Opbouw
Hoe is de opleiding opgebouwd?Ons onderwijs
Bij onze opleidingen voelt iedereen zich welkom en hoort iedereen erbij. Studenten en docenten kennen elkaar en weten elkaar te vinden. De docenten doen er alles aan om je te begeleiden bij je studie op een manier die bij jou past. Dit vraagt van jou betrokkenheid en een actieve inzet. Samen maken we het onderwijs.
Hierbij besteden we onder andere aandacht aan je:
- kennisbasis van het beroep
- handelen in de beroepspraktijk
- eigen professionele identiteit
- persoonlijke ontwikkeling
Al deze elementen komen steeds aan bod tijdens de opleiding. Studenten (en medewerkers) hebben invloed op de manier waarop dit gebeurt in medezeggenschapsraden.
Bij de start van je studie ligt de nadruk op het ontwikkelen van kennis en vaardigheden, maar direct komt ook de praktijk aan bod. Je leert reële beroepsvraagstukken aan te pakken, in samenwerking met medestudenten, docenten, professionals uit de praktijk en praktijkgerichte onderzoekers. Eerst krijg je veel begeleiding van je docent, later neem je steeds meer het heft in eigen handen. Tijdens je studie leer je jezelf steeds beter kennen en ontdek je wat jouw unieke kwaliteiten zijn als beroepsbeoefenaar.
Beroepsdomeinen
De opleiding Werktuigbouwkunde aan Hogeschool Rotterdam kiest voor een brede vorming gericht op vier beroepsdomeinen, te weten:
- Constructief Ontwerpen (offshore en machinebouw): Hoe zorg je dat een brug stevig blijft rusten op zijn pijlers? Welk materiaal en welke vorm kies je voor het ontwerp van je constructie?
- Energie (warme werktuigbouwkunde): Wil je weten hoe een dieselmotor of een gasturbine werkt? Ben jij diegene die miljoenen huishoudens van energie voorziet?
- Mechatronica: Hoe ontwikkel je met behulp van mechanische technieken, elektrotechniek en ICT machines die zware, gevaarlijke en complexe klussen kunnen klaren in fabrieken, ziekenhuizen of de agrarische sector?
- Maintenance: Hoe zorg je dat je constructies en machines blijven werken?
De leergebieden (competenties) van Werktuigbouwkunde verwijzen naar de levenscyclus van een product: analyseren, ontwerpen, realiseren en beheren. Daarnaast zijn er nog de algemene competenties als managen, adviseren, onderzoeken en professionaliseren.
Duale werkplek
De eerste twee jaar volg je hetzelfde programma als bij de voltijdopleiding. Het is mogelijk om vanaf het vijfde semester (3e jaar) een duale route te volgen. Het duale traject is een opleidingsvariant waarbij je leren en werken combineert. De theoretische vakken volg je aan Hogeschool Rotterdam, daarnaast ben je drie dagen werkzaam bij een bedrijf in het vakgebied werktuigbouwkunde. Waar een voltijdstudent projecten uitvoert op school, moet je als duale student dezelfde competenties behalen door in het duale bedrijf aan soortgelijke projecten te werken.
Keuze en begeleiding
Keuze
Tijdens je opleiding kun je kiezen uit zo'n driehonderd keuzevakken. Dit biedt je de kans om over de grenzen van je eigen opleiding heen te kijken en om invulling te geven aan je specifieke leerbehoeften. Je zoekt zelf, in samenspraak met je opleiding, je duale werkplek voor de laatste jaren van je studie. Via een minor kun je bij veel duale opleidingen kiezen voor een specialisatie waarmee je jezelf kunt onderscheiden. Ook de afstudeeropdracht die je kiest, geeft een persoonlijke inkleuring aan je opleiding.
Begeleiding
Iedere student is uniek en heeft zijn eigen ideeën over wat hij in zijn studie wil bereiken. In onze begeleiding maken we je bewust van je capaciteiten, kansen en uitdagingen. Soms blijkt tijdens of al vóór de opleiding dat je moeite hebt met een bepaald vak. Dan is het nuttig je kennis hiervan bij te spijkeren. Als student krijg je een coach (docent) die je begeleidt en de studievoortgang in de gaten houdt. Ook kun je een peercoach krijgen: een ouderejaarsstudent die een jongerejaars begeleidt.
Studeren met een functiebeperking
Heb je een functiebeperking en heb je daarvoor aanpassingen of voorzieningen nodig, dan bieden we daarvoor verschillende mogelijkheden.
Minors
In de laatste fase van je opleiding verdiep je je door middel van een minor in je vakgebied of verbreed je je kennis in een door jou gewenste richting. De onderstaande minors geven een beeld van het type minor dat je kunt verwachten.
De minor richt zich op het werktuigbouwkundig ontwerp van deze installaties en constructies. Naast het aanleren van algemene kennis van constructieve aspecten worden ontwerpvaardigheden aangescherpt en toegepast. Naast de statische belastingen hebben de dynamische belastingen door wind en golven grote invloed op het ontwerp. De minor besteedt aandacht aan het ontwerpen van constructies die aan deze belastingen onderhevig zijn.
- Minor Processtechnologie & Energietransitie
- Minor Mechatronica
- Minor Innovation Engineering and Design
- Minor International Business and Career
- Minor International Management & Consultancy
- Minor Management of Technology
Student van andere hogeschool?
Ben je student bij een andere hogeschool en wil je een minor bij Hogeschool Rotterdam volgen? Bekijk je mogelijkheden op Kiesopmaat.nl. De minors van Hogeschool Rotterdam duren een half jaar (september - februari) en leveren 30 EC (studiepunten) op.
Vakken
Een indicatie van de vakken die je kunt verwachtenOnderwijsperiode 1
- Project Werktuigbouwkunde
- Basis Wiskunde
- Basis Installaties
- Programmeren in Python 1
- Draaitraining
Onderwijsperiode 2
- Project Mechatronica
- Wiskunde: Functies
- Mechanica 1
- Draaitraining
Onderwijsperiode 3
- Project Constructief Ontwerpen en Maintenance
- Differentiëren en Integreren
- Materiaalkunde 1
- Basis Toegepaste Thermodynamica
- Productietechnieken 1
Onderwijsperiode 4
- Project Constructief Ontwerpen en Maintenance
- Materiaalkunde 1
- Programmeren in Python 2
- Productietechnieken 1
Onderwijsperiode 1
- Project Constructie van Energiesystemen
- Mechanica 2
- Materiaalkunde 2
- Technisch Tekenen 2
Onderwijsperiode 2
- Project Constructie van Energiesystemen
- Mechanica 2
- Aandrijfcomponenten (Bronnen en Transformaties)
- Toegepaste Thermodynamica 2
Onderwijsperiode 3
- Project Constructief Ontwerpen en Mechatronica
- Dynamica (Kinematica en Kinetica)
- Aandrijfsystemen (Besturing)
- Technisch Engels
Onderwijsperiode 4
- Project Constructief Ontwerpen en Mechatronica
- Aandrijfsystemen (Samenhang)
- Warmteoverdrachttechniek
- Differentiaalvergelijkingen en Complexe Getallen
Onderwijsperiode 1
- Werkoverleg/portfolio
- Onderhoud
- Intern project
- Extern Project
Onderwijsperiode 2
- Werkoverleg/portfolio
- Starten van een onderneming
- Intern project
- Extern project
Onderwijsperiode 3
- Werkoverleg/portfolio
- Systemen
- Eindige-elementen-methode
- Productie
- Extern project
Onderwijsperiode 4
- Werkoverleg/portfolio
- Regeltechniek
- Ontwerpmethodiek
- Productie
- Extern project
Onderwijsperiode 1
- Minor theorie
- Minor praktijk
- Werkoverleg/portfolio
Onderwijsperiode 2
- Minor theorie
- Minor praktijk
- Werkoverleg/portfolio
Onderwijsperiode 3
- Afstuderen
- Keuzemodule
- Werkoverleg/portfolio
Onderwijsperiode 4
- Afstuderen
- Werkoverleg/portfolio
Onderwijsvorm
Hoe is het onderwijs ingericht?- Praktijk
- Theorie
- Keuzeruimte
- Begeleiding
- Praktijk
- Theorie
- Keuzeruimte
- Begeleiding
- Praktijk
- Theorie
- Keuzeruimte
- Begeleiding
- Praktijk
- Theorie
- Keuzeruimte
- Begeleiding
Na je studie
Wat kun je doen na de opleiding?Na je afstuderen
Gefeliciteerd! Je hebt je Bachelor of Science (BSc) gehaald. Deze titel mag je achter je naam voeren. Je kunt er ook voor kiezen de titel Ingenieur (ing.) vóór je naam te zetten.
Ook ontvang je bij je diploma een diplomasupplement met een DS-label. Met dit Engelstalige document kun je de waarde van je diploma eenvoudiger aantonen in het buitenland bij de toelating tot een vervolgstudie of bij het vinden van een baan.
Heb je het Honoursprogramma gevolgd? Dan krijg je ook een honours degree, waarmee je je doorzettingsvermogen en extra kennis kunt aantonen.
Beroepsbeeld
Als werktuigbouwkundig ingenieur ben je breed inzetbaar. Je bedenkt, ontwerpt en realiseert nieuwe producten en processen, maar verbetert en optimaliseert ook bestaande technieken. Veel functies staan voor je open op het gebied van ontwerpen, berekenen, tekenen, produceren, testen en onderhouden van eenvoudige, alledaagse producten tot zeer ingewikkelde, unieke installaties. Je werkt met uiteenlopende producten zoals een magnetron, 3D-freesmachine, 3D-printer, pompinstallatie, olieboorplatform, hijskraan, turbines, elektriciteitscentrale en microchips.
Erik de Jong is Construction Engineer bij IHC Merwede. In de film hieronder ervaar je één van Eriks werkdagen.
Beroepen
Je kunt onder andere aan de slag in de volgende beroepen:
De constructeur ontwerpt machines en gereedschappen en begeleidt de ontwikkeling van deze machines en gereedschappen. Voorbeelden van werkzaamheden: je maakt met speciale computerprogramma's (bijvoorbeeld CAD) constructieve ontwerpen, je begeleidt de uitvoering van een project, kiest materialen uit, berekent de kosten en de sterkte en stabiliteit van machines, gereedschappen en toegepaste materialen. Je geeft aanwijzingen aan tekenaars die ontwerpen verder uitwerken, test machines en gereedschappen uit en overlegt met tekenaars en opdrachtgevers.
Als werktuigbouwkundig ingenieur ben je breed inzetbaar. Je bedenkt, ontwerpt en realiseert nieuwe producten en processen, maar verbetert en optimaliseert ook bestaande technieken. Veel functies staan voor je open op het gebied van ontwerpen, berekenen, tekenen, produceren, testen en onderhouden van eenvoudige, alledaagse, producten tot zeer ingewikkelde, unieke, offshore installaties. Je werkt met uiteenlopende producten zoals: magnetron, 3D-freesmachine, 3D-printer, pompinstallatie, olieboorplatform, hijskraan, turbine voor een elektriciteitscentrale, machine voor de productie van microchips, en vele andere.
Onderhoud en levensduur van een product spelen een steeds grotere rol in het kader van duurzaamheid en lifecycle-oplossingen. Als onderhoudsspecialist ben je betrokken bij het opstellen van onderhoudsprocedures, het oplossen van onderhoudsproblemen, het evalueren en optimaliseren van onderhoudsschema's, het meedenken met de ontwerper zodat in het ontwerpproces al rekening gehouden wordt met onderhoudswensen en onderhoudservaringen ('onderhoudsvriendelijke producten' en realisatie langere levensduur van het product).
Je geeft leiding aan, coördineert en bewaakt werktuigbouwkundige projecten. Als projectleider verzorg je de dagelijkse leiding van een project. Je bent verantwoordelijk voor de inhoud, het budget en de planning. Een dagelijks terugkerende uitdaging om bij elke beslissing de balans hiertussen in evenwicht te houden. Hoe zorg ik dat ik op tijd, met winst, een kwalitatief goed product aflever?
Op basis van de offerte van een aangenomen project of contract bereid je de werkzaamheden voor, waarbij je rekening houdt met de specificaties en regelgeving. In overleg met afdelingen stel je materiaallijsten en contracten op voor toeleveranciers en onderaannemers. Je maakt een werkbegroting op en een technisch dossier. Je coördineert welke mensen, met welke materialen en machines, volgens strakke planning de opdracht uitvoeren. Daarbij werk je conform wettelijke richtlijnen en procedures.
Doorstuderen
Studenten Werktuigbouwkunde kunnen doorstuderen aan de TU om zich verder in het vakgebied te verdiepen. Veel studenten verbreden echter hun kennis en gaan bedrijfskunde of management doen omdat je als werktuigbouwkundige vaak in een leidinggevende positie terecht komt.