Science (BSc) gehaald. Deze titel mag je achter je naam voeren. Je kunt er ook voor kiezen de titel Ingenieur (ing.) vóór je naam te zetten.
Ook ontvang je bij je diploma een diplomasupplement met een DS-label. Met dit Engelstalige document kun je de waarde van je diploma eenvoudiger aantonen in het buitenland bij de toelating tot een vervolgstudie of bij het vinden van een baan.
Heb je het Honoursprogramma gevolgd? Dan krijg je ook een honours degree, waarmee je je doorzettingsvermogen en extra kennis kunt aantonen.
Beroepen
Na je afstuderen ben je verzekerd van een baan in Nederland, maar ook in het buitenland liggen veel mogelijkheden. De huidige watermanagers werken bij overheden, zoals waterschappen en gemeenten, ingenieur- en adviesbureaus, bouwbedrijven, belangenorganisaties of in hun eigen bedrijf. Je kunt daar in veel verschillende rollen aan de slag. Geef bijvoorbeeld als beleidsadviseur stedelijk water advies over de waterkwaliteit en veiligheid. Of breng verschillende partijen en belangen samen binnen één project als omgevingsmanager. Ontwerp je liever een waterplein in de stad? Dan kun je als waterontwerper aan de slag. Wat in ieder geval zeker is, is dat jij de verbinder tussen de groeiende stad en het veranderende klimaat wordt.
Ontwerper
Stel je een stad voor die regelmatig te maken heeft met overstromingen door hevige regenval. Als watermanager in het ontwerpveld ben je verantwoordelijk voor het bedenken en ontwerpen van oplossingen om deze overstromingen te voorkomen. Dit kan bijvoorbeeld betekenen dat je een waterplein ontwerpt die het regenwater opvangt en geleidelijk afvoert, zodat straten niet overstromen en gebouwen beschermd blijven. Om tot deze oplossing te komen, verzamel je informatie bij belanghebbenden zoals bewoners en bedrijven. Je vertaalt deze eisen naar een uitvoerbaar ontwerp, die je vervolgens omzet in begrijpbare beelden en tekeningen.
Omgevingsmanager
Stel je voor dat er een nieuwbouwproject is gepland in jouw buurt, zoals de aanleg van een nieuw park. Als omgevingsmanager zorg jij ervoor dat iedereen die hierbij betrokken is, zoals de gemeente, buurtbewoners en bedrijven goed met elkaar samenwerkt. Jij zorgt ervoor dat iedereen op de hoogte is van wat er gebeurt en luistert naar de wensen en zorgen van de mensen in de buurt. Op die manier zorg je ervoor dat het project soepel verloopt en iedereen tevreden is met het resultaat.
Adviseur water en klimaat
Denk eens aan een situatie waarin jouw stad in de zomerperiode regelmatig te maken heeft met extreme droogte door de klimaatverandering. Als adviseur water en klimaat werk je samen met verschillende organisaties zoals de gemeente en natuurorganisaties, om hier oplossingen voor te bedenken. Zo geef je advies hoe je regen slimmer bewaart voor deze droge periodes, bijvoorbeeld door het aanleggen van wateropvangsystemen. Als adviseur werk je aan plannen die de stad veiliger en duurzamer maken, rekening houdend met verschillende belangen en complexe uitdagingen.
Beheerder riolering en stedelijk water
Beeld je in dat je in een stad woont waar regelmatig problemen zijn met overstromingen en wateroverlast. Als beheerder van de riolering en stedelijk water ben jij verantwoordelijk voor het goed laten werken van het hele rioolsysteem en het beheer van oppervlaktewater. Je stelt plannen op om het rioolstelsel te onderhouden en te verbeteren, je controleert hoe goed het systeem werkt en je bedenkt oplossingen om wateroverlast te verminderen en droogte tegen te gaan. Kortom, je zorgt ervoor dat het water in de stad goed wordt beheerd, zodat iedereen droge voeten houdt. Ook bij hevige regenval.
Doorstuderen
Je hebt verschillende mogelijkheden om door te studeren. Zo kun je bijvoorbeeld kiezen voor de master River Delta Development. Een 2-jarige voltijd hbo-master die je opleidt tot professional die technologische veranderingen in de praktijk brengt, zodat mens en natuur harmonieus kan samenleven met water.
Daarnaast heb je ook verschillende mogelijkheden om door te studeren aan de universiteit:
- Water Science and Engineering
- Water Management
- Municipal Water and Infrastructure aan de TU Delft
- Management, Hydrology and Water Quality te Wageningen
- Water Science and Management te Utrecht
- Climate Studies te Wageningen
- Hydrology te Amsterdam
- Environmental Sciences Transnational Ecosystem-based Water Management te Nijmegen
- Project & Process Management in the Domain of Land and Water te Rheden/Velp