Opbouw
Hoe is de opleiding opgebouwd?Modules
De opleiding bestaat uit 6 modules, 3 per leerjaar. Iedere module bestaat uit een praktijkdeel, een inhoudelijke lijn, een onderzoekslijn en een professionele ontwikkelingslijn.
Het eerste jaar: Overzicht, inzicht en uitzicht
Overzicht, inzicht en uitzicht – het jonge kind en zijn leefwerelden
Je werkt nauw samen met medestudenten in leerteams van maximaal 7-8 studenten uit verschillende domeinen. Je werkt aan diverse vraagstukken. Het leerteam wordt begeleid door een docent. Daarnaast volg je in klassenverband inhoudelijke bijeenkomsten waarin je theorieën, concepten en ideeën krijgt aangereikt over hoe jonge kinderen zich ontwikkelen, hun leefwerelden en educatieve aanpakken. Iedere module bestaat bovendien uit twee praktijkdagen, waarop we met elkaar inspirerende educatieve contexten bezoeken.
- Module 1: overzicht
- Module 2: inzicht
- Module 3: uitzicht
Het tweede jaar: Je meesterproef
Je meesterproef
Het participatief actieonderzoek staat centraal gedurende dit jaar. Je doorloopt de cyclus van participatief actieonderzoek en draagt actief bij aan innovatieve initiatieven op je werkplek. Daarnaast werk je nog steeds nauw samen met je medestudenten in je leerteam. In klassenverband volg je verdiepende en inspirerende bijeenkomsten waarin je kennis, vaardigheden en houding op gebied van opvoeding en ontwikkeling van jonge kinderen verder wordt verrijkt. Ook dit jaar bestaat iedere module uit twee praktijkdagen, waarop we met elkaar inspirerende educatieve contexten bezoeken.
- Module 4: diagnose
- Module 5: actie
- Module 6: evaluatie en borging
Studielast en lesdag
De master Jonge Kind (0-8 jr) is verdeeld over twee studiejaren en bedraagt in totaal 60 EC. Dit betekent een studiebelasting van 60 EC x 28 uur= 1680 uren. Je volgt een dag in de week onderwijs op de hogeschool (8 uur) en bent daarnaast werkzaam in een relevante functie in je eigen praktijk waaraan je je opleiding verbindt. Naast de onderwijsdag besteed je ca. 12 uur per week aan zelfstudie en het voorbereiden en uitvoeren van opdrachten in de praktijk . Dat betekent dat je kunt rekenen op een gemiddelde studielast van 20 uur per week.
Lesdagen 2024 - 2025
- In jaar 1 en jaar 2 op vrijdag van 09.00 - 17.30 uur
Modules
Een indicatie van de modules die je kunt verwachtenOverzicht - inzicht - uitzicht
-
Module 1: Overzicht
Module 1: Overzicht
Tijdens de eerste module van de MJK dompelen we je onder in historische, maatschappelijke en internationale perspectieven op ‘jonge kind educatie’ en maak je kennis met de contextuele theorie. We onderzoeken de wettelijke en maatschappelijke contouren van het educatieve systeem voor het jonge kind in Nederland, de ontwikkelingen die dat systeem heeft doorgemaakt en welke actuele ontwikkelingen gaande zijn. Vanuit dit overzicht van het werkveld laten we je vervolgens de visie en het beleid van hun eigen praktijkplek analyseren. Je onderzoekt voor welke uitdagingen op gebied van jonge kind je werkplek staat en maakt een begin met participatief actieonderzoek.
-
Module 2: Inzicht
Module 2: Inzicht
We verdiepen ons verder in de ontwikkeling van jonge kinderen vanuit leer- en ontwikkelingslijnen en hoe de omgeving daaraan bij kan dragen. Je analyseert de ontwikkeling van jonge kinderen en brengt het bestaande educatieve aanbod en de thuisomgeving in beeld. Je leert beredeneren wat passend handelen in de contexten is. Tevens vergaar je tijdens deze module inzicht in hoe je kunt samenwerken met ouders, collega’s en andere belanghebbenden en draagvlak creëren voor een praktijkverbetering. Je neemt je collega's mee in het denkproces en spoort hen aan tot reflectie.
-
Module 3: Uitzicht
Module 3: Uitzicht
Tijdens deze module krijg je uitzicht op hoe je evidence-informed handelen in je beroepspraktijk kunt verbeteren. Je onderzoekt wat er vanuit onderzoek bekend is over werkzame bestanddelen in het handelen van de professional om de ontwikkeling van het jonge kind te stimuleren. We gaan kritisch kijken naar onderliggende concepten, naar verschillen tussen bedoelde en gerealiseerde implementatie en naar ontwerpeisen voor stimulering van de ontwikkeling van jonge kinderen. Je ontwikkelt een ontwerp dat aansluit bij de oplossingsrichtingen uit module 2 en evalueert de werking daarvan. Je beschrijft die aanpak met gebruik van ontwerpeisen op basis van wetenschappelijke concepten en andere bronnen.
Je meesterproef
-
Module 4: Diagnose (Meesterproef deel I)
Module 4: Diagnose (Meesterproef deel I)
Je bouwt verder op het onderzoek dat je in het eerste leerjaar hebt uitgevoerd en start opnieuw met de cyclus van participatief onderzoek. Gedurende de module worden inspirerende, verdiepende sessies aangeboden op gebied van inhoud en vaardigheden.
-
Module 5: Actie (Meesterproef deel II)
Module 5: Actie (Meesterproef deel II)
Tijdens deze module werk je een ontwerp uit en test deze samen met andere collega’s. Als begeleider van je participatief actie-onderzoeksteam zorg je ervoor dat de teamleden elkaar goed informeren en steeds kennis delen. Je proces start met het ontwikkelen van een actieplan om het beoogde ontwerp in co-creatie te ontwikkelen en testen. Je schrijft in deze fase tevens een evaluatieplan waarmee je in de volgende module het ontwerp kritisch kunt evalueren met je PAO-team.
-
Module 6: Evaluatie en borging (Meesterproef deel III)
Module 6: Evaluatie en borging (Meesterproef deel III)
Voor de afronding van je onderzoek evalueer je met je onderzoeksteam de kwaliteit van het ontwerp. Ook werk je samen met je onderzoeksteam een implementatievoorstel uit voor je werkplek. Je sluit je studie af door je onderzoeksresultaten en persoonlijke ontwikkeling te presenteren in een praktijkgericht magazine en je te presenteren tijdens een interview.
Na je studie
Wat betekent de opleiding voor jou als expert Jonge Kind?Titel en diploma
Gefeliciteerd! Je hebt je Master of Eucation (MEd) gehaald. Deze titel mag je achter je naam voeren. Deze titel is wettelijk beschermd en internationaal erkend. De masters van de hogeschool worden ‘professional masters’ genoemd, gezien het hoge praktijkgeoriënteerde karakter van het mastertraject.
Ook ontvang je bij je diploma een diplomasupplement met een DS-label. Met dit Engelstalige document kun je de waarde van je diploma eenvoudiger aantonen in het buitenland bij de toelating tot een vervolgstudie of bij het vinden van een baan.
Carrière
De master Jonge Kind (0-8 jr) is een expert met deskundigheid op het gebied van opvoeden en ontwikkeling van het Jonge Kind en op het gebied van de professionele ontwikkeling van professionals, teams, de educatieve instelling en binnen multidisciplinaire contexten. De master Jonge Kind zet deze deskundigheid in bij het initiëren, begeleiden en evalueren van effectieve interventies in de leefwerelden van het jonge kind.