Menu
    English

    Rekengesprekken voeren

    Wil je écht inzicht krijgen in de onderwijsbehoeften van je leerlingen/studenten (po-vo-mbo) en hen actief betrekken bij hun eigen leerproces? Rekengesprekken bieden een krachtige manier om samen met de leerling te ontdekken wat nodig is voor hun rekenontwikkeling en hoe ze hun doelen kunnen bereiken. Bovendien krijg je direct toepasbare inzichten voor je onderwijspraktijk. Tijdens deze training van drie bijeenkomsten ervaar je hoe je met oefening en feedback steeds vaardiger wordt in het voeren van rekengesprekken.

      Start:
    ntb 2025

      Dag en tijd:
    Donderdagmiddag, 13.00-16.00 uur
    20 maart,  10 april,  15 mei 2025

      Investering:
    Prijs op aanvraag

     

     

      Aantal deelnemers:
    5-15

    Doelgroep

    • Leraren in (s)bo, (s)vo, en mbo.
    • Remedial teachers, intern begeleiders, zorgcoördinatoren, rekencoördinatoren.
    • GZ-psychologen en orthopedagogen.

    Inhoud van de opleiding

    Tijdens de training Rekengesprekken voeren leer je hoe je rekengesprekken effectief inzet om de onderwijsbehoeften van je leerlingen of studenten (po-vo-mbo) beter te begrijpen en hen actief te betrekken bij hun rekenontwikkeling. In drie interactieve bijeenkomsten werk je aan de voorbereiding, uitvoering en verdieping van rekengesprekken. Je oefent met gespreksvoering, ontvangt feedback en ontwikkelt technieken om rekenbeleving, rekenniveau en oplossingsstrategieën bij leerlingen te achterhalen. Daarnaast krijg je inzicht in hoe je effectief kunt inspelen op verschillende onderwijsbehoeften. De training combineert theorie en praktijk en biedt direct toepasbare inzichten voor je onderwijspraktijk. Optioneel kun je na afloop een rekengesprek laten analyseren door de trainer voor persoonlijke feedbac

    Bijeenkomsten

    De training bestaat uit drie interactieve bijeenkomsten, gevolgd door een (optionele) individuele terugkoppeling na de derde bijeenkomst.

    Bijeenkomst 1:

    • Je leert hoe je een rekengesprek voorbereidt en opbouwt.
    • Je oefent met het voeren van een gesprek gericht op de rekenbeleving van de leerling.
    • Na afloop (tussen bijeenkomst 1 en 2) voer je zelfstandig een (oefen)rekenbelevingsgesprek in de praktijk.

    Bijeenkomst 2:

    • Je deelt ervaringen en ontvangt peerfeedback op jouw (oefen)rekengesprek.
    • Je leert hoe je een gesprek voert dat dieper ingaat op rekenniveau en oplossingsstrategieën.
    • Na afloop (tussen bijeenkomst 2 en 3) voer je zelfstandig een (oefen)rekenprocesgesprek in de praktijk en je kiest een verwerkingsopdracht die aansluit bij jouw eigen ontwikkelbehoeften, zoals het vergroten van je vakkennis.

    Bijeenkomst 3:

    • Je leert van en met elkaar door middel van feedback op de opgenomen gesprekken.
    • Je onderzoekt welke onderwijsbehoeften je hebt achterhaald.
    • Je verdiept je in hoe je effectief inspeelt op verschillende onderwijsbehoeften.
    • Je reflecteert op de rol van rekengesprekken in jouw eigen onderwijscontext.

    Optioneel: Na de derde bijeenkomst kun je een volledig rekengesprek inleveren voor een analyse en persoonlijke feedback van de trainer (€150).

    Leeruitkomst

    Na deze training:

    • Kun je rekengesprekken effectief voorbereiden en uitvoeren.
    • Ben je vaardiger in het achterhalen van onderwijsbehoeften bij rekenen door oefening en gerichte feedback.
    • Heb je meer inzicht in hoe je kunt inspelen op de specifieke behoeften van leerlingen/studenten.
    • Beschik je over concrete technieken en kennis die je direct kunt toepassen in je onderwijspraktijk.

    Niet op zoek naar deze opleiding?

    Kijk ook eens naar deze opties