Menu
    English

    Jiske over de opleiding Master Pedagogiek

    "Ik betrek niet alleen de praktijk bij de opdrachten die ik uitvoer, maar ook de wetenschap."

    Na het volgen van de Master Pedagogiek ben ik in staat om vanuit een breder perspectief naar bepaalde problemen te kijken.  

    Ik betrek niet alleen de praktijk bij de opdrachten die ik uitvoer, maar ook de wetenschap. Bijvoorbeeld bij vragen waarbij ik internationale vergelijkingen maak. Hoe worden deze vragen aangevlogen  in andere landen met vergelijkbare vraagstukken en hoe gaan professionals in deze landen daarmee om.  

    Binnen mijn werk met justitiële inrichtingen is het belangrijk om oog te hebben voor de ‘best practices’ en de laatste ontwikkelingen op het gebied van de wetenschap. Voorheen bekeek ik vraagstukken alleen vanuit de praktijk. De praktijk is en blijft heel belangrijk zodat mensen op de werkvloer iets mee krijgen van wat er op beleidsniveau wordt bepaald. Maar de combinatie van praktijk, beleid en wetenschap, dat is echt de meerwaarde die ik uit deze opleiding heb gehaald voor mijn werk. 

    Een stadspedagoog is in mijn ogen iemand die vanuit de praktijk signalen oppikt en met kennis vanuit pedagogiek, sociologie en politieke kadersnaar oplossingen zoekt. Iemand die écht bijdraagt  aan oplossingen die in de praktijk werken.  De stadspedagoog brengt alle genoemde gebieden bij elkaar en denkt vanuit het brede pedagogische kader mee aan oplossingen voor jeugd die opgroeit in de grote stad en in onze samenleving. 

    Jiske Lems is Ketencoördinator dak- en thuisloze jongeren bij Gemeente Rotterdam.