Opbouw
Hoe is de opleiding opgebouwd?Samenwerking vier hogescholen
Deze master is ontwikkeld in samenwerking met vier hogescholen: De Haagse Hogeschool, Hogeschool Saxion, Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) en Hogeschool Rotterdam. Het werkveld en maatschappelijke partners zijn nauw betrokken geweest om de opleiding optimaal af te stemmen op de behoeften van zowel de maatschappij als de arbeidsmarkt. Uit een landelijke enquête onder werkgevers bleek dat 30% binnen twee jaar behoefte heeft aan bijscholing van huidige professionals via de deeltijdmaster MTGW.
Verbonden aan twee lectoraten
De masteropleiding sluit aan op de onderzoeksprogramma’s van de lectoraten ‘De gezonde wijk’ en ‘Sociale innovatie’. Je werkt aan een transitievraagstuk binnen de centrale ‘parasolvraag’ en doet praktijkervaring op in innovatieve fieldlabs in Rotterdam. Samen met medestudenten, bewoners, professionals en organisaties ontwikkel je inzichten en oplossingen. Je onderzoekt hoe het anders kan en leert je waarde als transitieprofessional kennen en benutten, zodat je een regierol kunt pakken in toekomstige transitieprocessen.
Kerntaken
De cross-sectorale masteropleiding Transitie naar Gezondheid en Welzijn leidt transitieprofessionals op die veranderingen in complexe werkcontexten kunnen realiseren. Studenten ontwikkelen zowel theoretische kennis als praktische vaardigheden om complexe systemen te analyseren en effectief te beïnvloeden.
Kerntaken van een transitieprofessional:
- Transitievraagstukken signaleren en analyseren.
- Transitiestrategieën bepalen en ontwerpen.
- Transities begeleiden.
- Samenwerken binnen transitieprocessen.
- Onderzoekend vermogen inzetten.
- Reflecteren op professioneel handelen.
Het tweejarige curriculum (60 EC) bestaat uit vier blokken, waarin theorie en praktijk naadloos samenkomen.
Het eerste jaar
Blok 1: Oriëntatie en contextanalyse
De opleiding start met een tweedaagse waarin je een complex vraagstuk verkent en analyseert, gebaseerd op eerder onderzoek en lokale initiatieven. Je leert kernbegrippen zoals betekenisgeving, technologische innovaties, en co-creatie begrijpen en toepassen. Je sluit de fase af met een contextanalyse.
Blok 2: Onderzoek en planvorming
Je verdiept het vraagstuk onderzoeksmatig, samen met een brongroep (bijvoorbeeld een wijk). Je brengt factoren, belangen en beleidskaders in kaart. In co-creatie met belanghebbenden formuleer je een plan van aanpak met concrete verbeteringen en mogelijke technologische oplossingen.
Studielast
De studielast in het eerste jaar is 20 uur per week, waarvan 8 uur contacttijd.
Het tweede jaar
Blok 3: Implementatie en co-creatie
Je voert het plan van aanpak uit, met nadruk op co-creatie en het stimuleren van mede-eigenaarschap. Je monitort de voortgang, stuurt bij waar nodig en reflecteert continu op je eigen rol en aanpak.
Blok 4: Afronding en kennisdeling
In dit blok werk je aan je assessment. Je presenteert hoe je het transitievraagstuk hebt aangepakt, innovatieve strategieën hebt ontwikkeld en succesvol hebt samengewerkt. Je sluit de opleiding af met een landelijke kennisdag, waar studenten van verschillende hogescholen hun resultaten delen en van elkaar leren.
Na je studie
Wat kun je doen na de opleiding?Na je afstuderen
Als je de masteropleiding afrondt, krijg je een Master's degree. Deze titel is wettelijk beschermd. De masters van de hogeschool worden 'professional masters' genoemd, gezien het hoge praktijkgeoriënteerde karakter van het mastertraject.
Beroepen
Na je studie ben jij transitieprofessional, in staat om op strategisch niveau complexe problemen aan te pakken. Je analyseert vraagstukken vanuit diverse perspectieven en zet inzichten uit verschillende disciplines in.
Voorbeelden van functies die jij kunt vervullen als gamechanger:
- Chief Transformation Officer: Je overziet wat transities van organisaties of afdelingen vragen en adviseert de Raad van Bestuur over toekomstvisie en strategie.
- Projectleider of -coördinator: Je leidt of coördineert grootschalige transitieprojecten op regionaal of bovenregionaal niveau.
- Vernieuwer: Je werkt bij organisaties of samenwerkingsverbanden die nieuwe werkwijzen ontwikkelen binnen een integrale ketenbenadering.
- Innovator: In een wijk of gemeente vernieuw je werkwijzen en aanbod in co-creatie met stakeholders binnen een alliantie.
- Participatief-actieonderzoeker: Je speelt een cruciale rol in het monitoren van transitieprocessen en reflecteert op resultaten en vervolgstappen.
“Deze opleiding is voor mensen die durven innoveren en buiten gebaande paden willen denken”
Lara Rijmenam - Onderwijsmanager Master Transitie naar Gezondheid en Welzijn