Dag:
Donderdag van 13.00 uur tot 17.00 uur.
2025: 18/09, 9/10, 13/11, 11/12, 22/01, 26/02, 26/03, 16/04
Investering:
€ 2250,-
Studiebelasting:
60 SBU
Aantal deelnemers:
Minimaal 12 , maximaal 18
Opbouw
Hoe is de cursus opgebouwd?Doelgroep
Inhoud
In dit traject gaan we aan de slag met zowel algemene als onderwijsspecifieke concepten die horen bij de visie van positieve psychologie: 'het is voor menselijke groei veel effectiever om meer aandacht te besteden aan positieve ervaringen en kwaliteiten van mensen' (Seligman & Csikszentmihalyi, 2000). Het aanbod is gericht op het ontwikkelen van een repertoire waarmee je zowel jezelf als je collega stimuleert tot een onderzoekende houding, zelfregulatie en het ontwikkelen van nieuw concreet gedrag.
Hoe we dit doen komt naar voren in de volgende onderwerpen:
Coach worden, zijn en blijven In het kader van de ontwikkeling van je professionele identiteit als coach besteden we aandacht aan reframing/professionele identiteit (Ruijters, 2020) en de competenties van de coach. We gaan in op onderzoek van persoonlijke professionele ontwikkelingsthema’s en het verder ontwikkelen van jouw talenten en kwaliteiten.
Veranderen, verbeteren, vernieuwen van de beroepspraktijk De rol van de coach in het onderwijs is specifiek gericht op de beroepspraktijk van de collega. Echter, in de complexiteit van de vragen van collega’s zullen ook vaak persoonlijke thema’s een rol spelen. Algemene coachingconcepten en communicatievaardigheden vormen dan ook de basis voor dit traject, zodat je in staat bent om op meerdere lagen van de vraag te werken. Basisconcepten zijn: ethiek van coaching, ACT, transactionele analyse en systemisch kijken. Vaardigheden waar we onder andere mee werken zijn: oplossingsgericht, krachtgericht en motiverend coachen. Daarnaast gaan we uiteraard in op aspecten die specifiek zijn voor de onderwijspraktijk: we gaan bijvoorbeeld in op het werken vanuit hoge verwachtingen (didactisch coachen) in de werkpraktijk.
Ondernemen In dit traject gaan we ook in op hoe je jouw rol als coach effectief en zichtbaar neerzet en hoe je deze rol in de organisatiestructuur waarborgt. Ook komt aan bod hoe je kunt bijdragen aan het professionaliseringsbeleid en bijvoorbeeld de implementatie van onderwijsontwikkelingen in de school.
Werkwijze
De bijeenkomsten
We besteden aandacht aan de theoretische achtergrond door er in de bijeenkomsten vooral praktisch mee aan de slag te gaan. We vragen je daarvoor je vooraf in te lezen in de onderwerpen. Je wordt van harte uitgenodigd om vanuit deze voorbereiding situaties uit jouw eigen onderwijspraktijk als casus in te brengen. We werken vraaggericht, wat betekent dat de invulling van een middag ook afhangt van de vragen die op dat moment aan de orde zijn.
Opdrachten
- Je voert tussen de bijeenkomsten opdrachten dan wel leerthema’s uit waarmee je het aanbod oefent in je werkpraktijk.
- Je voert gedurende de looptijd van de trainingen minimaal één coachingstraject met een collega uit van minimaal vijf gesprekken. Als je nog niet in de rol van coach functioneert, zorg dan dat je een oefensituatie met een collega creëert (betrek je leidinggevende). Op dit traject reflecteer je door onder andere opnames van jezelf terug te kijken.
Intervisie
We formeren in bijeenkomst 1 intervisiegroepjes. In deze groep bespreek je tussen de bijeenkomsten door middel van intervisie (teams of fysiek) je vragen en ervaringen.
Ontwikkeling en toetsing
‘Een wezenlijk onderdeel van ontwikkelen is reflectie. Door reflectie geef je betekenis aan je ervaringen en dat maakt dat de mogelijkheid tot bewust veranderen en transfer groter wordt’ (Ruijters, 2020).
Wat je leest en belangrijk vindt, je inzichten, wat je ervaart in de bijeenkomsten en in de opdrachten die je in je werkpraktijk uitvoert, houd je bij in een ‘logboek’. Aan het eind van het traject bepaal je de opbrengst, hoe jij je als coach persoonlijk en professioneel ontwikkeld hebt. In een vormvrije metareflectie verwerk je relevante onderdelen uit je logboek, persoonlijke gedachten en ervaringen gekoppeld aan theoretische concepten die bijgedragen hebben aan je ontwikkeling en aan de competenties van de coach.
Kwaliteitskenmerk
Post-hbo-onderwijs van het Instituut voor lerarenopleidingen van Hogeschool Rotterdam voldoet aan de landelijke kwaliteitskaders.
Dit traject is ontwikkeld en wordt uitgevoerd door beroepsgeregistreerde trainers bij de LVSC (www.lvsc.eu) of NOBCO (www.nobco.nl)
Certificering
Na dit traject ontvang je het certificaat Coach zijn in het Onderwijs.